Hej
Då låter det som jag är någorlunda rätt ute..
Jag kör idag Diskus och VF Geophagus (med lek som resultat)
Jag byter vatten minst 1 ggr per vecka ca 20-30%.
Men det väl bara att slänga ut rötterna och skicka i kalksten för att få ordning på vattnet?
Micke
Troffetråden 2010
Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
-
Är inte VF lite klurigare att få till det med? Kanske ännu värre att få tag i. ; )
Jag känner en del oro för bukvatten soten?
Bra då har jag ett huvudspår..i planeringen av ett skifte till tanganika.
Jag läser som en galning i denna tråd. Det är några sidor att läsa i fatt.
En black-variant är aldrig fel.
30 till 45 stycken är lagom, plånboken styr
Buken skall man ha respekt för. Regelbundna vattenbytena och lagom med mat så brukar det inte vara några problem.Senast redigerad av Johan F; 07 December 2010, 23:15.Lämna en kommentar:
-
Är inte VF lite klurigare att få till det med? Kanske ännu värre att få tag i. ; )
Jag läser som en galning i denna tråd. Det är några sidor att läsa i fatt.Lämna en kommentar:
-
Är Tr.Kiriza varianten bra att börja med? Utmärkt val då dom färgar lätt.
Hur många skall man ösa i? Så många du har råd med, minst 30 gärna 40 eller ännu fler.
Kan man ha multisar i också? varför inte.
Om det sedan blir aktuellt var får man tag i fina djur? Affärer eller via privata annonser här på köp & säljavdelningen.
F1 or eller sjöodlat? Hittar du F1or så köp, Bara So som kommit in sista åren så valet blir lätt. Men tyckte jag hörde om VF som nyss anlänt, kanske hörde jag fel.
Jag läser som en galning i denna tråd. Det är några sidor att läsa i fatt.Lämna en kommentar:
-
Hej
Jag är ev. en spekulant på Tr.Kiriza. Dock är jag endast i planerings stadiet.
Idag står ett 720 l kar i vardagsrummet med Diskus och VF Geophagus.
Jag börjar ev. bli sugen för någon ny utmaning varför inte Tropheus.?
Är Tr.Kiriza varianten bra att börja med?
Hur många skall man ösa i?
Kan man ha multisar i också?
Om det sedan blir aktuellt var får man tag i fina djur?
F1 or eller sjöodlat?
(Jag letade i 1 år efter mina Geophagus).
Mvh Micke
Hur många skall man ösa i? Så många du har råd med, minst 30 gärna 40 eller ännu fler.
Kan man ha multisar i också? varför inte.
Om det sedan blir aktuellt var får man tag i fina djur? Affärer eller via privata annonser här på köp & säljavdelningen.
F1 or eller sjöodlat? Hittar du F1or så köp, Bara So som kommit in sista åren så valet blir lätt. Men tyckte jag hörde om VF som nyss anlänt, kanske hörde jag fel.Lämna en kommentar:
-
hmm beslut ångest !!!!! hur ska man inreda ett troffe kar igentligen är det bara efter tycke och smak ???? ..har satt igång ett 260 liter som jag har 6 st moduler aqua terra (igentligen är det 3 st som är itu sågade ) kan man köra så bara med moduler eller skaman ha annan sten också???? typ kalksten/hålsten eller dyligt ??? har bra vatten så jag skulle inte behöva något som höjer ph /kh .. min fråga är kan jag köra bara moduler eller är det bättre med lite annan sten som man gör lite grottor??? med tanke på att jag inte kör så stort akvarium???
mvh peter
Typ av sten är en smaksak.Lämna en kommentar:
-
Hej
Jag är ev. en spekulant på Tr.Kiriza. Dock är jag endast i planerings stadiet.
Idag står ett 720 l kar i vardagsrummet med Diskus och VF Geophagus.
Jag börjar ev. bli sugen för någon ny utmaning varför inte Tropheus.?
Är Tr.Kiriza varianten bra att börja med?
Hur många skall man ösa i?
Kan man ha multisar i också?
Om det sedan blir aktuellt var får man tag i fina djur?
F1 or eller sjöodlat?
(Jag letade i 1 år efter mina Geophagus).
Mvh MickeLämna en kommentar:
-
hmm beslut ångest !!!!! hur ska man inreda ett troffe kar igentligen är det bara efter tycke och smak ???? ..har satt igång ett 260 liter som jag har 6 st moduler aqua terra (igentligen är det 3 st som är itu sågade ) kan man köra så bara med moduler eller skaman ha annan sten också???? typ kalksten/hålsten eller dyligt ??? har bra vatten så jag skulle inte behöva något som höjer ph /kh .. min fråga är kan jag köra bara moduler eller är det bättre med lite annan sten som man gör lite grottor??? med tanke på att jag inte kör så stort akvarium???
mvh peterLämna en kommentar:
-
-
Filmtajm
Liten film på några nya firrar/yngel hemma hos oss.
14 goldkiriza, 3 vanliga och 29 trewavasaepettrisar
Lämna en kommentar:
-
Visst har jag det, du menar väl Musanga. Vad undrar du över om det är ljus eller mörk inredning så är väl det en smaksak. Jag har alltid ljus inredning, det är en fördel vid fotografering. För utfärgningens skull så är vattenbytena mycket viktigare att sköta än att välja rätt inredningsfärg.
Är lite nyfiken, kommer gruppen i från AL i Sunbyberg?
Hälsningar
Johanjoo jag menar musanga
okej läste någon om att dom färgade ut olika i olika inredningar ljus/mörk där av min nyfikenhet ..
nej dom är inte från AL i sumpan vad jag vet har bokat ett gäng i sala på aquatropic
mvh peterSenast redigerad av hollowman; 04 December 2010, 22:15.Lämna en kommentar:
-
Jag
kör med AquaTerra Rockwall Granit(slimline), vit sand och vit hålsten till mina Nkonde (ser ut som musanga) Dom färgar bra och man KAN verkligen se fisken i ett ljust akvarium. Kör med orginalrampen och har där Hagen PowerGlo rör + nya reflektorer. All inredning reflekterar ju ljuset mer eller mindre bra. Vit sand och vita stenar och vit bakgrund + bra belysning visar verkligen hur firrarna ser ut. Sedan är det annan sak om fiskarna föredrar mörk eller ljus inredning i akvariet.
Tycker att dessa troffar är mycket vackra, och inte så aggro som blackar o brichardi kan vara. O andra sidan är inte mina könsmogna än (5-7cm)Lämna en kommentar:
-
Är lite nyfiken, kommer gruppen i från AL i Sunbyberg?
Hälsningar
JohanSenast redigerad av Johan F; 04 December 2010, 11:11.Lämna en kommentar:
-
Körde förut med en gråsvart pangea bakrgrund, när jag bytte den mot en utanpåliggande vitt/ljusgrått papper färgade min Ilangi ut mycket mer. I övrigt är det samma förutsättningar, korallgrus och ljusare stenar... så jag hade inte kört med svartbakgrund.Lämna en kommentar:
-
[QUOTE=h0llowman;821981]tänkte höra hur det är med troffar och ljussättning + val av bakgrundsfärg!!!!
läste någonstans att vissa troffar färgar mer eller mindre ut pga vad man har för färg på bakgrunden eller hur starkt ljus man har .. kan någon utveckla det kanske ???
mvh peter[/QUOTE
följde rådet av P. Schupke att ha helvit sand ock mkt ljus inredning till Tropheus Chimba (en av mina favoriter) för att få fiskens mörkröda på max (skräckfärg) och det var faktiskt en enorm förbättring jämfört med mörkare inredning ja hade innanLämna en kommentar:
Lämna en kommentar: