Troffetråden 2008 - Del 2

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    #91
    Ursprungligen postat av Johan F
    Jag förmodar att du menar att Golden inte blev lika orange som röd zebra
    Rätt...

    Vad jag menar också är att det är fel..i mina ögon..att klanka ned på astaxanthin bara för att det ger fiskarna en..för vissa personer..oönskad färgförstärkning på befintliga färgpigment. Astaxanthin är ingen artificiell produkt utan det är ett ämne som utvinns av fiskarna själva i deras naturliga födoregister..då främst av algätande arter. Astaxanthin finns även i en hel del andra naturresurser som det påvisas nedan.

    Kommentar

    • cf.akvarielagret
      Användare
      • april 2002
      • 5028

      #92
      Ursprungligen postat av Malawe
      Rätt...

      Vad jag menar också är att det är fel..i mina ögon..att klanka ned på astaxanthin bara för att det ger fiskarna en..för vissa personer..oönskad färgförstärkning på befintliga färgpigment. Astaxanthin är ingen artificiell produkt utan det är ett ämne som utvinns av fiskarna själva i deras naturliga födoregister..då främst av algätande arter. Astaxanthin finns även i en hel del andra naturresurser som det påvisas nedan.

      http://en.wikipedia.org/wiki/Astaxanthin
      Malawe
      håller med dig
      vem vill mata med mjöl bara för dom inte ska få bli för snygga ??
      har ni kollat hur maten ser ut i naturen är det samma hela året ??

      rätt
      Cyclops= innehåller Astaxanthin

      fel
      Räkmix= du stoppar i Astaxanthin
      jag är Ateist
      men Gud talade till mig
      Gud är stor
      jag frågade hur stor ? inget svar
      han kanske behövde låna toaletten

      Kommentar

      • Falköping Andreas
        Användare
        • februari 2006
        • 1214

        #93
        Ursprungligen postat av Malawe
        Astaxanthin missfärgar inte fiskar...det förstärker redan existerande färgpigment. Du får det att låta som att det missfärgar fiskarna och då beror det troligen..eller med största sannolikhet på överdosering vilket kan ge tyngre färger och markera mer.

        Jag fick inte Golden att bli Röd Zebra hur mycket jag än gav dom astaxanthin.
        åter igen malawe.... golden har bara gult pigment och oavsett hur mkt astaxantin du ger dom så är dom ändå bara gula dock kan de bli mer mättade gula. troffar är inte malawi och en tropheus färger är ett mkt mer komplext uppbyggd färg där fjällena innehåller en mängd förger ch man kan uppfatta detta genom att de skiftar i färg beroende på vilken vinkel en bild är tagen på en fisk. Ger man då astaxantin på en fisk som har ett dolt lite svagare anlag rött som man bara kan antyda i fjäll kanterna blir då effekten att det röda blir starkare och tar över mer och intrycket blir att den är rödare och man ser inte det gula lika tydligt längre vilket jag tycker är riktigt tråkigt på en regnbåge eller ilangi då tex.
        Senast redigerad av Falköping Andreas; 14 april 2008, 22:03.
        http://www.skovdeaf.se/

        Kommentar

        • StefanL
          Användare
          • augusti 2002
          • 10784

          #94
          Ursprungligen postat av Falköping Andreas
          åter igen malawe.... troffar är inte malawi. punkt slut.
          Det vet jag väl...jag har haft ett gäng med troffar...bl a Dubbar, Kachese, Kasanga, Ikola, Chaitika. Av dessa har Kasanga, Ikola och Chaitika matats med astaxanthin utan "oönskade bieffekter". Punkt slut.

          Kommentar

          • cf.akvarielagret
            Användare
            • april 2002
            • 5028

            #95
            Ursprungligen postat av Falköping Andreas
            åter igen malawe.... troffar är inte malawi. punkt slut.
            Ha ha försöker du vara nedsättande eller
            Astaxanthin fungerar på dom flesta fiskar
            visste du inte det
            jag är Ateist
            men Gud talade till mig
            Gud är stor
            jag frågade hur stor ? inget svar
            han kanske behövde låna toaletten

            Kommentar

            • Falköping Andreas
              Användare
              • februari 2006
              • 1214

              #96
              Ursprungligen postat av Malawe
              Det vet jag väl...jag har haft ett gäng med troffar...bl a Dubbar, Kachese, Kasanga, Ikola, Chaitika. Av dessa har Kasanga, Ikola och Chaitika matats med astaxanthin utan "oönskade bieffekter". Punkt slut.
              Ja på chaitika, ikola och dubbar är det inte fel men jag skulle inte ge det till kasanga dock men vill du ge det till dom så varsegon det är ditt beslut jag ville bara förklara min syn på det hela.
              http://www.skovdeaf.se/

              Kommentar

              • Falköping Andreas
                Användare
                • februari 2006
                • 1214

                #97
                Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
                Astaxanthin fungerar på dom flesta fiskar
                Jo på dom flesta men inte alla dock.
                Visste du inte det?
                http://www.skovdeaf.se/

                Kommentar

                • cf.akvarielagret
                  Användare
                  • april 2002
                  • 5028

                  #98
                  Ursprungligen postat av Falköping Andreas
                  Jo på dom flesta men inte alla dock.
                  Visste du inte det?
                  Visst Hjälper det alla fiskar

                  för det första är det ett näringsämne (svårt att klaga på)

                  sedan är det bra för betraktaren dvs vi som gillar färger

                  nästan alla fiskar får i mitt tycke bättre färger (tror till o med att black molly blir snyggare)
                  nämn en som blir fulare ??
                  jag är Ateist
                  men Gud talade till mig
                  Gud är stor
                  jag frågade hur stor ? inget svar
                  han kanske behövde låna toaletten

                  Kommentar

                  • StefanL
                    Användare
                    • augusti 2002
                    • 10784

                    #99
                    Ursprungligen postat av Falköping Andreas
                    Ja på chaitika, ikola och dubbar är det inte fel men jag skulle inte ge det till kasanga dock men vill du ge det till dom så varsegon det är ditt beslut jag ville bara förklara min syn på det hela.
                    Det är absolut inga fel att ge astaxanthin till Kasanga..OM man ger astaxanthin med måtta. Du får det att låta som att Astaxanthin målar dit färger som inte finns hos fiskarna Andreas...

                    Kommentar

                    • Falköping Andreas
                      Användare
                      • februari 2006
                      • 1214

                      Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
                      Visst Hjälper det alla fiskar

                      för det första är det ett näringsämne (svårt att klaga på)

                      sedan är det bra för betraktaren dvs vi som gillar färger

                      nästan alla fiskar får i mitt tycke bättre färger (tror till o med att black molly blir snyggare)
                      nämn en som blir fulare ??
                      Jaja du är av din åsikt men jag har gjort test på 40 ilangi yngel jag drog upp för ett gäng år sedan. 20st gick i ett och 20 i ett annat. Vid denna tiden så fanns ej astaxantin men cyclops fanns dock och det är ju ett foder som har astaxantin i sig. jag visste inte att det var jusst astaxantinet i dom som hade den färg givande effekten då dock. Ja iaf så fick halva gruppen en konstant efterrätts dos med cyclops efter de hade ätit en grön räkmix med väldigt lite räka i. De som fick cyclops blev mycket mörkare och de blev nästan oranga i det gula på buken. FULA i mitt tycke. Det tog över ett år innan detta försvann efter jag sluta med cyclopsen men de blev aldrig 100% bra.
                      De andra 20 fick ingen cyclops utan åt enbart räkmixen som även de andra fick. dessa blev klar gula på magen o blev kanon fina som vuxna och de såg ut som bilden i BTN bok om tanganyika. där en ilangi finns fotad som är jätte fin. så du kan hålla på med ditt jidder om vad du tycker men jag köper det inte. Men alla har ju rätt att göra som dom vill dock.
                      Senast redigerad av Falköping Andreas; 14 april 2008, 22:31.
                      http://www.skovdeaf.se/

                      Kommentar

                      • Falköping Andreas
                        Användare
                        • februari 2006
                        • 1214

                        Ursprungligen postat av Malawe
                        Det är absolut inga fel att ge astaxanthin till Kasanga..OM man ger astaxanthin med måtta. Du får det att låta som att Astaxanthin målar dit färger som inte finns hos fiskarna Andreas...
                        Ja med måtta kan jag hålla med om. men då får man nog inte ge mer än något gram/ kilo räk mix på sin höjd. på naturose astaxantin (2,5%)så fick jag rekomendationen att tillsätta 10gram/ kilo mix men har aldrig gjort det dock. den blir väldigt röd då. Med 5gram/ kilo så blir den lite brun bara och ger tillräcklig effekt på de flesta firrar (Malawi va detta jag körde på då o rödzebrerna blev väldigt röda) och fina. Jag vill inte skapa konflikt eller så ni kan tycka jag är dum som är av min åsikt men ni har rätt o tycka som ni vill.
                        Jag ville bara delge av min kunskap och erfarenhet.
                        http://www.skovdeaf.se/

                        Kommentar

                        • StefanL
                          Användare
                          • augusti 2002
                          • 10784

                          Det enda som jag kan tycka i detta sammanhang är att du styr din känsla mot astaxanthin för att du gillar inte hur fiskarna blir att se ut. Att Ilangi fick en rödare buk kanske var naturligt för arten då de tydligt har röda färgpigment i sig, men i dina ögon så blev det fel...

                          Om man tar Röd Zebra (ja jag vet malawi) så ser jag hemskt många blekgula i affärer men även hos privata hobbyister. För mig ser det då ut som att fiskarna har brister i sitt foder som gör att de bleknar i sina naturliga färger. Ett tillskott av astaxanthin..eller bara ett foder som innehåller astaxanthin ger arten betydligt naturligare orange färg som arten har i det vilda.

                          När jag gav mina Golden astaxanthin så påvisade de inga tendenser att bli orange för de har inte de pigmenten i sig. Deras gula färg blev mer mättad...djupgul..men inte alls åt det orange hållet. Det tycker jag bevisar för att astaxanthin inte "målar" dit färger som inte finns naturligt hos fisken.

                          Det är samma med astaxanthin som med allt annat...i lagom mängd är det ett tillskott som både ger fisken nyttiga näringsämnen samt förstärker existerande färgpigment.

                          Kommentar

                          • Cutekid
                            Användare
                            • januari 2003
                            • 3368

                            Får passa på att tacka Oden70 (Peter) för ett trevligt besök i kväll. Det var trevligt att pratas vid i lokalen stället för att tjöta på forumet.

                            Mvh
                            Carl

                            Besök petrochromis.com´s forum:

                            http://petrochromis.com/phpbb3/

                            Kommentar

                            • Falköping Andreas
                              Användare
                              • februari 2006
                              • 1214

                              Ursprungligen postat av Malawe
                              Det enda som jag kan tycka i detta sammanhang är att du styr din känsla mot astaxanthin för att du gillar inte hur fiskarna blir att se ut. Att Ilangi fick en rödare buk kanske var naturligt för arten då de tydligt har röda färgpigment i sig, men i dina ögon så blev det fel...

                              Om man tar Röd Zebra (ja jag vet malawi) så ser jag hemskt många blekgula i affärer men även hos privata hobbyister. För mig ser det då ut som att fiskarna har brister i sitt foder som gör att de bleknar i sina naturliga färger. Ett tillskott av astaxanthin..eller bara ett foder som innehåller astaxanthin ger arten betydligt naturligare orange färg som arten har i det vilda.

                              När jag gav mina Golden astaxanthin så påvisade de inga tendenser att bli orange för de har inte de pigmenten i sig. Deras gula färg blev mer mättad...djupgul..men inte alls åt det orange hållet. Det tycker jag bevisar för att astaxanthin inte "målar" dit färger som inte finns naturligt hos fisken.

                              Det är samma med astaxanthin som med allt annat...i lagom mängd är det ett tillskott som både ger fisken nyttiga näringsämnen samt förstärker existerande färgpigment.
                              Var någon stans säger jag att astaxantin målar dit färger? Och vam vill att en ilangi skall vara orange? Nä jag tycker då inte det iaf. Åter igen. En golden är ingen fisk man kan ha som exempel på vad astaxantinet påverkar. Golden har bara gult anlag och oavsett om du her 50 gram/ kilo mix så är dom bara gula ändå.
                              http://www.skovdeaf.se/

                              Kommentar

                              • StefanL
                                Användare
                                • augusti 2002
                                • 10784

                                Ursprungligen postat av Falköping Andreas
                                Var någon stans säger jag att astaxantin målar dit färger? Och vam vill att en ilangi skall vara orange? Nä jag tycker då inte det iaf. Åter igen. En golden är ingen fisk man kan ha som exempel på vad astaxantinet påverkar. Golden har bara gult anlag och oavsett om du her 50 gram/ kilo mix så är dom bara gula ändå.
                                Golden är väl ett perfekt exempel på att astaxanthin endast tillför färg där anlag för rött/orange finns. Ilangi har både gult och rött i sina färgpigment. Jag tvivlar på att arten blir helt röd/orange om de får astaxanthin och att det gula helt försvinner. De kan ge mer röda tendenser i den gula färgen pga att det röda ligger så nära..men att det gula skulle försvinna tycker jag känns främmande.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...