Troffetråden 2010

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

• ozric
    svarade
    Ursprungligen postat av tege
    Men varför blir i så fall yngel större ur en VF jämfört med SO.
    (Simmade mina Nkonde hos dig tidigare?)
    Därför SO är svagare pga en sämre start i livet tror jag.

Det kan va möjligt. Beror på var de mellanlandat där emellan?
    Mina sista VF bytte jag med Stiffe. De flesta avkommorna fr mig tror jag går i Norge numer.
    Prakt-exemplar av Nkonde hållr jag fortf som no 2 av alla troffar...

Lämna en kommentar:

• ozric
    svarade
    Ursprungligen postat av Barracudan
    Är ingen Troffeexpert, men kan inte få in i skallen att om man matar protein och energirikt så blir dom avlånga och magra, och om man matar magert blir dom höga och kraftiga???
    Första veckorna (och tropheus äter gärna fast de har gulesäck kvar) bör de gå i jämna vtn-värden,matas regelbundet med ett relativt protein-rikt foder. Gärna ha alger att beta. Det är under de förhållanderna som jag fått fram troffar med bäst skallar. Skulle jag nån gång dra fram tropheus-yngel igen skulle jag tom sejfa med UV-filter.

Lämna en kommentar:

• Johan F
    svarade
    Ursprungligen postat av Barracudan
    Är ingen Troffeexpert, men kan inte få in i skallen att om man matar protein och energirikt så blir dom avlånga och magra, och om man matar magert blir dom höga och kraftiga???

Tvärt emot människan alltså.
    Jag håller med om att det är något lurt med hur form och färg förändras på troffar.
    Den första troffeyngelgrupp (1-2cm) jag köpte för några år sedan gjorde jag helt fel. Jag fick lära mig då att det var viktigt att mata mycket så att de hela tiden var rund om buken, annars skulle de bli en dålig form på dem.
    Vad hände, de växte och blev långa och smala med dålig färg, så numera så matar jag sparsamt och plötsligt så blir det motsatt effekt.

Lämna en kommentar:

• Barracudan
    svarade

Tvärt emot människan alltså.

Lämna en kommentar:

• Johan F
    svarade
    Ursprungligen postat av metrunui
    för 15-20 år sen så sa man att en de skulle ta ca5 år för en troffe att bli fullvuxen.för att få den optimala formen alltså
    Jag kan nog tro att det ligger något i det, lite vad jag upplever på de avkommer som jag drar upp. Det är helt fel att driva dem för fort om man är ute efter bra form. Dessutom så blir färgen betydligt bättre.

Lämna en kommentar:

• Johan F
    svarade
    Ja kanske är det så att ynglena är större redan från början, själv låter jag alltid honorna gå kvar i huvudburken så det kan ta ett par veckor innan man ser ynglen på lite fritt vatten. får börja ta upp nåra honor o kolla o jämföra
    närmre.
    Vi jämför väl samma troffevariant då eller? Annars tror jag det blir lite missvisande

Lämna en kommentar:

• tege
    svarade
    Ursprungligen postat av ozric
    Inte tänkt på det men min erfarenhet av so var att de gav små yngel jämfört med tex VF. Mina Nkonde gav yngel jämfört med tex mina so/odlade Kiriza som var 3 ggr större.
    Ja kanske är det så att ynglena är större redan från början, själv låter jag alltid honorna gå kvar i huvudburken så det kan ta ett par veckor innan man ser ynglen på lite fritt vatten. får börja ta upp nåra honor o kolla o jämföra
    närmre.

Lämna en kommentar:

• metrunui
    svarade
    för 15-20 år sen så sa man att en de skulle ta ca5 år för en troffe att bli fullvuxen.för att få den optimala formen alltså

Lämna en kommentar:

• ozric
    svarade

En sak som jag reflekterat över är att troffeyngel efter VF växer snabbare än efter SO och odlat. Är det bara jag som fått för mig något eller finns det någon annan som upplevt samma sak?
    Inte tänkt på det men min erfarenhet av so var att de gav små yngel jämfört med tex VF. Mina Nkonde gav yngel jämfört med tex mina so/odlade Kiriza som var 3 ggr större.

