Jordätartråden!

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • KuRtaN
    Användare
    • februari 2008
    • 778

    #31
    Alltså hur jag matar mina fiskar varierar väldigt mkt. På helgerna om jag är hemma kan jag säkert ibland mata 7-8ggr på en dag. Kör som huvudfoder till all fisk jag har Tropical - Cichlid Gran (små röda/gröna granulat). Men matar nästan varje dag med lite mygglarver också. Dock väldigt sällan med räkmix, fiskarna tycker inte om det och det skitar ner så förbannat. Matar även med vanligt flingfoder & grönbaserade flingor.
    Jag har så stora fiskar så jag tycker det är svårt att hålla dom tillräkligt "feta" hela tiden.
    Skulle nog kanske behöva en foderautomat igentligen.
    Over and out // Mathias

    Jordätare - Eartheater - Dustsmasker

    Kommentar

    • FrePGun
      Användare
      • mars 2009
      • 2410

      #32
      Ursprungligen postat av KuRtaN
      Alltså hur jag matar mina fiskar varierar väldigt mkt. På helgerna om jag är hemma kan jag säkert ibland mata 7-8ggr på en dag. Kör som huvudfoder till all fisk jag har Tropical - Cichlid Gran (små röda/gröna granulat). Men matar nästan varje dag med lite mygglarver också. Dock väldigt sällan med räkmix, fiskarna tycker inte om det och det skitar ner så förbannat. Matar även med vanligt flingfoder & grönbaserade flingor.
      Jag har så stora fiskar så jag tycker det är svårt att hålla dom tillräkligt "feta" hela tiden.
      Skulle nog kanske behöva en foderautomat igentligen.
      Håller med om att de är svårt att mata flera ggr om dagen, mina akvarier är släckta när jag åker till jobbet och när jag kommer hem brukar jag ge dom en rejäl portion, på helgerna blir det 2-3 ggr om dagen. Vissa dagar ger iof Josephine dom lite flingfoder.

      Kommentar

      • Pabbe
        NCS Medlem
        • september 2006
        • 1805

        #33
        Ja , det brukar stå att läsa att optimalt för jordätare är mindre portioner ofta. Tror det mer gäller Satanoperca. Geophagus-arterna är mer glupska. För mig blir det också som för de flesta. På morgonen lite flingfoder sen mer rejält på kvällen.
        Om man bara håller jordätare tillsammans med likasinnade beträffande matvanor så funkar det. Då hinner ju alla få tillräckligt även när utfodring sker med ett större huvudmål. Jag matar på rätt rejält en gång om dan och kan se hur mina satanoperca går och äter en halvtimme efteråt.

        Kommentar

        • FrePGun
          Användare
          • mars 2009
          • 2410

          #34
          Ok, skönt att veta att man kanske´inte behöver skämmas ifall dom bara får mat en gång om dagen då!

          Jag har funderat lite över vad "lagom mycket mat" är... mina fiskar slutar ju inte äta om dom blir "mätta", tror inte dom kan bli det... brukar som sagt var bli lite flingfoder på dagen, på kvällen brukar jag blöta upp en ca 5x5 cm räkmix och en ungefär lika stor med mygg eller artemia och ge dom samt lite mer flingfoder... för mycket, för lite?! Är ju fortf inga färdigvuxna fiskar så man vill ju att tillväxten ska vara bra med, utan att övermata hela akvariet... jag vet att all fisk brukar få pillat i sig några bitar här och var... och dom ser inte direkt tunna ut....

          Kommentar

          • DaRe
            NCS Medlem
            • september 2009
            • 22831

            #35
            Ger du det varje kväll? Hur tjock är räkmixkakan (0,5cm)?
            Hur många delar på det?

            Jag ger mindre än det så jag kanske matar för lite?

            Det är inte lätt tycker jag. Antar att så länge fiskarna växer och ser ut att må bra så är väl allt ok, men som du säger så vill man ju att de ska växa optimalt...
            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

            ///David
            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

            Kommentar

            • KuRtaN
              Användare
              • februari 2008
              • 778

              #36
              Ursprungligen postat av DRE
              Ger du det varje kväll? Hur tjock är räkmixkakan (0,5cm)?
              Hur många delar på det?

              Jag ger mindre än det så jag kanske matar för lite?

