Hoppande ormhuvudsfisk, vad gör man?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Banderad
    Användare
    • februari 2006
    • 3479

    Ursprungligen postat av hansh
    regnbågsormhuvudsfisk brukar vara C.bleheri. En subtropisk art från assam i indien. Jag har sett massiva exemplar på 20cm, men mer normalt är runt 15cm.

    /hans
    Då stämmer säkert det. Han som hade bytt in fisken sa att den blev runt 20cm. Bör man gå ner till 15-16 grader under några månader då?

    Vilken/vilka channa/-s rekommenderas om man vill testa dessa fiskar men har alla kar i en lokal (så att temperaturen ligger på 23-26 grader året om)? Jag kan väl tänka mig att avsätta ett kar på 300-375 liter. Finns det någon som fungerar med dessa förutsättningar som är lite färg på och inte omöjlig att odla?

    /Jocke

    Kommentar

    • hansh
      Användare
      • november 2004
      • 114

      Jo de subtropiska arterna behöver en kallperiod för att må bra. Vissa arter vill ner till 10grader och andra räcker det med 18-20grader.
      Det är ju inte de färggrannaste fiskarna precis och tyvärr är det så att de subtropiska arterna är de med mest färg. Undantag finns dock och olika lokaliteter kan se väldigt olika ut. Alf och Anita (alfanita.se) odlar tillexempel en tropisk C.gachua från krabi i thailand som är en väldigt vacker gachua/limbata variant. C.pulchra behöver inte någon större temp sänkning under vintern så de skulle du säkert kunna ha. Det finns väldigt många olika arter du skulle kunna ha i 300-375 liters burk, problemet är bara att få tag på dem. Exempel på tropiska arter som iaf sporadiskt har synts på den svenska marknaden och som funkar i 300-375l burk, längden på burken är viktigast.
      C.gachua - kan vara svårt att hitta en tropisk lokalitet.
      C.pulchra - inte tropisk, men nästan.
      Parachanna africana - nummer ett på min önskelista. Har dock inte sett den på flera år
      C.melasoma
      C.lucia - är som en större bankanensis, behöver 1.5m burk
      Parachanna obscura
      C.bankanensis - en av mina stora favoriter.
      C.punctata

      En av de absolut vackraste channorna är Channa pleurophthalma, den är tropisk, men den behöver minst ett 720.

      Kommentar

      • Banderad
        Användare
        • februari 2006
        • 3479

        Ursprungligen postat av hansh
        Jo de subtropiska arterna behöver en kallperiod för att må bra. Vissa arter vill ner till 10grader och andra räcker det med 18-20grader.
        Det är ju inte de färggrannaste fiskarna precis och tyvärr är det så att de subtropiska arterna är de med mest färg. Undantag finns dock och olika lokaliteter kan se väldigt olika ut. Alf och Anita (alfanita.se) odlar tillexempel en tropisk C.gachua från krabi i thailand som är en väldigt vacker gachua/limbata variant. C.pulchra behöver inte någon större temp sänkning under vintern så de skulle du säkert kunna ha. Det finns väldigt många olika arter du skulle kunna ha i 300-375 liters burk, problemet är bara att få tag på dem. Exempel på tropiska arter som iaf sporadiskt har synts på den svenska marknaden och som funkar i 300-375l burk, längden på burken är viktigast.
        C.gachua - kan vara svårt att hitta en tropisk lokalitet.
        C.pulchra - inte tropisk, men nästan.
        Parachanna africana - nummer ett på min önskelista. Har dock inte sett den på flera år
        C.melasoma
        C.lucia - är som en större bankanensis, behöver 1.5m burk
        Parachanna obscura
        C.bankanensis - en av mina stora favoriter.
        C.punctata

        En av de absolut vackraste channorna är Channa pleurophthalma, den är tropisk, men den behöver minst ett 720.


        Jag tackar för svaret! Då vet jag vilka arter jag ska kika efter om jag nu bestämmer mig för att skaffa ett gäng. Jag läste någonstans (minns inte om det var i den här tråden eller någon annanstans) att man kunde ha guramis med channor. Är inte risken att de blir lunch om man inte har de allra största varianterna förstås?

        /Jocke

        Kommentar

        • Ove Planstedt
          NCS Medlem
          • maj 2006
          • 1816

          P.obscura

          Lägger in en nytagen bild på en av mina Parachanna obscura. Jag har 4 st som nu är ca 10-13 cm, med tanke på hur mycket mat dem äter så tycker jag att de växer relativt långsamt i alla fall jämfört med Viejor.

          Kommentar

          • Erik Österlund
            Användare
            • januari 2005
            • 3788

            Jag har börjat planera ett växtkar på runt 200 liter. Skulle vara kul med en udda fisk i det för att komplettera växterna. Läste att man skulle köra lite lowtech-variant med mindre ljus i burken vilket utesluter ganska många växter. Kanske går att lösa dock genom att ha lite mer dämpad belysning i halva burken med hjälp av flytväxter samt mindre belysning på den delen.

