Troffetråden 2008 - Del 2

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Cronan
    Användare
    • juli 2008
    • 907

    Ingen fara har läst igenom troffetråden 2006 och framåt innan jag köpte mina första troffar så jag har sett diskussionen förut.

    Kommentar

    • ozric
      Användare
      • mars 2004
      • 3187

      Kan vi inte ta den debatten igen? Jag fattar nämligen inte (glömt förstås) vad som e så "fel" med att tömma sina honor. Personligen ser jag bara fördelar med det. Visst,man får inte se honans yngelvård vilket e trevligt,men ärligt talat har jag ändå inte gjort det då de gånger jag har lämnat honan kvar i gruppen. Tvärtom faktiskt. Tycker det är "dålig avel" att låta en hona gå dubbel så lång tid än normalt,vilket ibland händer, pga stress vilket bara tär på honan och ynglen får en mkt dålig start i livet (märks ofta under resten av fiskens liv). Och att det är de starkaste ynglen som överlever av de "naturligt karspottade" ynglen...hur vet man det??

      Ok, din tur nu Per...
      "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
      c",)

      Kommentar

      • Falköping Andreas
        Användare
        • februari 2006
        • 1214

        Ursprungligen postat av Per Bjellert
        Försvunnit? Nja,en del har nog blivit uppätna men en del överlever alltid. Världen lider ännu ingen brist på tropheusyngel så det är inget direkt fel att låta naturen vara naturlig till en del. Men var och en gör ju som den vill.
        Att jämför ett akvarium med Naturen är väl en stor överdrift.... eller har du 1000000000000000000000000000000 liter stort akvarium?..... ett yngel i ett akvarium kan aldrig ges samma förutsättningar som i naturen för att klara sig på ett optimalt sätt vad gäller överlevnad och mänd mat de behöver få i sig.
        http://www.skovdeaf.se/

        Kommentar

        • akva99
          Användare
          • september 2005
          • 527

          jag har köpt flera yngelgrupper från tömda honor.så har man drivit upp dessa
          som man kan tycka tar evigheter.och så börjar de äntligen leka efter ett par dagar har de spottat eller ätit upp det själv.det går ett par lekar på en hona och så tröttnar man och säljer gruppen.jag har inte haft det problemet med vf eller so odlad fisk där går de oftast fram första leken.

          Kommentar

          • ozric
            Användare
            • mars 2004
            • 3187

            Jag ser det samtidigt som en fördel att de inte håller tiden ut om de e unga å leker (verkar gälla sp Black mer än Moorii tycker jag). En hona som inte sätts i lek förrän den har vuxit på sig lite håller sig i trim längre (bättre form) enligt mina erfarenheter (på Kiriza främst).
            "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
            c",)

            Kommentar

            • Oden70
              Användare
              • januari 2007
              • 869

              Ursprungligen postat av akva99
              jag har köpt flera yngelgrupper från tömda honor.så har man drivit upp dessa
              som man kan tycka tar evigheter.och så börjar de äntligen leka efter ett par dagar har de spottat eller ätit upp det själv.det går ett par lekar på en hona och så tröttnar man och säljer gruppen.jag har inte haft det problemet med vf eller so odlad fisk där går de oftast fram första leken.
              Nu blev jag nyfiken på ditt argument ang odlad och vfs förmåga att "hålla" tugg, ,,,
              Du menar att en fisk som levt i Sjön klarar bättre att tugga tiden ut än vad en akvarieuppdragen gör?? Vad får dig till denna slutsatts? Bara intresserad helt allmänt att höra...
              Själva tror jag att en akvarie uppdragen firre som tuggar första gången inte har mindre chans än en vf som tuggar första gången att gå tiden ut.
              Tror att vf ochså har en tendens att spotta första gångerna den tuggar.
              Men nu brukar vf vara större och lekmogna när dom kommer och kanske avlekt ett par gånger i sjön inann...
              Skulle vara skoj med flera tankar ang troffars förmåga att hålla tugg och då odlad v/s vf fiskar.....
              Har själva haft vf som inte kunnat hålla tiden ut samt odlade förstagångs tuggare som gått tiden ut, men även tvärt om....
              Petrochromis is da shit8)8)

