Tanganyika sandlekare/Featherfins

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Markus_A
    Användare
    • december 2005
    • 418

    Ursprungligen postat av Markie
    Vill dela med mej av denna

    Jo jag ska tvätta rutan !

    hanen är lite tilltygad i fenorna men är i övrigt i fin kondition.

    Såg att kabwe inte fanns som fångstplats i artregistret?
    Hej!
    Ser fina ut, iaf. blir dom de när de färgar ut ordentligt. Jag hade själv en grupp för något år sedan som jag misstänker kommer från samma ursprung (Aquarium Malawi), och jag är tveksam till om det verkligen är en C. pleurospilus. Den liknar betydligt mer C. stappersii (även kallad raspberry head), vilket är en väldigt närbesläktad art. Jag har två artiklar om skillnaderna någonstans. Jag startade en tråd om det här för länge sedan: http://www.ciklid.org/forum/showthre...ighlight=Kabwe

    Nu spelar det kanske inte så stor roll huruvida det är den ena arten eller andra, de är fina ändå!

    Kommentar

    • Markie
      Användare
      • september 2008
      • 512

      Ursprungligen postat av Markus_A
      Hej!
      Ser fina ut, iaf. blir dom de när de färgar ut ordentligt. Jag hade själv en grupp för något år sedan som jag misstänker kommer från samma ursprung (Aquarium Malawi), och jag är tveksam till om det verkligen är en C. pleurospilus. Den liknar betydligt mer C. stappersii (även kallad raspberry head), vilket är en väldigt närbesläktad art. Jag har två artiklar om skillnaderna någonstans. Jag startade en tråd om det här för länge sedan: http://www.ciklid.org/forum/showthre...ighlight=Kabwe

      Nu spelar det kanske inte så stor roll huruvida det är den ena arten eller andra, de är fina ändå!
      Du har nog rätt i att det är stappersi. Men enligt http://www.aquabase.org/fish/view.ph...leurospilusså är stappersi flyttad till pleurospilus. Så vad är det som gäller ?
      Och visst tycker jag det spelar roll vilken art det är! Så tack för upplysningen. Dom här kommer ifrån aqua tropic i sala ska höra med janne vart han fått dom ifrån.

      Kommentar

      • Markie
        Användare
        • september 2008
        • 512

        Ska man kalla den Callochromis pleurospilus stappersii kabwe ???

        Kommentar

        • Markus_A
          Användare
          • december 2005
          • 418

          Om de är från Janne är det nog mina gamla! Jag köpte en grupp om 10 djur där som jag senare lämnade tillbaks för jag tyckte inte de funkade så bra ihop med mina ungdjur foae, eller lite tuffare malawi. I så fall kommer de från AM i Örebro (jag pratade med dem om ursprunget och de hänvisade endast till grossist-listan där de står pleurospilus).

          Huruvida stappersii är att betrakta som en egen art eller ej tycks ha varierat genom åren beroende vad man har tittat på. Takahashi & Nakaya (199, placerar stappersii som en "junior synonym" till pleurospilus, de har där jämfört bla. fjäll, tänder, fenstrålar och gälbågar. Koblmûller m.fl. (2004) studerade släktskapet med en annan metod; DNA sekvensering och kunde inte se något tydligt systerskap mellan de båda arterna. Frågan verkar inte vara helt klar än, men fishbase placerar dem som synonymer så det får väl vi också göra tills vidare.


          Takahashi, T. och Nakaya, K. 1998. Callochromis stappet:sii I Boulenger, 1914) from l.ake
          Tanganyika, a junior synonym of C'. pleumspih~s iBoulenger, 1906) (Perciformes, Cichlidae),
          lchthyol. Res., 45 {4): 413--418

          Koblmûller. S., Salzburger, S., Sturmbauer C., 2004. Evolutionary Relationships in the Sand-Dwelling Cichlid Lineage of
          Lake Tanganyika Suggest Multiple Colonization of Rocky Habitats
          and Convergent Origin of Biparental Mouthbrooding. J Mol Evol., 58:79–96



          Oj vilket långt och kanske tråkigt svar...
          /Markus

          Kommentar

          • Markie
            Användare
            • september 2008
            • 512

            Ursprungligen postat av Markus_A
            Om de är från Janne är det nog mina gamla! Jag köpte en grupp om 10 djur där som jag senare lämnade tillbaks för jag tyckte inte de funkade så bra ihop med mina ungdjur foae, eller lite tuffare malawi. I så fall kommer de från AM i Örebro (jag pratade med dem om ursprunget och de hänvisade endast till grossist-listan där de står pleurospilus).

            Huruvida stappersii är att betrakta som en egen art eller ej tycks ha varierat genom åren beroende vad man har tittat på. Takahashi & Nakaya (199, placerar stappersii som en "junior synonym" till pleurospilus, de har där jämfört bla. fjäll, tänder, fenstrålar och gälbågar. Koblmûller m.fl. (2004) studerade släktskapet med en annan metod; DNA sekvensering och kunde inte se något tydligt systerskap mellan de båda arterna. Frågan verkar inte vara helt klar än, men fishbase placerar dem som synonymer så det får väl vi också göra tills vidare.


            Takahashi, T. och Nakaya, K. 1998. Callochromis stappet:sii I Boulenger, 1914) from l.ake
            Tanganyika, a junior synonym of C'. pleumspih~s iBoulenger, 1906) (Perciformes, Cichlidae),
            lchthyol. Res., 45 {4): 413--418

            Koblmûller. S., Salzburger, S., Sturmbauer C., 2004. Evolutionary Relationships in the Sand-Dwelling Cichlid Lineage of
            Lake Tanganyika Suggest Multiple Colonization of Rocky Habitats
            and Convergent Origin of Biparental Mouthbrooding. J Mol Evol., 58:79–96



            Oj vilket långt och kanske tråkigt svar...
            /Markus
            Inte va det tråkigt! jag tycker det var ett mycket bra och utförligt svar
            Får nöja mej med det så länge tills det nångång kanske blir mer klarhet i det hela.

            Under dagen så har stappersii hanen blivit mer o mer rosa om huvudet riktigt snygg faktis

            Känner att jag blivit helt såld på dessa fiskar och ett vf c. melanostigma Burundi par är beställt Kommer om två veckor ca.

            Kommentar

            • Markus_A
              Användare
              • december 2005
              • 418

              Hanarna blir jättefina när de trivs. Har du bara ett par?

              Melanostigma verkar bli jättefin, jag har själv funderat på den, speciellt efter att ha sett denna video: http://www.youtube.com/watch?v=ALFA5...eature=related

              Kommentar

              • Markie
                Användare
                • september 2008
                • 512

                Ursprungligen postat av Markus_A
                Hanarna blir jättefina när de trivs. Har du bara ett par?

                Melanostigma verkar bli jättefin, jag har själv funderat på den, speciellt efter att ha sett denna video: http://www.youtube.com/watch?v=ALFA5...eature=related
                Japp bara ett par det var det han hade hemma. Har ju läst om aggresiviteten men jag hoppas att det ska gå bra ändå. Har dom i ett 540 med en del sten och växter.

                Det var en trevlig video det där=)

                Kommentar

                • Markie
                  Användare
                  • september 2008
                  • 512

                  Call stappersii

                  Ryggfenan som utlovat .
                  Senast redigerad av Markie; 27 januari 2010, 23:09.

                  Kommentar

                  • HenrikV
                    Användare
                    • februari 2007
                    • 697

                    Ursprungligen postat av Markie
                    Ryggfenan som utlovat .
                    Tackar och bugar. Otroligt fina fiskar.

                    Kommentar

                    • maltandis
                      Användare
                      • oktober 2003
                      • 1567

                      Ursprungligen postat av HenrikV
                      Tackar och bugar. Otroligt fina fiskar.

                      Skickar in nåra bilder till på de rosa firrarna.

                      Köptes sep 2007 på AM.

                      Vi var och hälsade på AM i mellandagarna, där såg vi kanonfina Melanostigma.
                      Får nog bli ett besök till snart, ångrar att vi inte tog med oss nåra hem. De var riktigt fina, men gick just då i ett kar med grovkornigt grus. Anders hade ont om plats, men de skulle flyttas.
                      Senast redigerad av maltandis; 28 januari 2010, 08:20.
                      Medlem i NCS sedan 1993, värt varenda krona. Det kostar 80 öre per dag att vara med i gemenskapen.

                      Kommentar

                      • Markie
                        Användare
                        • september 2008
                        • 512

                        Ursprungligen postat av maltandis
                        Skickar in nåra bilder till på de rosa firrarna.

                        Köptes sep 2007 på AM.

                        Vi var och hälsade på AM i mellandagarna, där såg vi kanonfina Melanostigma.
                        Får nog bli ett besök till snart, ångrar att vi inte tog med oss nåra hem. De var riktigt fina, men gick just då i ett kar med grovkornigt grus. Anders hade ont om plats, men de skulle flyttas.
                        Hojta till om ni skulle råka ha en plats över i bilen om ni åker till AM

                        Jag väntar ju på mitt vf melanostigma par.Det är nog troligt att dessa kommer från AM dom med. Nån som har erfarenhet av att hålla två arter callochromis i en och samma burk? Viss korsningsrisk finns ju så klart men hur funkar hannarna mot varandra ?

                        Kommentar

                        • olaJ
                          Användare
                          • augusti 2003
                          • 584

                          Då får jag väl slänga in en pleurospilus som verkligen har en ryggfena att snacka om... "Flametop Rainbow", Ngolongolo. Tyvärr hittade jag ingen bild i datorn där han har den helt uppspänd, men ni ser nog potentialen ändå tror jag...en grym firre!
                          "Jag skulle aldrig kunna tänka mig att bli medlem i en klubb som tillåter såna som mig som medlemmar.": Groucho Marx

                          Kommentar

                          • tricoti
                            Användare
                            • juni 2009
                            • 249

                            Viss korsningsrisk..Jag skulle nog säga att korsningsrisken är 100%.Eller vad tror ni?

                            Kommentar

                            • Markie
                              Användare
                              • september 2008
                              • 512

                              Ursprungligen postat av olaJ
                              Då får jag väl slänga in en pleurospilus som verkligen har en ryggfena att snacka om... "Flametop Rainbow", Ngolongolo. Tyvärr hittade jag ingen bild i datorn där han har den helt uppspänd, men ni ser nog potentialen ändå tror jag...en grym firre!
                              Den där såg riktigt bra ut !

                              Kommentar

                              • Markus_A
                                Användare
                                • december 2005
                                • 418

                                Hittade en för mig tidigare okänd variant av Callochromis macrops, Namansi (även kallad Green face). Se länk: http://www.cichlidae.com/forum/viewt...&t=983&start=0

                                Är det någon som sett denna någon gång, tyckte den var grym!
                                Senast redigerad av Markus_A; 02 februari 2010, 22:39.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...