Troffetråden 2008 - Del 2

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Per B
    Användare
    • september 2005
    • 1250

    Ursprungligen postat av Falköping Andreas
    Att jämför ett akvarium med Naturen är väl en stor överdrift.... eller har du 1000000000000000000000000000000 liter stort akvarium?..... ett yngel i ett akvarium kan aldrig ges samma förutsättningar som i naturen för att klara sig på ett optimalt sätt vad gäller överlevnad och mänd mat de behöver få i sig.
    Att man inte kan efterlikna naturen helt kan väl aldrig vara ett argument för att inte försöka efterlikna naturen så gott vi kan i en begränsad akvariemiljö?

    Min erfarenhet (som i och för sig är begränsad) är att yngel efter tvångsspottade honor blir sämre ruvare/mödrar. De tar längre tid på sig och behöver fler försök för att få fram en kull. De fungerar också sämre som barnkammare.

    Ozric, jag föredrar att flytta en hona som inte törs släppa ynglen. När honan får komma till ett spottkar brukar hon inom en dag eller två släppa ynglen och efter en vecka fångar jag upp henne och flyttar tillbaka henne till gruppen. Jag har behövt göra så vid tre tillfällen och honorna har aldrig jagats eller stressats. Naturligt? Nej i och för sig inte. Dock mer naturligt än att peta in ett plastgem i munnen på en fisk för att få den att släppa ifrån sig de yngel den försöker skydda.

    Jag tror att det vanligaste skälet för att tvångstömma honor är att få fram så många yngel som möjligt på kortast möjliga tid. Denna "ekonomiska" syn på hobbyn sprids som det "naturliga sättet" att odla fisk. Minns trådar där nybörjare säger "Hej, nu har jag tömt min hona. Ynglen är pyttesmå, vad gör jag nu"?
    mvh Per

    Tanganyika och Västafrika i burkarna

    Kommentar

    • cichlids4fun
      NCS Medlem
      • april 2002
      • 3111

      Ursprungligen postat av ozric
      Du menar det "3:e alternativet" att låta honorna släppa ynglen i EGET kar? Det har inte heller funkat för mig personligen.
      Jag räknade inte med alternativet att låta honorna släppa i sitt vanliga kar för det är ju egentligen inget alternativ till att tvångstömma då bara kanske 10-20% överlever.

      Ursprungligen postat av ozric

      Men c4f; vad är DITT argument mot att inte våldstömma honorna då? Det är DET som intresserar mig.
      Jag tycker det verkar vara väldigt stressande för honorna att sitta och klämma på dem, tycker de inte blir sig själva på fler veckor efteråt och håller sig undan i karet, dessutom så har jag den erfarenheten att de kan släppa för tidigt om de blir stressade igen, dessutom gillar jag att se naturlig yngelvård, finns ju inget bättre att se när honan plockar in dem i truten igen när man närmar sig burken, och varför skule jag tvångstömma när jag inte behöver göra det iof så odlar jag inte troffar på den nivån, men jag gör likadant med alla munruvare....
      Mvh
      Peter

      don´t drink water-fish ..... in it!

      Kommentar

      • Göran Å
        Användare
        • december 2005
        • 1295

        Yngelvårdande Kambwimba hona

        Bild 1. Kambwimba hona (ca11cm) med 8 yngel.
        Bild 2. Dax att sova.
        Bild 3. Å så är vi på väg in till sängkammaren.
        Bild 4. Nu är alla 8 inne.

        Tidstudie
        Dag 25 efter lek flyttades honan till 60L spottkar.
        Dag 34 såg jag ynglen för första gången.
        Dag 44 stängde honan munnen för ynglen.
        Dag 46 flyttades honan tillbaka till gruppen utan problem.
        Honan har ätit mat hela tiden och var i bra kondition.Räkmix första 14 dag sedan NLS + räkmix.

        Tömmning av hona
        De gånger jag tömmer en hona så är det ca 25 dag efter lek och det brukar gå mycket smärtfritt.
        Lägger honan i en glassburk med lite vatten i och öppnar munnen försiktigt med ett gem och ynglen simmar ut självmant, ibland behövs inte ens gemet..

        Dessa bilder har jag visat tidigare men tycker att de passar in i ovan diskussion.


        Mvh Göran
        http://www.skovdeaf.se/
        http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=113642
        http://www.skovdefagelklubb.se/

        Kommentar

        • Mattias777
          Användare
          • november 2006
          • 1493

          Ursprungligen postat av Göran Å
          Bild 1. Kambwimba hona (ca11cm) med 8 yngel.
          Bild 2. Dax att sova.
          Bild 3. Å så är vi på väg in till sängkammaren.
          Bild 4. Nu är alla 8 inne.

          Tidstudie
          Dag 25 efter lek flyttades honan till 60L spottkar.
          Dag 34 såg jag ynglen för första gången.
          Dag 44 stängde honan munnen för ynglen.
          Dag 46 flyttades honan tillbaka till gruppen utan problem.
          Honan har ätit mat hela tiden och var i bra kondition.Räkmix första 14 dag sedan NLS + räkmix.

          Tömmning av hona
          De gånger jag tömmer en hona så är det ca 25 dag efter lek och det brukar gå mycket smärtfritt.
          Lägger honan i en glassburk med lite vatten i och öppnar munnen försiktigt med ett gem och ynglen simmar ut självmant, ibland behövs inte ens gemet..

          Dessa bilder har jag visat tidigare men tycker att de passar in i ovan diskussion.


          Mvh Göran
          Underbara bilder göran, ynglen ser ju ganska stora ut?
          Hur stora kan dom vara o endå simma in i honans mun?


          http://www.fiskformedlingen.se/odl.asp?id=353

          Kommentar

          • Göran Å
            Användare
            • december 2005
            • 1295

            Ursprungligen postat av Mattias777
            Underbara bilder göran, ynglen ser ju ganska stora ut?
            Hur stora kan dom vara o endå simma in i honans mun?
            Normalt så ligger mina yngel i storleken 17mm vid dag 25 men i ovan bildserie så är de mycket större ( mätte dem tyvärr inte ) gissar på mellan 17-22mm...

            Mvh Göran
            http://www.skovdeaf.se/
            http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=113642
            http://www.skovdefagelklubb.se/

            Kommentar

            • ozric
              Användare
              • mars 2004
              • 3187

              Ok, I see!
              Så här för mig.... De gånger jag tagit upp en ruvande hona till eget kar för att självmant släppa i rättan tid (enda orsak ; för att ajg skall få se vallandet) har hon visat stor stress (till synes helt oavsett vilken dag i ruvningen hon e i). En teori om det är att ju "starkare/dominantare" hon e i stara karet,ju mer lättstressad blir hon i solo-karet, medans de svagare honor lättare kommer till ro i spottkaret. Kanske kan det va så?
              Vet ej om jag minns rätt nu men har dessa utplockade självtömda honor varit ifrån gruppen mer än 2 veckor har det alltid gått tokigt för honan vid återflytten till gruppen (nattetid). Vid två tillfällen på detta viset (av minst 4) tog det över ett halvår innan de blev 100% accepterade i gruppen. (testpiloter va VF Nkonde + odlade & SO Kiriza).Mkt möjligt att den "studien" säger alldeles för lite men för mig var det iaf övertygande nog att det var "fel sätt" för troffarna hos mig.
              Mina fd Kiriza (fr Roger Perssons stam (våldstömda fö)) jag hade var jag också typ tvungen att våldstömma för om inte kunde de gå över 7 veckor å det e ingen vacker syn kan jag lova.Sp Black e dumma på det viset att de tydligen , sen när de skall tilll att lägga på sig hullet igen, hellre verkar producera nya ägg, och kunde då alltså lekas av långt innan de va "fit",sas.

              Med lite tidigare träning (på Mbunas som fö va svårare att tömma) så tycker jag absolut inte att det är särskilt stressande för en hona att bli tömd på larver/yngel.Det e ju gjort på några sekunder. Och av alla olika sätt jag dragit upp yngel på har dessa yngel blivit bäst (mest naturliga kroppsform,vilket jag håller som nästan lika viktigt som perfekta färger).

              Nice Göran! Det gick alltså helt smärtfritt att återintroducera henne?
              "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
              c",)

              Kommentar

              • Göran Å
                Användare
                • december 2005
                • 1295

                Ursprungligen postat av ozric
                Nice Göran! Det gick alltså helt smärtfritt att återintroducera henne?
                Tack Ozric
                Inga problem med denna honan och övriga gruppen.......

                Annars rekomenderar jag mörkläggningsknepet......som jag testat på en singel troffehanne som skulle tillbaka till gruppen se denna beskrivning här..www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=58928

                Mvh Göran
                http://www.skovdeaf.se/
                http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=113642
                http://www.skovdefagelklubb.se/

                Kommentar

                • Jonas E
                  Användare
                  • februari 2003
                  • 2533

                  Ursprungligen postat av Falköping Andreas
                  Att jämför ett akvarium med Naturen är väl en stor överdrift.... eller har du 1000000000000000000000000000000 liter stort akvarium?..... ett yngel i ett akvarium kan aldrig ges samma förutsättningar som i naturen för att klara sig på ett optimalt sätt vad gäller överlevnad och mänd mat de behöver få i sig.
                  Å andra sidan kanske överlevnadsmöjligheterna är en aning större efterom de som låter sina troffar spotta i akvariet inte har rovfiskar så som calvus/julidochromis mfl. simmandes rundor i samma akvarium. Några rejäla stenrösen möjliggjör att ynglena kan klara sig. Har man även dessa stenrösen brukar det samlas mängder med mat där som de vuxna inte kommer åt. Det kan funka, men det funkar inte för alla att få upp yngel till stor storlek i det akvarium där de vuxna bor.

                  Göran Å's fotoserie uppvisar ett beteende som jag också har sett "in action". Mina var tropheus ikola och någon större stress kunde jag inte se på honan, hon tog väl hand om sina små i 2.5-3 veckor innan hon sattes tillbaka till gruppen. Inga större problem alls. Gick kanon. Kan dock vara problem i grupper med agressionsproblem.
                  /Jonas
                  540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                  Kommentar

                  • LN
                    Användare
                    • december 2004
                    • 4744

                    Grymt häftig bildserie Göran.
                    Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                    Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                    Kommentar

                    • Matz Karlsén
                      Användare
                      • februari 2004
                      • 1127

                      Tog lite bilder av mina dubbar. De är köpta som Maswa. Men är de det? Nu kan väl ni som är troffeexperter säga vad ni tycker? I vilket fall som helst så är jag väldigt nöjd med dem
                      To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!

                      Kommentar

                      • daniel_i_malmö
                        Användare
                        • april 2002
                        • 1338

                        Ursprungligen postat av Cronan
                        Ingen fara har läst igenom troffetråden 2006 och framåt innan jag köpte mina första troffar så jag har sett diskussionen förut.
                        Kul med fler från Malmö på forumet! Välkommen! Bra gjort att läsa på innan du köpte firrarna, troffar kan ju vara lite speciella. Lycka till med dina yngel!
                        Tjugofem år med ciklider.
                        http://www.malmoakvarieforening.se
                        Centralamerika 2006
                        Svart kaffe och drömmeri...

                        Kommentar

                        • ozric
                          Användare
                          • mars 2004
                          • 3187

                          Ursprungligen postat av Matz Karlsén
                          Tog lite bilder av mina dubbar. De är köpta som Maswa. Men är de det? Nu kan väl ni som är troffeexperter säga vad ni tycker? I vilket fall som helst så är jag väldigt nöjd med dem
                          Är de köpta som Maswa får man väl tro på att det är just Maswa. Jag tycker onekligen det ser som det.Alternativet skulle väl vara Halembe-varianten då. Jag köpte en gång ett 40-tal f1 Maswa från "europas bästa VF-grupp" ,som säljaren uttryckte det, men det visades bara va skrotfisk.
                          "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                          c",)

                          Kommentar

                          • Mattias777
                            Användare
                            • november 2006
                            • 1493

                            Ursprungligen postat av ozric
                            Är de köpta som Maswa får man väl tro på att det är just Maswa. Jag tycker onekligen det ser som det.Alternativet skulle väl vara Halembe-varianten då. Jag köpte en gång ett 40-tal f1 Maswa från "europas bästa VF-grupp" ,som säljaren uttryckte det, men det visades bara va skrotfisk.
                            Vad gjorde dom till skrotfisk?


                            http://www.fiskformedlingen.se/odl.asp?id=353

                            Kommentar

                            • ozric
                              Användare
                              • mars 2004
                              • 3187

                              Ursprungligen postat av Mattias777
                              Vad gjorde dom till skrotfisk?
                              De levde inte upp till mina krav.Inte på långa vägar faktiskt.
                              "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                              c",)

                              Kommentar

                              • stiffe
                                Användare
                                • april 2002
                                • 953

                                Gammal goding i denna debatt om att tömma eller inte tömma http://www.youtube.com/watch?v=zoVkLCOR41o
                                mvh Stefan

                                Kommentar

                                Arbetssätt...