Troffetråden 2008 - Del 2

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Oden70
    Användare
    • januari 2007
    • 869

    Ursprungligen postat av jonre723
    Jag har svårt för Kalambon. Tycker faktiskt mest att de ser ut som döda fiskar.
    Ja, det var också en jämförels jag inte hört inann
    Tror att en del gillar G.Kalambo för att det e INTE många som har den. Och ibland verkar det finnas 2 läger ang sådant. Dom som tycker om ovanliga firra och dom som e traditionella och villa ha "vanliga" firrar. Det ända jag tycker e att var och en skall välja och inte skaffa en "bara" för att andra tycker den i nice.
    Vi var 2 som var över i Dk och vi tyckte om olika G.Kalambo hanar, tänk om vi varigt 10 som åkt. DÅ hade det kanske varigt 10 olika favoriter.
    Så om 2 inte kan komma överrens om vilken som e snyggast så förstår jag att flera kommer inte att underlätta valet av Golden Kalambos status som nice eller uggley-Sällan en firre skappar sådana olika reaktioner som Goldenen gör
    Petrochromis is da shit8)8)

    Kommentar

    • jonre723
      Användare
      • oktober 2004
      • 439

      Klart att hypen består när den är så pass ovanlig. Jag gillar troffarna, men inte i närheten av vad jag gillar exempelvis sandsillar. När det kommer till Tropheus är det mest färgen som tilltalar. Jag har därför inga bruna troffar. Inte heller några som ser ut som om de legat flytandes i en vecka...

      Fina fläckar på körsbären förresten.
      Och så är det.
      /J

      Kommentar

      • Robbe
        Användare
        • februari 2003
        • 527

        Håller helt klart med dig(för en ggn:s skull )0den70, dom är helt gryma...
        Sen vad det gäller tycke och smak så är det väl som vanligt.....mycket olika..
        Men jag tror att har man väl sett en vf golden Kalambo live så tror jag att många , många fler hade gillat den.
        Jag har själv varit i dk och spannat in den vf golden Kalambo gruppen (som jag har för mig att han är ganska så ensam om, t om i hela världen) och om man jämför den live med bilderna som Oden70 tagit så är det en rejält stor skillnad, även om jag gillar Odens bilder.
        Sen tror jag även att det spelar roll hur långt ner i troffe träsket man sjunkit
        och även såklart hur pass vanlig eller ovanlig den är.
        Det enda som jag hade själv imot golden Kalambona var priset och det tror jag skrämmer iväg dom flesta som ännu inte sjunkit alldelles för långt ner i träsket
        Senast redigerad av Robbe; 24 augusti 2008, 06:38.

        Kommentar

        • Oden70
          Användare
          • januari 2007
          • 869

          Ursprungligen postat av Robbe
          Håller helt klart med dig(för en ggn:s skull )0den70, dom är helt gryma...
          Sen vad det gäller tycke och smak så är det väl som vanligt.....mycket olika..
          Men jag tror att har man väl sett en vf golden Kalambo live så tror jag att många , många fler hade gillat den.
          Jag har själv varit i dk och spannat in den vf golden Kalambo gruppen (som jag har för mig att han är ganska så ensam om, t om i hela världen) och om man jämför den live med bilderna som Oden70 tagit så är det en rejält stor skillnad, även om jag gillar Odens bilder.
          Sen tror jag även att det spelar roll hur långt ner i troffe träsket man sjunkit
          och även såklart hur pass vanlig eller ovanlig den är.
          Det enda som jag hade själv imot golden Kalambona var priset och det tror jag skrämmer iväg dom flesta som ännu inte sjunkit alldelles för långt ner i träsket
          Då har jag sjunkigt LÅÅÅNNNGGGTTT ner
          Petrochromis is da shit8)8)

          Kommentar

          • Robbe
            Användare
            • februari 2003
            • 527

            Ursprungligen postat av Oden70
            Då har jag sjunkigt LÅÅÅNNNGGGTTT ner
            Vadå, köpte du vf golden Kalambo??

            Kommentar

            • Oden70
              Användare
              • januari 2007
              • 869

              Nä inte jag inte.......Har ju slutat med fisk
              Petrochromis is da shit8)8)

              Kommentar

              • Cronan
                Användare
                • juli 2008
                • 907

                hej första gången jag skriver här på forumet . Undrar när jag kan börja mata mina troffe yngel tömde honan igår och yngeln har fortfarnde en liten gulsäck kvar ? Tror att det heter så iaf. Har bara haft mängder med reptiler innan men en kompis fick över mig till troffeträsket så nu väntar ett fiskrum framåt höst kanten . Tycker att han borde få betala hälften iaf

                Kommentar

                • ozric
                  Användare
                  • mars 2004
                  • 3187

                  Cronan; ynglen äter fast de har gulesäck kvar. Jag som inte gillar att gegga med artemia ger xtra finmald räkmix,cyclops och lite NLS Grow till mina nyspottade.

                  OT- Vad för reptliler var det du pysslade med? Själv säljer jag av någar troffe-grupper just nu för ev ett "kamel-projekt".
                  "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                  c",)

                  Kommentar

                  • Per B
                    Användare
                    • september 2005
                    • 1250

                    Hej Cronan. Välkommen till forumet! Du kan mata med finsmulat torrfoder eller NLS.

                    Varför tömmer du dina honor?
                    mvh Per

                    Tanganyika och Västafrika i burkarna

                    Kommentar

                    • Cronan
                      Användare
                      • juli 2008
                      • 907

                      Tack för svaren då kan jag börja mata i kväll . Jag har haft en hel del bla råttsnokar,dabbagamer,leguaner,varaner,geckos och en hel del annat med men framförallt pilgiftsgrodor även om det inte är en reptil . Enda jag har kvar är mina ryskalandskölpaddor . Andledningen att jag tömde honan var att det har försvunit en hel del yngel tidigare när jag låtit dom gå tiden ut i akvariet.

                      Kommentar

                      • Per B
                        Användare
                        • september 2005
                        • 1250

                        Försvunnit? Nja,en del har nog blivit uppätna men en del överlever alltid. Världen lider ännu ingen brist på tropheusyngel så det är inget direkt fel att låta naturen vara naturlig till en del. Men var och en gör ju som den vill.
                        mvh Per

                        Tanganyika och Västafrika i burkarna

                        Kommentar

                        • Cronan
                          Användare
                          • juli 2008
                          • 907

                          jag tänkte jag skulle ut öka min grupp med c.a tjugo tal djur och en av troffar har en väldigt förkärlek för yngel tyvär ett av prakt exemplaren så han får gå kvar i burken .

                          Kommentar

                          • Robbe
                            Användare
                            • februari 2003
                            • 527

                            Ursprungligen postat av Per Bjellert
                            Försvunnit? Nja,en del har nog blivit uppätna men en del överlever alltid. Världen lider ännu ingen brist på tropheusyngel så det är inget direkt fel att låta naturen vara naturlig till en del. Men var och en gör ju som den vill.
                            Så världen lider ännu ingen brist på tropheusyngel??
                            Där har du nog ganska fel, speciellt eftersom cronan ännu inte nämnt vilken art han har.
                            Det finns en hel del arter bland ttropheus som mer eller mindre snart är utrotningshotade.

                            Kommentar

                            • Cronan
                              Användare
                              • juli 2008
                              • 907

                              Honan jag tömde var en Tropheus duboisi Halembe F1 (är dom köpta som iaf) tycker vissa av dom liknar mer Mazwa .Så så ovanliga är dom inte .Har även en grupp Moliro av väldigt skiftande kvalite vissa av djuren är kanon medans andra bara är grå bruna .

                              Kommentar

                              • Per B
                                Användare
                                • september 2005
                                • 1250

                                Nja Robbe, jag har nog generellt sett ganska så rätt. "Speciellt eftersom" är ett ogiltigt argument medan "generellt" är giltigt eftersom vi ju inte visste vilken variant Cronan talade om. Nu klarade jag mig ju skapligt ur fällan eftersom han har Halembe och inte Maswa. :-P

                                Sorry Cronan. Du hamnar i en gammal debatt som rör huruvida det är rätt eller fel att inte låta cikliderna sköta sin yngelvård på egen hand...
                                mvh Per

                                Tanganyika och Västafrika i burkarna

                                Kommentar

                                Arbetssätt...