              Det är inte lätt tycker jag. Antar att så länge fiskarna växer och ser ut att må bra så är väl allt ok, men som du säger så vill man ju att de ska växa optimalt...
              Det är väl bara att mata med små bitar tills alla fiskar verkar mätta och belåtna? Personligen gillar jag inte räkmix alls och som tur är inte mina fiskar heller Skräpar ner otroligt mkt, och vattenkvaliten är ju som sagt A och O när det gäller Jordätare. Matar även en del med mask, så fort det regnat lite ute ligger dom ju och kryper överallt så jag brukar plocka upp dom jag ser och mata med. Det gillar dom verkligen!
              Over and out // Mathias

              Jordätare - Eartheater - Dustsmasker

              Kommentar

              • KuRtaN
                Användare
                • februari 2008
                • 778

                #37
                Jag hittade en länk till en tysk sida för ca ett år sedan som sålde otroligt många olika jordätare, skickade över hela världen. Men hittar den inte igen =/ Någon som vet vilken jag menar? Och isf någon som bor i närheten som eventuellt skulle kunna vara intresserad av att beställa? Jag och farsan är riktigt sugna iaf.
                Over and out // Mathias

                Jordätare - Eartheater - Dustsmasker

                Kommentar

                • olof
                  Användare
                  • april 2002
                  • 1823

                  #38
                  Menar du dessa?



                  mvh

                  olof
                  http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

                  Kommentar

                  • Micke_720
                    Användare
                    • november 2003
                    • 368

                    #39
                    Hej

                    Det fanns ju en del roligt i den lager listan...

                    Mvh Micke

                    Kommentar

                    • KuRtaN
                      Användare
                      • februari 2008
                      • 778

                      #40
                      Ja där är den ju!! Tack så mkt!

                      Micke_720: Kollade du mina länkar ang dina Altifrons? Om inte finns dom på föregående sida. Har även kollat i thomas weidners bok south american eartheaters och inte för att vara elak men jag är verkligen 100% säker på att det inte är altifrons du har.
                      Over and out // Mathias

                      Jordätare - Eartheater - Dustsmasker

                      Kommentar

                      • Banderad
                        Användare
                        • februari 2006
                        • 3479

                        #41
                        Ursprungligen postat av KuRtaN
                        Jag hittade en länk till en tysk sida för ca ett år sedan som sålde otroligt många olika jordätare, skickade över hela världen. Men hittar den inte igen =/ Någon som vet vilken jag menar? Och isf någon som bor i närheten som eventuellt skulle kunna vara intresserad av att beställa? Jag och farsan är riktigt sugna iaf.
                        Brukar de inte ha en massa jordätare i Kungsbacka? När jag var där för ca. 2 år sedan hade de åtminstone 6-7 arter inne. Dit har du ju inte jättelångt. Sedan skulle jag kunna tänka mig att de tar in i Åled med.

                        /Jocke

                        Kommentar

                        • KuRtaN
                          Användare
                          • februari 2008
                          • 778

                          #42
                          Jo visst finns det där, men jag tycker att hans priser är helt fruktansvärda.
                          S. Leucostictia = 800kr/st gav 120kr/st för mina VF av en annan handlare.
                          Sen har jag vart väldigt missnöjd med fisken jag handlat där innan, vart vädligt kortlivade allihop. Köpte hantlar som jag upptäckte hade svamp när jag kom hem. Köpte Caquateia Spectabilis som hade HiH (var ny på akvarium då).
                          Over and out // Mathias

                          Jordätare - Eartheater - Dustsmasker

                          Kommentar

                          • Banderad
                            Användare
                            • februari 2006
                            • 3479

                            #43
                            Ah, ok. Där ser man. Jag har bara varit där någon enstaka gång med tanke på avståndet. Plockar inte Kent hem Jordätare om man ber om det då? Han måste ju ha massor av kontakter, även om de Afrikanska sjöarna är i fokus.

                            /Jocke

                            Kommentar

                            • KuRtaN
                              Användare
                              • februari 2008
                              • 778

                              #44
                              Han är väl lite si och så med det faktiskt. Har frågat ett par gånger om altifrons men han verkar inte jättesugen har för mig att han tyckte dom var för dyra.. Han får ju in lite jordätare ibland, men det är mest dom vanligaste typ orange head & tuppkam.
                              Over and out // Mathias

                              Jordätare - Eartheater - Dustsmasker

                              Kommentar

                              • FrePGun
                                Användare
                                • mars 2009
                                • 2410

                                #45
                                Som jag förståt det så kan han ta hem istort vad som hellst på de "vanliga" lager listorna...

                                Kommentar

                                Arbetssätt...