Apistos i 720

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • c90368
    Användare
    • september 2007
    • 890

    #61
    Ursprungligen postat av Bilbo
    Anledningen att jag fastnat för Schackbrädorna är att de har en viss gracil elegans som saknas hos många lite "knubbiga" apistogrammor. Jag vet egentligen inte vad det är med dem som gör dem så snygga.
    De snabba färgskiftningarna kan kanske vara en orsak

    Mitt recept just nu, i tanke världen, är A.borellii, D.filamentosus, någon form av Smycketetra och för rengöring Otocinclus, Äppelsnäckor och några små asiater att gräva i sanden, kullii ål.

    Med denna sammansättning finns det inga romrövare, om det nu skulle bli några
    http://www.youtube.com/user/c90368
    /Maths

    Kommentar

    • Bilbo
      NCS Medlem
      • april 2002
      • 1159

      #62
      Jag har idag ett fantastiskt överskott på Ancistrusar i mitt 720, men de brukar ju inte vara några problem att bli av med. Funderar då på att behålla de tetror jag skrivit om innan samt mina kardinaler som kanske kommer idag (hoppas!!!!).
      2+6 Schackbrädor, ytterligare en grenmal skulle vara kul, och kanske ett 20-tal C.pygmaeus eller C. hasbrosus.
      Men sedan är det ju pengar det handlar om..........
      // Magnus Arvidsson

      Kommentar

      • Ola Svensson
        Användare
        • april 2002
        • 14633

        #63
        Ursprungligen postat av Bilbo
        Anledningen att jag fastnat för Schackbrädorna är att de har en viss gracil elegans som saknas hos många lite "knubbiga" apistogrammor. Jag vet egentligen inte vad det är med dem som gör dem så snygga.
        Det är kanske en dvärgcrenicichla du är ute efter
        Med vänliga hälsningar

        Ola

        Kommentar

        • Bilbo
          NCS Medlem
          • april 2002
          • 1159

          #64
          Ursprungligen postat av Ola Svensson
          Det är kanske en dvärgcrenicichla du är ute efter
          Jag misstänker att de snabbt skulle decimera beståndet av tetror, om det inte finns RIKTIGT små Crenichichlor
          // Magnus Arvidsson

          Kommentar

          • Olorin
            Användare
            • maj 2005
            • 1554

            #65
            Det där med att lyckas köpa mer honor än hanar har jag dåliga erfarenheter av själv. Men det kan vara som någon skrev här innan att det bara är av tradition som handlarna tar hem 1+1, men jag tvivlar på det eftersom den naturliga fördelningen vid odling är 1+1 ungefär och odlarna vill ju sälja all fisk.

            Men har man en handlare som är shysst nog att ta hem så man kan få fler honor så är det ju toppen.
            Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

            Kommentar

            • Per B
              Användare
              • september 2005
              • 1250

              #66
              Kan man inte styra könsfördelningen i kullarna med hjälp av pH-värdet, åtminstone med vissa Apistogrammor?
              mvh Per

              Tanganyika och Västafrika i burkarna

              Kommentar

              • oaken
                Användare
                • januari 2008
                • 269

                #67
                Ursprungligen postat av Per Bjellert
                Kan man inte styra könsfördelningen i kullarna med hjälp av pH-värdet, åtminstone med vissa Apistogrammor?
                Tror detta funkar bäst på olika Pelvicachromis om jag inte minns fel

                Kommentar

                • Ola Svensson
                  Användare
                  • april 2002
                  • 14633

                  #68
                  Ursprungligen postat av Bilbo
                  Jag misstänker att de snabbt skulle decimera beståndet av tetror, om det inte finns RIKTIGT små Crenichichlor
                  Teleocichla och Crenicichla notophthalmus borde gå. Fast den senare går kanske bort i och med tumregeln "låt bli firrar från tramslågt pH om inte andra har erfarenheten att det går utmärkt". Urosema är rätt liten också. Grejen är att de har små munnar. Regani blir tyvärr lite för stor för att kardinaler ska vara säkra gissar jag. Men hittar du Teleocichla eller C. notophtalmus så tycker jag att du ska testa!
                  Med vänliga hälsningar