              Kommentar

              • specmats
                Användare
                • december 2004
                • 3060

                tror inte det är nån direkt skillnad på vf vs odlat så länge honan får ruva klart, däremot "tvångsspottning" kan nog få negativ effekt
                Tropheus Duboisi halembe, so
                Melanochromis Auratus, vf
                Synodontis Petricola, odlade

                Akvarie-setup (Salt)

                Kommentar

                • ozric
                  Användare
                  • mars 2004
                  • 3187

                  Jag har inte fått fram ett enda yngel på ca 4 lekar av mina "nya" VF Lufubu på ca 4 månader.
                  Inte heller mina odlade Nkonde. (jo, 2 st det senaste halvåret på ca 6-7 lekar).
                  Nu på sistone har nog värmen spelat dem ett spratt, antar jag.Annars brukar jag skylla jag på att de e så matfixerade (tar de under ruvning in pellets å tuggar på kanske äggen stryker med?).

                  För övrigt tycker jag Oden har en poäng i tänket här.
                  "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                  c",)

                  Kommentar

                  • akva99
                    Användare
                    • september 2005
                    • 527

                    jag tror att honan helt klart påverkar ynglen.
                    vilket de tömda inte blir de blir sämre yngelvårdare.
                    det har ingen betydelse om de är vf eller odlade, det är bara det att jag vart så trött på dessa honor ( tömda ) som inte gav några yngel att köpte vf och so fiskar och blev jag av med mitt problem och har fått fram yngel.

                    Kommentar

                    • Göran Å
                      Användare
                      • december 2005
                      • 1295

                      [QUOTE=ozric;743685]Jag har inte fått fram ett enda yngel på ca 4 lekar av mina "nya" VF Lufubu på ca 4 månader.
                      Inte heller mina odlade Nkonde. (jo, 2 st det senaste halvåret på ca 6-7 lekar).
                      Nu på sistone har nog värmen spelat dem ett spratt, antar jag.Annars brukar jag skylla jag på att de e så matfixerade (tar de under ruvning in pellets å tuggar på kanske äggen stryker med?).QUOTE]

                      ************************************************** ******
                      Jag har för mig att jag någonstanns har läst att troffar leker sämre under den ljusa tiden på året ex juni juli ( gäller inte kar som står i mörka källare ) eftersom det inte är mörkt i rummet tillräckligt länge under natten. Tycker att det stämmer in på mina Kambwimba efter att haft dem under 2 sommrar nu .
                      Fick en lek i veckan efter att väntat länge, jätteroligt i några dagar innan hon svalde tillsammans med räkmixen.
                      Men som tur är så är det fler som är på G efter sommaruppehållet...

                      Mvh Göran
                      http://www.skovdeaf.se/
                      http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=113642
                      http://www.skovdefagelklubb.se/

                      Kommentar

                      • deelay
                        Användare
                        • september 2002
                        • 5394

                        Ursprungligen postat av Göran Å
                        Jag har för mig att jag någonstanns har läst att troffar leker sämre under den ljusa tiden på året ex juni juli ( gäller inte kar som står i mörka källare ) eftersom det inte är mörkt i rummet tillräckligt länge under natten. Tycker att det stämmer in på mina Kambwimba efter att haft dem under 2 sommrar nu .
                        Fick en lek i veckan efter att väntat länge, jätteroligt i några dagar innan hon svalde tillsammans med räkmixen.
                        Men som tur är så är det fler som är på G efter sommaruppehållet...

