Hoppande ormhuvudsfisk, vad gör man?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FI
    Användare
    • augusti 2002
    • 3743

    #46
    Ursprungligen postat av Malawe
    Fint foto där man enkelt ser varför fisken kallas Ormhuvudsfisk. Faktiskt fin firre, fast jag egentligen ogillar ormar...
    Jupp jag tänkte också på det, speciellt om man ser huvudet lite uppifrån, riktigt snygg liten rackare måste jag få säga

    Ursprungligen postat av hansh
    Den där såg riktigt mager ut, hoppas du kan få i den ordentligt med mat så att den tjockar på sig.
    Jo alla tre är tunnisar, jag tog precis fram tumstocken och den största är 15cm så de är ju inte så små egentligen och borde ha hunnit tjocka till sig mer så här. Men de äter bra i alla fall så det ordnar sig nog

    Ursprungligen postat av hansh
    Tänkte bjuda på en bild av mina senaste ormskallar.



    skulle gissa på runt 2-300st

    av den här sorten

    http://i570.photobucket.com/albums/s...og/lucius2.jpg
    Dom där var ju grymt snygga! Posta fler bilder om du har, vi kan göra det här till en generell ormhuvvetråd och se till att fler får upp ögonen för de här lite udda firrarna
    Drar du upp yngel och säljer?
    Fredrik Isaksson
    Bildarkivet

    Kommentar

    • hansh
      Användare
      • november 2004
      • 114

      #47
      Ursprungligen postat av FI
      Dom där var ju grymt snygga! Posta fler bilder om du har, vi kan göra det här till en generell ormhuvvetråd och se till att fler får upp ögonen för de här lite udda firrarna
      Drar du upp yngel och säljer?
      Jag har lite fler bilder på min photobucket
      Store your photos and videos online with secure storage from Photobucket. Available on iOS, Android and desktop. Securely backup your memories and sign up today!


      Tanken är ju att jag skall dra upp dem men just nu blev det lite olägligt då jag åker iväg på en channaträff i holland nu den 18e och blir borta i 5 dagar. De skall vara grymt kanibalistiska så det är väll inte många kvar när jag kommer tillbaka. Jag skall iallafall försöka få någon som kan mata dem nykläckt artemia en gång om dagen.

      Kommentar

      • FI
        Användare
        • augusti 2002
        • 3743

        #48
        Härliga bilder hansh

        Här kommer några fler bilder på mina channor, två hyfsade artbilder, en på marulioides eller vad det nu är och en på pulchran.

        Jag noterade precis på de två största att den ena har tre svarta fläckar på ryggfenan medan den andra har två. Det har inget med könen att göra eller?
        Fredrik Isaksson
        Bildarkivet

        Kommentar

        • hansh
          Användare
          • november 2004
          • 114

          #49
          Ursprungligen postat av FI
          Jag noterade precis på de två största att den ena har tre svarta fläckar på ryggfenan medan den andra har två. Det har inget med könen att göra eller?

          C.pulchra har inga yttre könsskillnader. Antalet fläckar är helt individuellt och har inget med kön att göra. De flesta av mina pulchror har bara en fläck men jag har även individer med två och tre fläckar och har sett bilder på pulchror med upp till 7 fläckar på ryggfenan.

          Kommentar

          • FI
            Användare
            • augusti 2002
            • 3743

            #50
            Ursprungligen postat av hansh
            C.pulchra har inga yttre könsskillnader. Antalet fläckar är helt individuellt och har inget med kön att göra. De flesta av mina pulchror har bara en fläck men jag har även individer med två och tre fläckar och har sett bilder på pulchror med upp till 7 fläckar på ryggfenan.
            Äsch då! Jag snappar efter alla små minimala skillnader jag ser här känner jag, har suttit och gnuggat näsan mot glaset ända sedan i torsdag känns det som Det vore bara så grymt skoj om man kunde få ett par!

            Jag måste få pladdra på lite här nu igen, jag läste på ett amerikanskt forum där någon från tyskland skrev att där i tyskland försökte alla som hade channor få dem att leka. Det var så man höll dem där, inga undantag i princip, man höll dem precis som vi gör med ciklider här, för att få fram stabila par och få se lek. Medan på andra ställen verkar man hålla dem ensamma enbart för att de ser coola ut eller är rovgiriga. Ett ensammet monster i ett eget kar. Och jag måste erkänna att det var just så det började även för mig, jag gillar rovfirrar så nån gång var man ju tvungen att testa ormhuvudsfisk tänkte jag. Men nu då man har snöat in lite och börjar se vad de har för beteenden, speciellt mot varandra, så har intresset verkligen peakat något enormt! Superintressanta firrar ju!


