Tanganyika sandlekare/Featherfins

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mikael W
    NCS Medlem
    • augusti 2002
    • 8598

    Ursprungligen postat av Mikael W
    Ska den faktiskt ha rött i ryggfenan, förresten?
    Det måste ha blivit fel färg i bilden bara, i verkligheten är randen gul och inget annat. Också kroppen går mer i gult än bilden visar.
    mvh
    Mikael W
    (NCS-medlem sedan 1981)

    Kommentar

    • Mikael W
      NCS Medlem
      • augusti 2002
      • 8598

      En ny bild av samma firre (eller en annan i gruppen).

      Övar nu med blixten på täckglaset, ganska nice med svart bakgrund.
      mvh
      Mikael W
      (NCS-medlem sedan 1981)

      Kommentar

      • LN
        Användare
        • december 2004
        • 4744

        Nice Mikael Saknar möjligt lite mera skärpa.
        Men fisken är verkligen vacker.
        Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
        Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

        Kommentar

        • HenrikV
          Användare
          • februari 2007
          • 697

          Äntligen har jag Sandlekare igen efter drygt 3 månaders väntan. (Mina Xenotilapiaor dog i flytten).
          Tog Callochromis Pleurospilus "Kigoma", då den är lite tåligare.
          Nåväl nu till saken. Hur vanligt är det och vilka sandlekare gömmer sig genom att gräva ner sig i sanden?

          Första gången det hände mig var när jag skulle flytta ett gäng Callochromis ur ett kar till ett annat. En av fiskarna var helt enkelt bortblåst! Efter ett tag (ca.5-10minuter) såg jag fisken simma nöjd i karet igen varpå ett nytt försök gjordes. Återigen var fisken borta. Efter några gånger satte jag mig vid karet och kollade vad som sker. Då efter ett tag ser jag att firren kravlar upp ur bottensubstratet.
          Samma sak hände igår då jag bökade i karet med nya Callchromisar. Såg att det blänkte till i sanden och upptäckte att fisken inte hade grävt ner sig ordentligt. Efter en stund kom den upp igen.

          Kommentar

          • HenrikV
            Användare
            • februari 2007
            • 697

            En till kul grej hände vid ovan nämnda tillfälle. En annan Callochromis körde med strutstaktiken. Eller så är han en Lamprologus Ocellatus wannabee...

            Kommentar

            • Mikael W
              NCS Medlem
              • augusti 2002
              • 8598

              Små papilio

              Hej

              Idag såg jag ca ett dussin pytttesmå papilios. De stolta föräldrarna vaktar intensivt och jagar bort alla närgångna kollegor, och fadern tar upp dem i munnen när jag kommer nära. Paret har ruvat lite turvis, och en gång såg jag att bägge ruvade samtidigt.

              Vet någon, om det går att låta föräldrarna sköta ynglen utan att de andra äter upp dem? I akvariet på 240 l går bara gruppen med 8 papilio, ingen annan fisk tillsvidare.
              mvh
              Mikael W
              (NCS-medlem sedan 1981)

              Kommentar

              • LN
                Användare
                • december 2004
                • 4744

                Mina yngel går sakta åt ialla fall. Föräldrarnas vaksamhet har präglat ynglen som har blivit supernerviga o klena. Ja kommer att testa att tömma hannen innan "full tid". Hoppas att ynglen kommar att ha lite gulesäck kvar o börja mata tidigt för att försöka få lite bättre tillväxt och kanske lugnare yngel.
                Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                Kommentar

                • Mikael W
                  NCS Medlem
                  • augusti 2002
                  • 8598

                  Hej

                  Har nu följt med tre dygn. Hanen är mycket beskyddande och tar in ynglen så fort jag kommer ner i akvarierummet.

                  Tillsammans försvarar paret högra ändan av akvariet och de andra 6 vuxna fiskarna får hålla till i vänstra halvan. De är tydligt "nyfikna" men får sig genast när de kommer nära.

