Räkmix recept

Kollaps
Det här är ett klibbigt ämne.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

• LinneaL
    svarade
    Nu var det ett tag sedan det uppdaterades med några recept så tänkte ta och dela med mig av mitt för sydamerikanska ciklider och lite blandade småfiskar som jag matar med nästan varje dag.

1000g oskalade räkor
    1000g frysta ärtor
    500-1000g frusen spenat
    500g vitfisk
    250g frysta musslor
    3 klyftor vitlök
    2 dl valfri blötlagd granulat
    1 tsk askorbinsyra

Bindemedel:
    2 ägg och gelatin

Nu senast hade jag även i 2 filéer av frusen abborre.

Tidigare har jag testat lite olika frukter i mixen och funderar på att testa agar agar som bindemedel istället.

Någon som har testat flodräkor istället för vanliga? Innehåller mindre salter och borde ju vara bättre..

Lämna en kommentar:

• Mikael W
    svarade
    Tryggare med saltvattensmusslor då.

Lämna en kommentar:

• Wilhelm
    svarade
    Det kan säkert finnas parasiter i dem, men jag skulle nog koka dem.

Lämna en kommentar:

• Mikael W
    svarade
    Kan sötvattensmusslor ha parasiter?

Lämna en kommentar:

• Wilhelm
    svarade
    Det finns musslor i sjön där jag bor. Men jag undrar om man får ta dom. Måste kolla.

Lämna en kommentar:

• Mikael W
    svarade
    Levande musslor är ju inte dyra de heller numera. Månne det finns mervärde i att använda sådana?

Lämna en kommentar:

• ThomasK
    svarade
    Tack för svar och tips, att frysa in färska i portionsbitar eller köpa vacuumfrysta ska jag prova med.
    Har en liten ide om att man kanske kunde göra en kombi av hackade räkor/musslor som man fryser in i lagom portioner.

Lämna en kommentar:

• Pabbe
    svarade
    Ursprungligen postat av tege
    Det är några år sedan jag höll på med musslor på det viset så ingen aning, men är verkligen priset så avgörande?
    Nej, egentligen inte, då man kanske matar med det någon gång i veckan. Men har man ett gäng stora frontosor som mumsar i sig fyra-fem hela musslor var så...

Lämna en kommentar:

• tege
    svarade
    Ursprungligen postat av Pabbe
    Ok, Tack för tips! Hur ligger de i pris jämfört med konserver? Har fått för mig att det är delikatesspriser på frysta?
    Det är några år sedan jag höll på med musslor på det viset så ingen aning, men är verkligen priset så avgörande?

Lämna en kommentar:

• Pabbe
    svarade
    Ursprungligen postat av tege
    Kolla frysdiskarna i affären och köp vacuumpackade frysta musslor, brukar kunna finnas i bra förpackningar som gör det lätt delbart i mindre mängder. Rekommenderar de från frysdisken istället för de i slabbiga konservburkar.
    Ok, Tack för tips! Hur ligger de i pris jämfört med konserver? Har fått för mig att det är delikatesspriser på frysta?

Lämna en kommentar:

• tege
    svarade
    Kolla frysdiskarna i affären och köp vacuumpackade frysta musslor, brukar kunna finnas i bra förpackningar som gör det lätt delbart i mindre mängder. Rekommenderar de från frysdisken istället för de i slabbiga konservburkar.

Lämna en kommentar:

• Pabbe
    svarade
    Ursprungligen postat av ThomasK
    Jag tänkte prova att ge mina frontosor musslor, hur förvarar ni överblivna musslor som inte går åt på en gång.
    Häller ni över musslor/vatten i en burk med lock, i så fall hur länge kan man ha dom i kylskåpet innan de blir för gamla ?

Eller hur gör ni som har erfarenhet av detta ?
    När jag köpt en konservburk musslor, så brukar jag direkt efter öppnande portionera ut musslorna i ett sånt där frysfack för iskuber. Lägger tre, fyra i varje fack och sen en plastpåse om och in i frysen. Utan plastpåse blir de lite torra. Lätt att bryta loss portioner sen. Dessutom enklare att hacka upp i de bitar man vill ha, när de är lite halvtinade.

Lämna en kommentar:

• ThomasK
    svarade
    Jag tänkte prova att ge mina frontosor musslor, hur förvarar ni överblivna musslor som inte går åt på en gång.
    Häller ni över musslor/vatten i en burk med lock, i så fall hur länge kan man ha dom i kylskåpet innan de blir för gamla ?

Eller hur gör ni som har erfarenhet av detta ?

Lämna en kommentar:

• Pabbe
    svarade
    Nu gör jag inte mix längre, men räkor och musslor får de hackade . Och mer än en gång har jag ätit upp allt, särskilt musslorna, innan jag hunnit spara till fiskarna!

Lämna en kommentar:

• tege
    svarade
    Ursprungligen postat av Wilhelm
    Inga nya recept?
    Jag gjorde räkmix häromdagen enligt mitt vanliga recept. Ärtor, räkor, musslor, banan, vitlök, havregröt, astaxanthin och gelatin. Hade inte agar agar hemma.
    När jag gör räkmix så slinker det alltid ner några skalade räkor i min mun. Musslor på burk köper jag på ÖoB då de är billigast där. Har aldrig tyckt om musslor förr men de senaste gångerna jag gjort räkmix har jag smakat på någon mussla och nu finner jag att de faktiskt går att äta. Så jag mumsar i mig ett tiotal av dessa varje gång jag gör räkmix. Någon mer som nallar av ingredienserna innan räkmixen är klar?
    Ja det förklarar ju ett o annat!

Lämna en kommentar:

Arbetssätt...