Lämna en kommentar:

• Johan F
    svarade
    En sak som jag reflekterat över är att troffeyngel efter VF växer snabbare än efter SO och odlat. Är det bara jag som fått för mig något eller finns det någon annan som upplevt samma sak?
    Har inte tänkt på att det skulle kunna vara så, men det kanske skulle kunna vara värt och studera

Lämna en kommentar:

• pontus
    svarade
    fall troffarna får spetsiga skallar växer dom för fort.
    och moorii varianterna får ju kanske inte lika branta pannor som .sp , black och brichardi
    MVH / Pontus
    Senast redigerad av pontus; 22 October 2010, 18:32.

Lämna en kommentar:

• tege
    svarade
    Kanske man inte ska döma ut en troffegrupp filmad med mobiltelefon, men jag måste hålla med om att några såg lite väl långsmala ut. Men det måste ju inte enbart ha med fodret att göra även om man lätt tror det en sån här gång. Dom kan ju vara yngel efter VF som har en lite udda form.

Lämna en kommentar:

• Johan F
    svarade
    Ursprungligen postat av ozric
    Hm. Du kör med NLS eller? Utgår fr att det e mkt kraftigare än havre. Sen spelar ju vtn-kvalitet samt mängd/ggr in förstås.
    Ang. viltsimmande tropheus så är väl enda fördelen det optimala vtnet? Troffar i våra kar får väl i sig en veckas ranson av näring per matning jämfört med i sjön?

Många bud nu men en sak kan vi väl va överens om... Formen på en troffe "sätts" under dess första levnadsmånader till skillnad mot tex Mbunas?
    Stämmer ganska bra, Räkmix, NLS och Spirulinaflingor..men jag matar lite för att få dem att inte växa för fort. Har ett gäng Pemba som idag är snart ett år och de Musanga som jag drev upp blev väldigt höga och med en brant panna. Det kanske beror på andra faktorer också, ljus, vattenkvalite, cirkulation, sällskap, vem vet?
    Med anledning av formen de första levnadsmånader, skulle nog hålla med men vad är det som gör att man ibland ser VF som har tappat formen efter ha simmat i våra kar ett par år?

Lämna en kommentar:

• ozric
    svarade
    Ursprungligen postat av Johan F
    Det är nog anledningen till att höjden och branta pannan går förlorad. Att mata med foder som gör att de växer fort är inge bra, tror jag.
    Jag har märkt med min minihobbyodling av troffar att de blir mycket finare i färg och form med foder som inte gör att de växer för fort. Jag har hört att de VF som kommer in är flera år äldre än en odlad i samma storlek. Vet inte vad som kan vara sanning i det hela.
    Hm. Du kör med NLS eller? Utgår fr att det e mkt kraftigare än havre. Sen spelar ju vtn-kvalitet samt mängd/ggr in förstås.
    Ang. viltsimmande tropheus så är väl enda fördelen det optimala vtnet? Troffar i våra kar får väl i sig en veckas ranson av näring per matning jämfört med i sjön?

Många bud nu men en sak kan vi väl va överens om... Formen på en troffe "sätts" under dess första levnadsmånader till skillnad mot tex Mbunas?

Lämna en kommentar:

• Johan F
    svarade
    Ursprungligen postat av kilova
    Anledningen till att jag använder havregryn är att jag tycker att fiskarna mår bättre ,leker mer och växer fortare än med vanligt fiskfoder.
    Det är nog anledningen till att höjden och branta pannan går förlorad. Att mata med foder som gör att de växer fort är inge bra, tror jag.
    Jag har märkt med min minihobbyodling av troffar att de blir mycket finare i färg och form med foder som inte gör att de växer för fort. Jag har hört att de VF som kommer in är flera år äldre än en odlad i samma storlek. Vet inte vad som kan vara sanning i det hela.

Lämna en kommentar:

Arbetssätt...