            Några frågor till er som har erfarenhet av channor:
            Gräver de något eller rör runt bottenmaterialet? Funderar nämligen på att köra jordbotten.

            Kräver de cirkulation, alltså stor ytrörelse på vattnet för syresättning eller räcker det med låg ytrörelse + mycket växter i burken?

            Med tanke på att de verkar käka väldigt mycket borde det innebära mycket skit i vattnet, hur blir vattenkvaliten ifall man inte ska byta vatten så ofta då?

            Har planer på C. Bleheri, är den svår att få tag på. Bör man börja med en mindre grupp eller kan de gå själva. Har inga direkta planer på odling.

            Är fortfarande i planeringsstadiet så jag har varken burk eller något annat ännu men det börjar ta form nu så snart är det dax att sätta planerna till verket .

            Ja det var några frågor till att börja med, kan säkert bli fler...

            Kommentar

            • Erik Österlund
              Användare
              • januari 2005
              • 3788

              Kanske ska tillägga att tanken är att burken ska ha måtten L 120 B 50 H 40 cm. Alternativt 120 x 40 x 40 cm. Skulle funka eller?

              Kommentar

              • Leopoldi
                Användare
                • februari 2004
                • 1082

                Channor vill gärna ha stillastående vatten eller mycket liten cirkulation. Dom gräver ej och gillar tätt planterade kar med mycket flytväxter. Tycker inte man kan säga att dom äter mer än nån annan fisk i samma storlek. En grupp bleheri tror jag skulle passa fint i ditt kar. Gärna 6-8st.

                Kommentar

                • JK.
                  Användare
                  • juni 2010
                  • 136

                  Jag ville bara lägga in ett litet tips, i ett akvarium med massa växter tror jag den, enligt mig, mycket charmiga fisken dvärgtandkarp skulle trivas, den gillar lugnt vatten och massvis med växter. Skaffa en grupp så kommer de förmodligen yngla av sig också. Co2 och fiskar däremot tror jag inte är så lämplig kombinaton, men om du ska ha jordbotten och massvis med växter och dessutom vill ha det lugnt i vattnet verkar det som gjort för dvärgtandkarp. Sök på dvärgtandkarp och heterandria formosa.

                  Kommentar

                  • Erik Österlund
                    Användare
                    • januari 2005
                    • 3788

                    Ursprungligen postat av Leopoldi
                    Channor vill gärna ha stillastående vatten eller mycket liten cirkulation. Dom gräver ej och gillar tätt planterade kar med mycket flytväxter. Tycker inte man kan säga att dom äter mer än nån annan fisk i samma storlek. En grupp bleheri tror jag skulle passa fint i ditt kar. Gärna 6-8st.
                    Tack för svar!

                    Borde ju vara en väldigt bra fisk för just lowtechburkar då med andra ord!

                    Andas de vid ytan? Läste något om att de gjorde det...

                    Kommentar

                    • Erik Österlund
                      Användare
                      • januari 2005
                      • 3788

                      Ursprungligen postat av JK.
                      Jag ville bara lägga in ett litet tips, i ett akvarium med massa växter tror jag den, enligt mig, mycket charmiga fisken dvärgtandkarp skulle trivas, den gillar lugnt vatten och massvis med växter. Skaffa en grupp så kommer de förmodligen yngla av sig också. Co2 och fiskar däremot tror jag inte är så lämplig kombinaton, men om du ska ha jordbotten och massvis med växter och dessutom vill ha det lugnt i vattnet verkar det som gjort för dvärgtandkarp. Sök på dvärgtandkarp och heterandria formosa.
                      Tror tyvärr att de skulle sluta som mat, men jag vet inte, det kanske går att ha sällskap till Channa? Är ju en perfekt burk för någon sorts Gurami också.

                      Blir inget CO2 som jag funderade på tidigare, blir nog lowtech med jordbotten istället ändå. Fördelen med att planera och tänka innan är att man hinner läsa mycket och ändra sig tills man fått fram det man vill ha vilket borde betyda att man blir jäkligt nöjd sen när man väl är igång. Jag tackar än en gång för länken du gav angående jordbotten i en annan tråd!

                      Kommentar

                      • JK.
                        Användare
                        • juni 2010
                        • 136

                        Ursprungligen postat av Erik Österlund
                        Tror tyvärr att de skulle sluta som mat, men jag vet inte, det kanske går att ha sällskap till Channa? Är ju en perfekt burk för någon sorts Gurami också.
                        Ja då kanske de slutar som mat ja, det vore ju synd. Gurami-fiskar kan vara riktigt spännande och där finns ju en del att välja på. Makropod kanske, lite kraftigare.

