Jordätartråden!

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • KuRtaN
    Användare
    • februari 2008
    • 778

    Jordätartråden!

    Hej och välkommen till denna tråd om våra underbara sydamerikanska jordätare!

    Startar denna tråden för att försöka få fler folk att intressera sig av alla schyssta jordätare som finns!
    Tänkte att här kan vi posta bilder på jordätare, ställa frågor & lura ner mer folk i jordätarträsket

    Så varför skall man ha jordätare då?

    - Enligt mig är nästan alla jordätare otroligt intressanta fiskar. För att inte tala om utseendet.
    Dom flesta är väldigt snälla och du kan hålla dom ihop med mkt små fiskar. T.e.x Corydoras, tetror, malar.
    I ett av mina kar håller jag fiskar från 3cm till 22cm utan några som helst problem.
    Detta medför att det alltid finns ngt att titta på någonstans i karet, både stort som smått.



    Tänkte även köra en liten FAQ (kommentera gärna om ngt saknas eller är fel!)

    Vad krävs för att hålla jordätare?

    - Ett akvarium med bra filtrering fast inte för mkt cirkulation, gärna flytväxter eller dämpad belysning.
    Akvariet bör vara minst 100L för dom minsta jordätarna, men gärna 375L och större!
    Filtrera gärna med lite torv för att få ner Ph lite grann.
    Vissa arter vill ha surare vatten än andra.



    Hur skall det se ut för att jordätare skall trivas?

    - Fin sand är viktigt då dom silar fram sin föda genom gälarna, vissa arter är munruvare sväljer ofta äggen om sanden är för vass.
    Mkt gömställen i form av rötter & stenar, men även öppen bottenyta där dom kan gå och "sila".
    I regel äter dom inte växter så bara växterna är rotade ordentligt så är det inga problem.
    Alternativt binda fast dom på en rot / sten.



    Är det svårt att hålla dessa fiskar?

    - Enligt mig: Nej! Det är inte svårare än att hålla någon anna fisk.
    Så länge man sköter vattenbyten och har rejält med filter så stöter man sällan på problem.
    Sen finns det arter som är svårare än andra, Satanoperca Släktet är väl i regel lite knepigare än tex Geophagus släktet.



    Vad skall jag mata med då?

    -En varierad kost är det bästa.
    Jag matar med flingor, pellets, mygglarver & räkmix.
    En alltför enformig kost kan resultera i den tråkiga sjukdomen Hål i huvudet sjukan som kan vara mkt svårbotad.
    Speciellt känsliga är större fiskar.



    Hur många skall jag ha då?

    - Gärna en grupp på minst 4 individer.
    Jordätare bråkar en hel del inom gruppen därför måste man hålla en grupp för att inte aggressionerna skall bli för koncentrerade.



    Mina jordätare leker inte!

    - Hur gamla är dina fiskar?
    Många jordätare blir inte könsmogna förrens efter 1,5-2år.
    Hur är dina vattenvärden? Ta reda på vad fisken vill ha och försök återskapa dessa vattenvärden.
    Verkar dom stressade? Kanske har du antingen för lite, eller för mkt fisk i karet?
    Har du tillräkligt med leksubstrat i karet? Små rotdelar, löv, släta stenar & rötter.


    Detta var allt för idag, kommer fylla på allt eftersom. Kommentera gärna och ge synpunkter! Och framförallt upp med lite goa bilder på era Jordisar!!
    Senast redigerad av KuRtaN; 01 december 2009, 18:28.
    Over and out // Mathias

    Jordätare - Eartheater - Dustsmasker
  • endymion

    #2
    Min spontana kommentar.... det gör förbaskat ont att sticka sig på ryggfenan på en Jurupari. Var öm i handen ett par dagar efteråt.

    Kommentar

    • KuRtaN
      Användare
      • februari 2008
      • 778

      #3
      Hehe jo dom är allt bra vassa. Min stora Leucostictia hane har stuckit mig en gång med.
      Over and out // Mathias

      Jordätare - Eartheater - Dustsmasker

      Kommentar

      • KuRtaN
        Användare
        • februari 2008
        • 778

        #4
        Lite bilder då!

        1: Geophagus Altifrons jag en gång hade.

        2: S. Leucostictia

        3: S. Leucostictia som håller på och lägger ägg.
        Over and out // Mathias

        Jordätare - Eartheater - Dustsmasker

        Kommentar

        • FrePGun
          Användare
          • mars 2009
          • 2410

          #5
          Mycket bra initiativ att starta den här tråden!!!

          Kommer hjälpa till att lobba för den så gott jag kan

          Kommentar

          • Nicke SA
            NCS Medlem
            • januari 2007
            • 290

            #6
            Ursprungligen postat av KuRtaN
            Hej och välkommen till denna tråd om våra underbara sydamerikanska jordätare!

            Startar denna tråden för att...lura ner mer folk i jordätarträsket
            Håller helt klart med dig om att fler borde luras till det underbara träsk!

            Ursprungligen postat av KuRtaN
            Tänkte även köra en liten FAQ (kommentera gärna om ngt saknas eller är fel!)

