Tack Stefan. Lite kul är det ändå med tanke på den diskussionen vi haft angående utrustningens betydelse. Jag lägger upp en bild här som är tagen med den lånade systemkameran som jag hade en period. Bilden är tagen i en burk med betydligt sämre ljus än vad jag har i min burk nu. Jag var nog kanppast bättre då än vad jag är nu. Bilden är knappast något att vara stolt över men den är ju fan så mycket bättre än det jag åstakommit idag iaf!
EDIT: kan tillägga att den här bilden är plockad ur en serie jag tog på ca 30 bilder. Några till blev hyffsade.
Bildkritik...
Kollaps
X
-
Har du en kamera där det tar tid från avtryck till bild, beror det oftast på att den inte hittar fokus. Kanske underlättar det om du kan sätta den i macroläge. Om inte så försök köra i manuellt läge.
Sen om du tittar på bilden du skickat in, hälften är vit sand och andra hälften är svartmålad bakruta. Tror inte det finns svårare att försöka få till en bra bild mot. Försöka fota fisken mot något neutralare typ en stor gråsten så tar du kanske ett steg i rätt riktning.
Hoppas det hjälper lite i alla fall.
(i värsta fall får du klistra/nåla fast fisken så han är still ett tag).
Jag provade även lite olika ISO men det verkade inte bli ngn större skillnad.Lämna en kommentar:
-
Tack!Jag har dock inte gett upp riktigt än så ni kommer att få tillfälle att njuta av fler av mina alster här i tråden. Mitt förslag är att ni lägger upp en ämnesprenumeration så att ni inte missar ngt
.
Kom igen nu proffsen, går det att få till något med mig eller ska jag helt enkelt lägga ner?
Hur som helst så var det där fotot inte så illa med tanke på din korta tid med övning samt att du troligen inte kan kameran helt och hållet. Fortsätt att prova dig fram så har du snart ett foto som du kan känna dig nöjd med...för att vara taget med pocketkamera.Lämna en kommentar:
-
Nu har jag knäppt iväg ca 50 bilder i en av mina burkar med min kompaktkamera. Den bästa bilden är den här, den är endast beskuren inget annat fixat. ISO 100. Kameran är ju hopplöst långsam. Ska jag kunna få en bild där inte fisken ser ut som ett streck måste fisken i princip vara döende. Den här bilden var rena rama turen! Se och njut...
Sen om du tittar på bilden du skickat in, hälften är vit sand och andra hälften är svartmålad bakruta. Tror inte det finns svårare att försöka få till en bra bild mot. Försöka fota fisken mot något neutralare typ en stor gråsten så tar du kanske ett steg i rätt riktning.
Hoppas det hjälper lite i alla fall.
(i värsta fall får du klistra/nåla fast fisken så han är still ett tag)Lämna en kommentar:
-
Tack!Jag har dock inte gett upp riktigt än så ni kommer att få tillfälle att njuta av fler av mina alster här i tråden. Mitt förslag är att ni lägger upp en ämnesprenumeration så att ni inte missar ngt
.
Kom igen nu proffsen, går det att få till något med mig eller ska jag helt enkelt lägga ner?Lämna en kommentar:
-
Tack det känns skönt att höra efter allt slit med att få fram detta konstverk!!
Nää men ärligt, hur fan ska man göra med den här j-vla kameran för att den ska fatta när det är dags att ta bilden. Nu när man trycker på knappen hinner ju fisken fan leka i andra änden av akvariumet, komma tillbaka och sen simma iväg igen så bara halva kommer med. Säger som i det gamla härliga klippet "du simmar ur bild Kaj..."
Foto är nog inte min grej...Lämna en kommentar:
-
Tack det känns skönt att höra efter allt slit med att få fram detta konstverk!!
Nää men ärligt, hur fan ska man göra med den här j-vla kameran för att den ska fatta när det är dags att ta bilden. Nu när man trycker på knappen hinner ju fisken fan leka i andra änden av akvariumet, komma tillbaka och sen simma iväg igen så bara halva kommer med. Säger som i det gamla härliga klippet "du simmar ur bild Kaj..."
Foto är nog inte min grej...Lämna en kommentar:
-
Nu har jag knäppt iväg ca 50 bilder i en av mina burkar med min kompaktkamera. Den bästa bilden är den här, den är endast beskuren inget annat fixat. ISO 100. Kameran är ju hopplöst långsam. Ska jag kunna få en bild där inte fisken ser ut som ett streck måste fisken i princip vara döende. Den här bilden var rena rama turen! Se och njut...Lämna en kommentar:
-
Kompaktkamera
Nu har jag knäppt iväg ca 50 bilder i en av mina burkar med min kompaktkamera. Den bästa bilden är den här, den är endast beskuren inget annat fixat. ISO 100. Kameran är ju hopplöst långsam. Ska jag kunna få en bild där inte fisken ser ut som ett streck måste fisken i princip vara döende. Den här bilden var rena rama turen! Se och njut...Lämna en kommentar:
-
Några tankar kring denna?
T.e.x om den är för tajt? Blir man nyfiken på vad dom sysslar med? m.mLämna en kommentar:
-
Det krävs lite mer än att få "negativ" kritik på mina bilder för att göra mig stöttLämna en kommentar:
-
Lämna en kommentar:
-
Du hade inte fel, finns inget som heter så
Det är ju det som är bra med bildkritik...man kan få en annan vinkling av bilden man inte tänkt på själv eftersom vi ser så olika på bilder.Lämna en kommentar:
-
Jag skrev detta när jag satt o väntade på en sak och var väl inte på bästa humör. Så ta det jag skrev med en nypa salt =) Har tittat på bilden igen och det är nog inte som jag först upplevde det.Senast redigerad av Mattias777; 29 April 2009, 01:30.Lämna en kommentar:
-
Ursprungligen postat av LNFräck bild. Man blir sugen på att veta mera om bilden. Var är den tagen, morron eller kväll, Kan vara en storstad men samtidigt kan det vara på landet.
den är tagen i Hanoi på eftermiddagen så visst är det i en storstad men en stad med riktigt gammal känsla i stora delar av den.Lämna en kommentar:
Lämna en kommentar: