Apistos i 720

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bilbo
    NCS Medlem
    • april 2002
    • 1159

    #16
    Man skulle ju kunna tänka sig att byta ut sterbai mot C. hastatus eller C. pygmaeus så försvinner ju risken at de tar rommen!
    // Magnus Arvidsson

    Kommentar

    • Olorin
      Användare
      • maj 2005
      • 1554

      #17
      Ähh, lite svinn får man räkna med Bilbo
      Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

      Kommentar

      • Mats
        NCS Medlem
        • april 2002
        • 804

        #18
        Hej.
        Har provat att hålla flera sorter tillsamans men har slutat med det och håller en sort bara nu och fått ett intresant akv. att ha kolla på,fisken har fått ett helt nyt betende när det är så många av en art,kolla min zon.
        mvh Mats
        http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

        Kommentar

        • c90368
          Användare
          • september 2007
          • 890

          #19
          Ursprungligen postat av Mats
          Hej.
          Har provat att hålla flera sorter tillsamans men har slutat med det och håller en sort bara nu och fått ett intresant akv. att ha kolla på,fisken har fått ett helt nyt betende när det är så många av en art,kolla min zon.
          mvh Mats
          Har funderingar på samma tema.

          Kan du inte utveckla detta med deras beteende lite mer?

          Bilderna på din zon tillför inte så mycket i det avseendet
          http://www.youtube.com/user/c90368
          /Maths

          Kommentar

          • Bilbo
            NCS Medlem
            • april 2002
            • 1159

            #20
            Nu är första steget taget, de stora cikliderna lämnar karet i morgon tillsammans med någon mal och mina dolkstygnstetror, nästa torsdag skall jag förhoppningsvis hämta 150 st kardinaltetror. Sedan får man vänta ett tag tills ekonomin kommit på fötter igen [] innan man kompletterar med resten.
            Om man nu skall ha 10 par fjärilsciklider, skall man köpa alla på en gång, eller skall man ta det lite då och då, och bör man stoppa i Schackbrädescikliderna först, eftersom de är känsligare? Vad tror ni experter?
            // Magnus Arvidsson

            Kommentar

            • Per B
              Användare
              • september 2005
              • 1250

              #21
              Jag följer tråden med intresse eftersom jag själv snart drar igång ett sydamerikabiotop med dvärgciklider, tetror och pansarmalar. Något jag bland annat funderar på är hur många tetror man kan unna sig utan att göra så att det inte får plats några andra fiskar. Jag har gått lite efter det gamla tricket en centimeter fisk per liter vatten. Det skulle ju betyda att ditt akvarium är fullt enbart efter 150 kardinaltetror á 5 cm Bilbo. Är det helt galet tänkt av mig?
              mvh Per

              Tanganyika och Västafrika i burkarna

              Kommentar

              • Anders i Askim
                NCS Medlem
                • februari 2008
                • 1032

                #22
                Ursprungligen postat av Bilbo
                Nu är första steget taget, de stora cikliderna lämnar karet i morgon tillsammans med någon mal och mina dolkstygnstetror, nästa torsdag skall jag förhoppningsvis hämta 150 st kardinaltetror. Sedan får man vänta ett tag tills ekonomin kommit på fötter igen [] innan man kompletterar med resten.
                Om man nu skall ha 10 par fjärilsciklider, skall man köpa alla på en gång, eller skall man ta det lite då och då, och bör man stoppa i Schackbrädescikliderna först, eftersom de är känsligare? Vad tror ni experter?
                Hej!
                150 st kardinaltetror i 720 l är inga problem.
                10 par fjärilsciklider kommer inte bli bra.
                Du kommer få 2-3 ledarhanar som etablerar revir och bottenytan är full bokad.
                Resterande 7 fjärilshanarna + schackbrädorna kommer inte få en lugn stund.
                Tänk revir på 75x75 cm så får du möjlighet att följa ett någorlunda naturligt och mycket intressant beteend hos fiskarna. Ciklidarterna skall dessutom vara av någorlunda jämnstora vid införskaffandet och till sist skaffa aldrig ciklider undan för undan. Om inte bottenytan tillåter. (reviryta)
                Sist i = lägts i rang denna firre får slå sig fram om han överhuvudtaget överlever, honor är det enklare att komplitera med för där har vi ej revir och tuppkams mätning på samma vis.
                Mvh Anders
                Mvh Anders
                Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

                Kommentar

                • Bilbo
                  NCS Medlem
                  • april 2002
                  • 1159

                  #23
                  Ett annat alternativ om man tänker sig att ha lite olika arter är i så fall att släppa i de lite "blygare" sorterna först, och sedan fylla på undan för undan. Som ni alla kanske kan förstå så är det inte helt smidigt rent ekonomiskt att köpa kanske 6 par apistos på en gång, det blir liksom lite dyrt. Så jag antar att jag får prova med att göra "fel", och lägga till lite fisk efter hand.
                  // Magnus Arvidsson

                  Kommentar

                  • Anders i Askim
                    NCS Medlem
                    • februari 2008
                    • 1032

                    #24
                    Ursprungligen postat av Bilbo
                    Ett annat alternativ om man tänker sig att ha lite olika arter är i så fall att släppa i de lite "blygare" sorterna först, och sedan fylla på undan för undan. Som ni alla kanske kan förstå så är det inte helt smidigt rent ekonomiskt att köpa kanske 6 par apistos på en gång, det blir liksom lite dyrt. Så jag antar att jag får prova med att göra "fel", och lägga till lite fisk efter hand.
                    Fel är det aldrig så länge revir finns att tillgå.
                    Är hela bottenytan upptagen finns risk att nya fisken blir kanonmat.
                    Mvh Anders
                    Mvh Anders
                    Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

                    Kommentar

                    • Mats
                      NCS Medlem
                      • april 2002
                      • 804

                      #25
                      Hej.
                      När du har ett par så äger hanen hela karet.Har du fem handjur och tio av andra könet så blir det fem revir,sedan har han flera honor som delar upp hans revir.Reviren som honorna delar upp blir liksom en massa cirklar i hans revir,vet inte hur jag skall förklara det bättre och när sedan fler blir könsmogna blir det fler revir i dom gamla.I en dominats hannes revir får dom små hannarna en chans att bilda sitt eget lilla revir på den gammles vilkor.Så hela tiden blir det nya revir men alltid på den gammles vilkor.Det är roligt att se.
                      mvh Mats
                      http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

                      Kommentar

                      • Olorin
                        Användare
                        • maj 2005
                        • 1554

                        #26
                        Ursprungligen postat av Anders i Askim
                        Hej!
                        150 st kardinaltetror i 720 l är inga problem.
                        10 par fjärilsciklider kommer inte bli bra.
                        Du kommer få 2-3 ledarhanar som etablerar revir och bottenytan är full bokad.
                        Resterande 7 fjärilshanarna + schackbrädorna kommer inte få en lugn stund.
                        Tänk revir på 75x75 cm så får du möjlighet att följa ett någorlunda naturligt och mycket intressant beteend hos fiskarna. Ciklidarterna skall dessutom vara av någorlunda jämnstora vid införskaffandet och till sist skaffa aldrig ciklider undan för undan. Om inte bottenytan tillåter. (reviryta)
                        Sist i = lägts i rang denna firre får slå sig fram om han överhuvudtaget överlever, honor är det enklare att komplitera med för där har vi ej revir och tuppkams mätning på samma vis.
                        Mvh Anders

                        Delar inte den erfarneheten om fjärilar, de är inte agressiva på att förfölja utan bruakr stanna vid sina revirgränser. Många fiskar brukar resultera i att agressionerna fördelas. Tre hannar brukar ge en strykpåse. 10 ger i det här fallet ungefär utrymme för 4 eller 5 revir(vi snackar bottenyta 200x50 cm ju) och 5 kringflackande "strykpåsar". Med så många cirkulerande fiskar finns det inte tid för en hane att förfölja någon så varje fisk få möjlighet att komma undan en stund då någon annan jagas i stället.

                        Men fisk är fisk så det är ingen exakt vetenskap utan det blir olika varje gång.

                        Min erfarenhet av få Apistogrammor är i alla fall definitivt att de jagar runt varandra nästan in i döden även i ett 720L. Antagligen blir de beskedligare om man har typ 30 individer så aggressionerna sprids ut.
                        Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

                        Kommentar

                        • Bilbo
                          NCS Medlem
                          • april 2002
                          • 1159

                          #27
                          jag har ju den stora BTN-Amazonas i mitt 720, så en bottenyta på 200x60 är det INTE, kanske 200x30, dock finns det ju ganska många "krypin" i bakgrunden, så naturliga revirgränser finns, skulle tro att det finns 5-7 "naturliga" revir, lite beroende på hur kinkiga de är.
                          // Magnus Arvidsson

                          Kommentar

                          • Olorin
                            Användare
                            • maj 2005
                            • 1554

                            #28
                            Revirgränser beror ju mycket på vad för slags fiskar det rör sig om. För de fjärilar som jag har haft så verkar det vara väldigt tydligt att revirgränserna markeras av en sten eller rot som att ösa i mycket sten och rötter skapar fler revir och i vissa fall kan de ta ett högt revir ovanpå en stor sten eller rot.
                            Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

                            Kommentar

                            • LN
                              Användare
                              • december 2004
                              • 4744

                              #29
                              Bilder Bilbo vill vi se
                              Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                              Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                              Kommentar

                              • Bilbo
                                NCS Medlem
                                • april 2002
                                • 1159

                                #30
                                Just nu är det mest tragiskt, eftersom karet nu innehåller 5 st Guldancistrus, en Golden Nugget en grenmal och 5 st C. Sterbai. Kardinalerna får jag på torsdag, och kanske att jag dristar mig till att köpa något mer, men jag vet inte ännu.
                                // Magnus Arvidsson

                                Kommentar

                                Arbetssätt...