Hoppande ormhuvudsfisk, vad gör man?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Byttorp
    Användare
    • november 2003
    • 1585

    #16
    Ursprungligen postat av hansh
    Hej, många svar från personer utan erfarenhet av channor här ser jag.
    Först och främst, är du säker på att det är ornatipinnis och inte pulchra du har?
    C.ornatipinnis (och även pulchra) är subtropiska och vill ha en temperatur ner mot 20 grader den här tiden på året, hur varmt har du? Skulle kunna tippa på att den vill hoppa ur om du håller den förvarmt. En annan anledning till att de hoppar brukar vara att belysningen är för stark, de gillar verkligen inte starkt ljus. Flytväxter brukar dämpa hoppande en del. Channor är skapta för att trivas i lortigt/väl inkört vatten (med få undantag) men de är faktiskt väldigt känsliga mot kemikalier i vattnet och brukar hoppa extra mycket (och ibland även matvägra) efter vattenbyten. Överlag kan man säga att channor gör sig bäst i lowtech lowligt artburkar.

    /hans
    Kanske en artikel till CB vore på sin plats för att få utlopp för all denna kunskap som jag är säker på att fler än jag skulle vilja veta mer av..... Intressant med proffsiga svar på kniviga frågor som den här, nu blev jag dessutom genast lite intresserad av att testa denna fisk...
    Trappat ner till 6 akvarier och just nu mestadels Malawi med inslag av apisto, räkor och några Tanganyika.
    Ordförande GCG

    Kommentar

    • FI
      Användare
      • augusti 2002
      • 3743

      #17
      Ursprungligen postat av Byttorp
      Kanske en artikel till CB vore på sin plats för att få utlopp för all denna kunskap som jag är säker på att fler än jag skulle vilja veta mer av..... Intressant med proffsiga svar på kniviga frågor som den här, nu blev jag dessutom genast lite intresserad av att testa denna fisk...
      Ja det röstar även jag för! Även om det kanske inte syns här på forumet alltid så tror jag det är många av oss ciklidister som har även annat i akvarierna. Och just dvärgormhuvudsfiskarna som denna torde höra till blir ju inga monster heller. Själv har jag precis skaffat ormhuvven så jag suger åt min info som en svamp. Det är härliga firrar verkligen.

      Jag har däremot hört lite viskningar att EU är på väg att förbjuda dem :/ Så vi får väl se hur länge till de finns kvar i hobbyn. Dags att köpa på sig några fler innan de försvinner kanske?



      Problemet kvarstår att den hoppar dock, smällarna blev lägre än tidigare pga plastgallret, men det är verkligen tryck i den här rackaren, hela ramen studsar till så det låter en del i alla fall tyvärr. Jag får nog leta upp lite flytväxter.
      Fredrik Isaksson
      Bildarkivet

      Kommentar

      • poujac
        Användare
        • maj 2006
        • 170

        #18
        Shit..
        Jag är imponerat

        Trevlig läsning!!
        >>Drive a real car drive a Jaguar<<

        Kommentar

        • Joakim Draktoft
          NCS Medlem
          • april 2002
          • 7334

          #19
          Igår visades ett program på NatGeo Wild om invasion av ormhuvud (större variant) i Nordamerika som jag råkade fastna framför.

          I ett av inslagen visades just det här med dess förmåga att hoppa ur akvarium.

          Här är en litet clipp som pushar för programmet. Kanske kan vara av intresse för någon.


          Repris idag 28/10 16:00-17:00 på NatGeo Wild.
          Joakim Draktoft
          f.d Webmaster Ciklid.se
          ____________________________________________

          Kommentar

          • hansh
            Användare
            • november 2004
            • 114

            #20
            Oj...nu sätter ni press på mig. Vet inte om jag har tid att skriva någonting nu men jag skall på en internationell channaträff i holland i slutet av november så vi får väll se om det kanske kan dyka upp någonting efter det.

            Angående Nat. Geo. filmen så är det sämsta som har hänt de här fiskarna på länge. Trodde verkligen inte att de skulle göra sådan här överdriven skit. Tyvärr helt klart i linje med USAs paranoida förhållning till channor. Se filmen om du vill se fiskarna, men stäng av ljudet Man vet inte om man skall skratta eller gråta när man hör saker som "this fish will come out of the water and steal your picnic baskets and eat your pets", skulle nästan kunna tro att det kommer från filmen snakehead terror (en helt klart sevärd b-rulle).

            Jag är inte helt insatt men EU har varit på g att förbjuda import av fiskar som kan bära Epizootic ulcerative syndrome (EUS) från icke eus fria zooner, ett tag nu. Förra gången de skulle förbjudas var i slutet av 2008, men det sköts upp till slutet av 2010. Jag har dock hört (men inte bekräftat) att båda thailand och singapore har utsett sig till eus fria zooner. Vilket skulle betyda att det inte blir några större förändringar och att vi fortfarande kan få tag på dessa fantastiska fiskar.

            Kommentar

            • Lutt
              Användare
              • oktober 2005
              • 1919

              #21
              Hansh är nog utan tvekan Sveriges bästa Channa-expert och jag håller med om youtubelänken, grymt överdriven.

              Kommentar

              • FI
                Användare
                • augusti 2002
                • 3743

                #22
                Ursprungligen postat av hansh
                Jag har dock hört (men inte bekräftat) att båda thailand och singapore har utsett sig till eus fria zooner. Vilket skulle betyda att det inte blir några större förändringar och att vi fortfarande kan få tag på dessa fantastiska fiskar.
                Riktigt goda nyheter om det blir så



                Angående min höjdhoppare. Hur könsbestämmer man channor? går det att se på bilden jag postade vilket kön den har?
                Fredrik Isaksson
                Bildarkivet

                Kommentar

                • hansh
                  Användare
                  • november 2004
                  • 114

                  #23
                  Ursprungligen postat av Lutt
                  Hansh är nog utan tvekan Sveriges bästa Channa-expert och jag håller med om youtubelänken, grymt överdriven.
                  Jag är absolut ingen expert, bara en insnöad hobbyist.

                  Ursprungligen postat av FI
                  Angående min höjdhoppare. Hur könsbestämmer man channor? går det att se på bilden jag postade vilket kön den har?
                  Det finns inget generellt sätt att könsbestämma channor, olika från art till art. Eventuella könsskillnader brukar bara synas hos fullvuxna exemplar eller då de visar lekdräkt. Hos munruvarna är det vanligt att hannarna har något bredare huvud men det brukar bara gå att se skillnad om man har en hona att jämföra med.
                  Jag har ingen egen erfarenhet av C.ornatipinnis men hos C.pulchra, den mest liknande arten finns det inga som helst könsskillnader. Vill man ha ut ett par rekommenderas att man köper 5-6 ungdjur och låter dem para ut själva.

                  Kommentar

                  • FI
                    Användare
                    • augusti 2002
                    • 3743

                    #24
                    Ursprungligen postat av hansh
                    Det finns inget generellt sätt att könsbestämma channor, olika från art till art. Eventuella könsskillnader brukar bara synas hos fullvuxna exemplar eller då de visar lekdräkt. Hos munruvarna är det vanligt att hannarna har något bredare huvud men det brukar bara gå att se skillnad om man har en hona att jämföra med.
                    Jag har ingen egen erfarenhet av C.ornatipinnis men hos C.pulchra, den mest liknande arten finns det inga som helst könsskillnader. Vill man ha ut ett par rekommenderas att man köper 5-6 ungdjur och låter dem para ut själva.
                    Aha tack i alla fall. Jag har inga planer på lek eller så, jag var bara lite nyfiken om man skulle få för sig att döpa den.

                    Hoppandet har avtagit ordentligt nu. Det kanske var stress pga att allt var så nytt? Jag ska ändå lägga i lite flytväxter bara jag får tag på några.

                    Riktigt cool rackare i alla fall, här är en till suddig bild då den spänner sig lite
                    Fredrik Isaksson
                    Bildarkivet

                    Kommentar

                    • cf.akvarielagret
                      Användare
                      • april 2002
                      • 5028

                      #25
                      Ursprungligen postat av Joakim Draktoft
                      Igår visades ett program på NatGeo Wild om invasion av ormhuvud (större variant) i Nordamerika som jag råkade fastna framför.

                      I ett av inslagen visades just det här med dess förmåga att hoppa ur akvarium.

                      Här är en litet clipp som pushar för programmet. Kanske kan vara av intresse för någon.


