Bildkritik...
Kollaps
X
-
-
1. En bild som vunnit på om det endast varit de två främre Moorina med i bilden och det funnits lite lite mer space till höger
2. Denna är väldigt platt med ljus riktat direkt mot fisken som även blir för statisk mitt i bilden utan nå´n yta alls runt egentligen
3. Bästa bilden...synd även här att man ser skuggan i bakgrunden som vittnar om ljus rakt på nästan
4. Synd på skuggan här också, hade varit bättre med en beskärning till vänster och i överkant. Bakgrunden tar för mycket fokus av fisken...fisken hamnar i kanten mellan stenarna...hade varit bättre om han varit helt mot den ena eftersom det är så skarp bakgrund....hade varit skillnad om det varit lite suddigare
5. Lite platt, försök att jobba med andra skärpedjup om du har möjlighet för att "frilägga" firren lite så den kommer fram bättre. Fisken känns lite mörk och inte nå´n "power" i den.
Några tankar från mig bara!Lämna en kommentar:
-
-
Tycker det är en bra bild...lite rosaton som sagt som blev bättre efter redigering. Jag kanske hade beskurit den lite i vänsterkant för att inte få den helt centrerad.Lämna en kommentar:
-
Jag tycker Stefans troffebild med den lutande troffen är bra! Hade troffen stått absolut vågrät så hade inte bilden varit annat än en vanlig bredsidebild!Lämna en kommentar:
-
Trodde den här tråden handlade om bildkritik. Det blir liksom lättare om du bara lägger upp en bild åt gången. Om det nu är bildkritik du vill ha.
Fina bilder annars, lite färgstick i den första, kanske den andra är lite överexponerad. Troffebilden ser helt ok ut möjligen är lutningen neråt på fisken lite märklig. Dom två sista helt ok bilder.
Jag vill också påvisa problematiken med t ex kompaktkamera kontra systemkamera.
Man ser klart och tydligt att färgerna är svaga på Z3 bilden samt att det blir redigt blåstick på Ixus fotot.
Färgerna är betydligt bättre på fotona med systemkamera även om fotona i sig inte är speciellt bra.
Z3 var dock riktigt rolig och helt ok med ultrazoom, vilket man kan se här på artregistret när jag fotat yngel på Labidochromis caeruleus som munnar i sig lite räkmix spetsat med astaxanthin.Lämna en kommentar:
-
Hej Erik
I ditt fall hade jag först ordnat extra belysning ovanifrån av ex någon spott typ, troligvis hade jag satt i en platt ljus sten ex en platt tunn kalksten att ha som bakgrund till fisken och just vitbalansen så de passar belysningen.
Ang kameran så hade jag kört manuellt läge och hittat en lämplig fokuspunkt på ett specifikt djup in i karet. Sedan är det att vara vig i kropp och ben och försöka följa ett lämpligt foto objekt så att det hamnar i fokuspunkten. Du bör även försöka tänka ett steg eller simtag före att förutse fiskens rörelser.
Denna teknik brukar jag anv när jag fotat småfisk i storleken 10-20mm eftersom det är svårt att hitta autofokus på så små objekt. Har även provat tekniken på Troffar ur Black gruppen eftersom de med sin svarta färg ibland också kan vara svåra att få autofokus på. Givetvis har jag bra belysning iform av extern blixt på karet. Mina basic kamera inställningar brukar vara bländare F8 / tid 1/125 ihop med blixt.
Nu kanske du ändå har problem om din kamera är x-trem långsam/seg i avtryckaren men det är bara du som har den i handen som kan avgöra det efter att ha provfotat.
Är den väldigt seg så är alternativet att investera i en lite snabbare kamera, kanske en bättre beg..
Mvh Göran
Sen ska jag försöka med att trycka lite innan fisken simmar in i bild. Tyvärr så är inte kameran tillräckligt snabb (eller vad det nu beror på) så om fisken rör sig blir den till ett streck...Lämna en kommentar:
-
jag har märkt oerhörd skillnad när jag fotograferat, både i svårighet att ta foto med kompaktkamera samt stor skillnad på bildkvalitet.
1. Minolta DiMage Z3 2004
2. Canon Ixus 80IS 2009
3. Nikon D50 2005
4. Canon 450D 2008
5. Olympus E-450 2010 (tagit några få foton och inte haft kameran speciellt länge)
Fina bilder annars, lite färgstick i den första, kanske den andra är lite överexponerad. Troffebilden ser helt ok ut möjligen är lutningen neråt på fisken lite märklig. Dom två sista helt ok bilder.Lämna en kommentar:
-
Jag körde i manuellt läge. Provade både macro och auto men det blev faktiskt lika dåligt resultat i bägge fallen. Sen är det som så här gällande bakgrunden. Jag har knappast den lyxen att jag kan välja vart i burken jag ska ta bilden eftersom kameran är så trött. Jag får helt enkelt hålla kameran på ett ställe och vänta på att en fisk simmar in i bild.
Jag provade även lite olika ISO men det verkade inte bli ngn större skillnad.
I ditt fall hade jag först ordnat extra belysning ovanifrån av ex någon spott typ, troligvis hade jag satt i en platt ljus sten ex en platt tunn kalksten att ha som bakgrund till fisken och just vitbalansen så de passar belysningen.
Ang kameran så hade jag kört manuellt läge och hittat en lämplig fokuspunkt på ett specifikt djup in i karet. Sedan är det att vara vig i kropp och ben och försöka följa ett lämpligt foto objekt så att det hamnar i fokuspunkten. Du bör även försöka tänka ett steg eller simtag före att förutse fiskens rörelser.
Denna teknik brukar jag anv när jag fotat småfisk i storleken 10-20mm eftersom det är svårt att hitta autofokus på så små objekt. Har även provat tekniken på Troffar ur Black gruppen eftersom de med sin svarta färg ibland också kan vara svåra att få autofokus på. Givetvis har jag bra belysning iform av extern blixt på karet. Mina basic kamera inställningar brukar vara bländare F8 / tid 1/125 ihop med blixt.
Nu kanske du ändå har problem om din kamera är x-trem långsam/seg i avtryckaren men det är bara du som har den i handen som kan avgöra det efter att ha provfotat.
Är den väldigt seg så är alternativet att investera i en lite snabbare kamera, kanske en bättre beg..
Mvh GöranLämna en kommentar:
-
Ja det är skillnad.
Jag kan också presentera lite skillnader på bilder med min fotonivå...givetvis är kvaliteten avhängt på min fotokunskap, men jag har märkt oerhörd skillnad när jag fotograferat, både i svårighet att ta foto med kompaktkamera samt stor skillnad på bildkvalitet.
1. Minolta DiMage Z3 2004
2. Canon Ixus 80IS 2009
3. Nikon D50 2005
4. Canon 450D 2008
5. Olympus E-450 2010 (tagit några få foton och inte haft kameran speciellt länge)Senast redigerad av StefanL; 30 September 2010, 21:21.Lämna en kommentar:
-
/JohanLämna en kommentar:
-
Jag vet inte om det är så mycket att vara stolt över?Lämna en kommentar:
-
Tack Stefan. Lite kul är det ändå med tanke på den diskussionen vi haft angående utrustningens betydelse. Jag lägger upp en bild här som är tagen med den lånade systemkameran som jag hade en period. Bilden är tagen i en burk med betydligt sämre ljus än vad jag har i min burk nu. Jag var nog kanppast bättre då än vad jag är nu. Bilden är knappast något att vara stolt över men den är ju fan så mycket bättre än det jag åstakommit idag iaf!
JohanLämna en kommentar:
Lämna en kommentar: