Jordätartråden!

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • chippog
    Användare
    • augusti 2008
    • 251

    #76
    Ursprungligen postat av Micke_720
    Det är lite som att svära i kyrkan...men någon som har provat Gurami med Jordätare?
    Det håller sig ofta i yt regionen, där är lugnt i mitt kar.
    den frågan intresserar även mig. någon som har testat?
    en kan bli beroende av att sitta framför karet

    Kommentar

    • Pabbe
      NCS Medlem
      • september 2006
      • 1805

      #77
      Lek av S. jurupari (sp. red lips)

      18 månader har jag väntat på lek och bekräftelse av art. Har haft en grupp på 10 st Satanoperca i ca 18 månader. Inköptes som VF S. leucosticta. Misstänkte dock tidigt att det var en jurupari eller varianten sp. red lips. Nu lekte ett par plötsligt ikväll. Hade sånär missat allt då det knappt märkts mycket till uppvaktning innan. Kameran låg urladdad...
      Väldigt stillsamt gick det till- Honan la 2-5 ägg åt gången på en rot, varvid hannen befruktade och honan genast tog äggen i munnen. Även hannen tog en del, men honan verkar ruva det mesta. Får se om de turas om sedan och byts av som en del andra gör t. ex mina G. sp."Orangehead Tapajos".

      Kul att de äntligen nått könsmogen ålder och att jag nu är säker på att det är en jurupari/redlips. Att äggen tas upp för ruvning direkt av jurupari och i ett senare skede av leucosticta lär ju vara det direkt avgörande sättet att skilja arterna åt vid tveksamhet även om jag tyckt att mina till utseendet helt klart är en jurupari.
      Ett par bilder:

      Kommentar

      • Nicke SA
        NCS Medlem
        • januari 2007
        • 290

        #78
        Ursprungligen postat av Pabbe
        18 månader har jag väntat på lek och bekräftelse av art. Har haft en grupp på 10 st Satanoperca i ca 18 månader. Inköptes som VF S. leucosticta. Misstänkte dock tidigt att det var en jurupari eller varianten sp. red lips. Nu lekte ett par plötsligt ikväll. Hade sånär missat allt då det knappt märkts mycket till uppvaktning innan. Kameran låg urladdad...
        Väldigt stillsamt gick det till- Honan la 2-5 ägg åt gången på en rot, varvid hannen befruktade och honan genast tog äggen i munnen. Även hannen tog en del, men honan verkar ruva det mesta. Får se om de turas om sedan och byts av som en del andra gör t. ex mina G. sp."Orangehead Tapajos".

        Kul att de äntligen nått könsmogen ålder och att jag nu är säker på att det är en jurupari/redlips. Att äggen tas upp för ruvning direkt av jurupari och i ett senare skede av leucosticta lär ju vara det direkt avgörande sättet att skilja arterna åt vid tveksamhet även om jag tyckt att mina till utseendet helt klart är en jurupari.
        Ett par bilder:
        Vackra de var! Hoppas det går bra i fortsättningen och att de fixar ruvandet.
        Mvh Niklas
        Mina ciklider: Guianacara cf. owroewefi (Creek Margot), Guianacara stergiosi, Krobia xinguensis, Nanochromis parilus, Pelvicachromis silviae och Tahuantinsuyoa macantzatza.

        Kommentar

        • Banderad
          Användare
          • februari 2006
          • 3479

          #79
          Ursprungligen postat av Pabbe
          18 månader har jag väntat på lek och bekräftelse av art. Har haft en grupp på 10 st Satanoperca i ca 18 månader. Inköptes som VF S. leucosticta. Misstänkte dock tidigt att det var en jurupari eller varianten sp. red lips. Nu lekte ett par plötsligt ikväll. Hade sånär missat allt då det knappt märkts mycket till uppvaktning innan. Kameran låg urladdad...
          Väldigt stillsamt gick det till- Honan la 2-5 ägg åt gången på en rot, varvid hannen befruktade och honan genast tog äggen i munnen. Även hannen tog en del, men honan verkar ruva det mesta. Får se om de turas om sedan och byts av som en del andra gör t. ex mina G. sp."Orangehead Tapajos".

          Kul att de äntligen nått könsmogen ålder och att jag nu är säker på att det är en jurupari/redlips. Att äggen tas upp för ruvning direkt av jurupari och i ett senare skede av leucosticta lär ju vara det direkt avgörande sättet att skilja arterna åt vid tveksamhet även om jag tyckt att mina till utseendet helt klart är en jurupari.
          Ett par bilder:

          Vad roligt! Grattis! Ni som har haft flera Satanoperca-arter; Är det någon skillnad vad det gäller beteendet? Sitter och funderar på mina 540-kar. I det ena blir det CA, i det andra är jag inte säker ännu. Kanske blir det SA. Saknar jordätare...

          /Jocke

          Kommentar

          • c90368
            Användare
            • september 2007
            • 890

            #80
            Ursprungligen postat av Pabbe
            18 månader har jag väntat på lek och bekräftelse av art.
            Härligt med någon som har tålamod att vänta

            Det är så många akvarister som har så fruktansvärt bråttom, får de inte lek inom några månader så är det kört, typ.
            http://www.youtube.com/user/c90368
            /Maths

            Kommentar

            • Pabbe
              NCS Medlem
              • september 2006
              • 1805

              #81
              Tack ska ni ha Jag räknar kallt med att denna första lek leder till att de ej ruvar tiden ut. Brukar låta munruvare vara ifred första lekarna även om det ej blir yngel kvar. Lönar sig i längden enligt min erfarenhet. Man får långsiktig stabilitet istället. Tålamod lönar sig alltid.