            Ornatipinnisen i början av tråden, som går med fengäddorna i 375an nu, har haft det lite tungt. Fengäddorna har hunnit bli ena riktiga giganter och deras rovinstinkter triggas direkt om fiskar uppträder stressigt, vilket tyvärr ornaten gör emellanåt så den har fått sig något litet nyp i stjärtfenan. Det ser hyfsat lugnt ut nu dock men jag misstänker att jag måste fixa ett annat kar till channan om den ska komma till sin rätt, den har blivit lite försiktig nu, med all rätt kanske då fengäddorna kan vara lite opålitliga.

            Ju större desto bättre förstår jag men vad skulle man klara sig med för kar för en ensammen channa av den här typen? Runt 200 liter? Jag skulle tro att firren är runt 20cm just nu så det är ju ingen plutt direkt, och någon centimeter till lär den säkert bli.
            Fredrik Isaksson
            Bildarkivet

            Kommentar

            • FI
              Användare
              • augusti 2002
              • 3743

              #51
              Och som vanligt! man hinner inte mer än skriva att det är rätt lugnt innan det blir kaos! Ornatipinnisen är upphåvad och får spendera natten med småjaggorna i 540 i natt... Fengäddorna triggades nyss av något och en snappade tag i stjärtspolen med övriga bjässar vilt snappandes efter. Farligt! Sådant brukar bara sluta på ett sätt, tur man var hemma i all afall jag har tyvärr tappat alltför många fiskar som ej var menade som foderfisk till de där monstren. Småjaggorna får ju dock inte heller bli mat, så panikköp av akvarie imorrn alltså... :/
              Fredrik Isaksson
              Bildarkivet

              Kommentar

              • hansh
                Användare
                • november 2004
                • 114

                #52
                Ursprungligen postat av FI
                Äsch då! Jag snappar efter alla små minimala skillnader jag ser här känner jag, har suttit och gnuggat näsan mot glaset ända sedan i torsdag känns det som Det vore bara så grymt skoj om man kunde få ett par!
                Jo, jag vet hur det känns.....har suttit och letat till förbannelse. Tillslut får man lita på alla andra som säger att de skillnader som finns inte har med kön att göra.
                Det är bara att hålla tummarna.

                Jag måste få pladdra på lite här nu igen, jag läste på ett amerikanskt forum där någon från tyskland skrev att där i tyskland försökte alla som hade channor få dem att leka. Det var så man höll dem där, inga undantag i princip, man höll dem precis som vi gör med ciklider här, för att få fram stabila par och få se lek. Medan på andra ställen verkar man hålla dem ensamma enbart för att de ser coola ut eller är rovgiriga. Ett ensammet monster i ett eget kar. Och jag måste erkänna att det var just så det började även för mig, jag gillar rovfirrar så nån gång var man ju tvungen att testa ormhuvudsfisk tänkte jag. Men nu då man har snöat in lite och börjar se vad de har för beteenden, speciellt mot varandra, så har intresset verkligen peakat något enormt! Superintressanta firrar ju!
                Nog har även de sin beskärda del av "monsterfishkeepers" även i tyskland men de har en lite annorlunda akvariekultur längre ner i europa. Tyvärr är det inte många akvarister i sverige som odlar channor men jag försöker att pusha för dem så gått det går. Det är fantastiska fiskar och med risk för att bli lynchad på detta forum måste jag säga att de har bra mycket intressantare beteenden än de ciklider jag har haft iallafall. För att de skall komma till sin rätt skall de hållas i artakvarium.

                Ornatipinnisen i början av tråden, som går med fengäddorna i 375an nu, har haft det lite tungt. Fengäddorna har hunnit bli ena riktiga giganter och deras rovinstinkter triggas direkt om fiskar uppträder stressigt, vilket tyvärr ornaten gör emellanåt så den har fått sig något litet nyp i stjärtfenan. Det ser hyfsat lugnt ut nu dock men jag misstänker att jag måste fixa ett annat kar till channan om den ska komma till sin rätt, den har blivit lite försiktig nu, med all rätt kanske då fengäddorna kan vara lite opålitliga.

                Ju större desto bättre förstår jag men vad skulle man klara sig med för kar för en ensammen channa av den här typen? Runt 200 liter? Jag skulle tro att firren är runt 20cm just nu så det är ju ingen plutt direkt, och någon centimeter till lär den säkert bli.
                Det är inte superaktiva fiskar precis och skall han bara vara själv fungerar en burk på 100l även om 200l givetvis är bättre men försök inte att stoppa i fler i en så liten burk. När man sedan planerar för en grupp är längden på akvariet betydligt viktigare än antalet liter.

                Kommentar

                • FI
                  Användare
                  • augusti 2002
                  • 3743

                  #53
                  Ursprungligen postat av hansh
                  Jo, jag vet hur det känns.....har suttit och letat till förbannelse. Tillslut får man lita på alla andra som säger att de skillnader som finns inte har med kön att göra.
                  Det är bara att hålla tummarna.
                  Jo det är bara göra det. Vid vilken storlek blir de könsmogna? De är uppskattningsvis 15, 14 och 11 cm nu.

                  Den minsta och den på 14cm simmar lite skumt bredvid varandra ibland, den mindre liksom slingrar sig lite runt den större kortare stunder. Kan det vara något beteende som har med parbildning att göra?



                  Ursprungligen postat av hansh
                  Nog har även de sin beskärda del av "monsterfishkeepers" även i tyskland men de har en lite annorlunda akvariekultur längre ner i europa. Tyvärr är det inte många akvarister i sverige som odlar channor men jag försöker att pusha för dem så gått det går. Det är fantastiska fiskar och med risk för att bli lynchad på detta forum måste jag säga att de har bra mycket intressantare beteenden än de ciklider jag har haft iallafall. För att de skall komma till sin rätt skall de hållas i artakvarium.
                  Du har inte haft jaguarciklid med andra ord? Hehe nä men jag förstår precis vad du menar, jag har ju mina kära fengäddor jag som jag inte tycks kunna få nog av, har 9st nu och fler lär det garanterat bli


                  Ursprungligen postat av hansh
                  Det är inte superaktiva fiskar precis och skall han bara vara själv fungerar en burk på 100l även om 200l givetvis är bättre men försök inte att stoppa i fler i en så liten burk. När man sedan planerar för en grupp är längden på akvariet betydligt viktigare än antalet liter.
                  Nice! det där var glädjande nyheter, då ska det gå fint att lösa
                  Fredrik Isaksson
                  Bildarkivet

                  Kommentar

                  • hansh
                    Användare
                    • november 2004
                    • 114

                    #54
                    Ursprungligen postat av FI
                    Jo det är bara göra det. Vid vilken storlek blir de könsmogna? De är uppskattningsvis 15, 14 och 11 cm nu.

                    Den minsta och den på 14cm simmar lite skumt bredvid varandra ibland, den mindre liksom slingrar sig lite runt den större kortare stunder. Kan det vara något beteende som har med parbildning att göra?
                    Jag har inte hört om någon som fått lek på så små exemplar. Hos mitt lekpar är väll honan knappa 20 och hanen kanske ett par cm kortare.
                    Hur simmar de runt varandra?
                    Nu har jag ingen bra video eller bilder men ser det ut någonting liknande det här

                    eller

                    har du snart små på G

                    Kommentar

                    • FI
                      Användare
                      • augusti 2002
                      • 3743

                      #55
                      Ursprungligen postat av hansh
                      Jag har inte hört om någon som fått lek på så små exemplar. Hos mitt lekpar är väll honan knappa 20 och hanen kanske ett par cm kortare.
                      Hur simmar de runt varandra?
                      Nu har jag ingen bra video eller bilder men ser det ut någonting liknande det här

                      eller

                      har du snart små på G
                      Jajemen så ser det ut! Kul!
                      Fast det är den mindre som slingrar sig runt den större, den större står mest stilla och ser lite förvirrad ut, på den där filmen såg det ut som om båda slingrade sig runt varandra. Men det kanske är ett tecken att det finns en hona och hane i karet i alla fall. Nog så positivt bara det.
                      Fredrik Isaksson
                      Bildarkivet

                      Kommentar

                      • Daniel Odell
                        Användare
                        • januari 2003
                        • 2437

                        #56
                        Det är väldigt kul att se att alla nya arter kommit in i hobbyn så fort

                        Channa pulchra & ornatipinnis var nog inte ens namngivna när jag la akvaristiken i malpåse.

                        Fantastiska fiskar & bilder!

                        Den gamla C. sp. Assam är idag Channa Orientalis va?

                        Jag har fantastiskt dåligt med plats, vilken channa i hobbyn idag håller sig minst?
                        Rejält sugen nu när hösten & vintern närmar sig ...
                        fish r friend

                        Kommentar

                        • hansh
                          Användare
                          • november 2004
                          • 114

                          #57
                          Ursprungligen postat av Daniel Odell
                          Den gamla C. sp. Assam är idag Channa Orientalis va?

