Tanganyika sandlekare/Featherfins

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HenrikV
    Användare
    • februari 2007
    • 697

    Ursprungligen postat av Malawe

    Ursäkta att jag frågar..men var inte ditt nick "Rembrandt" förut? Tycker fotot är likadant.
    Jag har bytt från Rembrandt, då jag har upptäck att jag inte är så bra på att måla...

    Kommentar

    • HenrikV
      Användare
      • februari 2007
      • 697

      Det är bara det att utbudet av sandlekare är obefintligt norr om Umeå typ. Och dit har jag nu 500km!!! Och det är som sagt sandlekare jag vill ha.
      Tillbringar denna lördag ännu i Nol, men sen kommer jag nog ner först om 1,5 år. Kanske man får ta och smyga sig till Kent utan att frugan får veta om det...

      Kommentar

      • Stephan E
        Användare
        • februari 2005
        • 307

        Callochromis

        Tyvärr så har mina Callochromis sp Kigoma redan lekt. Honan är ju inte större än 5 cm så det ser nästan ut som om fisken skulle kila vidare pga att hon är för tunn. Får mata med lite godis så att hon käkar upp äggen som hon har i munnen för tillfället. Vill helst inte separera hanar och honor men börjar de leka vid den här storleken så kanske man måste göra det.
        Projekt Tropheus Red belly samt Kiriza Gold.

        Söker Tropheus Duboise (vitbandad) sjöodlad från Burundi.

        Kommentar

        • LN
          Användare
          • december 2004
          • 4744

          Ursprungligen postat av Stephan E
          Tyvärr så har mina Callochromis sp Kigoma redan lekt. Honan är ju inte större än 5 cm så det ser nästan ut som om fisken skulle kila vidare pga att hon är för tunn. Får mata med lite godis så att hon käkar upp äggen som hon har i munnen för tillfället. Vill helst inte separera hanar och honor men börjar de leka vid den här storleken så kanske man måste göra det.
          Dom ser ut så precis efter leken.
          Smula i flingfoder ett par tre gånger om dan. Honan käkar under hela tuggtiden. Har haft 5-7 lekar på mina Callochromis trotts att gruppen inte är över 5-6cm o den gruppen så honorna käkat under tugg o därmed hållt någorlunda form.
          Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
          Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

          Kommentar

          • Mikael W
            NCS Medlem
            • augusti 2002
            • 8598

            Sunflower

            Hej

            Kommer kanske eventuellt över 8 Xenotilapia papilio sunflower, Kantalamba, snart. Har drömt om dessa i flera år. Nån som vet hur gamla de blir och hur stora? Hör den till dem som leker bara en gång?
            mvh
            Mikael W
            (NCS-medlem sedan 1981)

            Kommentar

            • malawijanne
              Banned
              • november 2005
              • 3217

              Ursprungligen postat av Mikael W
              Hej

              Kommer kanske eventuellt över 8 Xenotilapia papilio sunflower, Kantalamba, snart. Har drömt om dessa i flera år. Nån som vet hur gamla de blir och hur stora? Hör den till dem som leker bara en gång?
              Grattis Mikael, men att sandlekare från Tanganyikasjön, att dom bara leker en gång, det tror jag faktiskt är en skröna.Janne

              Kommentar

              • LN
                Användare
                • december 2004
                • 4744

                Det synns lite dåligt men här är två av mina tuggande Callochromis P. Maswa
                Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                Kommentar

                • Mattias777
                  Användare
                  • november 2006
                  • 1493

                  Ursprungligen postat av LN
                  Det synns lite dåligt men här är två av mina tuggande Callochromis P. Maswa
                  Är det interesant beteende på dessa? Om det är några Taynyaika som jag är sugen på så är det dessa. Har du bara Tanyaika?


                  http://www.fiskformedlingen.se/odl.asp?id=353

                  Kommentar

                  • LN
                    Användare
                    • december 2004
                    • 4744

                    Nepp har lite av varje.
                    Men håller på att samla på mig en samling Tangayikafirrar, lite för att utvärdera o lite för att lära mig hur dom funkar.
                    Callochromis visade sig vara en stentuff fisk. Intressant beteende där hannen bygger sandbo dit han lockar honor. Leken går förvåndasvärt lugnt till, men hannen håller effektivt alla andra fiskar borta.
                    Den dominerande hannen trycker upp resten av firrana från botten, kanske inte så positivt om man har andra sandlekare i samma kar men effekten blir att hela karet blir fiskbesatt. O det är ju positivt enligt min mening.
                    Men som sagt andra vekare sandlekare kan ju komma till korta på detta sätt.
                    Har du andra sandlekare så hade ja kört med enbart ett fåtal Callochromis.
                    Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                    Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                    Kommentar

                    • Stephan E
                      Användare
                      • februari 2005
                      • 307

                      Såg en intressant cyprichromis från Kiriza på nätet. Har aldrig sett någon liknande variant tidigare.

                      Auf der Homepage findet Ihr nicht alle Fische aus dem Tanganjikasee. Die hier beschriebenen Arten, ( siehe Bilder ) habe ich über die Jahre gepflegt und gezüchtet. Gelegentlich importiere ich Wildfänge aus Afrika.
                      Projekt Tropheus Red belly samt Kiriza Gold.

                      Söker Tropheus Duboise (vitbandad) sjöodlad från Burundi.

                      Kommentar

                      • Mikael W
                        NCS Medlem
                        • augusti 2002
                        • 8598

                        Ursprungligen postat av Mikael W
                        Hej

                        Kommer kanske eventuellt över 8 Xenotilapia papilio sunflower, Kantalamba, snart. Har drömt om dessa i flera år. Nån som vet hur gamla de blir och hur stora? Hör den till dem som leker bara en gång?
                        Jaa! Behövde inte vänta ens två månader nu. Kom nyss upp från akvarierummet efter att ha koppat in dem i ett 128 l akvarium där de får gå nu den första månaden medan vi vänjer oss vid varandra.

                        En första bild, inte så bra, men det kanske blir bättre med tiden. (Ska den faktiskt ha rött i ryggfenan, förresten?)
                        Senast redigerad av Mikael W; 19 januari 2008, 13:46.
                        mvh
                        Mikael W
                        (NCS-medlem sedan 1981)

                        Kommentar

                        • Klas A
                          Användare
                          • december 2004
                          • 104

                          Hur mycket pumpkraft behöver sandlekare?
                          http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=114789

                          Kommentar

                          • Falköping Andreas
                            Användare
                            • februari 2006
                            • 1214

                            Ursprungligen postat av Mikael W
                            Jaa! Behövde inte vänta ens två månader nu. Kom nyss upp från akvarierummet efter att ha koppat in dem i ett 128 l akvarium där de får gå nu den första månaden medan vi vänjer oss vid varandra.

                            En första bild, inte så bra, men det kanske blir bättre med tiden. (Ska den faktiskt ha rött i ryggfenan, förresten?)
                            Riktigt granna Mikael!
                            http://www.skovdeaf.se/

                            Kommentar

                            • jonre723
                              Användare
                              • oktober 2004
                              • 439

                              Ursprungligen postat av Mikael W
                              (Ska den faktiskt ha rött i ryggfenan, förresten?)
                              Nope, de är bara matade med mycket astaxantin. Lite åt orangehållet går de dock, men de mesta kommer att försvinna om du kör en mer normal matning.



                              Apropå Xenos tittade jag imorse på när ett av mina flavipinnis Kasanga-par skiftade yngel. Det är alltid lika skoj att se själva överlämnadet till hanen.
                              Och så är det.
                              /J

                              Kommentar

                              • ozric
                                Användare
                                • mars 2004
                                • 3187

                                Ursprungligen postat av Klas A
                                Hur mycket pumpkraft behöver sandlekare?
                                Har eg inte nån aning men gissar på "i princip ingenting"! Däremot så lär de väl kräva syrerikt och kristallklart vatten , som övriga Tanganyikor... Själv dög det gott med en 1000 l/ H pump till ett 375 med Kilesa & Leptosoma hos mig.
                                "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                                c",)

                                Kommentar

                                Arbetssätt...