Tanganyika sandlekare/Featherfins

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • amalmsten

    X sima och E kilesa...

    Äntligen efter flera år yngel efter mitt par X sima. I samma kar ett par E kilesa, där honan också just spottat sin första kull. Kan det vara kilesa-hanen som varit framme i båda fallen? Jag är hemma ett par dar varannan vecka, och har inte så stor koll på vem som kilar med vem...
    Anders

    Kommentar

    • Jeppe
      Användare
      • oktober 2005
      • 409

      Nej, jag är rätt säker på att det är rätt hane med rätt hona så att säga. Xenotilapia och Enatiopus är två helt olika släkten så risken att de parar sig är i princip omöjliga om jag nu inte tar helt fel.

      Att två arter får avkomma är ganska ovanligt, att två släkten parar sig med varandra känns som ganska avlägset... Har funderat lite krig det där med arter och korsningar. Enligt den vetenskapliga definitionen av en art så ska den kunna få fertil avkomma. Det är inte stor chans att två olika arter leker med varandra om det finns fler av motsatta könet och rätt art. Men om de gör det så ta inte vara på ynglen, sälj dem inte vidare ect. De ska ändå inte kunna få yngel själva då det är olika arter.

      Kan ju som en trevlig avslutning berätta att jag var till Aquarium Malawi för en vecka sen och införskaffade 12 st. Callochromis Pleurospillus Kabwe. Dessa är ganska små (mellan 4 och 8 cm). Det är en hane som tagit lite kommando, han har även grävt två lekgropar som båda blivit förstörda. Han tränar väl upp sig kanske... Riktigt trevliga och aktiva fiskar, rör sig ständigt och verkar väldigt nyfikna.

      Ber om ursäkt ifall jag upprepar mig eller skriver flummigt, har varit med om en hel del saker i Onsdags så är rejält trött just nu.
      540 Troffar, Callochromis ect
      100 sydamerica, dvärgar
      120 tomt, snart snäcklekare från Tanganyika
      40 tomt

      Qui dormit, non peccat

      Kommentar

      • jonre723
        Användare
        • oktober 2004
        • 439

        Ursprungligen postat av Jeppe
        Nej, jag är rätt säker på att det är rätt hane med rätt hona så att säga. Xenotilapia och Enatiopus är två helt olika släkten så risken att de parar sig är i princip omöjliga om jag nu inte tar helt fel.

        Att två arter får avkomma är ganska ovanligt, att två släkten parar sig med varandra känns som ganska avlägset... Har funderat lite krig det där med arter och korsningar. Enligt den vetenskapliga definitionen av en art så ska den kunna få fertil avkomma. Det är inte stor chans att två olika arter leker med varandra om det finns fler av motsatta könet och rätt art. Men om de gör det så ta inte vara på ynglen, sälj dem inte vidare ect. De ska ändå inte kunna få yngel själva då det är olika arter.
        I beg to differ....
        Och så är det.
        /J

        Kommentar

        • Jeppe
          Användare
          • oktober 2005
          • 409

          Har du andra erfarenheter så dela gärna med dig.
          540 Troffar, Callochromis ect
          100 sydamerica, dvärgar
          120 tomt, snart snäcklekare från Tanganyika
          40 tomt

          Qui dormit, non peccat

          Kommentar

          • jonre723
            Användare
            • oktober 2004
            • 439

            Jag har förvisso ingen erfarenhet av hålla sima och kilesa i samma kar, men de tillhör hursomhelst samma släkte.

            Gällande korsningar så skulle det i så fall endast finnas en ciklidart i Malawisjön...
            Och så är det.
            /J

            Kommentar

            • Ola Svensson
              Användare
              • april 2002
              • 14633

              Det finns hittills inget kännt fall av två haplochrominer som inte får fertil avkomma med varandra. Alla malawiciklider som man har försökt att korsa med viktoriaciklider får fertil avkomma med varandra (haplochrominer alltså, de får förstås inte fertil avkamma eller ens avkomma med tilapiiner).

              Definitionen av art säger att för att två individer ska höra till samma art så måste de få fertil avkomma. Definitionen säger absolut ingenting, jag upprepar, absolut ingenting, om att olika arter inte kan få fertil avkomma med varandra.

              Det faktum att alla malawiciklider och viktoriaciklider (som hittills testats) får fertil avkomma med varandra säger absolut ingenting om dess artstatus. Eller så vänder vi på det: Bara för att något förts till olika arter eller släkten så säger det (ofta) inte ett smack om deras villighet att korsa sig med varandra.
              Senast redigerad av Ola Svensson; 13 juni 2008, 20:56.
              Med vänliga hälsningar

              Ola

              Kommentar

              • Jeppe
                Användare
                • oktober 2005
                • 409

                Det har du rätt i Ola. Mycket i det jag skrev är fullständigt fel, inser jag nu. Ber om ursäkt för det inlägget men nu fick jag iallafall igång en diskution.

                Jag har tolkat detta ganska fel, tror nog att du som om jag inte minns fel är en väldigt duktig marinbiolog/limnolog/zoolog kan mer än den mycket unge och oerfarne biologistuderande gymnasieelev som jag själv är. Tack för att du rättade till det Ola, plötsligt klarnade det lite för mig.
                540 Troffar, Callochromis ect
                100 sydamerica, dvärgar
                120 tomt, snart snäcklekare från Tanganyika
                40 tomt

                Qui dormit, non peccat

                Kommentar

                • Ola Svensson
                  Användare
                  • april 2002
                  • 14633

                  Ursprungligen postat av Jeppe
                  Det har du rätt i Ola. Mycket i det jag skrev är fullständigt fel, inser jag nu. Ber om ursäkt för det inlägget men nu fick jag iallafall igång en diskution.