                  Ola

                  Kommentar

                  • Bilbo
                    NCS Medlem
                    • april 2002
                    • 1159

                    #69
                    Nu är 149 kardinaler och en bonustetra av okänd art på plats i karet. Just nu ser det ganska fullt ut, men å andra sidan är de extremt utspridda precis när de är isläppta. Bonustetran ser ut lite som en koppartetra men saknar fläckarna på stjärtfenan, men de kanske kommer.......
                    Intressant att få fisk direkt från grossisten, alltid kul med bonusfisk.
                    // Magnus Arvidsson

                    Kommentar

                    • PatrikMalmo
                      Användare
                      • maj 2005
                      • 4642

                      #70
                      Ursprungligen postat av oaken
                      Tror detta funkar bäst på olika Pelvicachromis om jag inte minns fel
                      Funkar bättre på Apisto än på Pelvicachromis. Apisto är i de flesta fall könsobestämda upp till tre veckors ålder, först därefter bestäms könet. pH styr könsfördelningen hos en del arter, för andra arter är tempen den viktigaste faktorn. Hos vissa arter spelar pH/temp mindre roll, har för mig att Kakaduorna och borellin hör till dessa.

                      Hilsen,

                      P
                      Ingen fisk har läst böckerna.

                      Kommentar

                      • Banderad
                        Användare
                        • februari 2006
                        • 3479

                        #71
                        Jag tror iof att kakaduor könsbestämning även de styrs av pH eller temp (eller båda). Jag skulle gissa på temp, men kan mycket väl ha fel (så rätta mig om ni vill). När jag och en kompis delade på en lokal för 10 år sedan fick han en kull på kakaduor. Det blev en eller två honor i hela kullen. Just då hade vi problem med att det var alldeles för varmt i lokalen. Det kan givetvis vara andra parametrar som gjorde att det blev så, men min slutsats då var i alla fall temperaturen i karet som säkert började leta sig upp mot 28-29 grader.

                        /Jocke

                        Kommentar

                        • Ola Svensson
                          Användare
                          • april 2002
                          • 14633

                          #72
                          Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                          Funkar bättre på Apisto än på Pelvicachromis.
                          Jag ställer mig frågande till det då fel pH hos Pelvichachromis ger 100% enkönade kullar. Det kan liksom inte funka bättre än så, bara lika "bra".
                          Senast redigerad av Ola Svensson; 19 september 2008, 09:10.
                          Med vänliga hälsningar

                          Ola

                          Kommentar

                          • Ola Svensson
                            Användare
                            • april 2002
                            • 14633

                            #73
                            Ursprungligen postat av Bilbo
                            Just nu ser det ganska fullt ut, men å andra sidan är de extremt utspridda precis när de är isläppta.
                            En Crenicichla skulle göra susen De skulle nog stimma "av princip" även om den inte är farlig för dem.
                            Med vänliga hälsningar

                            Ola

                            Kommentar

                            • Bilbo
                              NCS Medlem
                              • april 2002
                              • 1159

                              #74
                              Nu stimmar de jättefint, men med en C. marmorata i karet skulle de nog stimma ännu bättre .
                              Det är verkligen en höjdare med så många kardinaler, de uppvisar ett helt annat beteende än när man bara har ett 20-tal.
                              Jag skall lägga lite tid på att rengöra rutorna i morgon, så får vi se om jag kan få fram lite bilder. Det skulle vara extra roligt om man kunde få en bild på bonustetran så man fick reda på vad det var. Hoppas det inte är en vargtetra
                              // Magnus Arvidsson

                              Kommentar

                              • c90368
                                Användare
                                • september 2007
                                • 890

                                #75
                                Ursprungligen postat av Bilbo
                                Det är verkligen en höjdare med så många kardinaler, de uppvisar ett helt annat beteende än när man bara har ett 20-tal.
                                får vi se om jag kan få fram lite bilder.
                                Ser jag fram mot
                                http://www.youtube.com/user/c90368
                                /Maths

                                Kommentar

                                Arbetssätt...