                          Jag har fantastiskt dåligt med plats, vilken channa i hobbyn idag håller sig minst?
                          Rejält sugen nu när hösten & vintern närmar sig ...
                          trevligt att du är påväg tillbaka i channaträsket Daniel.
                          Channa sp. Assam eller som vi hobbyister vill kalla den lal cheng (lokalbefolkningens namn på fisken som betyder röd gachua) Har fortfarande inte fått något vetenskapligt namn. Den kommer inte från assam därför är sp. assam ett namn som bör undvikas. Det är den minsta channan, den är subtropisk och trivs bäst i temperaturer 18-23 grader.
                          Channa orientalis som är den minsta tropiska channan ser ut lite som en gachua men saknar bukfenor. Här är en bild på min ena hane C.orientalis (bentota ganga). http://i570.photobucket.com/albums/s...76hog/cobg.jpg

                          /hans

                          Kommentar

                          • Gäst

                            #58
                            Men C.bleheri lär ochså vara väldigt småväxt (för att vara Channa)...


                            ...Och den är uppskattad inom akvariehobbyn...Samt från Assam...Eller?



                            Vore kanske givande om någon kunde dementera/bekräfta uppgifterna i länkarna ovan då jag själv ej har några närmare kunskaper gällande channor...

                            Förövrigt en intressant och informativ tråd!

                            Mvh/Andreas.

                            Kommentar

                            • hansh
                              Användare
                              • november 2004
                              • 114

                              #59
                              Ursprungligen postat av A C-son
                              Men C.bleheri lär ochså vara väldigt småväxt (för att vara Channa)...


                              ...Och den är uppskattad inom akvariehobbyn...Samt från Assam...Eller?



                              Vore kanske givande om någon kunde dementera/bekräfta uppgifterna i länkarna ovan då jag själv ej har några närmare kunskaper gällande channor...

                              Förövrigt en intressant och informativ tråd!

                              Mvh/Andreas.
                              Det är väldigt svårt att hitta riktig information om channor på nätet då till och med fishbase är ute och cyklar. Bilden i första länken är inte bleheri utan lal cheng, se skillnaden på stjärtfenans färgteckning. Channa bleheri är en subtropisk channa från Assam som trivs bässt i temperaturer runt 18-23. Den är dock inte lika känslig för varmare temp. som lal cheng men alla subtropiska channor får lätt olika bakteriella infektioner om de hålls för varmt för länge.
                              C.bleheri stannar på 20cm och faktum är att den största delen av alla channa arter stannar på mellan 20-30cm, så att den skulle vara väldigt småväxt för att vara en channa är lite fel att säga. Det är snarare en minoritet av channorna som blir över 40-50cm.

                              Bra sidor på nätet för channa information är.
                              www.snakeheadsuk.com eller direkt till forumet på www.thesnakeheadforum.com

                              Förstår man tyska (eller kan överleva med google.com/translate) finns även
                              Die Internationale Gemeinschaft für Labyrinthfische ist eine Vereinigung von Aquarianern, die sich besonders für Labyrinthfische interessieren.

                              Senast redigerad av hansh; 09 november 2009, 18:54.

                              Kommentar

                              • Gäst

                                #60
                                Ursprungligen postat av hansh
                                Det är väldigt svårt att hitta riktig information om channor på nätet då till och med fishbase är ute och cyklar. Bilden i första länken är inte bleheri utan lal cheng, se skillnaden på stjärtfenans färgteckning. Channa bleheri är en subtropisk channa från Assam som trivs bässt i temperaturer runt 18-23. Den är dock inte lika känslig för varmare temp. som lal cheng men alla subtropiska channor får lätt olika bakteriella infektioner om de hålls för varmt för länge.
                                C.bleheri stannar på 20cm och faktum är att den största delen av alla channa arter stannar på mellan 20-30cm, så att den skulle vara väldigt småväxt för att vara en channa är lite fel att säga. Det är snarare en minoritet av channorna som blir över 40-50cm.

                                Bra sidor på nätet för channa information är.
                                www.snakeheadsuk.com eller direkt till forumet på www.thesnakeheadforum.com

                                Förstår man tyska (eller kan överleva med google.com/translate) finns även
                                Die Internationale Gemeinschaft für Labyrinthfische ist eine Vereinigung von Aquarianern, die sich besonders für Labyrinthfische interessieren.

                                http://board.raubsalmler.de
                                Ja, där ser man!
                                Just att uppgifterna förefaller såpass oförenliga gjorde mig konfunderad angående de två länkarna men helt ärligt trodde jag mer på fishbase i det här fallet och enligt deras uppgifter vore ju faktiskt C.bleheri klart mindre än majoriteten channor jämförsvis...Men fishbase har ju iofs haft fel förr! (Tråkigt när inte ens bliderna stämmer)

                                Tack för att du redde ut detta, skall kolla in dina länkar lite närmare samt följa trådarna här på forumet med stort intresse fortsättningsvis ochså!

                                Mvh/Andreas.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...