Jordätartråden!

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    #61
    Läckra! då saknar du bara en sak just nu då, ... jordätare!

    En annan sak; det vore intressant att lista lämpliga fiskar att ha tillsammans med jordätare. De flesta jordätare är ju väldigt fredliga och det ställer en del krav på kompanjoner i karet. Frågan kan delas upp i
    • vilka fiskar finns naturligt tillsammans med jordätare i och kring fångstplatser
    • samt i vilka fiskar kan ändå passa ihop baserat på temperament och dylikt


    1:a kanske svårt att svara på i och med att det beror på vilken art det gäller.
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • KuRtaN
      Användare
      • februari 2008
      • 778

      #62
      Ursprungligen postat av endymion
      Imazo har GEOPHAGUS ALTIFRONS TAPAJOS VF 6-9CM, så det går ju beställa till sin butik.
      Skall ta mig till Kentan om en liten stund och fjäska lite med han
      Over and out // Mathias

      Jordätare - Eartheater - Dustsmasker

      Kommentar

      • FrePGun
        Användare
        • mars 2009
        • 2410

        #63
        Ursprungligen postat av KuRtaN
        Skall ta mig till Kentan om en liten stund och fjäska lite med han
        Du har inte lust att plocka upp en kungälvsbo "på vägen"

        Kommentar

        • Nicke SA
          NCS Medlem
          • januari 2007
          • 290

          #64
          Ursprungligen postat av sa-aqua
          Geophagus camopiensis från franska guiana blev ett nytt gäng.svåra o fota snabba
          Intressant, jag har aldrig sett dem. Ser de ut som i länken?

          Var hittade du dem?
          Mvh Niklas
          Mina ciklider: Guianacara cf. owroewefi (Creek Margot), Guianacara stergiosi, Krobia xinguensis, Nanochromis parilus, Pelvicachromis silviae och Tahuantinsuyoa macantzatza.

          Kommentar

          • olof
            Användare
            • april 2002
            • 1823

            #65
            Ursprungligen postat av Nicke SA
            Intressant, jag har aldrig sett dem. Ser de ut som i länken?

            Var hittade du dem?
            Mvh Niklas
            Grymt fräcka fiskar i den länken.

            mvh

            olof
            http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

            Kommentar

            • sa-aqua
              Användare
              • mars 2008
              • 135

              #66
              geophagus compnienesis

              en 8cm yngling

              Kommentar

              • Nicke SA
                NCS Medlem
                • januari 2007
                • 290

                #67
                Ursprungligen postat av sa-aqua
                en 8cm yngling
                Vacker den där, ser ut som i länken
                Mina ciklider: Guianacara cf. owroewefi (Creek Margot), Guianacara stergiosi, Krobia xinguensis, Nanochromis parilus, Pelvicachromis silviae och Tahuantinsuyoa macantzatza.

                Kommentar

                • GöranE
                  Användare
                  • februari 2009
                  • 334

                  #68
                  Många granna fiskar i denna tråden! Själv har jag fyra olika sorters jordätare för tillfället.
                  GeophagusTapajos Orangehead 6st halvvuxna
                  Satanoperca sp Redlip 4 vuxna och en ungfisk
                  Satanoperca Juripari 6 st ungfiskar
                  Geophagus sp Rio Negro 6 st ungfiskar

                  Gillar verkligen dessa fiskar. Kan tyvärr inte lägga upp några bilder..
                  Kanske skall testa med lite grönfoder oxå..
                  MAtar mina med alla möjliga foder. Mina redlips äter tom flytande pellets från ytan.. Kanske inte jordätartypiskt men ändå.
                  Jordätare är det som gäller..

                  Kommentar

                  • StefanL
                    Användare
                    • augusti 2002
                    • 10784

                    #69
                    Ursprungligen postat av GöranE
                    Många granna fiskar i denna tråden! Själv har jag fyra olika sorters jordätare för tillfället.
                    GeophagusTapajos Orangehead 6st halvvuxna
                    Satanoperca sp Redlip 4 vuxna och en ungfisk
                    Satanoperca Juripari 6 st ungfiskar
                    Geophagus sp Rio Negro 6 st ungfiskar

                    Gillar verkligen dessa fiskar. Kan tyvärr inte lägga upp några bilder..
                    Kanske skall testa med lite grönfoder oxå..
                    MAtar mina med alla möjliga foder. Mina redlips äter tom flytande pellets från ytan.. Kanske inte jordätartypiskt men ändå.
                    Har du dessa arter i samma kar?

                    Kommentar

                    • KuRtaN
                      Användare
                      • februari 2008
                      • 778

                      #70
                      Ursprungligen postat av JosephineFredrik
                      Du har inte lust att plocka upp en kungälvsbo "på vägen"
                      Sorry, läste inte inlägget förrens nu =/ Var ju till o med på kungälvs trä innan jag åkte till Kent.. Givetvis hade du fått haka på om jag visste det.
                      Over and out // Mathias

                      Jordätare - Eartheater - Dustsmasker

                      Kommentar

                      • Micke_720
                        Användare
                        • november 2003
                        • 368

                        #71
                        Ursprungligen postat av DRE
                        Läckra! då saknar du bara en sak just nu då, ... jordätare!