                  Matar rätt rikligt, hoppas de får i sig något.
                  mvh
                  Mikael W
                  (NCS-medlem sedan 1981)

                  Kommentar

                  • Mikael W
                    NCS Medlem
                    • augusti 2002
                    • 8598

                    Nu har fem dygn gått. Hanen tar inte längre ynglen i munnen när jag kommer nära akvariet. Föräldrarna verkar inte notera ynglen, men de försvarar fortfarande området mot de andra fiskarna.

                    Ynglen är verkligt bra kamouflagefärgade och svåra att se när de ligger still på sandbottnen.

                    Hoppas de fattar söka skydd bland stenar och växter. Det verkar dock inte så, de vistas mest på öppen sandbotten. Inte särskilt god överlevnadsstrategi.... Men det ligger ju i generna.
                    mvh
                    Mikael W
                    (NCS-medlem sedan 1981)

                    Kommentar

                    • Mikael W
                      NCS Medlem
                      • augusti 2002
                      • 8598

                      Tio dygn har gått. Nu ser föräldraparet inte längre ut att vakta någonting, och inga yngel ser jag heller. Kan knappast räkna med att de gömmer sig inne blad stenar och blad, de är ju sandbottenfiskar.

                      Nästa gång (ifall jag välsignas med en lek till) blir det att fånga upp hannen och tömma. Antagligen är rätt tidpunkt natten efter att han första gången har släppt ut ynglen.

                      Ett annat alternativ är att flytta de andra fiskarna och låta paret gå kvar, men det är jobbigt.
                      mvh
                      Mikael W
                      (NCS-medlem sedan 1981)

                      Kommentar

                      • LN
                        Användare
                        • december 2004
                        • 4744

                        Jo så är mina oxå, ja tror att dom svälter för att dom ja tömde var/är otroligt klena och superstirriga.
                        Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                        Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                        Kommentar

                        • Mikael W
                          NCS Medlem
                          • augusti 2002
                          • 8598

                          Ursprungligen postat av Mikael W
                          Tio dygn har gått. Nu ser föräldraparet inte längre ut att vakta någonting, och inga yngel ser jag heller. Kan knappast räkna med att de gömmer sig inne blad stenar och blad, de är ju sandbottenfiskar.
                          Men ändå. Har sett två yngel nu de senaste dagarna. De håller sig på bottnen och föräldrarna ser fortfarande ut att vakta området och jaga bort de andra fiskarna. Ynglen ser ut att ha vuxit lite, de är pigga och orädda och äter bra.
                          mvh
                          Mikael W
                          (NCS-medlem sedan 1981)

                          Kommentar

                          • LN
                            Användare
                            • december 2004
                            • 4744

                            Nice Micke
                            Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                            Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                            Kommentar

                            • Mikael W
                              NCS Medlem
                              • augusti 2002
                              • 8598

                              25 dygn har gått, de två ynglen ser ut att växa och må bra.

                              Föräldraparet har lekt på nytt, honan ruvar, men trots det vaktade de ynglen ännu förra veckan.

                              Igår eller i förrgår tycks det ha hänt någon revolution i karet, paret håller till uppe bland växterna och de andra 6 vuxna fiskarna rör sig nu i hela akvariet. Ibland jagas ett yngel lite, men de är ursnabba och verkar kunna ta hand om sig.

                              Spännande. Överväger om jag skall fånga upp hannen (sedan när han ruvar i slutfasen) för att kunna ta tillvara lite fler yngel denna gång.
                              mvh
                              Mikael W
                              (NCS-medlem sedan 1981)

                              Kommentar

                              • Mikael W
                                NCS Medlem
                                • augusti 2002
                                • 8598

                                Mer intressanta detaljer. Fram tills i förrgår var ynglen grå med mörkare fläckar på kroppen. Väldigt bra kamouflagefärg mot sandbottnen. Igår hade de helt plötsligt växlat och är nu beige, med antydan till svart fläck/teckning i ryggfenan och antydning till gula bukfenor. Dvs en färgsättning som liknar föräldrarnas. Och ändå är de bara ca 1,5 cm långa.

                                De vågar sig nu också mer upp från bottnen när de jagar mat.
                                mvh
                                Mikael W
                                (NCS-medlem sedan 1981)

                                Kommentar

                                Arbetssätt...