Apistos i 720

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bilbo
    NCS Medlem
    • april 2002
    • 1159

    #46
    Men jag har inte för avsikt att åka till sydamerika och fånga sjäv
    Min tanke är att gå in till en zoohandlare någonstans i sverige och köpa de fiskar jag vill ha, då borde de ju vara invanda vid normalt svenskt vatten. Som sagt så är odling inte något jag har lust att hålla på med.

    Liten parentes:
    Vad har hänt med NCS egentligen?
    Det känns som om man inte blir tagen på allvar, om man inte har doktorerat eller har en odlingslokal med minst 25 kar, alternativt äger någon av sveriges största akvarieaffärer, vart tog "hobbyn" i föreningen vägen? Måste säga att jag saknar den biten.........
    Vad hände med "ciklid-sällskaps-akvaristerna"? De finns säkert i föreningen men jag ser dem inte särskilt ofta på forumet.
    // Magnus Arvidsson

    Kommentar

    • Olorin
      Användare
      • maj 2005
      • 1554

      #47
      Det är nog ganska enkelt i ditt fall. Köp inga vildfångade och satsa på någon av de vanligaste arterna, gärna svenskodlad så får du nog en PH7 fisk.
      Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

      Kommentar

      • oaken
        Användare
        • januari 2008
        • 269

        #48
        Ursprungligen postat av Olorin
        Enda förklaringen till varför vissa fiskar trivs i vissa PH är väl helt enkelt att de kommer från vatten med just vissa vattenvärden och att det blir en chock att komma till andra förhållanden. Men genom avel så kan man ju gradvis vänja dem vid andra PH. Och så ska man inte glömma att Apistogrammor kommer från olika vatten där vattnet skiljer från PH 4,5 till 7,5. Tyvärr är det ganska sällan man får veta i exakt vilka vatten som fisken fångades.
        Som ex. har jag ett gäng vildfångade Biotoecus opercularis, som nog brukar räknas som en ganska extrem svartvattensfisk. Dem håller jag i vanligt kranvatten, eller ja, de som jag inte ska använda för att odla på håller jag i vanligt kranvatten. Och Umeås kranvatten har ett pH på runt 8,3 ur kranen, och ett kH på 3-4, alltså får man ju anta att det sjunker till runt 7-7,5, eftersom jag har snäckor i akvariet så kanske man kan anta att det ligger på 7,5. När du köper fiskarna från en grossist, så hålls de nog sällan i surt vatten, och de skickas heller inte i det. Men jag kan tänka mig att t.ex. konduktivitet spelar en större roll, fast i längden spelar nog inte det heller någon större roll.

        Annnat exempel är mina Betta uberis, som lever i vatten med ett pH på 4-4,5 i naturen, men i de trivs minst lika bra i kranvattnet, dock leker de inte då, utan jag måste sänka pH-värdet för att få dem att leka, men i övrigt är det absolut ingen skillnad. Mina Betta channoides är också svartvattensfiskar, men de leker som kaniner i mitt kranvatten. Mina Betta foerschi och Betta mandor fångas likaså i vatten med ett pH på 4.5-5, men inte bryr de sig.

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • april 2002
          • 14633

          #49
          Även om jag håller med om att nödvändigheten av "rätt" pH är kraftigt överdriven så tycker jag att just vissa Geophagiiner (dit Apistogramma hör) verkar ha problem i för högt pH. Crenicichla däremot verkar inte bry sig ett dugg (fast hos Crenicichla har man ju problemet att hanen dödar honan om äggen inte kläcks). Min erfarenhet är att de västafrikaner jag hållit klarar högt pH utmärkt, men kullarna blir små. Vi har ju kardinaltetran som klarar vilket vatten som helst också. Geophagiiner är ju känsliga för hålsjuka så det har kanske med det att göra. Om planen är att ha ett smycke i akvariet så duger ju rådet "vanlig, billig, svenskodlad" hur bra som helst.
          Senast redigerad av Ola Svensson; 17 september 2008, 17:17.
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          • Per B
            Användare
            • september 2005
            • 1250

            #50
            Magnus, det kan väl inte vara fel att visa på, eller diskutera, optimala förhållanden i ett forum av den här typen? Rena tips om hur man får firrarna att simma och se snygga ut utan att dö efter en vecka är väl inte heller vad du eftersträvar?

            Jag tror du kanske får "lite för avancerade svar" eftersom du varit med länge i NCS. En nybörjare med registreringsdatum 2008-09-12 istället för 2002-04-10 och tre inlägg istället för över 1000 får förmodligen enklare svar. "Vad hände med NCS..." känns lite orättvist.
            mvh Per

            Tanganyika och Västafrika i burkarna

            Kommentar

            • Bilbo
              NCS Medlem
              • april 2002
              • 1159

              #51
              Ursprungligen postat av Per Bjellert
              Jag tror du kanske får "lite för avancerade svar" eftersom du varit med länge i NCS. En nybörjare med registreringsdatum 2008-09-12 istället för 2002-04-10 och tre inlägg istället för över 1000 får förmodligen enklare svar. "Vad hände med NCS..." känns lite orättvist.
              Tyvärr har jag märkt att det inte spelar någon större roll. Jag ser mig själv som en ganska "erfaren" akvarist, jag har trots allt hållit på med hobbyn i runt 20 år. Även om jag efter att jag hoppade av styrelsen har varit passiv på forumet så har jag läst mycket på detsamma. Jag tycker mig märka att det finns en del personer (jag vet inte ens namnen på dem själv, så jag pekar inte ut någon) som har "de rätta svaren" inom sina egna ämnesområden. Naturligtvis är det så att en person som exempelvis odlar mängder med Malawiciklider är erfaren på hur man får mycket yngel av malawiciklider, därmed inte sagt att han/hon är en bättre akvarist än någon annan. Detta framgår dock inte alltid, utan de självutnämnda experterna får hålla låda lite som de vill.
              Nog skrivet om detta för min del, det är nog bara att acceptera att antingen har tonen i forumet förändrats, eller så har jag blivit en grinig gammal gubbe på ålderns höst . Det kan mycket väl vara det sistnämnda......
              // Magnus Arvidsson

              Kommentar

              • Bilbo
                NCS Medlem
                • april 2002
                • 1159

                #52
                Ursprungligen postat av Olorin
                Det är nog ganska enkelt i ditt fall. Köp inga vildfångade och satsa på någon av de vanligaste arterna, gärna svenskodlad så får du nog en PH7 fisk.
                Det var ungefär hit jag ville komma, men förslag på arter lyser fortfarande med sin frånvaro
                A. cacatoides (stavning?) har jag funderat en del på, men de fångar inte riktigt mitt intresse, de är så att säga lite för "Svensson" för min smak. Fjärilscikliderna faller oxå lite på det snöret.
                A. macmasteri har jag haft tidigare, och det var en trevlig bekantskap, och även A. agassizi. Ytterligare ett problem kvarstår, hur får man handlarna att sälja dem i grupper om ex 1+3?
                // Magnus Arvidsson

                Kommentar

                • c90368
                  Användare
                  • september 2007
                  • 890

                  #53
                  Ursprungligen postat av Bilbo
                  Vad hände med "ciklid-sällskaps-akvaristerna"? De finns säkert i föreningen men jag ser dem inte särskilt ofta på forumet.
                  Som att svära i kyrkan

                  Dom har flyttat till zoopet och andra som jag har flyttat tillbaka hit
                  http://www.youtube.com/user/c90368
                  /Maths

                  Kommentar

                  • Gäst

                    #54
                    Hej!

                    hej!
                    Det tar många år och bli en duktig akvarist.i Bollis som jag är med i har jag hittat otroligt duktiga akvarister som odlar fisk myckt seriöst och som är bra på och odla levandefoder också denna klubb är enligt min mening Sveriges bästa klubb med många äldre akvarister som har grym kunskap i vår hobby/Ann-Mari

                    Kommentar

                    • c90368
                      Användare
                      • september 2007
                      • 890

                      #55
                      Ursprungligen postat av Bilbo
                      Det var ungefär hit jag ville komma, men förslag på arter lyser fortfarande med sin frånvaro
                      A. cacatoides (stavning?) har jag funderat en del på, men de fångar inte riktigt mitt intresse, de är så att säga lite för "Svensson" för min smak. Fjärilscikliderna faller oxå lite på det snöret.
                      A. macmasteri har jag haft tidigare, och det var en trevlig bekantskap, och även A. agassizi. Ytterligare ett problem kvarstår, hur får man handlarna att sälja dem i grupper om ex 1+3?
                      Jag tänker själv starta upp en grupp A.borelli, väldigt fin, går att få yngel i hyfsat mjukt vatten, inte alltför aggressiv.

                      Jag beställer en grupp av min handlare så att han tar hem de fiskar jag vill ha. Verkar inte vara några problem för handlarna att beställa fler honor än hannar, men de gör inte det eftersom 90% av kunderna bara vill ha par.

                      Detta är inget jag "vet" utan vad jag har fått veta när jag har frågat i olika affärer.
                      http://www.youtube.com/user/c90368
                      /Maths

                      Kommentar

                      • Bilbo
                        NCS Medlem
                        • april 2002
                        • 1159

                        #56
                        Låter bra det, möjligen blir det Dicrossus filamentosus, och de vet jag att man inte behöver köpa i par.
                        // Magnus Arvidsson

                        Kommentar

                        • Bilbo
                          NCS Medlem
                          • april 2002
                          • 1159

                          #57
                          Ursprungligen postat av c90368
                          Som att svära i kyrkan

                          Dom har flyttat till zoopet och andra som jag har flyttat tillbaka hit
                          Då kanske det är dags för mig att flytta dit
                          // Magnus Arvidsson

                          Kommentar

                          • c90368
                            Användare
                            • september 2007
                            • 890

                            #58
                            Ursprungligen postat av Bilbo
                            Låter bra det, möjligen blir det Dicrossus filamentosus, och de vet jag att man inte behöver köpa i par.
                            Hehe, mina Ap kommer att gå med just Schackbräden, därav valet av borellii eftersom de vill ha det lite varmare.
                            http://www.youtube.com/user/c90368
                            /Maths

                            Kommentar

                            • Bilbo
                              NCS Medlem
                              • april 2002
                              • 1159

                              #59
                              Anledningen att jag fastnat för Schackbrädorna är att de har en viss gracil elegans som saknas hos många lite "knubbiga" apistogrammor. Jag vet egentligen inte vad det är med dem som gör dem så snygga.
                              // Magnus Arvidsson

                              Kommentar

                              • oaken
                                Användare
                                • januari 2008
                                • 269

                                #60
                                Ursprungligen postat av Bilbo
                                Jag vet egentligen inte vad det är med dem som gör dem så snygga.
                                Bara färgerna och fenorna hos en fullvuxen D. filamentosus-hane räcker väl?

                                Kommentar

                                Arbetssätt...