CA-bilder del 4

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • FI
    svarade
    Ursprungligen postat av Decimus
    nu får censuren ursäkta men, Herre jävlar vilken bjässe!

    Ok så i framtiden blir de till att byta uppsig ordentligt om de skall få plats isf...hm tåls å tänka på. tack för bilderna, har du fler så är det ju bara ännu mer ciklidporr att kolla på =9
    Hehe

    Ja fast oroa dig inte i onödan i förväg, ett 720 är ingen liten balja att låta ungfirrar få växa upp i

    Här är lite mer Vieja-porr
    Bifogade filer

    Lämna en kommentar:


  • Decimus
    svarade
    Ursprungligen postat av Lundensis
    Av de mindre arterna, dvs. max 15 cm, går det nog bra med tre par. De större bör du inte ha mer än två par (menar vuxna individer, när de är små kan man ha fler, sen får man välja). Undantag är dovii som kommer att ta hela karet när de börjar leka. Andra bråkiga och utrymmeskrävande arter (som fullvuxna) är citrinellum, festae, umbrifera (de två sistnämnda är SA-ciklider) pga att de blir väldigt stora och är aggressiva. Vill dock rekommendera dig att köpa små individer oavsett hur många och vilka arter du köper. Det minskar risken för bråk och allvarliga skador om de får växa upp tillsammans.
    Ok, bra tips oc råd! tack så jättemkt!

    mvh

    Lämna en kommentar:


  • Decimus
    svarade
    Ursprungligen postat av FI
    Decimus: Jo zonatan är en riktig höjdare om man gillar snygga firrar (postar bilder på vad jag tror var en fet bamsinghona också)

    Beteendemässigt är de kanske inte just det jag själv intresserar mig för, men jag har rätt udda fisksmak så lägg inte så stor vikt vid det. Det problemet jag såg var att de mest simmade runt och var "akvariefisk" om du förstår vad jag menar. Man såg inte så mycket naturliga beteenden. Men jag har aldrig haft lekpar utan enbart ensamma fiskar och vid leken brukar ju de flesta ciklider bli intressanta.

    Köper man dem som små så dröjer det ett tag innan problemen dyker upp oavsett akvariestorlek, men i ett 720 lär det dröja rätt länge. Så jag hade bara skaffat zonatorna (4-6 st kanske) samt en eller två andra arter som stannar vid liknande storlek och sedan gallrat då de parar ut om problem uppstår. Ta problemen då de kommer helt enkelt. Just nu har jag t.ex. jaguarciklid, loisellei och eldbuk i ett 540, fungerar klockrent just nu men i slutändan är det nog troligt att eldbukarna är mat och loisellei är utkonkurrerade och endast jaggorna kan gå kvar där.

    nu får censuren ursäkta men, Herre jävlar vilken bjässe!

    Ok så i framtiden blir de till att byta uppsig ordentligt om de skall få plats isf...hm tåls å tänka på. tack för bilderna, har du fler så är det ju bara ännu mer ciklidporr att kolla på =9

    Lämna en kommentar:


  • Lundensis
    svarade
    Ursprungligen postat av Decimus
    Ok då säger vi så här då,, vilka olika fisksammansättningar skulle det rekommenderas till ett akvarium i storleken runt 700 liter..?
    Av de mindre arterna, dvs. max 15 cm, går det nog bra med tre par. De större bör du inte ha mer än två par (menar vuxna individer, när de är små kan man ha fler, sen får man välja). Undantag är dovii som kommer att ta hela karet när de börjar leka. Andra bråkiga och utrymmeskrävande arter (som fullvuxna) är citrinellum, festae, umbrifera (de två sistnämnda är SA-ciklider) pga att de blir väldigt stora och är aggressiva. Vill dock rekommendera dig att köpa små individer oavsett hur många och vilka arter du köper. Det minskar risken för bråk och allvarliga skador om de får växa upp tillsammans.