                        Mvh Göran
                        Riftlake cikliderna mår absolut bäst och fungerar bäst om dom har kolsvart i ca12 timmar per dygn, har jag kommit fram till =)
                        http://www.aquariumstockholm.se/

                        Kommentar

                        • cichlids4fun
                          NCS Medlem
                          • april 2002
                          • 3111

                          de flesta jag känner som brukar tömma sina honor säger själva att de skulle låta firrarna gå och spotta själva om de hade möjlighet, det krävs ju ett gäng spottburkar om man har lite fiskar att låta dem gå själva i lugn och ro, så ofta tycker jag att många går in i denna debatt med fel förutsättningar de har sällan provat bägge alternativen. Jag är 100% för att låta fiskarna ruva och spotta själva likadant med all fisk, tar inte gärna yngel tidigt från scalarer heller.........men det är ju min uppfattning.
                          Mvh
                          Peter

                          don´t drink water-fish ..... in it!

                          Kommentar

                          • Göran Å
                            Användare
                            • december 2005
                            • 1295

                            Ursprungligen postat av deelay
                            Riftlake cikliderna mår absolut bäst och fungerar bäst om dom har kolsvart i ca12 timmar per dygn, har jag kommit fram till =)
                            Låter bra...då hade jag inte helt fel i min teori...

                            Undrar hur norrlänningarna gör med alla sina soltimmar som finns där dygnet runt på sommaren......en svart filt över karet när det är dax att sova eller...

                            /Göran
                            http://www.skovdeaf.se/
                            http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=113642
                            http://www.skovdefagelklubb.se/

                            Kommentar

                            • Danne_K
                              Användare
                              • februari 2006
                              • 777

                              Ursprungligen postat av Göran Å
                              Låter bra...då hade jag inte helt fel i min teori...

                              Undrar hur norrlänningarna gör med alla sina soltimmar som finns där dygnet runt på sommaren......en svart filt över karet när det är dax att sova eller...

                              /Göran
                              Jag gör inget alls utan kör på som vanligt. Dock leker fisken väldigt lite på sommaren sen om det beror på ljuset, värmen el om det beror på något helt annat låter jag vara osagt.

                              Glömde skriva att vi köpte hus ifjol höstas så nu i sommar har dom gått i en källare där det är betydligt mörkare och svalare än lägenheten. Men det blev inte någon större skillnad på leken. Blir intressant att se nästa sommar när akvarierummet förhoppnings vis är helt klart och man mörklägger helt på nätterna.
                              Senast redigerad av Danne_K; 26 augusti 2008, 04:28.

                              Kommentar

                              • ozric
                                Användare
                                • mars 2004
                                • 3187

                                Ursprungligen postat av cichlids4fun
                                de flesta jag känner som brukar tömma sina honor säger själva att de skulle låta firrarna gå och spotta själva om de hade möjlighet, det krävs ju ett gäng spottburkar om man har lite fiskar att låta dem gå själva i lugn och ro, så ofta tycker jag att många går in i denna debatt med fel förutsättningar de har sällan provat bägge alternativen. Jag är 100% för att låta fiskarna ruva och spotta själva likadant med all fisk, tar inte gärna yngel tidigt från scalarer heller.........men det är ju min uppfattning.
                                Du menar det "3:e alternativet" att låta honorna släppa ynglen i EGET kar? Det har inte heller funkat för mig personligen.Jo,yngelvården i sig förstås men inte "välkomnadet tillbaka" av övriga i gruppen sen,sas. Kanske även DET är en vanesak för gruppen,att det försvinner och kommertillbaka honor med nya dofter så att det blir oproblematiskt efter några ggr?? Tycker detta sättet verkar det mest jobbiga också.
                                Har man fått tag på en ruvande hona i stora burken kan man ju lika gärna bända upp truten och ruska ut di små,å vips tebax med mamsingen så hon får käka upp sig igen.Alla nöjda å glada!

                                Men c4f; vad är DITT argument mot att inte våldstömma honorna då? Det är DET som intresserar mig.
                                "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                                c",)

                                Kommentar

                                Arbetssätt...