Räkmix recept

Kollaps
Det här är ett klibbigt ämne.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

• Anders i Askim
    svarade
    Ursprungligen postat av Bjurs
    Detta verkar intressant. Funkar det till malawi?
    Mvh
    Micke
    Detta recept är bra, liknar mycket mitt egna som jag kört i många år.
    Lite beroende på vad dina fiskar äter i naturen så skulle jag ta hänsyn till detta.
    "Matrester" skulle jag hoppa över, i övrigt har du en bra bas till ett fullgott foder.

Lämna en kommentar:

• Bjurs
    svarade
    Till malawi

Ursprungligen postat av endymion
    Mitt recept:

2 kg räkor med skal (de rödaste jag hittar i frysdisken, för det är ENORM skillnad mellan påsarna)
    1 kg spenat
    1 kg ärtor
    0.5 kg kikärtor (ger bra konsistens)
    2 citroner utan skal (för fräsch doft och c-vitamin)
    0.4 kg sej
    0.2 kg musslor
    0.3 kg alfalfa och/eller mungbönsgroddar (fräsch doft samt inneåller mycker nyttigheter)
    1 hel vitlök (utan skal)
    ca 1 kg matrester exempelvis räkskal, frukt- och grönsaksrester (Men absolut inte potatis pga av stärkelsehalten, eftersom stärkelse är oxiderande och därmed drar ur syret ur vattnet)
    50 eller 75 gram agar-agar beroende på hur mycket matrester
    2 msk astaxanthinpulver (har inte provat linkans nya astaxanthin men då blir det nog 1 msk istället)

Receptet har jag provat mig fram till och jag har försökt få en mix som håller ihop bra och luktar fräscht. Samt naturligtvis en mix som ger fiskar med fina former och färger och som dessutom leker bra.
    Detta verkar intressant. Funkar det till malawi?
    Mvh
    Micke

Lämna en kommentar:

• Kajjjan
    svarade
    Finns det något räkmixrecept för diskus tro?
    //Kaj

Lämna en kommentar:

• Tisse89
    svarade
    Ursprungligen postat av Wilhelm
    Det kan ju bli jättemycket!?
    Jag har köpt kapslar på "Life" slänger i 2 kartor ungefär i min sats.

MVH Christofer

Lämna en kommentar:

• Donkiwin
    svarade
    Får väl delge er andra mitt recept. I mitt fall har jag efter en hel del exprimenterande vandrat åt "keep it simple".

1kg röda räkor
    1kg gröna ärtor
    ca 3 dl havregrynsgröt
    en "skvätt" smådjursvitaminer (barnen undrar alltid varför den flaskan e tom när de ska fixa med sina marsvin )

Kör i mixer och lägg i påse.
    Serveras fryst i mindre bitar.

Lämna en kommentar:

• tege
    svarade
    Ursprungligen postat av Wilhelm
    Vilken produkt från algbörje är det du använder?
    Fel länk....
    Den här tror jag det är finns en finmalen också.
    Det grovmalda Algmjölet består av grovt malen ekologisk knöltång (Ascophyllum Nodosum) skördad i det än så länge opåverkade ishavet. Makroalgen knöltång innehål

Lämna en kommentar:

• Wilhelm
    svarade
    Vilken produkt från algbörje är det du använder?

Lämna en kommentar:

• tege
    svarade
    Det var ett tag sen jag skrev något om min räkmix. Så här ser mitt recept ut idag, det har småjusterats genom åren. Ett tag var det många ingredienser men enkelheten har vunnit hemma hos mig.
    Det ges till Troffar, Frontosor, A.compressiceps, och numera även Petrochromis.
    Det matas en stor giva dagligen. Utom de dagar dom inte får någon mat

Räkor oskalade 1500g
    Ärtor 1200g
    Algmjöl 6g (från algbörje) http://www.alg-borje.se/startsida-c-179-1.aspx
    Multivitamin 20 droppar
    Askorbinsyra 5g
    Gelatin 80g

Allt tinas helt innan det köres en gång genom köttkvarn. I med extra vatten innan gelatinet tillsättes om mixen är för fast, den ska vara ganska lös för att binda bra. Sen förpackas det, stelnar en stund i kylen, rutmärkes med linjal, innan det åker in i frysen.

Det kanske är max en timmes jobb. Det är det värt då man ser att fiskarna verkligen gillar maten man ger dom.

Lämna en kommentar:

• Wilhelm
    svarade
    så mycket Astaxin jag har hemma :-)
    Det kan ju bli jättemycket!?

Lämna en kommentar:

• Tisse89
    svarade
    400 G räkor
    150 G Alaska polock
    1 st laxfile
    så mycket Astaxin jag har hemma :-)
    Fiskmat, alg-tabletter
    1 banan
    1 dl havregryn

MVH Christofer

Lämna en kommentar:

• DaRe
    svarade
    Jag kör inte längre med räkmix pga att allt elände som flyger omkring. Jag har iofs köpt färdig räkmix. När jag matade gjorde jag det en ggr per vecka.

Lämna en kommentar:

• Gäst
    Gäst svarade
    Provade också att göra räkmix enligt nedanstående recept.
    Akvariet blir ganska "smutsigt" men fiskarna verkar älska det här.

Frågan är hur ofta ska man ge dom räkmix? Varje dag eller någon/några ggr i veckan?

500 gram oskalade räkor
    100 gram torsk- eller sejfile
    500 gram gröna ärtor med morötter
    20 gram gelatin blad
    1 matsked spirulinapulver, köp på hälsokost.
    10 droppar multivitamin, (för fågel) köp på zoo butik

Allt mixas som sjutton i mixern. ca 10-15 minuter totalt så att det är en len och fin smet. Sist så värmde jag upp ca 1 1/2 dl vatten i micron som jag sedan rörde ned gelatinbladen i. Därefter så hällde jag i gelatinvätskan i mixern och körde ca 1 minut.
    Slängde in räkmixen i zip-påsar så att dom blev ca 5 mm tjocka. Kylde ned räkmixen i kylen några timmar och sedan in i frysen.

Mina Malawiciklider lever fortfarande. ;-)

Lämna en kommentar:

• Madflipper
    svarade
    jag handlade av Linkan i fredags, dom har nu NatuRose-algmjöl från Hawaii, astaxantin-koncentraionen är 2 % 100g/påse för 250:- + porto för NCS medlemmar, dom hade även Spirulina från samma leverantör 100g/påse för 75:- + porto

//Conny

Lämna en kommentar:

• Wilhelm
    svarade
    Astapur jag köpte från Linkan innehåller >4% astaxantin.

Lämna en kommentar:

• Aquador
    svarade
    Tack för tipset. Då vet jag vart jag ska vända mig nästa gång. Läste på hemsidan se endan. När jag kollade sammansättningen i produktbladet så var Axaxanthin endast > 1,5 % Är det riktigt ? Hur ska man dosera ? Hur stora är dessa förpackningar ?

En annan sak som slog mig, hur länge kan man förvara räkmixen ?
    Lär nog räcka ett bra tag, speciellt som jag varvar med NLS, i alla fall till Troffarna.

NatuRose - natural astaxanthin
    The pristine environment of Kona, Hawaii - where the ambient climate and pure water lead to a year-round cultivation of NatuRose, the astaxanthin rich microalgae. NatuRose is a natural source of astaxanthin, derived from a unique strain of the microalgae Haematococcus pluvialis. The product has been carefully formulated into a fine, free flowing dark red powder and is used as a pigment, nutrition source and to improve the health of aquatic animals, birds, horses, pigs and companion animals.

Lämna en kommentar:

Arbetssätt...