                      Repris idag 28/10 16:00-17:00 på NatGeo Wild.
                      Jag gillar den som är 3,20 minuter in
                      jag är Ateist
                      men Gud talade till mig
                      Gud är stor
                      jag frågade hur stor ? inget svar
                      han kanske behövde låna toaletten

                      Kommentar

                      • FI
                        Användare
                        • augusti 2002
                        • 3743

                        #26
                        Jag fotade lite idag, här är min lilla Channa marulioides. Eller den är köpt som en sådan i alla fall men den verkar lätt förväxlas med marulia så jag vet inte. Hansh kanske kan identifiera den?
                        Verkar vara en väldans skicklig rovfisk om möjligheten finns, men väldigt lugn i övrigt, den är nog lugnast av channorna jag har t.o.m.
                        Fredrik Isaksson
                        Bildarkivet

                        Kommentar

                        • Danne_K
                          Användare
                          • februari 2006
                          • 777

                          #27
                          Så det var du som köpte den som Rolle hade hemma Var riktigt sugen själv men eftersom att jag har Pulchran hemma så avstod jag. Grattis till en ricktigt fräck firre!

                          Kommentar

                          • FI
                            Användare
                            • augusti 2002
                            • 3743

                            #28
                            Ursprungligen postat av Danne_K
                            Så det var du som köpte den som Rolle hade hemma Var riktigt sugen själv men eftersom att jag har Pulchran hemma så avstod jag. Grattis till en ricktigt fräck firre!
                            Hehe jupp det var jag det! Värsta impulsköpet, har redan ställt till med en del problem, men det var det värt.

                            Hur är pulchran? Är de väldigt problemskapande eller är de hanterbara? Jag är sugen på att köpa en grupp små och försöka få fram ett par av dem.
                            Fredrik Isaksson
                            Bildarkivet

                            Kommentar

                            • Danne_K
                              Användare
                              • februari 2006
                              • 777

                              #29
                              Ursprungligen postat av FI
                              Hehe jupp det var jag det! Värsta impulsköpet, har redan ställt till med en del problem, men det var det värt.

                              Hur är pulchran? Är de väldigt problemskapande eller är de hanterbara? Jag är sugen på att köpa en grupp små och försöka få fram ett par av dem.
                              Jag köpte en grupp på 7st. En har tagit över i princip hela tanken dom andra ligger mest och trycker har öst på med ordentligt med sten och rötter så att det finns gott om gömställen. Nästan enda gången man ser dom andra gör något annat än att försöka hålla sig undan är vid matning. Så det funkar väll så där. Alla lever och växer ganska bra men dom övriga 6 lever ett liv i skymundan. Hoppas på att dom snart ska börja para ut sig så man får flytta om och kanske inte bara har en terror fisk.
                              Sen har jag även mycket flytväxter i tanken.

                              Kommentar

                              • FI
                                Användare
                                • augusti 2002
                                • 3743

                                #30
                                Ursprungligen postat av Danne_K
                                Jag köpte en grupp på 7st. En har tagit över i princip hela tanken dom andra ligger mest och trycker har öst på med ordentligt med sten och rötter så att det finns gott om gömställen. Nästan enda gången man ser dom andra gör något annat än att försöka hålla sig undan är vid matning. Så det funkar väll så där. Alla lever och växer ganska bra men dom övriga 6 lever ett liv i skymundan. Hoppas på att dom snart ska börja para ut sig så man får flytta om och kanske inte bara har en terror fisk.
                                Sen har jag även mycket flytväxter i tanken.
                                Ajdå det där lät ju oroande :/ Men hur stora är dina? Och när började problemen dyka upp?

                                Har du testat ha något annat med dem? Några tuffare ciklider kanske? Det kanske dämpar aggressionen lite. Så brukar det bli om man har problemskapande ciklider i alla fall, man fördelar aggressiviteten över fler individer. Men jag är rätt grön på channor så jag vet inte om det är samma där, bara en spontan tanke.


                                Det lutar åt att karet med ornatipinnisen blir ett kar enbart för den, i helgen började den fjälla några oscar som gick där så jag bytte in dem idag. Om det går kommer jag introducera någon till ormhuvudsfisk senare men annars får den softa där själv.
                                Fredrik Isaksson
                                Bildarkivet

                                Kommentar

                                Arbetssätt...