Bildkritik...
Kollaps
X
-
hehe ursäkta typsnittet och textplaseringen men ville bara göra ett väldigt enkelt exempel på vad jag menade =) -
Ok, då e jag med... Om jag skulle tycka något om fotot då e det att jag tycker det e för ljust för att uppnå den kännslan. tycker att det ser lite ut som en misslyckad beskärning. Vad tror du om att mörka ner hela foto lite för att få en lite dunklare känsla och sedan starkare men ändå soft från höger med fokus på huvudet? Så man får en lite mer kommer från dunklet och överraskar mig kännslan?? vet inte om jag e helt ute och cyklar men det e det jag skulle vilja ha ut av ett foto med den baktanken... Annars bra skärpa som vanligt från digLämna en kommentar:
-
En ruvande hona...
Förresten...ni får gärna komma med komentarer som tex. vad ni tycker om fisken placering i bilden å såna grejer.
Fick min "blixttriggare" idag så var ju tvungen att testa den på nå´t
Helt otroligt, beställde från Hong Kong i måndags och idag fanns den på posten.
Större bild finns här: http://www.fotosidan.se/gallery/view...&target=_blank
Den känns levande, det tycker jag är bra.Lämna en kommentar:
-
Försökte få fram med hjälp av beskärningen att hon "kikar ut" ur bilden med fokus på blicken och inte en klassisk artbild.Lämna en kommentar:
-
En ruvande hona...
Förresten...ni får gärna komma med komentarer som tex. vad ni tycker om fisken placering i bilden å såna grejer.
Större bild finns här: http://www.fotosidan.se/gallery/view...&target=_blank
-Vad e det du vill förmedla med fotot??
Ang att det e en ruvande hona e det bra att du skriver det då bilden inte visar det...
Så du kan väl svara på min fråga hur du tänker dig .....Lämna en kommentar:
-
En ruvande hona...
Större bild finns här: http://www.fotosidan.se/gallery/view...&target=_blankSenast redigerad av Niklas Olsson; 07 March 2009, 00:56.Lämna en kommentar:
-
Ja, det är lurigt det där med olika skärmar för samma bild...har en kass skär hemma och en kass på jobbet, blir väldigt olika resultat av dom.Lämna en kommentar:
-
Bildskärmar
Något som är lurigt när man ska bedömma en bild är om bildskärmen man tittar på är riktigt inställd. Har sett samma bild referens på lite olika bildskärmar med olika resultat.
Ibland ser man på bilder som ser överexponerade ut och då kan man ju undra var felet ligger. Min bildskärm eller den andres bild ?
Har skrivit ut några riktigt bra foton som jag tagit i A3 format och tycker att färgerna på pappersbilden stämmer med verkligheten så då borde min inställning på bildskärmen vara bra.
Mvh GöranLämna en kommentar:
-
Hej!
Bildkritik är många gånger svår. Jag som betraktare behöver få någon slags känsla för bilden. Det är ju likadant när jag röstar på månadens- eller årets bild här på forumet.Många gånger är det svårt att verbalisera varför jag tycker den bilden vara bättre än en annan, men det måste finnas en harmoni och en känsla i bilden. Det låter kanske lite töntigt, men det är så jag tittar på bilder.Lämna en kommentar:
-
/JohanLämna en kommentar:
-
-
Ett jätteparabol...här hade det enligt mig varit kul att ha en människa eller nå´t precis framför för att framhäva storleken på parabolen.Lämna en kommentar:
-
Ett bär av nå´n sort...skuggan som ligger över bäret hade ju inte behövt vara där och ev. skulle det mörka partiet nere till vänster tas bort. Fel att det översta bäret är kapat?Lämna en kommentar:
-
[QUOTE=cf.akvarielagret;758855]Undrar varför inte detta var mer intessant...
Spånar lite fritt på varför
*Vi vill inte höra något annat än att bilden är bra
*Vi tycker inte att bilden själva är tillräckligt bra
*Vi tycker det är svårt att kommentera andras bilder för vi tycker vi tar sämre bilder själva
*Vi kommenterar inte bilder vi inte tycker är bra
*Vi vågar inte säga vad vi tycker om bilden för att det kan uppfattas stötande
*Vi känner att det är svårt att hitta på formuleringar
Tycker det är synd det inte kommenteras mer för det finns ju personer här med stor kunskap inom foto.
Vissa är Proffs
sedan har vi Amatörproffs
sedan blir det Amatörer
Intresse är det som skiljer oss
själv lägger jag en timme i vecka på foto o video
och försöker kompensera detta med en lite bättre kamera
problemet är för många pixlar och man måste ropa på barnen eller Robin
sedan har vi alla jävla programvaror.....dom är jättebra
man lägger in en bild på en drake och vips ser man en Ängel
klick
Det är väl det som är problemet. Räknar mig själv till dem som kan lite grann, men inte är proffs. Svårt att ge en vettig kommentar då man inte vet vad som är ambitionsnivån. Man kan ju sänka en nybörjare helt om man är ärlig.Lämna en kommentar:
-
Fågel
Undrar vad folk tycker om detta lilla kortet! Vill på något sätt förmedla en känsla av personlighet hos fågeln. Och känner själv även att jag knappt kan sluta stirra han i ögat! Tror kanske jag borde beskärt det lite mer i både under och överkant.
Funderingar, förslag vad som kunde vara bättre!!?
Jag skulle vilja att även näbben låg i fokus, synd att inte hela huvudtofsen är med i bilden. Har lite svårt att känna "personligskänslan" i bilden, det beror säkert på att jag aldrig träffat pippin.Lämna en kommentar:
Lämna en kommentar: