Apistos i 720

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Olorin
    Användare
    • maj 2005
    • 1554

    #31
    LN tänkte kanske inte på fisken, vi vill nog mer se karet för att spana in hur många revir du byggt. I alla fall skulle jag det.
    Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

    Kommentar

    • Bilbo
      NCS Medlem
      • april 2002
      • 1159

      #32
      Jag har inte byggt några revir, utan i BTN-Amazonas finns ett gäng "naturliga" revir i och med bakgrundens utformning. Jag åkte glad i hågen till min zoohandlare i Jönköping i torsdags för att hämta 150 kardinaltetror. När jag kommer dit var de restade hos grossist, och jag hade inte lämnat mitt telefonnummer, så jag fick åka hem tomhänt . Ingen skugga skall vila på handlaren dock, misstaget var mitt. Nu har han mitt mobilnummer, och jag hoppas de dyker upp nästa torsdag. Eventuelt skall det flyttas över lite annan fisk till karet, nämligen Rubytetror, ögonfläcksrasboror och smycketetror. Detta efersom ännu ett kar skall få stryka på foten här hemma, då har jag bara ett kar kvar......
      // Magnus Arvidsson

      Kommentar

      • Olorin
        Användare
        • maj 2005
        • 1554

        #33
        Tråkigt att komma hem tomhänt, du får ta dig en ostkaka medan du väntar.
        Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

        Kommentar

        • Bilbo
          NCS Medlem
          • april 2002
          • 1159

          #34
          I Vrigstad äter man inte ostkaka, vi säljer den till "utsocknes"
          // Magnus Arvidsson

          Kommentar

          • Olorin
            Användare
            • maj 2005
            • 1554

            #35
            Ursprungligen postat av Bilbo
            I Vrigstad äter man inte ostkaka, vi säljer den till "utsocknes"
            Jo, jag har märkt det, hela Växjö är fullt av Vrigstadostkakor. Vad gör ni för pengarna? Bygger kyrkor?
            Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

            Kommentar

            • Bilbo
              NCS Medlem
              • april 2002
              • 1159

              #36
              Ursprungligen postat av Olorin
              Jo, jag har märkt det, hela Växjö är fullt av Vrigstadostkakor. Vad gör ni för pengarna? Bygger kyrkor?
              Jag vet inte faktiskt, men jag tror vinsten går rakt ner i fickorna på de som äger oskaksbageriet, precis som med alla andra privatägda företag
              // Magnus Arvidsson

              Kommentar

              • Bilbo
                NCS Medlem
                • april 2002
                • 1159

                #37
                Nu är fruns akvarie så gott som nedlagt, därmed simmar nu 24 st Rubytetror, 5 st Lyktögonrasboror och 5 st Smycketetra i mitt 720. Kardinaltetrorna har varit restade hos grossist i två veckor, men förhoppningsvis kommer de på torsdag denna veckan. Vad gäller apistos så har jag bestämt mig för att ha endast en art till att börja med antingen 1+3 eller möjligen 2+6. Arter jag funderat på är A. agassizi, eller möjligen någon annan trevlig art. Förslag mottages tacksamt, gärna med bilder eller länkar till bilder. Kraven på den art jag vill ha är att den skall klara sig i vanligt kranvatten, dvs inget söl med pH-sänkningar samt att den skall vara relativt färggrann. Såg att det fanns en del intressant hos Arnold, kanske är läge att hälsa på snart............
                // Magnus Arvidsson

                Kommentar

                • Ola Svensson
                  Användare
                  • april 2002
                  • 14633

                  #38
                  Ursprungligen postat av Bilbo
                  I Vrigstad äter man inte ostkaka, vi säljer den till "utsocknes"
                  När jag var liten så fick jag äta ostkaka varje dag på somrarna. Fast det är förstås grannsocknen. Det tog 20 år innan jag ens klarade av lukten. Vi köpte en enkilos på Hemköp under vårt senaste besök när vi hade kräftfest i trakterna... Jag åt ett par matskedar. Det är ungefär lagom.
                  Med vänliga hälsningar

                  Ola

                  Kommentar

                  • Barracudan
                    Användare
                    • april 2005
                    • 453

                    #39
                    Kall Frödinge ostkaka ska det va, med mjölk!!!
                    Frontosamarkus

                    Kommentar

                    • Olorin
                      Användare
                      • maj 2005
                      • 1554

                      #40
                      Förslag på Apisto. Har dålig erfarenhet av att hålla dem i PH 7. Men Vijeta, Hongsloi, Kakatuoides är ju de vanligaste i sällskapskar och eftersom det är odlingsvarianter så är det nog vana vid PH7 så jag skulle satsa på dem. 1+3 går jättebra, 2+4, bör funka, men inte säkert så ska man ha flera hannar är mitt tips att köpa 4 eller 5 hannar så den dominanta får lite fler hackkycklingar att fördela sitt "intresse" på. Så bestäm dig tidigt om du vill ha en hanne eller många. Som alltid med ciklider ska man inte börja med en och sen putsa i flera längre fram i a f.
                      Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

                      Kommentar

                      • oaken
                        Användare
                        • januari 2008
                        • 269

                        #41
                        Ursprungligen postat av Olorin
                        Förslag på Apisto. Har dålig erfarenhet av att hålla dem i PH 7. Men Vijeta, Hongsloi, Kakatuoides är ju de vanligaste i sällskapskar och eftersom det är odlingsvarianter så är det nog vana vid PH7 så jag skulle satsa på dem. 1+3 går jättebra, 2+4, bör funka, men inte säkert så ska man ha flera hannar är mitt tips att köpa 4 eller 5 hannar så den dominanta får lite fler hackkycklingar att fördela sitt "intresse" på. Så bestäm dig tidigt om du vill ha en hanne eller många. Som alltid med ciklider ska man inte börja med en och sen putsa i flera längre fram i a f.
                        Varför skulle det vara något problem att hålla dem i vatten med pH 7? Även de mest extrema svartvattensfiskar trivs mer än väl i ett sånt vatten. Så länge det är rent.

                        Kommentar

                        • Bilbo
                          NCS Medlem
                          • april 2002
                          • 1159

                          #42
                          Ursprungligen postat av oaken
                          Varför skulle det vara något problem att hålla dem i vatten med pH 7? Även de mest extrema svartvattensfiskar trivs mer än väl i ett sånt vatten. Så länge det är rent.
                          Jag förstår inte heller problemet, syftet är inte att odla, utan att det skall vara ett smycke i karet.
                          // Magnus Arvidsson

                          Kommentar

                          • Jarnis
                            Användare
                            • november 2005
                            • 415

                            #43
                            Jag har haft A. hongsloi II i ett 150L med ett vatten som håller c:a 7,5 PH direkt ur kranen. Dom trivdes så bra att det blev frisimmande yngel. Inget meck med vattnet annat än trädrötter i karet. Yngel = trivsel, är vad jag tror iaf. Gissar oxå att det är enklare med odlingsvarianter om man vill köra utan för mycket pillande med vattenvärdena (även om det är rätt kul det med).
                            Micke

                            Kommentar

                            • Olorin
                              Användare
                              • maj 2005
                              • 1554

                              #44
                              Enda förklaringen till varför vissa fiskar trivs i vissa PH är väl helt enkelt att de kommer från vatten med just vissa vattenvärden och att det blir en chock att komma till andra förhållanden. Men genom avel så kan man ju gradvis vänja dem vid andra PH. Och så ska man inte glömma att Apistogrammor kommer från olika vatten där vattnet skiljer från PH 4,5 till 7,5. Tyvärr är det ganska sällan man får veta i exakt vilka vatten som fisken fångades.
                              Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

                              Kommentar

                              • Ola Svensson
                                Användare
                                • april 2002
                                • 14633

                                #45
                                Ursprungligen postat av Olorin
                                Enda förklaringen till varför vissa fiskar trivs i vissa PH är väl helt enkelt att de kommer från vatten med just vissa vattenvärden och att det blir en chock att komma till andra förhållanden. Men genom avel så kan man ju gradvis vänja dem vid andra PH. Och så ska man inte glömma att Apistogrammor kommer från olika vatten där vattnet skiljer från PH 4,5 till 7,5. Tyvärr är det ganska sällan man får veta i exakt vilka vatten som fisken fångades.
                                Ofta är det kanske inte pHt som är problemet utan vilka organismer som firren är anpassad till. I lågt pH dominerar svamp medan bakterier dominerar i högt pH om jag inte minns helt fel nu.

                                Även om man inte tänkt odla är det ju kul om lekar ger frisimmande yngel ibland. Jag hade helt klart låtit bli Apistogramma från lågt pH av flera orsaker.
                                Med vänliga hälsningar

                                Ola

                                Kommentar

                                Arbetssätt...