                        Ursprungligen postat av Erik Österlund
                        Blir inget CO2 som jag funderade på tidigare, blir nog lowtech med jordbotten istället ändå. Fördelen med att planera och tänka innan är att man hinner läsa mycket och ändra sig tills man fått fram det man vill ha vilket borde betyda att man blir jäkligt nöjd sen när man väl är igång. Jag tackar än en gång för länken du gav angående jordbotten i en annan tråd!
                        Verkar roligt! Precis, lite tålamod och att testa sig fram, planera och tänka och se hur det tar sig. Sådant där är roligt! Ja visst, ingen orsak! Jag tror du kan få fler tips om du söker på Diana Walstad också. Lycka till!

                        Kommentar

                        • PatrikMalmo
                          Användare
                          • maj 2005
                          • 4642

                          Instämmer med Leopoldi. Svag cirkulation och mycket växter (gärna flytväxter) så trivs de finfint.

                          Att kombinera Channa med annan fisk är en luring. Är kamraterna för små blir de mat och är de stora och buffliga så drar Channan sig tillbaks. Tillräckligt stort för att inte bli mat och rätt snälla är tipsen på kamrater. Är nog också en fördel att sätta ev. sällskap till Channa i karet först, och sedan introducera Channan. De funkar lite så att om det kommer ned något nytt i karet från samma håll som maten brukar komma så kan man alltid provsmaka - det KAN ju gå att äta!! *s*

                          En grupp är nog också bra, är de för få kan de vara rätt elaka mot varandra. Samtidigt, bildas det ett par så är resten av fiskarna rökta. Även om du inte planerar odling så kan det hända ändå.

                          Angående matning, så mata inte för ofta. Hoppa gärna över någon dag. De ska inte se feta ut.

                          Tättslutande täckglas (ev. med tyngd på) är vad som gäller. De är expertrymmare - faktiskt de allra värsta jag stött på. Jag fyller inte heller akvariet ända upp med Channa, lämnar ca 1 dm upp till täckglaset. Dels funkar flytväxterna bättre och dels undviker man de små hoppen vid matning. De stora hoppen är svåra att kontrollera, det kan hända att de skadar sig ändå. Mina C. gachua var otroliga - trots 1 dm luft ovanför så small det i täckglaset varje gång jag kom in i lokalen. Matade jag dem inte direkt så fortsatte de pocka på uppmärksamhet genom att smälla i täckglaset.

                          Otroliga firrar iaf - lycka till!!

                          Hilsen,

                          /P
                          Ingen fisk har läst böckerna.

                          Kommentar

                          • Erik Österlund
                            Användare
                            • januari 2005
                            • 3788

                            Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                            Instämmer med Leopoldi. Svag cirkulation och mycket växter (gärna flytväxter) så trivs de finfint.

                            Att kombinera Channa med annan fisk är en luring. Är kamraterna för små blir de mat och är de stora och buffliga så drar Channan sig tillbaks. Tillräckligt stort för att inte bli mat och rätt snälla är tipsen på kamrater. Är nog också en fördel att sätta ev. sällskap till Channa i karet först, och sedan introducera Channan. De funkar lite så att om det kommer ned något nytt i karet från samma håll som maten brukar komma så kan man alltid provsmaka - det KAN ju gå att äta!! *s*

                            En grupp är nog också bra, är de för få kan de vara rätt elaka mot varandra. Samtidigt, bildas det ett par så är resten av fiskarna rökta. Även om du inte planerar odling så kan det hända ändå.

                            Angående matning, så mata inte för ofta. Hoppa gärna över någon dag. De ska inte se feta ut.

                            Tättslutande täckglas (ev. med tyngd på) är vad som gäller. De är expertrymmare - faktiskt de allra värsta jag stött på. Jag fyller inte heller akvariet ända upp med Channa, lämnar ca 1 dm upp till täckglaset. Dels funkar flytväxterna bättre och dels undviker man de små hoppen vid matning. De stora hoppen är svåra att kontrollera, det kan hända att de skadar sig ändå. Mina C. gachua var otroliga - trots 1 dm luft ovanför så small det i täckglaset varje gång jag kom in i lokalen. Matade jag dem inte direkt så fortsatte de pocka på uppmärksamhet genom att smälla i täckglaset.

                            Otroliga firrar iaf - lycka till!!

                            Hilsen,

                            /P
                            Tack Patrik för värdefulla tips! Funderar faktiskt på att bara skaffa en istället för en grupp. Kanske ha någon annan firre i burken också. Ska kolla lite på olika alternativ enligt dina rek. Ni som har koll på vad som skulle kunna funka får gärna komma med tips!

                            Kommentar

                            • eodd
                              Användare
                              • maj 2010
                              • 27



                              Det gäller att se upp!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...