If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
får snart en 500l liters (2m) ledig och är grymt sugen på dessa papilio har du når förslag på sällskap?
Nån julle och nån snäcklekare slinker nog ner, men det måste gå att pytsa i lite mer fisk eller vad trro du?
Hej!
Det beror på vad du vill med dina papilio.
I en sällskapsbalja är fisken anspråkslös och tålig dock kan den falla tillbaka och inte färga som önskat.
Vid försök till lek och yngel ställs helt andra krav.
Snäcklekare är tuffa firrar som du i så fall får begränsa med snäckskal på liten yta. (tuffare fiskar får man leta efter vid yngelvård)
Jullar kanske inte är bästa sällskapet (har aldrig provat) men dessa rör sig i exakt samma vattenskikt och har liknande biotop.
Fiskar i det övre/mellan vattenlagret typ Paracyps, Lamprichtys, C. leptosoma dock ej jumbo kommer att funka kanon.
På 2 m akvarium har du verkligen möjlighet att få till en häftig Papilio balja med mkt kul och spännande firrar.
Mkt sten och naturliga avgränsningar är önskvärt då fisken rör sig utmed dessa.
Bifogat mina Tembwe kompisar. (12cm långa och större än papilion) funkar kanon bra aldrig några problem.
Med 50 st små fjärilar i baljan i sommar så har det gått en och annan timma framför baljan.
Ynglen är från ett o samma föräldrapar.
Det är mycket intressant och se att övriga fullvuxna djur respekterar de små på ett fantastiskt sätt.
Aldrig några strider eller jakt.
Papilions sociala beteende är mycket intressant.
Utan tvivel en fisk som skall hållas i grupp för att behållningen skall bli som störst. Trots att fisken ibland slåss så att skjortan står rakt ut så finns det en grupptrygghet med strikt indelning.
får snart en 500l liters (2m) ledig och är grymt sugen på dessa papilio har du når förslag på sällskap?
Nån julle och nån snäcklekare slinker nog ner, men det måste gå att pytsa i lite mer fisk eller vad trro du?
Både hanen och honan vaktade ynglen och allt såg jättebra ut.
Åkte bort en helg, matade som vanligt fredag morgon och gjorde iordning mat till lördagen till fiskvakten. Klockan 15 på lördagen ringer fiskvakten och säger att bägge föräldrarna och alla yngel är döda.
Helgtrippen förstörd och sorg i hjärtat.
Vet ej hur det gick till. Hittade inga synliga fel på föräldrarna och de övriga invånarna Cyprichromis Leptosoma mabilibili har klarat sig utan några problem. Inget fel på vattenvärdet heller. Det fanns heller inga tecken på stridigheter innan jag åkte bort.
Skall ge mig ut på jakt igen efter ett nytt par. Då jag verkligen gillade dessa fiskar.
Någon som har en teori om vad som kan ha gått fel?
MVH
Martin
Det var mycket tråkigt på dina fiskar.
Att bägge föräldrarna dör samtidigt när dom ruvar låter helt otroligt.
Om dom nu slulle vart osams när ynglen var stora nog att vallas så kan det smälla ganska ordentligt. Men att det leder till sådana här tråkigheter låter osanolikt.
Har ingen bra teori varför.
Både hanen och honan vaktade ynglen och allt såg jättebra ut.
Åkte bort en helg, matade som vanligt fredag morgon och gjorde iordning mat till lördagen till fiskvakten. Klockan 15 på lördagen ringer fiskvakten och säger att bägge föräldrarna och alla yngel är döda.
Helgtrippen förstörd och sorg i hjärtat.
Vet ej hur det gick till. Hittade inga synliga fel på föräldrarna och de övriga invånarna Cyprichromis Leptosoma mabilibili har klarat sig utan några problem. Inget fel på vattenvärdet heller. Det fanns heller inga tecken på stridigheter innan jag åkte bort.
Skall ge mig ut på jakt igen efter ett nytt par. Då jag verkligen gillade dessa fiskar.
Någon som har en teori om vad som kan ha gått fel?
MVH
Martin
Senast redigerad av Martin Jansson; 07 September 2009, 09:57.
Hej. Tack Anders.
Jag tror dom bytte redan efter 8-10 dagar,men jag är inte säker.
Som sagt, trevligast är ju när dessa firrar får gå med sina yngel, men när det misslyckas gång på gång kännse det ju faktiskt bättre att ta upp honan efter ett tag, vilket jag kommer göra nästa gång.
/Carl
Jo, ni klarar detta mycket bättre än jag.....
Jag har ett par Tembwe också som nu har lekt i alla fall två gånger, det skiter dig alltid! Sista gången bytte dom till hannen och jag tänkte att jag nu måste ta upp hannen och tömma för att få nåt alls....... tänkte göra det i går kväll..... igår morse vars hans mun tom igen. Känns ju skittrist att ta upp dom alls, skulle ju vara roligare om dom fick gå med föräldrarna.
Sist jag har dessa var det samma sak, massor av lekar, dom byter men jag får aldrig se några yngel.
Kanske inte så svårt att förstå, dom går i ett 840l med stora C.Foae och nån annan xenotilapia, men det är en ganska lugn burk ändå....
jaja, om jag nu ska förekomma dom, ska jag ta dom just när dom bytt till hannen nästa gång? tidigare? senare?
/Carl
Själv kör jag som bekant med tanganyika killi som sällskap till Tembwen.
Msalaban går i en 540 l med C. microlepidotus Karilani Island.
Långt ifrån en perfekt kombination. Leker gör dom men det är för störiga grannar.
När lämnar dina Tembwe över ynglen?
Mina skiftar efter 12-14 dagar och ynglen är då utvecklade.
Så varför inte testa och flytta den tuggande honan till egen balja.
Med 50 st små fjärilar i baljan i sommar så har det gått en och annan timma framför baljan.
Ynglen är från ett o samma föräldrapar.
Det är mycket intressant och se att övriga fullvuxna djur respekterar de små på ett fantastiskt sätt.
Aldrig några strider eller jakt.
Papilions sociala beteende är mycket intressant.
Utan tvivel en fisk som skall hållas i grupp för att behållningen skall bli som störst. Trots att fisken ibland slåss så att skjortan står rakt ut så finns det en grupptrygghet med strikt indelning.
Jo, ni klarar detta mycket bättre än jag.....
Jag har ett par Tembwe också som nu har lekt i alla fall två gånger, det skiter dig alltid! Sista gången bytte dom till hannen och jag tänkte att jag nu måste ta upp hannen och tömma för att få nåt alls....... tänkte göra det i går kväll..... igår morse vars hans mun tom igen. Känns ju skittrist att ta upp dom alls, skulle ju vara roligare om dom fick gå med föräldrarna.
Sist jag har dessa var det samma sak, massor av lekar, dom byter men jag får aldrig se några yngel.
Kanske inte så svårt att förstå, dom går i ett 840l med stora C.Foae och nån annan xenotilapia, men det är en ganska lugn burk ändå....
jaja, om jag nu ska förekomma dom, ska jag ta dom just när dom bytt till hannen nästa gång? tidigare? senare?
/Carl
Lämna en kommentar: