Apistos i 720

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PatrikMalmo
    Användare
    • maj 2005
    • 4642

    #76
    Ursprungligen postat av Ola Svensson
    Jag ställer mig frågande till det då fel pH hos Pelvichachromis ger 100% enkönade kullar. Det kan liksom inte funka bättre än så, bara lika "bra".
    Oki, då vet jag att även Pelvicachromis funkar så. Någon som vet om även de är könsobestämda upp till tre veckors ålder?

    Om jag inte minns fel så är olika Apistos iaf olika känsliga för detta med pH/temp och könsbestämning. Kanske fel av mig att skriva att kakaduorna och borellin är helt okänsliga för det, månne bättre att skriva att toleransen för jämna kullar är större. I Cichlid atlas finns en utmärkt genomgång av flera arter Apistos och vad som påverkar olika arter mest. En del var nästan okänsliga för temp, andra var nästan okänsliga för pH och hos en del spelade båda faktorerna roll.

    Hilsen,

    P
    Ingen fisk har läst böckerna.

    Kommentar

    • nils42
      Användare
      • januari 2003
      • 931

      #77
      Ursprungligen postat av PatrikMalmo
      . I Cichlid atlas finns en utmärkt genomgång av flera arter Apistos och vad som påverkar olika arter mest. ,

      P
      Hej!
      Vem är författaren och har du kanske också ett ISBN?
      Hälsn Nils

      Kommentar

      • Per B
        Användare
        • september 2005
        • 1250

        #78
        Patrik menar med all säkerhet Uwe Römers böcker:


        mvh Per

        Tanganyika och Västafrika i burkarna

        Kommentar

        • nils42
          Användare
          • januari 2003
          • 931

          #79
          Hej Per!
          Helt riktigt. Det verkade vara just detta. Tyvärr " out of stock ", men nya kommer. Jag får vänta ett tag.
          Hälsn Nils

          Kommentar

          • Bilbo
            NCS Medlem
            • april 2002
            • 1159

            #80
            Teleochichla är helt klart intressant, frågan är bara hur man får tag i dem...... Att annonsera på köp och sälj här känns tyvärr ganska meningslöst, och de är inte speciellt vanliga i butikerna.
            // Magnus Arvidsson

            Kommentar

            • oaken
              Användare
              • januari 2008
              • 269

              #81
              Ursprungligen postat av Bilbo
              Teleochichla är helt klart intressant, frågan är bara hur man får tag i dem...... Att annonsera på köp och sälj här känns tyvärr ganska meningslöst, och de är inte speciellt vanliga i butikerna.
              Du får hålla utkik på Imazos lagerlista, det är nog din bästa chans.

              Kommentar

              • Bilbo
                NCS Medlem
                • april 2002
                • 1159

                #82
                Tittade på Imazo´s lista idag, fanns inga Teleochichla där , men däremot fanns det riktigt många Apisto-arter så det får nog bli det, fanns bl.a Agassizi både odlat och VF.
                // Magnus Arvidsson

                Kommentar

                • wofflan
                  NCS Medlem
                  • september 2003
                  • 660

                  #83
                  Ursprungligen postat av Bilbo
                  Tittade på Imazo´s lista idag, fanns inga Teleochichla där , men däremot fanns det riktigt många Apisto-arter så det får nog bli det, fanns bl.a Agassizi både odlat och VF.
                  finns den ute på nätet eller får man kolla hos zooaffären
                  Mvh Fredrik

                  Kommentar

                  • c90368
                    Användare
                    • september 2007
                    • 890

                    #84
                    Ursprungligen postat av wofflan
                    finns den ute på nätet eller får man kolla hos zooaffären
                    Undrar det samma
                    http://www.youtube.com/user/c90368
                    /Maths

                    Kommentar

                    • Per B
                      Användare
                      • september 2005
                      • 1250

                      #85
                      Jag tror att man kan kolla Imazos lista endast genom att hänga över axeln på en återförsäljare som man har en god relation med. De enda listor jag har hittat från Imazo på nätet är tillbehörslistor.
                      mvh Per

                      Tanganyika och Västafrika i burkarna

                      Kommentar

                      • oaken
                        Användare
                        • januari 2008
                        • 269

                        #86
                        Finns två sidor, vet inte om jag får länka till den ena men här kommer en:



                        Uppdateras en gång i månaden..

                        Kommentar

                        • Mr.Fish
                          Användare
                          • maj 2004
                          • 1403

                          #87
                          Ursprungligen postat av Bilbo
                          Jag har idag några Guldancistrus, en Golden Nugget och en pekoltia vittata, samt även en grenmal och 4 st Corydoras Sterbai i karet, dessa kommer att få vara kvar, gruppen med Sterbai skall eventuellt kompletteras. Vore roligt att inte ha så stora fiskar eftersom sterbaierna leker regelbundet kanske det skulle kunna bli något.
                          Är det förresten någon som vet hur mycket det sänker pH med eklöv på bottnen. En grundförutsättning för mig är att jag skall slippa mecka för mycket med vattenvärden. Har mjukt vatten med pH 8.2 ur kranen, och det är rätt lättpåverkat. Har läst någonstans, och även experimenterat lite med alkottar för att sänka pH, finns det några fakta om det?
                          -Inge bra att om buffra ett pH 8,2 vatten till ett lägre PH. Med Firrar o växter i. Det kan gå åt helsike..PH-spannet e som en ballong. Vattnet vill behålla sitt värde . Om man då kör in "syra" för Ph sänkningen utan att ha ändrat hårdheten= Ph kan falla snabbt. Bättre att bereda ett nytt mjukare surare vatten i en cistern eller, nåt.

                          Kommentar

                          • Bilbo
                            NCS Medlem
                            • april 2002
                            • 1159

                            #88
                            Ursprungligen postat av Mr.Fish
                            -Inge bra att om buffra ett pH 8,2 vatten till ett lägre PH. Med Firrar o växter i. Det kan gå åt helsike..PH-spannet e som en ballong. Vattnet vill behålla sitt värde . Om man då kör in "syra" för Ph sänkningen utan att ha ändrat hårdheten= Ph kan falla snabbt. Bättre att bereda ett nytt mjukare surare vatten i en cistern eller, nåt.
                            Men då faller det jag skrev tidigare i tråden om att jag inte vill blaska med vatten
                            // Magnus Arvidsson

                            Kommentar

                            • Bilbo
                              NCS Medlem
                              • april 2002
                              • 1159

                              #89
                              Har man god kontakt med en handlare kan man få titta på en lagerlista om man ber snällt!!
                              Nu verkar det dock som om jag hittat Teleocichla sp. "Xingu", får se lite vad priset blir, och om jag kan lyckas få hem dem till mig.
                              // Magnus Arvidsson

                              Kommentar

                              Arbetssätt...