Nu var det ett tag sedan det uppdaterades med några recept så tänkte ta och dela med mig av mitt för sydamerikanska ciklider och lite blandade småfiskar som jag matar med nästan varje dag.
1000g oskalade räkor
1000g frysta ärtor
500-1000g frusen spenat
500g vitfisk
250g frysta musslor
3 klyftor vitlök
2 dl valfri blötlagd granulat
1 tsk askorbinsyra
Bindemedel:
2 ägg och gelatin
Nu senast hade jag även i 2 filéer av frusen abborre.
Tidigare har jag testat lite olika frukter i mixen och funderar på att testa agar agar som bindemedel istället.
Någon som har testat flodräkor istället för vanliga? Innehåller mindre salter och borde ju vara bättre..
Räkmix recept
Kollaps
Det här är ett klibbigt ämne.
X
X
-
Det kan säkert finnas parasiter i dem, men jag skulle nog koka dem.Lämna en kommentar:
-
Det finns musslor i sjön där jag bor. Men jag undrar om man får ta dom. Måste kolla.Lämna en kommentar:
-
Levande musslor är ju inte dyra de heller numera. Månne det finns mervärde i att använda sådana?Lämna en kommentar:
-
Tack för svar och tips, att frysa in färska i portionsbitar eller köpa vacuumfrysta ska jag prova med.
Har en liten ide om att man kanske kunde göra en kombi av hackade räkor/musslor som man fryser in i lagom portioner.Lämna en kommentar:
-
Lämna en kommentar:
-
-
Ok, Tack för tips! Hur ligger de i pris jämfört med konserver? Har fått för mig att det är delikatesspriser på frysta?Lämna en kommentar:
-
Kolla frysdiskarna i affären och köp vacuumpackade frysta musslor, brukar kunna finnas i bra förpackningar som gör det lätt delbart i mindre mängder. Rekommenderar de från frysdisken istället för de i slabbiga konservburkar.Lämna en kommentar:
-
Jag tänkte prova att ge mina frontosor musslor, hur förvarar ni överblivna musslor som inte går åt på en gång.
Häller ni över musslor/vatten i en burk med lock, i så fall hur länge kan man ha dom i kylskåpet innan de blir för gamla ?
Eller hur gör ni som har erfarenhet av detta ?Lämna en kommentar:
-
Jag tänkte prova att ge mina frontosor musslor, hur förvarar ni överblivna musslor som inte går åt på en gång.
Häller ni över musslor/vatten i en burk med lock, i så fall hur länge kan man ha dom i kylskåpet innan de blir för gamla ?
Eller hur gör ni som har erfarenhet av detta ?Lämna en kommentar:
-
Nu gör jag inte mix längre, men räkor och musslor får de hackade . Och mer än en gång har jag ätit upp allt, särskilt musslorna, innan jag hunnit spara till fiskarna!Lämna en kommentar:
-
Inga nya recept?
Jag gjorde räkmix häromdagen enligt mitt vanliga recept. Ärtor, räkor, musslor, banan, vitlök, havregröt, astaxanthin och gelatin. Hade inte agar agar hemma.
När jag gör räkmix så slinker det alltid ner några skalade räkor i min mun. Musslor på burk köper jag på ÖoB då de är billigast där. Har aldrig tyckt om musslor förr men de senaste gångerna jag gjort räkmix har jag smakat på någon mussla och nu finner jag att de faktiskt går att äta. Så jag mumsar i mig ett tiotal av dessa varje gång jag gör räkmix. Någon mer som nallar av ingredienserna innan räkmixen är klar?Lämna en kommentar:
Lämna en kommentar: