Hoppande ormhuvudsfisk, vad gör man?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • hansh
    Användare
    • november 2004
    • 114

    #31
    Det är inte så lätt att se skillnad på marulia och maurolides. Enklast är om man vet varifrån de importerats, kommer de från indien är det marulia. Ett annat sätt som man kan se skillnad på dem är att kika på tänderna, har den fiskätartänder som en gädda eller channa micropeltes är det marulia och om den har fler men korta tänder är det maurolides då den är mer anpassad för att äta kräftdjur.
    Ciklider är ett big no no i channa burkar då channor egentligen är ganska fega fiskar och bara kommer till sin rätt om de får vara den dominanta fisken i akvariet (en av anledningarna till varför de gör sig bäst i artakvarium)
    Channa pulchra har visat sig vara en riktig "guppy" bland channorna då det bara tycks behövas lite vatten och ett könsmoget par för att de skall börja leka. Jag har 8st f1or(från första leken i fångenskap) och de har nu lekt 4-5 gångr i tät följd. Tyvärr är de inte de bästa föräldrarna utan låter sina små simma omkring hur de vill i akvariet. Honan matar sina små med obefruktade ägg så att dra upp ynglen är inget problem.

    /hans

    Kommentar

    • FI
      Användare
      • augusti 2002
      • 3743

      #32
      Ursprungligen postat av hansh
      Det är inte så lätt att se skillnad på marulia och maurolides. Enklast är om man vet varifrån de importerats, kommer de från indien är det marulia. Ett annat sätt som man kan se skillnad på dem är att kika på tänderna, har den fiskätartänder som en gädda eller channa micropeltes är det marulia och om den har fler men korta tänder är det maurolides då den är mer anpassad för att äta kräftdjur.
      Knepigt värre. Importplatsen vet jag inte så då är det tänderna som gäller alltså. Är det positivt om man inte alls ser några tänder? Om man nu vill ha en marulioides alltså. Eller tänderna kanske inte syns så tydligt, eller kommer senare? Den är väl en dryg decimeter nu.

      Men den är väldans skicklig jägare dock så då luktar det ju nästan marulia i så fall. Den är en grym smygare den här rackaren, Den ändrar mönster då den går in för jakt, allt det svagt mörka blir väldigt tydligt ända fram till huvudet.

      Nåja man ser väl vad det är då den börjar dra iväg på längden om inte annat.

      Ursprungligen postat av hansh
      Channa pulchra har visat sig vara en riktig "guppy" bland channorna då det bara tycks behövas lite vatten och ett könsmoget par för att de skall börja leka. Jag har 8st f1or(från första leken i fångenskap) och de har nu lekt 4-5 gångr i tät följd. Tyvärr är de inte de bästa föräldrarna utan låter sina små simma omkring hur de vill i akvariet. Honan matar sina små med obefruktade ägg så att dra upp ynglen är inget problem.
      Skoj! Man blir ju grymt sugen då man hör sånt där Knepigt dock att man måste ha artakvarium, det går ciklider i nästan alla mina kar nu. Typiskt, jag skaffade två nya kar i somras och nu har man för få kar igen
      Senast redigerad av FI; 03 november 2009, 18:45.
      Fredrik Isaksson
      Bildarkivet

      Kommentar

      • hansh
        Användare
        • november 2004
        • 114

        #33
        Med en bra profilbild går det även att kolla antalet fjäll på, och hur laterallinjen ser ut.

        "The geographic ranges of the two species do not overlap. In contrast to C. marulius, C. marulioides has 55-58 lateral line scales, 13-15 predorsal scales, and 5-7 preopercular scales. The lateral line drops abruptly between the 17th and 20th scale in C. marulioides, and there is a two row drop of the lateral line in C. marulius between the 16th to 18thscale. Juveniles of C. marulius may have a series of dark blotches along the sides, margined posteriorly and posterodorsally by a series of white scales; late juveniles and adults of C. marulioides also have a series of dark blotches on the sides, but the posterior and posterodorsal scales of these blotches are dark, usually black, and margined with white (Lee and Ng, 1991)."

        C.marulius har 60-70 fjäll på laterallinjen.

        /hans

        Kommentar

        • Danne_K
          Användare
          • februari 2006
          • 777

          #34
          Dom har faktiskt varit så från dag 1 och då var dom mellan 4 och 7 cm nu är dom ca 10-15cm... Mina är vf och enligt listan skulle dom ha varit 22cm fast det kanske var total längden dom angav

          Kommentar

          • FI
            Användare
            • augusti 2002
            • 3743

            #35
            Ursprungligen postat av hansh
            Med en bra profilbild går det även att kolla antalet fjäll på, och hur laterallinjen ser ut.

            "The geographic ranges of the two species do not overlap. In contrast to C. marulius, C. marulioides has 55-58 lateral line scales, 13-15 predorsal scales, and 5-7 preopercular scales. The lateral line drops abruptly between the 17th and 20th scale in C. marulioides, and there is a two row drop of the lateral line in C. marulius between the 16th to 18thscale. Juveniles of C. marulius may have a series of dark blotches along the sides, margined posteriorly and posterodorsally by a series of white scales; late juveniles and adults of C. marulioides also have a series of dark blotches on the sides, but the posterior and posterodorsal scales of these blotches are dark, usually black, and margined with white (Lee and Ng, 1991)."