            Vad krävs för att hålla jordätare?

            Akvariet bör vara minst 100L för dom minsta jordätarna, men gärna 375L och större!
            Tycker 100 liter låter väldigt lite, närmare 200 liter tror jag är minimum för 4 st vuxna Biotodoma. Vilken art tänker du på? Jag antar att Biotodomor hör till de "snällaste" jordätarna.

            Ursprungligen postat av KuRtaN
            Vad skall jag mata med då?

            -En varierad kost är det bästa.
            Jag matar med flingor, pellets, mygglarver & räkmix.
            En alltför enformig kost kan resultera i den tråkiga sjukdomen Hål i huvudet sjukan som kan vara mkt svårbotad.
            Speciellt känsliga är större fiskar.
            Varför är större fiskar känsligare? Jag är beredd att hålla med om påståendet utifrån egen erfarenhet, men kan någon förklara varför? Är det något särskilt som händer när de blir vuxna?

            Ursprungligen postat av KuRtaN
            Detta var allt för idag, kommer fylla på allt eftersom. Kommentera gärna och ge synpunkter!
            Ja, det var mina kommentarer för att få igång debatten. Hoppas fler vill bidra både med kommentarer och bilder.
            Mvh Niklas
            Mina ciklider: Guianacara cf. owroewefi (Creek Margot), Guianacara stergiosi, Krobia xinguensis, Nanochromis parilus, Pelvicachromis silviae och Tahuantinsuyoa macantzatza.

            Kommentar

            • FrePGun
              Användare
              • mars 2009
              • 2410

              #7
              Jag kontrar med lite dagsfärska bilder på mina Orangehead.

              Fiskarna är ca 10 månader gamla och imellan 10-15 cm (Antar att honorna är något mindre).

              Bytte ut en eventuell hona till en ny hane för att få en grupp på 3+3 så den nya hanen är nog bara runt 6 månader.

              Kommentar

              • Pabbe
                NCS Medlem
                • september 2006
                • 1805

                #8
                Ursprungligen postat av KuRtaN
                Hej och välkommen till denna tråd om våra underbara sydamerikanska jordätare!

                Startar denna tråden för att försöka få fler folk att intressera sig av alla schyssta jordätare som finns!
                Tänkte att här kan vi posta bilder på jordätare, ställa frågor & lura ner mer folk i jordätarträsket

                Så varför skall man ha jordätare då?

                - Enligt mig är nästan alla jordätare otroligt intressanta fiskar. För att inte tala om utseendet.
                Dom flesta är väldigt snälla och du kan hålla dom ihop med mkt små fiskar. T.e.x Corydoras, tetror, malar.
                I ett av mina kar håller jag fiskar från 3cm till 22cm utan några som helst problem.
                Detta medför att det alltid finns ngt att titta på någonstans i karet, både stort som smått.



                Tänkte även köra en liten FAQ (kommentera gärna om ngt saknas eller är fel!)

                Vad krävs för att hålla jordätare?

                - Ett akvarium med bra filtrering fast inte för mkt cirkulation, gärna flytväxter eller dämpad belysning.
                Akvariet bör vara minst 100L för dom minsta jordätarna, men gärna 375L och större!
                Filtrera gärna med lite torv för att få ner Ph lite grann.
                Vissa arter vill ha surare vatten än andra.



                Hur skall det se ut för att jordätare skall trivas?

                - Fin sand är viktigt då dom silar fram sin föda genom gälarna, vissa arter är munruvare sväljer ofta äggen om sanden är för vass.
                Mkt gömställen i form av rötter & stenar, men även öppen bottenyta där dom kan gå och "sila".
                I regel äter dom inte växter så bara växterna är rotade ordentligt så är det inga problem.
                Alternativt binda fast dom på en rot / sten.



                Är det svårt att hålla dessa fiskar?

                - Enligt mig: Nej! Det är inte svårare än att hålla någon anna fisk.
                Så länge man sköter vattenbyten och har rejält med filter så stöter man sällan på problem.
                Sen finns det arter som är svårare än andra, Satanoperca Släktet är väl i regel lite knepigare än tex Geophagus släktet.



                Vad skall jag mata med då?

                -En varierad kost är det bästa.
                Jag matar med flingor, pellets, mygglarver & räkmix.
                En alltför enformig kost kan resultera i den tråkiga sjukdomen Hål i huvudet sjukan som kan vara mkt svårbotad.
                Speciellt känsliga är större fiskar.



                Hur många skall jag ha då?

                - Gärna en grupp på minst 4 individer.
                Jordätare bråkar en hel del inom gruppen därför måste man hålla en grupp för att inte aggressionerna skall bli för koncentrerade.



                Mina jordätare leker inte!

                - Hur gamla är dina fiskar?
                Många jordätare blir inte könsmogna förrens efter 1,5-2år.
                Hur är dina vattenvärden? Ta reda på vad fisken vill ha och försök återskapa dessa vattenvärden.
                Verkar dom stressade? Kanske har du antingen för lite, eller för mkt fisk i karet?
                Har du tillräkligt med leksubstrat i karet? Små rotdelar, löv, släta stenar & rötter.


