Papilio-tråden

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

• Mikael W
    svarade
    Hej

Tack för kommentarerna. Ja, papilion är både intressant, och vacker om man ger sig tid att sitta och titta lite på den. Vid första anblicken kan man få tanken att här har vi igen en representant för avdelningen "grå sillar" men tittar man lite närmare hittar man en hel del färg och mönster. Och beteendet är väl inte helt klarlagt ännu, så det finns plats för studier framför akvariet...

Jag lyckades komma över 8 ungdjur för ett år sedan. Hade dem först i karantän i ett 128 liters akvarium, varefter jag fick ett 240 liters ledigt och flyttade dem dit. De går där ensamma och det tror jag fungerar bra. Akvariet har fin sand på bottnen och ett par mindre stenrösen och lite javaormbunkar som inredning. Till mat får de tanganjikaflingor, spirulinaflingor och räkmix.

Hade ju en lek för ett drygt halvår sedan. Då såg jag hur föräldrarna ruvade och hur hannen tog upp ynglen i munnen varje gång fara hotade, dvs jag närmade mig akvariet. Den här gången märkte jag inte alls att föräldrarna ruvade, i förrgår var det bara ett stim yngel som letade mat vid bottnen.

När jag kollade lite närmare märkte jag att hannen håller sig lite i bakgrunden och håller de andra vuxna fiskarna under uppsikt och på avstånd, medan honan mest hela tiden befinner sig bland ynglen och silar mat i sanden.

Nedan en bild av honan.

Lämna en kommentar:

• Wilhelm
    svarade
    Grattis till ynglen, och jag hoppas att du klarar dem! De är ju för snygga!

Lämna en kommentar:

• PatrikMalmo
    svarade
    Papilion hör också till de fiskar jag minsann kommer att ha en vacker dag. Har inga som helst erfarenheter av fisken, men har sett en del verkligt vackra exemplar av den sorten. Tembwe gillar jag bäst hittills, men det kan ändra sig. Skoj med yngel, så gratulerar!!

Hilsen,

P

Lämna en kommentar:

• Anders i Askim
    svarade
    Ursprungligen postat av Mikael W
    Tack.
    Det är Kantalamba.
    OJ, OJ!
    Kantalamba är de vakraste av de vakra.
    Hade ett par som lekte ett par gånger men det blev aldrig ungar.
    Honan hoppade ur akvariet så nu har jag bara en.
    Tembwen går dock bättre med tot 8 djur.

Hur håller du dina Kantalamba/ hur gör du?

Denna fisk gör inta alltid som man vill men det är väll det vi gillar!?
    Mvh Anders

Lämna en kommentar:

• Mikael W
    svarade
    Ursprungligen postat av Anders i Askim
    Hej!
    Grattis till de små!
    Vilken papilio är det du har?
    Mvh Anders
    Tack.
    Det är Kantalamba.

Lämna en kommentar:

• Anders i Askim
    svarade
    Ursprungligen postat av Mikael W
    Igår såg jag ett tiotal små papilioyngel. Få se om de ska klara sig den här gången. Verkar i alla fall pigga och äter bra, och föräldrarna verkar hålla de andra fullvuxna på avstånd.
    Hej!
    Grattis till de små!
    Vilken papilio är det du har?
    Mvh Anders

Lämna en kommentar:

• Mikael W
    svarade
    En trevlig julklapp fick jag...

Igår såg jag ett tiotal små papilioyngel. Få se om de ska klara sig den här gången. Verkar i alla fall pigga och äter bra, och föräldrarna verkar hålla de andra fullvuxna på avstånd.

Lämna en kommentar:

• Mikael W
    startade ett ämne Papilio-tråden

Papilio-tråden

Är inte de här små fjärilarna värda en egen tråd? Enligt Carl Westholm (CB 3 2008 sid 12-16) är de ju inte sandciklider. Så jag flyttar mina inlägg hit från sandlekare/featherfinstråden.

Äh, jag lyckades inte flytta dem. Så de står kvar i tråden http://www.ciklid.org/forum/showthre...656#post758656
    Senast redigerad av Mikael W; 26 December 2008, 10:04.
Arbetssätt...