            C.marulius har 60-70 fjäll på laterallinjen.

            /hans
            Tack för tipset! Jag fick det till 58 fjäll snabbt räknat på en aningen suddig bild (nedan). Men närmare stjärtfenan fick jag gissa mig fram, jag ska se om jag kan ta ett foto med blixt imorrn med bra skärpa.
            Märkligt att de är så lika utseendemässigt men i övrigt så olika, ena är rovfisk, den andra mer som en allätare, den ena blir långt över metern, den andra dryga halvmetern.
            Fredrik Isaksson
            Bildarkivet

            Kommentar

            • FI
              Användare
              • augusti 2002
              • 3743

              #36
              Ursprungligen postat av Danne_K
              Dom har faktiskt varit så från dag 1 och då var dom mellan 4 och 7 cm nu är dom ca 10-15cm... Mina är vf och enligt listan skulle dom ha varit 22cm fast det kanske var total längden dom angav
              Ajaj :s Och de går inte trångt? Vad bör man ha för kar om man vill dra upp en grupp och sedan spara två så snart de parar ut?
              Fredrik Isaksson
              Bildarkivet

              Kommentar

              • Danne_K
                Användare
                • februari 2006
                • 777

                #37
                Det börjar nog bli lite trångt nu.. Tanken var från början att dom skulle gå i en 375a. Men när dom kom var dom så små att jag var lite rädd att jag aldrig skulle få se dom så dom fick bara en 200 balja. Kanske får ta och flytta över dom till den där 375an snart.

                Kommentar

                • FI
                  Användare
                  • augusti 2002
                  • 3743

                  #38
                  Ursprungligen postat av Danne_K
                  Det börjar nog bli lite trångt nu.. Tanken var från början att dom skulle gå i en 375a. Men när dom kom var dom så små att jag var lite rädd att jag aldrig skulle få se dom så dom fick bara en 200 balja. Kanske får ta och flytta över dom till den där 375an snart.
                  Jasså de är så pass platskrävande? Då blir det att lägga pulchraplanerna på is för mig till jag har ett till stort kar. Jag lekte med tanken att flytta ornatipinnisen till fengäddakaret och köra pulchra i 240. En kortsiktig lösning låter det som. Alltid samma visa, man har ett kar för lite hur man än bär sig åt
                  Fredrik Isaksson
                  Bildarkivet

                  Kommentar

                  • hansh
                    Användare
                    • november 2004
                    • 114

                    #39
                    Det blir lite trångt att köra en grupp i ett 240liters. En liten grupp på ~4st skulle KANSKE kunna funka, för ett par är burken perfekt. Jag låter oftast mina channor para ut i en större burk och sedan flyttar jag paret till ett mindre boende.

                    Kommentar

                    • FI
                      Användare
                      • augusti 2002
                      • 3743

                      #40
                      Ursprungligen postat av hansh
                      Det blir lite trångt att köra en grupp i ett 240liters. En liten grupp på ~4st skulle KANSKE kunna funka, för ett par är burken perfekt. Jag låter oftast mina channor para ut i en större burk och sedan flyttar jag paret till ett mindre boende.
                      Det blev kanske-varianten, jag köpte 3 st pulchra på 12-13cm i förrgår
                      Jag hade dem med ornatipinnisen först men det fungerade inte alls, de bråkade konstant och ornatipinnisen är ju lite större så det såg ut att sluta illa. Pulchra och marulioides däremot verkar gå bra, de nästan ignorerar varandra. Pulchra och ornatipinnis kanske är för lika varandra?
                      Fredrik Isaksson
                      Bildarkivet

                      Kommentar

                      • FI
                        Användare
                        • augusti 2002
                        • 3743

                        #41
                        En liten bild
                        Fredrik Isaksson
                        Bildarkivet

                        Kommentar

                        • FI
                          Användare
                          • augusti 2002
                          • 3743

                          #42
                          Närbild och karet
                          Fredrik Isaksson
                          Bildarkivet

                          Kommentar

                          • StefanL
                            Användare
                            • augusti 2002
                            • 10784

                            #43
                            Fint foto där man enkelt ser varför fisken kallas Ormhuvudsfisk. Faktiskt fin firre, fast jag egentligen ogillar ormar...

                            Kommentar

                            • hansh
                              Användare
                              • november 2004
                              • 114

                              #44
                              Ursprungligen postat av FI
                              Närbild och karet
                              Den där såg riktigt mager ut, hoppas du kan få i den ordentligt med mat så att den tjockar på sig.

                              Kommentar

                              • hansh
                                Användare
                                • november 2004
                                • 114

                                #45
                                Tänkte bjuda på en bild av mina senaste ormskallar.



                                skulle gissa på runt 2-300st

                                av den här sorten

                                Kommentar

                                Arbetssätt...