                Detta var allt för idag, kommer fylla på allt eftersom. Kommentera gärna och ge synpunkter! Och framförallt upp med lite goa bilder på era Jordisar!!
                Bra initiativ till tråd!
                Skriver under på det mesta i FAQ.
                Dock måste det gällande foderfrågan framhållas vikten av grönt i kosten. Jag matar mina flera gånger i veckan med hackade/mosade förkokta gröna ärtor från frysen (utan skalet). De vräker i sig. Deras tarmar mår bra av det.

                Kommentar

                • KuRtaN
                  Användare
                  • februari 2008
                  • 778

                  #9
                  Tycker 100 liter låter väldigt lite, närmare 200 liter tror jag är minimum för 4 st vuxna Biotodoma. Vilken art tänker du på? Jag antar att Biotodomor hör till de "snällaste" jordätarna.

                  - Jag tänkte på typ Bahia Red eller liknande. Men visst 200L är väl att rekommendera.. Ändrar det
                  Over and out // Mathias

                  Jordätare - Eartheater - Dustsmasker

                  Kommentar

                  • KuRtaN
                    Användare
                    • februari 2008
                    • 778

                    #10
                    Ursprungligen postat av Pabbe
                    Bra initiativ till tråd!
                    Skriver under på det mesta i FAQ.
                    Dock måste det gällande foderfrågan framhållas vikten av grönt i kosten. Jag matar mina flera gånger i veckan med hackade/mosade förkokta gröna ärtor från frysen (utan skalet). De vräker i sig. Deras tarmar mår bra av det.
                    Skriver med det också, dock har jag aldrig matat mina med ngt grönt. Får prova det ngn dag.
                    Over and out // Mathias

                    Jordätare - Eartheater - Dustsmasker

                    Kommentar

                    • KuRtaN
                      Användare
                      • februari 2008
                      • 778

                      #11
                      Rackarns, det gick ju inte att redigera längre =/ Hur gör jag då tro?
                      Over and out // Mathias

                      Jordätare - Eartheater - Dustsmasker

                      Kommentar

                      • Micke_720
                        Användare
                        • november 2003
                        • 368

                        #12
                        Hej

                        Vilken kanon tråd..

                        Jag har en grupp VF Altifrons som leker 1gg i månaden.
                        Mina förhoppningar att par nr 2 skall börja få kontunitet i leken.
                        Men den hanen är lite tunnare..
                        Jag skall lev. första kullen till en lokal Zoo handlare före Jul...



                        Jag bör nog uppdatera lite bilder..

                        Kommentar

                        • KuRtaN
                          Användare
                          • februari 2008
                          • 778

                          #13
                          Ursprungligen postat av Micke_720
                          Hej

                          Vilken kanon tråd..

                          Jag har en grupp VF Altifrons som leker 1gg i månaden.
                          Mina förhoppningar att par nr 2 skall börja få kontunitet i leken.
                          Men den hanen är lite tunnare..
                          Jag skall lev. första kullen till en lokal Zoo handlare före Jul...



                          Jag bör nog uppdatera lite bilder..
                          Tycker inte det ser ut som altifrons. Altifrons har i regel en "sidoprick" som inte är större än 2-5 fjäll. Däremot är dom väldigt lika Geophagus Abalios.
                          Grymt, grymt, grymt snygga är dom iaf!
                          Vet du vilken fångstplats det är på dom? Du kan inte leverera en 6-7st hem till mig då? haha
                          Senast redigerad av KuRtaN; 08 december 2009, 08:25.
                          Over and out // Mathias

                          Jordätare - Eartheater - Dustsmasker

                          Kommentar

                          • olof
                            Användare
                            • april 2002
                            • 1823

                            #14
                            Ursprungligen postat av Micke_720
                            Hej

                            Vilken kanon tråd..

                            Jag har en grupp VF Altifrons som leker 1gg i månaden.
                            Mina förhoppningar att par nr 2 skall börja få kontunitet i leken.
                            Men den hanen är lite tunnare..
                            Jag skall lev. första kullen till en lokal Zoo handlare före Jul...



                            Jag bör nog uppdatera lite bilder..
                            Lägg gärna ut en annons här på sidan. Jag tror att vi är ett par stycken som kan vara intresserade av F1or från dessa fiskar.

                            mvh

                            olof
                            http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

                            Kommentar

                            • Jarnis
                              Användare
                              • november 2005
                              • 415

                              #15
                              Vad är grejen med att svälja luft vid ytan?

                              Stod i en butik igår och tittade lite förundrat på när en jordätare ständigt stack upp till ytan och hämtade en bubbla luft för att sedan rusa ner mot botten och sen stå där kämpande mot naturlagarna tills luften puffade ut mellan gälarna. Vad beror ett sånt beteende på? Jag har sett corys fara upp ibland och hämta en nypa luft och göra samma sak.

                              Inga andra firrar i butikskaret gjorde det samma utan verkade simma på som vanligt. Kändes inte som ett jordätarbeteende precis men rätta mig gärna.

                              Firrarna i butiken var "orange heads"
                              Micke

                              Kommentar

                              Arbetssätt...