              Dessa jurupari jag har är mycket lugna, även inom gruppen sinsemellan. Såg nu när de lekte hur försiktigt, nästan blygsamt de motade bort nyfikna artfränder. Överhuvudtaget är de stillsamma på ett ståtligt vis. Integritet vilar över dem. Kan vara lite långsamma när det är matdags, så man får se till att fördela födan i karet. De går bra ihop med de lite livligare Orangehead Tapajos. Juruparin har väl fördel av sin storlek som kompenserar deras försiktighet (de största är nu runt 20 cm).
              Vad jag förstått är väl exempelvis leucostictan lite livligare. Har ingen egen erfarenhet av andra Satanoperca.

              Jag går en trevlig tid till mötes. Ska bli kul att se hur övriga utvecklas.

              Kommentar

              • DaRe
                NCS Medlem
                • september 2009
                • 22831

                #82
                Grattis, jag vet av egen erfarenhet att dina Jurupari, som jag tycker ser ut som om det skulle vara redlips, är sjukt vackra. Dessutom i ett mycket snyggt inrett kar!

                Blir riktigt spännande att höra hur det går framöver!
                Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                ///David
                Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                Kommentar

                • DaRe
                  NCS Medlem
                  • september 2009
                  • 22831

                  #83
                  Apropå lek förresten så undrar jag när orange head börjar leka. Jag har två grupper. En yngre och en äldre.

                  Den äldre var större än jag först trodde och där finns nu 2 styck som simmar i cirklar runt varandra och cirkeln blir tätare och tätare för att det sedan ska vara helt mot varandra fast vända (stjärt mot huvud) där de sedan gör vågrörlser mot varandra. Det är lite sporadiskt, men tanken har slagit mig att det tränar för lek åtminstone. De är c:a 8cm men har färgat ut på huvudet och stjärtfenan.

                  Vad tror ni?

                  I samma kar "leker" 2 hantlar. Hannen vibrerar framför honan och han putsar på en rot. Dock har de hållt på en vecka utan rom?!
                  Otroligt vad de färgat ut i mörkblått.


                  De roliga är att de valt samma område i karet för detta beteende, jag borde kanske bygga fler ytor med de egenskaparna.
                  Senast redigerad av DaRe; 19 december 2009, 17:27.
                  Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                  ///David
                  Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                  Kommentar

                  • KuRtaN
                    Användare
                    • februari 2008
                    • 778

                    #84
                    Mina firrar kan ibland hålla på och uppvakta i en vecka innan dom kommer till skott. Så lite tålamod, ett litet vattenbyte & lite röda mygg kan ju hjälpa på det ytterligare..
                    Over and out // Mathias

                    Jordätare - Eartheater - Dustsmasker

                    Kommentar

                    • KuRtaN
                      Användare
                      • februari 2008
                      • 778

                      #85
                      Wohooo! Har beställt 6st Satanoeprca Acuticeps Bilder kommer så fort jag har dom hemma!
                      Over and out // Mathias

                      Jordätare - Eartheater - Dustsmasker

                      Kommentar

                      • DaRe
                        NCS Medlem
                        • september 2009
                        • 22831

                        #86
                        Ursprungligen postat av KuRtaN
                        Wohooo! Har beställt 6st Satanoeprca Acuticeps Bilder kommer så fort jag har dom hemma!
                        Googlade lite och den ser väldigt vacker ut. 4 prickar på sidan och en väldigt hög och spänstig ryggfena om jag hittat rätt?
                        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                        ///David
                        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                        Kommentar

                        • Banderad
                          Användare
                          • februari 2006
                          • 3479

                          #87
                          Ursprungligen postat av KuRtaN
                          Wohooo! Har beställt 6st Satanoeprca Acuticeps Bilder kommer så fort jag har dom hemma!
                          Spännande!

                          /Jocke

                          Kommentar

                          • KuRtaN
                            Användare
                            • februari 2008
                            • 778

                            #88
                            Ursprungligen postat av DRE
                            Googlade lite och den ser väldigt vacker ut. 4 prickar på sidan och en väldigt hög och spänstig ryggfena om jag hittat rätt?
                            Stämmer bra det! Påminner lite om Daemon
                            Over and out // Mathias

                            Jordätare - Eartheater - Dustsmasker

                            Kommentar

                            • KuRtaN
                              Användare
                              • februari 2008
                              • 778

                              #89
                              Länkar till ett kort.
                              Over and out // Mathias

                              Jordätare - Eartheater - Dustsmasker

                              Kommentar

                              • Pabbe
                                NCS Medlem
                                • september 2006
                                • 1805

                                #90
                                Ursprungligen postat av KuRtaN
                                Kul med ny relativt ovanlig art. Ser spännande ut. Kommer ihåg för många år sedan att man ofta såg leucosticta och jurupari kallas acuticeps i handeln, men numera ser man att det handlar om en art som skiljer sig från dem.
                                Ska bli kul att följa!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...