                  Jag har tolkat detta ganska fel, tror nog att du som om jag inte minns fel är en väldigt duktig marinbiolog/limnolog/zoolog kan mer än den mycket unge och oerfarne biologistuderande gymnasieelev som jag själv är. Tack för att du rättade till det Ola, plötsligt klarnade det lite för mig.
                  Nja, så enkelt är det inte. En äldre definition av art var faktiskt att om de kunde få fertil avkomma så var de samma art. Men det var aldrig riktigt menat som diagnostisktik på samma sätt som det viktiga: Hör man till samma art så kan man få fertil avkomma!

                  Ny genetisk teknik visar att även arter som inte kan få fertil avkomma utbyter gener med varandra! Detta sker via en "vektorart" dvs en art som båda kan få fertil avkomma med.

                  Många som gick biologiundervisning för X år sedan vet inte detta och det är därför jag gick ut så hårt! Jag ber om ursäkt för detta. Du får väldigt gärna hänvisa din gymnasielärares frågor till mig (det finns en e-post adress på sidan) http://www.zoologi.gu.se/kontakta_os...c/Svensson_Ola
                  Med vänliga hälsningar

                  Ola

                  Kommentar

                  • Jeppe
                    Användare
                    • oktober 2005
                    • 409

                    Intressant läsning du bjuder på Ola. Jag har precis läst ut Biologi A vilket är en väldigt grundlig kurs. Jag har själv tänkt bli en marinbiolog/limnolog (med inriktning på fiskar såklart) senare så det är jättetrevligt när man får reda på sånt här Ska ta och diskutera lite sådant med min biologi lärare när jag kommer tillbaks i höst.

                    Man lär sig något varje dag har jag hört...

                    Det är klart att du ska gå ut hårt, du lär ju trycka in det i skallen på de tjockskalliga ungdomarna
                    540 Troffar, Callochromis ect
                    100 sydamerica, dvärgar
                    120 tomt, snart snäcklekare från Tanganyika
                    40 tomt

                    Qui dormit, non peccat

                    Kommentar

                    • Crenicichla
                      Användare
                      • november 2006
                      • 1055

                      Förslag på Callochromis som funkar med kilesa i ett 720:e

                      Skulle vilja ha lite tipps och råd, min grupp kilesa är på 8 individer men kommer utökas till 12.
                      Övrigt sällskap är Cyprichromis Leptosoma Utinta "Fluorocent" samt att en grupp neolamprologus signatus typ 2+2 eller 4+4.

                      Andra mittvattenciklider eller fiskar tar jag gärna emot tipps om med
                      Senast redigerad av Crenicichla; 19 mars 2009, 15:41.
                      MVH

                      Kristofer

                      Kommentar

                      • Anders i Askim
                        NCS Medlem
                        • februari 2008
                        • 1032

                        Ursprungligen postat av Crenicichla
                        Förslag på Callochromis som funkar med kilesa i ett 720:e

                        Skulle vilja ha lite tipps och råd, min grupp kilesa är på 8 individer men kommer utökas till 12.
                        Övrigt sällskap är Cyprichromis Leptosoma Utinta "Fluorocent" samt att en grupp neolamprologus signatus typ 2+2 eller 4+4.

                        Andra mittvattenciklider eller fiskar tar jag gärna emot tipps om med
                        Hej!
                        Med 12 kilesa på botten så tycker jag du skall hoppa Callochromis.
                        Dels för att dom gör anspråk på bottenyta men oxå för att det är en tuff rackare som du måste hålla i grupp för att lyckas.
                        Då finns risken att kilesan inte kommer till sin rätt.( vilket vore synd)

                        Du har "snälla" fiskar utanför den egna arten, så varför inte en grupp Lamprichtys. Livar upp alla Tanganyika baljor i mitt o ytvattnet.
                        Mvh Anders
                        Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

                        Kommentar

                        • Crenicichla
                          Användare
                          • november 2006
                          • 1055

                          Lamprichtys är helt klart ett alternativ som jag tänkt på, det enda är att jag skall skaffa en digital timer först så att jag inte chockar ihjäl dem i samband med belysning på/av.
                          MVH

                          Kristofer

                          Kommentar

                          • Anders i Askim
                            NCS Medlem
                            • februari 2008
                            • 1032

                            Ursprungligen postat av Crenicichla
                            Lamprichtys är helt klart ett alternativ som jag tänkt på, det enda är att jag skall skaffa en digital timer först så att jag inte chockar ihjäl dem i samband med belysning på/av.
                            Timer och "täta" täckglas är inte fel.

                            Även kilesan är hoppig så det är klokt att passa sig.
                            Mvh Anders
                            Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

                            Kommentar

                            • Anders i Askim
                              NCS Medlem
                              • februari 2008
                              • 1032

                              E. kilesa
                              Mvh Anders
                              Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

                              Kommentar

                              • Crenicichla
                                Användare
                                • november 2006
                                • 1055

                                Snygga!!

                                Har heltäckande ramp så de borde skydda mot hoppande fisk.. sen har jag inte heltäckande glas så chansen finns ju att sätta sig mitt i mellan glas och ramp.. men de är väl en risk man får ta
                                MVH

                                Kristofer

                                Kommentar

                                Arbetssätt...