                        En annan sak; det vore intressant att lista lämpliga fiskar att ha tillsammans med jordätare. De flesta jordätare är ju väldigt fredliga och det ställer en del krav på kompanjoner i karet. Frågan kan delas upp i
                        • vilka fiskar finns naturligt tillsammans med jordätare i och kring fångstplatser
                        • samt i vilka fiskar kan ändå passa ihop baserat på temperament och dylikt


                        1:a kanske svårt att svara på i och med att det beror på vilken art det gäller.
                        Lämpliga arter till Jordätare.
                        Jag har haft Dolkstyngstetra till mina Orange Head..Det gick mycket bra
                        Men mina Större Vf Geophagus tyckte om detta tilltugg på sommrarna när matningen var sisådär. ;-). Men tetror med hög kroppsform brukar funka. Dock inte om Jordätarna blir större som min stora Hane ca 25 cm..Jag har provat Kongo tetror dessa bet han ihjäl..
                        (jag vet att de inte är SA fiskar, men önskan lite stimmande fiskar blev för stor).

                        Vanlig Scalare passar bra.

                        Pansar malar och L-malar är givna i mitt Jordätar kar. Just nu leker mina Jordätare för fullt samtidigt som mina C.Sterbei.

                        Det är lite som att svära i kyrkan...men någon som har provat Gurami med Jordätare?
                        Det håller sig ofta i yt regionen, där är lugnt i mitt kar.

                        Kommentar

                        • DaRe
                          NCS Medlem
                          • september 2009
                          • 22831

                          #72
                          Ursprungligen postat av GöranE
                          Många granna fiskar i denna tråden! Själv har jag fyra olika sorters jordätare för tillfället.
                          GeophagusTapajos Orangehead 6st halvvuxna
                          Satanoperca sp Redlip 4 vuxna och en ungfisk
                          Satanoperca Juripari 6 st ungfiskar
                          Geophagus sp Rio Negro 6 st ungfiskar

                          Gillar verkligen dessa fiskar. Kan tyvärr inte lägga upp några bilder..
                          Kanske skall testa med lite grönfoder oxå..
                          MAtar mina med alla möjliga foder. Mina redlips äter tom flytande pellets från ytan.. Kanske inte jordätartypiskt men ändå.
                          Hur stort kar till dessa?
                          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                          ///David
                          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                          Kommentar

                          • DaRe
                            NCS Medlem
                            • september 2009
                            • 22831

                            #73
                            Ursprungligen postat av Micke_720
                            Lämpliga arter till Jordätare.
                            Jag har haft Dolkstyngstetra till mina Orange Head..Det gick mycket bra
                            Men mina Större Vf Geophagus tyckte om detta tilltugg på sommrarna när matningen var sisådär. ;-). Men tetror med hög kroppsform brukar funka. Dock inte om Jordätarna blir större som min stora Hane ca 25 cm..Jag har provat Kongo tetror dessa bet han ihjäl..
                            (jag vet att de inte är SA fiskar, men önskan lite stimmande fiskar blev för stor).

                            Vanlig Scalare passar bra.

                            Pansar malar och L-malar är givna i mitt Jordätar kar. Just nu leker mina Jordätare för fullt samtidigt som mina C.Sterbei.

                            Det är lite som att svära i kyrkan...men någon som har provat Gurami med Jordätare?
                            Det håller sig ofta i yt regionen, där är lugnt i mitt kar.
                            Jag har 10 Orange head och 20 dolksticksstetror, ska skaffa sterbai corydoras. Jag har också 5 hantlar red shoulder. Jag var inne på Aequidens Diadema och skaffade några som visade sig vara Cichlasoma Amzonarum och lämnade tillbaka dessa, nu funderar på någon annan lösning.
                            Kanske en jordätare till eller någon annan SA ciklid. Jag är inte så intresserad av scalarer, men kanske chokladciklider, eller något annat som skulle kunna funka.

                            ett par L-malar kommer nog att introduceras från et par andra kar.

                            936 liters kar för övrigt.
                            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                            ///David
                            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                            Kommentar

                            • KuRtaN
                              Användare
                              • februari 2008
                              • 778

                              #74
                              Ursprungligen postat av DRE
                              Jag har 10 Orange head och 20 dolksticksstetror, ska skaffa sterbai corydoras. Jag har också 5 hantlar red shoulder. Jag var inne på Aequidens Diadema och skaffade några som visade sig vara Cichlasoma Amzonarum och lämnade tillbaka dessa, nu funderar på någon annan lösning.
                              Kanske en jordätare till eller någon annan SA ciklid. Jag är inte så intresserad av scalarer, men kanske chokladciklider, eller något annat som skulle kunna funka.

                              ett par L-malar kommer nog att introduceras från et par andra kar.

                              936 liters kar för övrigt.
                              Varför inte köra i lite Apsitogramma? Jag har 1+2 A. Carreiro ihop med mina sandsmaskare Kör även 50st Sorgmanteltetror..
                              Over and out // Mathias

                              Jordätare - Eartheater - Dustsmasker

                              Kommentar

                              • DaRe
                                NCS Medlem
                                • september 2009
                                • 22831

                                #75
                                Helt klart ett alternativ, har funderat på någon art. 1+3 av er och 1+3 av en annan, jag har en hel del växter så det finns miljöer som de skulle kunna trivas i. Små grottor coh skrymslen som bara de kan komma in i. Det finns flera sådana områden i karet så 2 arter borde fungera.

                                Jag har nu växter som hantlarna verkar lämna i fred. Jättevalisneria, crinum thaianum, javaormbunke samt cryptocoryne wendi green, vallisneria torto.
                                Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                                ///David
                                Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                                Kommentar

                                Arbetssätt...