Hoppande ormhuvudsfisk, vad gör man?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • hansh
    Användare
    • november 2004
    • 114

    Det där med svallkött tror jag inte riktigt på, låter mest som en myt.
    Släng upp en fråga +bild på www.thesnakeheadforum.com och se om det är någon som varit med om något liknande där.

    Kommentar

    • FI
      Användare
      • augusti 2002
      • 3743

      Nu har jag suttit och tryckt näsan mot glaset ett tag och det ser tyvärr ut som svamp, fisken har även två små vita "tussar" på sidan av kroppen också. Denna fisk var en av de som gjorde liplock så det är säkert pga det som problemen har dykt upp. Men den är fortfarande pigg och äter bra så jag vet inte. Vad gör man nu? Eller gör man inget? Hur bra går channor ihop med salt och mediciner?
      Fredrik Isaksson
      Bildarkivet

      Kommentar

      • mantis777
        Användare
        • oktober 2008
        • 204

        Ursprungligen postat av FI
        Nu har jag suttit och tryckt näsan mot glaset ett tag och det ser tyvärr ut som svamp, fisken har även två små vita "tussar" på sidan av kroppen också. Denna fisk var en av de som gjorde liplock så det är säkert pga det som problemen har dykt upp. Men den är fortfarande pigg och äter bra så jag vet inte. Vad gör man nu? Eller gör man inget? Hur bra går channor ihop med salt och mediciner?
        Går det inte håva upp den och kolla ordentligt?
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2166816
        Inget akvarium för tillfället...

        Kommentar

        • FI
          Användare
          • augusti 2002
          • 3743

          Ursprungligen postat av mantis777
          Går det inte håva upp den och kolla ordentligt?
          Jo blir det värre så gör jag det, men den minsta hade något liknande som verkar ha försvunnit nu så jag väntar lite och ser vad som händer.


          En kass mobilbild på marulioides där den har lite röda ögon vilket ser rätt fräckt ut, och en på den lilla ornatipinnisen, verkar må prima så här långt
          Senast redigerad av FI; 06 december 2009, 10:09.
          Fredrik Isaksson
          Bildarkivet

          Kommentar

          • FI
            Användare
            • augusti 2002
            • 3743

            Jag har inget bättre för mig här så jag postar ett litet bildkollage på mina Channa pulchra, de har helt klart vuxit sedan jag skaffade dem, om inte annat på bredden

            Svampen har för övrigt minskat otroligt mycket sedan igår. Jag bytte lite vatten och saltade, 9 teskedar totalt, inte så mycket kanske men det verkar ha hjälpt.
            Fredrik Isaksson
            Bildarkivet

            Kommentar

            • hansh
              Användare
              • november 2004
              • 114

              fina bilder.......saltet gjorde nog susen, fick precis svar från en tysk odlare angående din pulchra.
              ___
              About the pulchra......
              Try a salt treatment.............I think 3 g /10 liter............but check the internet for the exact dosage!!

              There was a guy in a German forum with exactly the same problem and he treated the fish with salt!
              It was gone quckly and the fish were fine!!!

              If this will not work:
              sweet almond leaves..........soft water.....best way for treating fungus........for my opinion!!

              vissa channor är väldigt känsliga mot salt, men pulchrorna tycks klara det väldigt bra.
              Fina bilder, de ser bra mycket tjockare ut nu än när du skaffade dem.

              /hans

              Kommentar

              • FI
                Användare
                • augusti 2002
                • 3743

                Tackar för infon! Det verkar som om det var precis som du säger, det ser ännu bättre ut nu på morgonen dessutom, nu ser jag ingen svamp längst ut på läppen, bara lite glesare ludd längre in i munnen.

                Hehe jo de har ätit bra, speciellt den minsta i de två övre bilderna som har blivit rejält rund och go nu
                Fredrik Isaksson
                Bildarkivet

                Kommentar

                • LN
                  Användare
                  • december 2004
                  • 4744

                  Snygga bilder på fräcka fiskar FI
                  Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                  Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                  Kommentar

                  • FI
                    Användare
                    • augusti 2002
                    • 3743

                    Svampen är helt borta nu och alla verkar må bra

                    Den lilla ornatipinnisen fick det dock för kämpigt och dödades oväntat snabbt, fick bli dyrkäk till fengäddorna istället. Inga fler ormhuvudsinköp på nu på ett tag, fler kar behövs i sådana fall.
                    Senast redigerad av FI; 23 december 2009, 12:09.
                    Fredrik Isaksson
                    Bildarkivet

                    Kommentar

                    • FI
                      Användare
                      • augusti 2002
                      • 3743

                      Några dagsfärska pulchra-bilder. Det är lite smågnabb mellan två av dem då och då, inget allvarligt än, lite spruckna fenor börjar titta fram, men på sikt inser jag att man får nöja sig med två (om det nu blir ett par).
                      Fredrik Isaksson
                      Bildarkivet

                      Kommentar

                      • hansh
                        Användare
                        • november 2004
                        • 114

                        Dina pulchror börjar bli riktigt fina.

