Tanganyika sandlekare/Featherfins

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Anders i Askim
    NCS Medlem
    • februari 2008
    • 1032

    Fisken lär sig ljustiderna ganska snart och hoppar endast vid panik.
    Runt kanterna på baljan är det viktigt att det är tätt då fisken oftast skuter fart och kör mot rutan och upp.

    Frestar med en Lamprichtys bild.
    Mvh Anders
    Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

    Kommentar

    • Crenicichla
      Användare
      • november 2006
      • 1055

      Läckert
      MVH

      Kristofer

      Kommentar

      • AndyH
        Användare
        • juni 2005
        • 69

        Lite bilder från när mina foai "sibwesa" var i lektagen vilket de numera är mest hela tiden. Köpte dessa hösten 2007 då de var på gränsen till att börja bli lekmogna. Någon enstaka sporadisk lek blev det men väldigt långa perioder med bara grå "sillar", då det inte hände något alls trodde nästan att mest var hannar då jag även förlorade ett par under året. Typiskt att det är honorna som strukit med tänker man. Men i år har det hänt en hel del. Visat sig att jag förmodligen har 2+7 och de båda hannarna är utfärgade från och till mest hela tiden. När de väl kommit igång är de lättlekta och har just nu 7 kullar småttingar på tillväxt plus en kull från förra året som har växt till sig ganska fint.
        Senast redigerad av AndyH; 21 mars 2009, 12:58.

        Kommentar

        • RobbanG
          Användare
          • januari 2004
          • 563

          Ursprungligen postat av AndyH
          Lite bilder från när mina foai "sibwesa" var i lektagen vilket de numera är mest hela tiden. Köpte dessa hösten 2007 då de var på gränsen till att börja bli lekmogna. Någon enstaka sporadisk lek blev det men väldigt långa perioder med bara grå "sillar", då det inte hände något alls trodde nästan att mest var hannar då jag även förlorade ett par under året. Typiskt att det är honorna som strukit med tänker man. Men i år har det hänt en hel del. Visat sig att jag förmodligen har 2+7 och de båda hannarna är utfärgade från och till mest hela tiden. När de väl kommit igång är de lättlekta och har just nu 7 kullar småttingar på tillväxt plus en kull från förra året som har växt till sig ganska fint.
          Satan vad fina hanarna är...
          //Robert

          Kommentar

          • Anders i Askim
            NCS Medlem
            • februari 2008
            • 1032

            Jag håller med!
            Mvh Anders
            Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

            Kommentar

            • Mikael W
              NCS Medlem
              • augusti 2002
              • 8598

              Snygg bild på killin Anders. Den är säkert inte lätt att fånga, de lär ju vara väldigt snabba och livliga.

              Och snygg foai AndyH. Den måste man testa någon gång. Hur stort akvarium håller Du dem i?
              mvh
              Mikael W
              (NCS-medlem sedan 1981)

              Kommentar

              • AndyH
                Användare
                • juni 2005
                • 69

                De går i ett 720 liters tillsammans med en grupp P. nigripinnis som för övrigt ynglar av sig något kupiöst. Låter nigripinnisarna spotta i karet och det blir alltid några överlevande från varje kull. Tycker dessa två arter fungerar utmärkt som kombination där ingen blir undertryckt av den andra.

                Kommentar

                • shreek
                  Användare
                  • december 2006
                  • 367

                  VF Ophthalmotilapia ventralis mpimbwe

                  "silver stream"
                  Provar på saltbalja för tillfället

                  Kommentar

                  • Niklas Olsson
                    Användare
                    • februari 2003
                    • 1156

                    Ursprungligen postat av Crenicichla
                    Lamprichtys är helt klart ett alternativ som jag tänkt på, det enda är att jag skall skaffa en digital timer först så att jag inte chockar ihjäl dem i samband med belysning på/av.
                    Det är inte alltid de är extrema panikfiskar, hade ett 20-tal för ett par år sedan (måste bara skaffa dom igen!) och det jag märkte när jag släckte ljuset var att dom "stimmade" ihop sig. Så jag hade iaf. inga större problem med stressen på dom så det ledde till dödsfall. Nu hade jag ett kar med heltäckande ramp så där fanns ju inget problem heller med hoppandet vilket jag tror man bör tänka på om man ska hålla dom.
                    //Niklas

                    www.nofoto.se
                    Nofoto på Facebook
                    ____________________________________

                    Kommentar

                    • Anders i Askim
                      NCS Medlem
                      • februari 2008
                      • 1032

                      Ursprungligen postat av Niklas Olsson
                      Det är inte alltid de är extrema panikfiskar, hade ett 20-tal för ett par år sedan (måste bara skaffa dom igen!) och det jag märkte när jag släckte ljuset var att dom "stimmade" ihop sig. Så jag hade iaf. inga större problem med stressen på dom så det ledde till dödsfall. Nu hade jag ett kar med heltäckande ramp så där fanns ju inget problem heller med hoppandet vilket jag tror man bör tänka på om man ska hålla dom.
                      Håller med.
                      Mina erfarenheter är att fisken är lite "orolig" i början i en ny balja.
                      Men när den väl lärt ljustider och akvarieinredning så hoppar den inte mer än vilken annan fisk som helst.
                      Mvh Anders
                      Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

                      Kommentar

                      • Markie
                        Användare
                        • september 2008
                        • 512

                        Call.pleurospilius Kabwe F1

                        Vill dela med mej av denna

                        Jo jag ska tvätta rutan !

                        hanen är lite tilltygad i fenorna men är i övrigt i fin kondition.

                        Såg att kabwe inte fanns som fångstplats i artregistret?
                        Senast redigerad av Markie; 19 januari 2010, 20:53. Anledning: edit

                        Kommentar

                        • HenrikV
                          Användare
                          • februari 2007
                          • 697

                          Nu måste denna tråd få lite fart igen. Kul att du Markie kickar lite liv i den. ett tag blev det mycket inlägg här, men sista året har varit rätt tyst. Jag har inte haft så mycket att skriva, då jag inte har haft fiskar från denna grupp på ett tag. (Förutom några C. Pleurospilus "Kigoma")
                          Men snart ska mitt sandciklidbestånd öka.

                          Skulle vara intressant att få se hanens ryggfena i utspänt läge på dina fiskar Markie...

                          Kommentar

                          • Markie
                            Användare
                            • september 2008
                            • 512

                            Ursprungligen postat av HenrikV

                            Skulle vara intressant att få se hanens ryggfena i utspänt läge på dina fiskar Markie...
                            Har ingen bild på han med spänd ryggfena men det kommer. Har bara haft dom i 2 dygn.

                            Detta är min första sandlekare men jag är helt såld och fler ska det bli

                            Kommentar

                            • jeppehb
                              Användare
                              • februari 2008
                              • 124

                              Kallas för Kabwe"purple head" har jag för mig. Från nos till ryggfena uppe på huvudet blir hanarna alldeles rödlila när de spänner upp sig.
                              Senast redigerad av jeppehb; 19 januari 2010, 21:20.

                              Kommentar

                              • HenrikV
                                Användare
                                • februari 2007
                                • 697

                                Ursprungligen postat av jeppehb
                                Kallas för Kabwe"purple head" har jag för mig. Från nos till ryggfena uppe på huvudet blir hanarna alldeles rödlila när de spänner upp sig.
                                Låter jättefint.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...