Apistos i 720

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bilbo
    NCS Medlem
    • april 2002
    • 1159

    Apistos i 720

    Jag har funderingar på att lägga av med stora ciklider i mitt 720 med stora BTN-Amazonas. Jag har idag redback-scalarer, redshoulder-hantlar, bolivianska fjärilsciklider och Aequidens metae samt ett 20-tal dolkstickstetror. Lite Ancistrus och andra småmalar finns oxå. Om man skulle göra sig av med allt utom malarna och stoppa i dvärgciklider istället, hur många arter skulle man kunna ha? Jag vill också ha ett rejält stim (150 st) kardinaltetror i burken. Schackbrädescikliden är en given favorit som jag gärna vill ha, men vad skall man ha mera? Jag har tidigare haft lite olika dvärgciklider men inte haft något kar med en distinkt inriktning på det. Skulle vara mycket tacksam för tips och råd.
    // Magnus Arvidsson
  • Wilhelm
    Användare
    • april 2002
    • 9122

    #2
    A.cacatuides "Kakaduor" 4 hannar och 12 honor. De är jättetrevliga!
    mvh Wilhelm

    "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


    www.linkopings-akvarieforening.net/
    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

    Kommentar

    • Bilbo
      NCS Medlem
      • april 2002
      • 1159

      #3
      Det var ett mycket intressant förslag, så har jag inte ens tänkt. Kakaduan är ju en riktigt snygg art, och dessutom inte svindyr heller. Är det en fördel för utfärgningen om man har fler hannar av varje art även hos dvärgciklider?
      // Magnus Arvidsson

      Kommentar

      • Olorin
        Användare
        • maj 2005
        • 1554

        #4
        Hej, så kul! Nu är du inne på mitt favvo område. jag har ett 600 liters som jag har haft lite olika apisto i. Just nu går där på grund av diverse problem bara 3 Agassizi honor. Men det kommer att ändras om en månad eller så hoppas jag.

        Min erfarenheter är att det inte funkar bra att ha typ en 5-6 par i ett så stort kar. En eller två hannar bli helt dominanta och jagar de andra hejdlöst. Efter inrådan från andra med erfarnheter verkar det helt tydligt vara så att man ska köpa ungfisk och undvika utfärgade fiskar och sätta i mycket fisk samtidigt. Idealet borde vara att köpa typ 20 unga honor från en odlare och 10 unga hannar från en annan odlare. Dock är det väldigt troligt att en sådan satsning ger 20 hannar och 10 honor eftersom att de är väldigt vanligt att hannar undertrycks och maskerar sig som skenhonor. Jag köpte 10 individer som jag trodde var 2 hannar i gruppen. Till slut hade det visat sig att jag hade 6 hannar av 10.

        Så för att rent praktiskt få ihop det skulle jag satsa på att köpa 5 troliga hannar och 30 honor som ungfiskar från olika odlare. Vildfångat är ett vågspel för den som känner sig ha råd med att förlora en grupp på sällsynta dvärgciklid specifika virus.

        Min erfarenhet säger att Agassizi är väldigt aggressiva och svåra att ha flera(men jag har aldrig haft fler än 8 individer så om man går upp på 30 kanske det går bra). Apsitogrammoides Pucallpaensis går bra, jag har läst om att folk lyckats bra med Enotus och liknande.

        Om man går utanför Apistogrammor som är underbara(men känsliga) fiskar ska man inte underskatt fjärilsciklid som är underbara att se eftersom de går i så tajta par: Släpper man i dem samtidigt går det även fint att släppa i utfärgade fjärilar.

        Så varför inte 10 par fjärilar och några schackbrädes, det blir nog ett härligt kar. Fjärilar är ju dessutom billiga och lätta att skilja hannar från honor så det bör vara lätt att köpa från olika odlare.
        Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

        Kommentar

        • Bilbo
          NCS Medlem
          • april 2002
          • 1159

          #5
          Också detta ett mycket intresssant förslag. Hur många kardinaltetror kan man trycka i utan att det blir för trångt? Jag hade 80 st i ett 450-liters och det var nästan lite glest.
          // Magnus Arvidsson

          Kommentar

          • plåtis
            Användare
            • juni 2002
            • 212

            #6
            Jag har haft ca120st kardinaler. 2 hannar agazissi 5 honnor. 6 fjärilar och två par A Vijeta i 300 liter. Det har funkat länge. Mycket rötter och kokosnötter+ mycket med växter.(javamossa eller något annat tät kring nötterna)
            Lasse.H

            Kommentar

            • PatrikMalmo
              Användare
              • maj 2005
              • 4642

              #7
              Mitt tips är som tidigare förslag, begränsa dig till en art men håll många. Du slipper det tradiga i att någon i ett par dör och du ska försöka få fatt i en ny. Beteendet får du ändå. Flera arter apisto i ett stort kar gör också lätt att man "tappar bort" fisken. Du kan få leta länge innan du ser den du vill se. Med många av en art trollar man bort det problemet. Skaffa även bok- eller eklöv och lägg på botten. Dels är det snyggt och dels använder apistona det som grottor och gömställen.

              Om du nu ändå vill ha många arter så se till att utseendet skiljer sig åt så mycket det går. Ett klassiskt tips från en artikel i tidskriften Akvariet är kurvciklid, opalciklid samt fjärilsciklider. Olika utseende och olika beteenden. Inred då akvariet med tre välavgränsade revir.

              Hilsen,

              P
              Ingen fisk har läst böckerna.

              Kommentar

              • Bilbo
                NCS Medlem
                • april 2002
                • 1159

                #8
                Tack för era svar, nu börjar planen ta form.........
                Blir nog minst 2 par med Dicrossus maculatus "Santarem", och sedan ett 20- tal fjärilsciklider. Som kronan på verket blir det ett 150-tal kardinaltetror. Eklöv får jag samla i höst när de ramlat av.
                // Magnus Arvidsson

                Kommentar

                • Banderad
                  Användare
                  • februari 2006
                  • 3479

                  #9
                  Ursprungligen postat av Bilbo
                  Tack för era svar, nu börjar planen ta form.........
                  Blir nog minst 2 par med Dicrossus maculatus "Santarem", och sedan ett 20- tal fjärilsciklider. Som kronan på verket blir det ett 150-tal kardinaltetror. Eklöv får jag samla i höst när de ramlat av.
                  Glöm inte att visa oss bilder när fisken har anlänt. Jag tycker det låter som ett jätteintressant kar där du kombinerar ciklidernas beteende (och även fina färger) med Kardinalernas snygga färger. Jag hade nog inte tvekat (om budgeten tillåter) att kasta i ytterligare 50 kardinaler. Ett gång bilbukar hade varit snyggt också, samt lite L-malar (kanske även något corydorasstim).

                  /Jocke

                  Kommentar

                  • Bilbo
                    NCS Medlem
                    • april 2002
                    • 1159

                    #10
                    Jag har idag några Guldancistrus, en Golden Nugget och en pekoltia vittata, samt även en grenmal och 4 st Corydoras Sterbai i karet, dessa kommer att få vara kvar, gruppen med Sterbai skall eventuellt kompletteras. Vore roligt att inte ha så stora fiskar eftersom sterbaierna leker regelbundet kanske det skulle kunna bli något.
                    Är det förresten någon som vet hur mycket det sänker pH med eklöv på bottnen. En grundförutsättning för mig är att jag skall slippa mecka för mycket med vattenvärden. Har mjukt vatten med pH 8.2 ur kranen, och det är rätt lättpåverkat. Har läst någonstans, och även experimenterat lite med alkottar för att sänka pH, finns det några fakta om det?
                    Senast redigerad av Bilbo; 10 augusti 2008, 12:25.
                    // Magnus Arvidsson

                    Kommentar

                    • c90368
                      Användare
                      • september 2007
                      • 890

                      #11
                      Ursprungligen postat av Bilbo
                      Tack för era svar, nu börjar planen ta form.........
                      Blir nog minst 2 par med Dicrossus maculatus "Santarem", och sedan ett 20- tal fjärilsciklider. Som kronan på verket blir det ett 150-tal kardinaltetror. Eklöv får jag samla i höst när de ramlat av.
                      Tycker du kan plocka med några Nannacara anomala Brön bågciklid också.

                      Billig i inköp, ganska tålig och framförallt väldig rolig att studera när de leker och det gör de ofta

                      http://www.youtube.com/user/c90368
                      /Maths

                      Kommentar

                      • plåtis
                        Användare
                        • juni 2002
                        • 212

                        #12
                        Jag har testa alkottar men kan inte säga hur mycket det sänkte pht. Men det blev mycket brunt vatten i karet. jag brukar sänka med fosforsyra. men oftast när jag starar upp ett nytt kar. Någon droppe till om det behövs vid vattenbyte. Kan tänka mig att det behövs många kottar till 720 l.
                        Lasse.H

                        Kommentar

                        • Bilbo
                          NCS Medlem
                          • april 2002
                          • 1159

                          #13
                          Blir inte fosforsyra väldigt positivt för alger? Min tanke är att minimera "bottenväxterna" och huvudsakligen ha flytväxter.
                          // Magnus Arvidsson

                          Kommentar

                          • PatrikMalmo
                            Användare
                            • maj 2005
                            • 4642

                            #14
                            Alkottar funkar ungefär som torv när det gäller att sänka pH - dvs det går inte att säga hur det funkar generellt. Beror på när kottarna är plockade, hur urlakade de är unt so weiter. Färgar vattnet gör de dock nästan alltid, rätt kraftigt dessutom. Viktigt att hålla koll på pH:t om du meckar med det så att det inte störtdyker.

                            Hilsen,

                            P
                            Ingen fisk har läst böckerna.

                            Kommentar

                            • Olorin
                              Användare
                              • maj 2005
                              • 1554

                              #15
                              Löv är enligt min erfarenhet rätt bra att sänka med, man kan lätt hälla i och ta bort om det skulle dippa. Lycka till hoppas på fina bilder. Sterbaierna konkurerar i viss mån med dvärgciklider, men fjärilar kan lägga ägg ganska högt ibland så de lyckas med lek trots corydoras.
                              Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...