                        Kommentar

                        • FI
                          Användare
                          • augusti 2002
                          • 3743

                          ptja, tjocka om inte annat De är verkligen matvrak. Däremot har jag lite problem med variationen på maten. Pellets ratar de totalt. Frysfoder funkar men är dyrt och skräpar mycket, för tillfället är det främst räkor och fisk de lever på. Bör jag försöka få igång dem på något annat också (tipsa gärna) för att vara säker på att de får i sig alla näringsämnen de behöver?
                          Fredrik Isaksson
                          Bildarkivet

                          Kommentar

                          • Ola Svensson
                            Användare
                            • april 2002
                            • 14633

                            Ursprungligen postat av FI
                            Några dagsfärska pulchra-bilder. Det är lite smågnabb mellan två av dem då och då, inget allvarligt än, lite spruckna fenor börjar titta fram, men på sikt inser jag att man får nöja sig med två (om det nu blir ett par).
                            Snygga! Säg till om du vill göra uppdateringar till nästa CB!
                            Med vänliga hälsningar

                            Ola

                            Kommentar

                            • hansh
                              Användare
                              • november 2004
                              • 114

                              Ursprungligen postat av FI
                              ptja, tjocka om inte annat De är verkligen matvrak. Däremot har jag lite problem med variationen på maten. Pellets ratar de totalt. Frysfoder funkar men är dyrt och skräpar mycket, för tillfället är det främst räkor och fisk de lever på. Bör jag försöka få igång dem på något annat också (tipsa gärna) för att vara säker på att de får i sig alla näringsämnen de behöver?
                              Det låter som att du skämmer bort dem och matar på tok för mycket/ofta. De såg lite klena ut när du först skaffade dem, men nu har de lagt på sig ordentligt. De lär väll vara mellan 10 och 20cm nu, då skulle jag inte mata mer än 2 MAX 3gånger i veckan. Mina pulchror (8st) är utleasade nu pga platsbrist och bor numera i ett stort akvaterarium (2.5m vattendel) tillsammans med en grupp varanus melinus. De får/fick bara den mat som varanerna sölade ner i vattnet tills de började leka, nu stödmatas de lite då och då och är väll uppe i lek nummer 7 eller 8 vid det här laget. Mina pulchror är de första channor jag ägt som äter pellets men jag matar mest med fryst och insekter. Basfödan för mina channor är Baby shrimps (macrobrachium lanchestri) som jag köper frysta i den lokala asiatiska mataffären 250g för knappa 30kr. Annan fryst mat som jag brukar ge är pangasius filé. Jag köper ingen fiskmat på djuraffären. Detta kompletteras med mjölmask, zoophobas, syrsor, och kackerlackor (alla dessa är relativt lättodlade) metmask kan köpas i fiskebutiken och kompostmask köper jag på www.kompostmaskar.se.

                              Kommentar

                              • FI
                                Användare
                                • augusti 2002
                                • 3743

                                Ursprungligen postat av hansh
                                Det låter som att du skämmer bort dem och matar på tok för mycket/ofta. De såg lite klena ut när du först skaffade dem, men nu har de lagt på sig ordentligt. De lär väll vara mellan 10 och 20cm nu, då skulle jag inte mata mer än 2 MAX 3gånger i veckan. Mina pulchror (8st) är utleasade nu pga platsbrist och bor numera i ett stort akvaterarium (2.5m vattendel) tillsammans med en grupp varanus melinus. De får/fick bara den mat som varanerna sölade ner i vattnet tills de började leka, nu stödmatas de lite då och då och är väll uppe i lek nummer 7 eller 8 vid det här laget. Mina pulchror är de första channor jag ägt som äter pellets men jag matar mest med fryst och insekter. Basfödan för mina channor är Baby shrimps (macrobrachium lanchestri) som jag köper frysta i den lokala asiatiska mataffären 250g för knappa 30kr. Annan fryst mat som jag brukar ge är pangasius filé. Jag köper ingen fiskmat på djuraffären. Detta kompletteras med mjölmask, zoophobas, syrsor, och kackerlackor (alla dessa är relativt lättodlade) metmask kan köpas i fiskebutiken och kompostmask köper jag på www.kompostmaskar.se.
                                Tackar för tipsen! Baby shrimps, är de med skal? Ska se om jag hittar dem någonstans här. Pangasius-filé har jag sett så den ska jag testa.

                                Oftast köper jag bara vanliga frysta räkor (stora) med skal på ica/konsum. Ingen aning om hur bra/dåliga de är. Jag försöker mata med skal dock (skär räkorna i bitar), mycket av näringen sitter i skalet har nån sagt. Men pulchra är tyvärr lite kräsna och kan lämna bitarna med skal, det är lite därför jag börjar oroa mig för näringsinnehållet. Ofta gnager de bara bort köttet och lämnar skalet skräpandes på botten. Marulioides är mindre kräsen.

                                Jag matar inte så farligt ofta faktiskt, men säkert för mycket varje gång. De får mat som mest varannan dag, oftast blir det var tredje eller t.o.m. var fjärde dag. De får dock ett _rejält_ mål mat då de väl matas kan jag erkänna :/ De är ruggigt bra på att tigga tyvärr, de blir som tokiga då de ser muggen jag brukar tina maten i så det är svårt att ransonera som man kanske borde göra
                                Fredrik Isaksson
                                Bildarkivet

                                Kommentar

                                Arbetssätt...