Räkmix recept

Kollaps
Det här är ett klibbigt ämne.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

• Hoffa
    svarade
    Ursprungligen postat av Pabbe
    Måndag: Skalade,hackade räkor. Medan jag hackar får de en nypa bra flingfoder med spirulina.

Tisdag: Skalade ärtor, mosade med gaffel. Medan jag mosar äter de en nypa NLS.

Min variant av "mix".Har aldrig varit någon anhängare av räkmix i frysen. Sedan jag slutade med det, för över tio år sedan har jag inte haft en sjukdom. Har bättre vattenkvalitet. Provade förr alla tänkbara recept. Tyckte bara jag fick problem. Att mixa redan kokta räkor, upphetta, frysa tina...man måste nog vara extremt varsam. Tror man nog bör ha råa räkor i mixen om det ska vara optimalt näringsmässigt.
    Stora ca gillar dessutom att få bita tag i räkbitar med lite tuggmotstånd,samt att man slipper massa finfördelade matmoln i kar och filter.
    Jag grov hackar räkor som jag skalat, ska ge lite gröna ärtor med får vi se. Ger du dina mat 2ggr/V, vad är NLS?

Lämna en kommentar:

• Pabbe
    svarade
    Ursprungligen postat av Hoffa
    Recept till Ca & syd?
    Måndag: Skalade,hackade räkor. Medan jag hackar får de en nypa bra flingfoder med spirulina.

Tisdag: Skalade ärtor, mosade med gaffel. Medan jag mosar äter de en nypa NLS.

Min variant av "mix".Har aldrig varit någon anhängare av räkmix i frysen. Sedan jag slutade med det, för över tio år sedan har jag inte haft en sjukdom. Har bättre vattenkvalitet. Provade förr alla tänkbara recept. Tyckte bara jag fick problem. Att mixa redan kokta räkor, upphetta, frysa tina...man måste nog vara extremt varsam. Tror man nog bör ha råa räkor i mixen om det ska vara optimalt näringsmässigt.
    Stora ca gillar dessutom att få bita tag i räkbitar med lite tuggmotstånd,samt att man slipper massa finfördelade matmoln i kar och filter.

Lämna en kommentar:

• Hoffa
    svarade
    Recept till Ca & syd?

Lämna en kommentar:

• GraTis
    svarade
    Ursprungligen postat av Jan köhler
    Någon som provat sojabönor i räkmixen ?
    De är proteinrika.
    Det är väl liksom för att slippa sån skit i fodret som man gör räkmix.
    Inte för att det har så stor betydelse i stort men för det egna samvetet.

Lämna en kommentar:

• endymion
    Gäst svarade
    Ursprungligen postat av Jan köhler
    De är proteinrika.
    Jag kör med kikärter, som är mycket bättre miljömässigt.

Lämna en kommentar:

• Jan Kohler
    svarade
    De är proteinrika.

Lämna en kommentar:

• cichlids4fun
    svarade
    Ursprungligen postat av Krille
    kör min malawi mix

1kg räkor oskalade
    1kg ärtor
    10tsk spirulinapulver
    lite gelantinpulver
    10 droppar multivitamin...
    det låter som mycket spirulinapulver, kan ju iof vara en svag sort men när jag kör en sån sats med räkmix har jag 1½ tsk spirulinapulver, för mycket spirulina kan ge sotfläckar på fiskarna

Lämna en kommentar:

• Krille
    svarade
    kör min malawi mix

1kg räkor oskalade
    1kg ärtor
    10tsk spirulinapulver
    lite gelantinpulver
    10 droppar multivitamin...

Lämna en kommentar:

• HåkanM
    svarade
    Ursprungligen postat av Kajjjan
    En vitlök eller en vitlöksklyfta?

//Kaj
    Ber om ursäkt för lite lång svarstid, jag använder 1 vitlök, det blir ju lite olika beroende på storlek men efter skalning så typ 6 klyftor

( i sista mixen la jag i lite rester av abborrom från förra årets pimpelturer )

Lämna en kommentar:

• endymion
    Gäst svarade
    Ursprungligen postat av Mikael W
    Går det att hetta upp agaren i vattenbad (för att inte bränna i botten)? Eller ska den koka riktigt ordentligt?
    Koka under omrörning funkar för mig men slutar man att röra bränner det fast direkt.

Lämna en kommentar:

• Pettap
    svarade
    Ursprungligen postat av Mikael W
    Går det att hetta upp agaren i vattenbad (för att inte bränna i botten)? Eller ska den koka riktigt ordentligt?
    Jag blandar Agar agar med 2dl vatten i en skål. Kör det sen i micron i en minut åt gången. Blandar med en liten visp mellan varje gång tills det har löst sig.
    //Peter

Lämna en kommentar:

• Mikael W
    svarade

Lämna en kommentar:

• zenon
    svarade
    Ursprungligen postat av Bjurs
    OK, ska testa det. Funkar det med lite riven morot i, för betakarotenet, spirulina istället för astaxanthinpulver? Har redan spirulina..
    Mvh Micke
    Då borde det fungera ypperligt med dessa morötter. Jag ger mina hundar dessa och när pelletsen blir fuktigt så får den en konsistens som påminner lite om finmalen köttfärs

Lämna en kommentar:

• endymion
    Gäst svarade
    Ursprungligen postat av Bjurs
    OK, ska testa det. Funkar det med lite riven morot i, för betakarotenet, spirulina istället för astaxanthinpulver? Har redan spirulina..
    Mvh Micke
    Morot funkar men är svårt att få riktigt finmalen.

Lämna en kommentar:

• Bjurs
    svarade
    Mvh Micke

Lämna en kommentar:

Arbetssätt...