    Lämna en kommentar:


  • FI
    svarade
    Decimus: Jo zonatan är en riktig höjdare om man gillar snygga firrar (postar bilder på vad jag tror var en fet bamsinghona också)

    Beteendemässigt är de kanske inte just det jag själv intresserar mig för, men jag har rätt udda fisksmak så lägg inte så stor vikt vid det. Det problemet jag såg var att de mest simmade runt och var "akvariefisk" om du förstår vad jag menar. Man såg inte så mycket naturliga beteenden. Men jag har aldrig haft lekpar utan enbart ensamma fiskar och vid leken brukar ju de flesta ciklider bli intressanta.

    Köper man dem som små så dröjer det ett tag innan problemen dyker upp oavsett akvariestorlek, men i ett 720 lär det dröja rätt länge. Så jag hade bara skaffat zonatorna (4-6 st kanske) samt en eller två andra arter som stannar vid liknande storlek och sedan gallrat då de parar ut om problem uppstår. Ta problemen då de kommer helt enkelt. Just nu har jag t.ex. jaguarciklid, loisellei och eldbuk i ett 540, fungerar klockrent just nu men i slutändan är det nog troligt att eldbukarna är mat och loisellei är utkonkurrerade och endast jaggorna kan gå kvar där.

    Lämna en kommentar:


  • Decimus
    svarade
    Ursprungligen postat av FI
    Gillar du färgglada fiskar så borde du testa vi någon Vieja. Vieja synspila, bifasciata eller zonata kanske?

    Här nedan ser du Vieja zonata, snyggaste CA-cikliden enligt min mening
    Verkar synnerligen intressanta! jätte vackra!

    Hur många kan man ha i ett akvarium runt 700 liter samt vilka andra arter passar med dem temperamentsmässigt.?

    mvh

    Lämna en kommentar:


  • tjornpatrik
    svarade
    Ursprungligen postat av FI
    Gillar du färgglada fiskar så borde du testa vi någon Vieja. Vieja synspila, bifasciata eller zonata kanske?

    Här nedan ser du Vieja zonata, snyggaste CA-cikliden enligt min mening
    Så enormt snygga zonatum bilder Fredrik!! Helt klart en av de snyggaste ca (om inte snyggaste), även Fenestrata är oerhört vacker.

    Lämna en kommentar:


  • LN
    svarade
    Kanonsnygga bilder FI

    Lämna en kommentar:


  • JockeB
    svarade
    Ursprungligen postat av Sebastian
    Vart har du fått tag på den och hur många har du?
    Tyskland, 5st..

    Lämna en kommentar:


  • Sebastian
    svarade
    Ursprungligen postat av Beast
    Och en ny art hos mig, A.Nourissati ungdjur ca 7cm.
    Vart har du fått tag på den och hur många har du?

    Lämna en kommentar:


  • FI
    svarade
    Gillar du färgglada fiskar så borde du testa vi någon Vieja. Vieja synspila, bifasciata eller zonata kanske?

    Här nedan ser du Vieja zonata, snyggaste CA-cikliden enligt min mening
    Bifogade filer

    Lämna en kommentar:


  • Decimus
    svarade
    Ursprungligen postat av Lundensis
    När dovii blir så pass gamla att de börjar leka kommer de att ta hela karet i besittning och med största sannolikhet slå ihjäl alla andra. Managuense är betydligt lugnare och kan gå tillsammans med åtminstone EN annan art.

    Färggranna fiskar är Parachromis loiselli, P. motaguense, P. friedrichsthali, Cichlasoma salvini, Vieja bifasciata + många andra. Egentligen är de flesta CA-ciklider färggranna. Färger och mönster varierar inom varje art, vissa är färggranna andra är mindre färggranna.

    Ok då säger vi så här då,, vilka olika fisksammansättningar skulle det rekommenderas till ett akvarium i storleken runt 700 liter..?

    Lämna en kommentar:


  • Cronan
    svarade
    Ny inskafade fiskar från igår. Tyvär är dom lite skygga och vill inte riktigt vissa upp sig än.


    Parachromis loiselli hanen









    Och sen en bild på H.nicaraguensis gick i ett kar med en väldigt dominant hanne som gav restan av fiskarna rätt mycket spö.

    Lämna en kommentar:


  • JockeB
    svarade
    Och en ny art hos mig, A.Nourissati ungdjur ca 7cm.

    Lämna en kommentar:


  • JockeB
    svarade
    V.Synspila spotted "Chiapas" hane.

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...