Hoppande ormhuvudsfisk, vad gör man?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FI
    Användare
    • augusti 2002
    • 3743

    Hoppande ormhuvudsfisk, vad gör man?

    Jag har en envist hoppande ormhuvudsfisk (Channa ornatipinnis) i ett kar med en 20cm hög överbyggnad med hål för en överhängande MH-lampa. I början hoppade den ett par gånger rakt upp i lampan, som hänger 35cm ovanför karet, med en smäll så rampen svajade långt efteråt. Med bränd nos som följd... MH-lampor är varma.

    Så då la jag dit täckglas över hålet i överbyggnaden. Frid och fröjd, inga fiskar på golvet i alla fall.

    Men fisken fortsätter att hoppa upp i täckglaset högst upp på överbyggnaden... Jag vet inte om den ser vattendroppar eller om den tror sig kunna hoppa igenom glaset. Fisken blir ju mer och mer krockskadad i nosen hur som helst, samt att det är hyfsat störande att höra *ka-bank-plask!!* om och om hela dagarna. SÅ något måste göras.

    Men vad gör man?

    Ett plastgaller kanske? Måste ju dock palla värmen från MH-lampan i så fall.
    Eller kan man lägga något form av nät högst upp istället? Myggnät? Eller finns det en risk att fisken lyckas fastna i nätet? jobbigt att komma hem till synen av en MH-grillad ormhuvudsfisk ovanför karet
    Eller är det avståndet från vattenyta till glas som är problemet? fisken tar sats pga avståndet och smällen blir så mycket värre?

    Har ni några idéer?
    Senast redigerad av FI; 27 oktober 2009, 06:19.
    Fredrik Isaksson
    Bildarkivet
  • drd
    Användare
    • december 2004
    • 1112

    #2
    Gör av med fisken ?
    // drd

    Nu med ännu fler malar.......L046 igen

    Min diskus o mal Zoon = http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=183541
    Bildarkiv på zpet= http://www.zoopet.com/medlemsbilder/...=30457&cat=500

    Kommentar

    • FrePGun
      Användare
      • mars 2009
      • 2410

      #3
      Kanske är det så att det droppar på vatten ytan, speciellt om glaset sitter lite högre, så fisken tror det är mat som rör sig och går till full attack! För dom var väll halvblinda har jag för mig jag läste någonstans?

      Kommentar

      • Johanski
        Användare
        • juli 2009
        • 25

        #4
        Prova höj vattennivån nästan hela vägen upp, se om det blir någon skillnad?

        Kommentar

        • hansh
          Användare
          • november 2004
          • 114

          #5
          Hej, många svar från personer utan erfarenhet av channor här ser jag.
          Först och främst, är du säker på att det är ornatipinnis och inte pulchra du har?
          C.ornatipinnis (och även pulchra) är subtropiska och vill ha en temperatur ner mot 20 grader den här tiden på året, hur varmt har du? Skulle kunna tippa på att den vill hoppa ur om du håller den förvarmt. En annan anledning till att de hoppar brukar vara att belysningen är för stark, de gillar verkligen inte starkt ljus. Flytväxter brukar dämpa hoppande en del. Channor är skapta för att trivas i lortigt/väl inkört vatten (med få undantag) men de är faktiskt väldigt känsliga mot kemikalier i vattnet och brukar hoppa extra mycket (och ibland även matvägra) efter vattenbyten. Överlag kan man säga att channor gör sig bäst i lowtech lowligt artburkar.

          /hans

          Kommentar

          • FI
            Användare
            • augusti 2002
            • 3743

            #6
            Ursprungligen postat av hansh
            Hej, många svar från personer utan erfarenhet av channor här ser jag.
            Först och främst, är du säker på att det är ornatipinnis och inte pulchra du har?
            C.ornatipinnis (och även pulchra) är subtropiska och vill ha en temperatur ner mot 20 grader den här tiden på året, hur varmt har du? Skulle kunna tippa på att den vill hoppa ur om du håller den förvarmt. En annan anledning till att de hoppar brukar vara att belysningen är för stark, de gillar verkligen inte starkt ljus. Flytväxter brukar dämpa hoppande en del. Channor är skapta för att trivas i lortigt/väl inkört vatten (med få undantag) men de är faktiskt väldigt känsliga mot kemikalier i vattnet och brukar hoppa extra mycket (och ibland även matvägra) efter vattenbyten. Överlag kan man säga att channor gör sig bäst i lowtech lowligt artburkar.

            /hans
            Först ett tack för det utförliga svaret!

            Sedan ned på detaljerna. Jag är inte hundra på att det är en ornatipinnis men den köptes som en sådan. Den är rätt knubbig, och ljusblå-grå med svarta små prickar på sidorna, samt gul-svart-randiga bröstfenor, och blå analfena. Jag kan lägga in ett par bilder på en liten stund.

            Karet är öppet så jag har relativt svalt, dock inte under 20 grader. 21-23 grader brukar det vara för det mesta. Däremot höjdes alldeles säkert tempen då jag lade dit täckglaset, ska kolla vad den ligger på nu.

            Ljust är det utan tvekan. 150W MH + 2 x T5 :/ Så där har jag ett problem. Jag ska se vad jag kan göra på den punkten. Jag ska testa hissa upp rampen lite till att börja med. Jag är även på väg att bygga en träram täckt med ett galler av plast i skrivande stund så då borde ljuset dämpas ännu litegrann.

            Det där med vattenbytena ska jag se över, vi har väldigt mjukt vatten här uppe och jag har haft problem vid vattenbyten tidigare också med övriga fiskar. Mindre byten och oftare är kanske en lösning?
            Fredrik Isaksson
            Bildarkivet

            Kommentar

            • FI
              Användare
              • augusti 2002
              • 3743

              #7
              Jag kollade just tempen och det är 22,5 grader med täckglaset på, sedan då jag får gallret på plats så kan jag kolla tempen utan täckglas också.

              En bild
              Fredrik Isaksson
              Bildarkivet

              Kommentar

              • hansh
                Användare
                • november 2004
                • 114

                #8
                Väldigt fint exemplar, den där färgprakten ser du inte om de hålls för varmt.
                Men det där är inte den "riktiga" C.ornatipinnis som R.Britz hittade utan en ny art som har fått det tillfälliga namnet Channa cf. ornatipinnis. Den enda "synliga" skillnaden är att riktiga ornatipinnisen saknar de svarta fläckarna på ovansidan av huvudet.
                Vad gäller vattenbyten hos channor så är det mindre och färre som gäller, med många växter och ett fungerande filter behövs väldigt få/inga vattenbyten. Se det som ett low tech/low light växtakvarium. Channor gör sig bäst i ett artakvarium där ett par har fått formas ur en liten grupp(~6 djur brukar rekommenderas).
                Du har väldans mycket ljus för ett ormhuvud, fyll ytan med tjocka flytväxter så skall du se att hoppandet minskar (det smäller även i mina täckglas ibland, det är sådant man får leva med om man har dessa fiskar).
                Senast redigerad av hansh; 27 oktober 2009, 22:51. Anledning: förtydligande

                Kommentar

                • FI
                  Användare
                  • augusti 2002
                  • 3743

                  #9
                  Så ja nu är gallret på plats! Lite lägre volym på smällarna i natt förhoppningsvis Höjde lysrampen en decimeter också.

                  Tackar för infon. cf, vad menas med det, är det en odlingsvarant av ornatipinnis eller en annan art? Är det liknande skötsel och storlek m.m. på den?
                  Fredrik Isaksson
                  Bildarkivet

                  Kommentar

                  • hansh
                    Användare
                    • november 2004
                    • 114

                    #10
                    Enligt DNA test så är det en annan art.

                    cf. är en forkortning av latinets confer och betyder i det här fallet någonting i stil med liknande/ser ut som.

                    Den information som finns om ornatipinnis på nätet (utom den som R.Britz har skrivit) är egentligen cf. ornatipinnis. Då de enda "riktiga" ornatipinnisarna (de som R.Britz tog med sig hem) finns hemma hos en tysk som inte lyckats odla dem ännu. ALLA senare importer har varit den art som numera fått det tillfälliga namnet cf. ornatipinnis. Den har odlats ett par gånger i england vad jag vet.
                    Senast redigerad av hansh; 27 oktober 2009, 23:37.

                    Kommentar

                    • Ove Planstedt
                      NCS Medlem
                      • maj 2006
                      • 1816

                      #11
                      Ursprungligen postat av FI
                      Så ja nu är gallret på plats! Lite lägre volym på smällarna i natt förhoppningsvis Höjde lysrampen en decimeter också.

                      Tackar för infon. cf, vad menas med det, är det en odlingsvarant av ornatipinnis eller en annan art? Är det liknande skötsel och storlek m.m. på den?
                      cf är en förkortning av latinets confer, som betyder jämför. I detta fallet en art Channa som ännu inte är beskriven i litteraturen men den är jämförbar/snarlik med ornatipinnis. Det är ingen odlingsvariant.

                      Kommentar

                      • Ove Planstedt
                        NCS Medlem
                        • maj 2006
                        • 1816

                        #12
                        Oj vad långsam jag var, men nu e det bekräftat från 2 källor

                        Kommentar

                        • Erik Åhlander
                          Användare
                          • september 2006
                          • 796

                          #13
                          cf. betyder confer alltså jämför: http://en.wikipedia.org/wiki/Cf.

                          Det betyder att det är en annan art men liknande till utseendet. Kan t ex vara en ny obeskriven art (men det kan även ibland användas lite slarvigt för att ange att man är osäker på att det verkligen är fråga om rätt art).

                          När det gäller skötsel, storlek etc. har man alltså inte sagt någonting. Olika arter kan ha olika krav och egenskaper, men behöver inte ha det.

                          Detta var ett generellt svar på vad "cf." betyder. I just det här fallet är säkert hansh bättre insatt i detaljerna!

                          Kommentar

                          • Erik Åhlander
                            Användare
                            • september 2006
                            • 796

                            #14
                            Ännu långsammare,,,

                            Kommentar

                            • Byttorp
                              Användare
                              • november 2003
                              • 1585

                              #15
                              Underbart att få reda på det...men jag har alltid undrat vad CF.AKVARIELAGRET betydde men nu vet vi ju alltså även detta
                              Trappat ner till 6 akvarier och just nu mestadels Malawi med inslag av apisto, räkor och några Tanganyika.
                              Ordförande GCG

                              Kommentar

                              Arbetssätt...