Troffetråden 2008 - Del 2

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • cf.akvarielagret
    Användare
    • april 2002
    • 5028

    Ursprungligen postat av Falköping Andreas
    Var någon stans säger jag att astaxantin målar dit färger? Och vam vill att en ilangi skall vara orange? Nä jag tycker då inte det iaf. Åter igen. En golden är ingen fisk man kan ha som exempel på vad astaxantinet påverkar. Golden har bara gult anlag och oavsett om du her 50 gram/ kilo mix så är dom bara gula ändå.
    Jamen det finns många olika gulafärger speciellt på golden
    och framförallt vid olika typer av mat
    jag är Ateist
    men Gud talade till mig
    Gud är stor
    jag frågade hur stor ? inget svar
    han kanske behövde låna toaletten

    Kommentar

    • Oden70
      Användare
      • januari 2007
      • 869

      Ursprungligen postat av Cutekid
      Får passa på att tacka Oden70 (Peter) för ett trevligt besök i kväll. Det var trevligt att pratas vid i lokalen stället för att tjöta på forumet.

      Mvh
      Det samma calle. Att träffas irl E ett bra sätt att skaffa sig en uppfattning om folk.. Många gånger kan saker som skrivs på ett forum formuleras fel och inann man hiner förklara vad man menar e saken redan uppblåst och så e det igång.....Irl e att föredra..
      Petrochromis is da shit8)8)

      Kommentar

      • Jonas E
        Användare
        • februari 2003
        • 2533

        "troffar är inte malawi och en tropheus färger är ett mkt mer komplext uppbyggd färg där fjällena innehåller en mängd förger ch man kan uppfatta detta genom att de skiftar i färg beroende på vilken vinkel en bild är tagen på en fisk."


        Seriöst astaxanthin tar fram de röda färgpigment som finns, gillar du inte det så e de finemang men gå inte o säg att tropheus har mycket mer avancerat färgsystem för det är nog inte helt vetenskapligt underbyggt. Det finns många Malawi som fungerar på exakt samma sätt.

        Ska jag vara helt ärlig är många orange Illangi mera tilltalande än de som är helgula i mitt tycke då de uppvisar en större mängd olika färger. De är ju inte helorange utan har gult, rött orange, lila och lite annat smått och gott i sig. Kanonsnygga firrar! Hade Illangi levt vid ett ställe med mycket astaxanthin o grejer hade de ju sett ut på så vis. Kanske chilanga är de Illangi som käkat lite extra astaxanthin i sjön, vad vet jag
        /Jonas
        540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

        Kommentar

        • specmats
          Användare
          • december 2004
          • 3060

          Ursprungligen postat av Jonas E
          "troffar är inte malawi och en tropheus färger är ett mkt mer komplext uppbyggd färg där fjällena innehåller en mängd förger ch man kan uppfatta detta genom att de skiftar i färg beroende på vilken vinkel en bild är tagen på en fisk."


          Seriöst astaxanthin tar fram de röda färgpigment som finns, gillar du inte det så e de finemang men gå inte o säg att tropheus har mycket mer avancerat färgsystem för det är nog inte helt vetenskapligt underbyggt. Det finns många Malawi som fungerar på exakt samma sätt.

          Ska jag vara helt ärlig är många orange Illangi mera tilltalande än de som är helgula i mitt tycke då de uppvisar en större mängd olika färger. De är ju inte helorange utan har gult, rött orange, lila och lite annat smått och gott i sig. Kanonsnygga firrar! Hade Illangi levt vid ett ställe med mycket astaxanthin o grejer hade de ju sett ut på så vis. Kanske chilanga är de Illangi som käkat lite extra astaxanthin i sjön, vad vet jag
          det finns en hel del malawi som har en mängd färger i varje fjäll precis som tropheus-ingen skillnad
          Tropheus Duboisi halembe, so
          Melanochromis Auratus, vf
          Synodontis Petricola, odlade

          Akvarie-setup (Salt)

          Kommentar

          • stiffe
            Användare
            • april 2002
            • 953

            Lite foton på Ilangi matade med mer än 10 gr Astaxanthin per kilo räkmix under mer än ett års tid.
            mvh Stefan

            Kommentar

            • stiffe
              Användare
              • april 2002
              • 953

              Kasanga med samma räkmix från nyspottat till idag när dom är ca 7-9 cm
              mvh Stefan

              Kommentar

              • Rauken
                Användare
                • januari 2007
                • 310

                Ursprungligen postat av Falköping Andreas
                åter igen malawe.... golden har bara gult pigment och oavsett hur mkt astaxantin du ger dom så är dom ändå bara gula dock kan de bli mer mättade gula.
                Hur kommer det sig att dom lätt blir "sotiga" om dom får för mycket spirulina? Det måste väl innebära att dom har svarta pigment i sig också, eller så "färgar" tillsatsen av sig...
                personligen tror jag att "färgtillsatser" i tillräckligt stor mängd ger synlig effekt oavsett pigment eller inte...
                När man är ute på djupt vatten är det bäst att hålla munnen stängd...

                Kommentar

                • Johan F
                  Användare
                  • mars 2006
                  • 2439

                  Ursprungligen postat av stiffe
                  Lite foton på Ilangi matade med mer än 10 gr Astaxanthin per kilo räkmix under mer än ett års tid.
                  Kanonfina firrar, riktigt fina med den gula kroppen och övergången till dom röda fenorna.
                  3000 liter med Tropheus
                  http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                  Tropheus sp. black Ikola
                  Tropheus sp. black Caramba
                  Tropheus red bishop Caramba
                  Tropheus Moorii Kambwimba
                  Tropheus Moorii Kapampa
                  Tropheus Duboisi Maswa

                  Kommentar

                  • Johan F
                    Användare
                    • mars 2006
                    • 2439

                    Matvägrande Troffe

                    Misstänker att ganska många av er har råkat ut för att någon Troffe matvägrar. Har hört det från några "bekanta" men ingen har lyckats och rädda fisken.
                    Så nu undrar jag om någon har något bra förslag på vad jag skall prova på. Jag har en Troffe i en större grupp som inte vill äta. Har provat på lite olika foder men inte. Den har nu gått ca 3 månader utan mat, det kan vara så att han äter när jag inte ser på (alger). I bland så tar han in mat men spottar ut, förslag? Misstänker att magen är förstörd och det kanske inte finns något sätt och rädda den med?
                    3000 liter med Tropheus
                    http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                    Tropheus sp. black Ikola
                    Tropheus sp. black Caramba
                    Tropheus red bishop Caramba
                    Tropheus Moorii Kambwimba
                    Tropheus Moorii Kapampa
                    Tropheus Duboisi Maswa

                    Kommentar

                    • Jonas E
                      Användare
                      • februari 2003
                      • 2533

                      Ursprungligen postat av Rauken
                      Hur kommer det sig att dom lätt blir "sotiga" om dom får för mycket spirulina? Det måste väl innebära att dom har svarta pigment i sig också, eller så "färgar" tillsatsen av sig...
                      personligen tror jag att "färgtillsatser" i tillräckligt stor mängd ger synlig effekt oavsett pigment eller inte...
                      Spirulina fungerar väl på ett lite annat sätt än astaxanthin om jag inte har fel för mig? Jag hade golden under många år och fick aldrig problem med sot när jag använde astaxanthin men spirulina höll jag mig borta ifrån efter att ha använt det en gång.
                      /Jonas
                      540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                      Kommentar

                      • Jonas E
                        Användare
                        • februari 2003
                        • 2533

                        Ursprungligen postat av specmats
                        det finns en hel del malawi som har en mängd färger i varje fjäll precis som tropheus-ingen skillnad
                        Glömde sätta dit att det inom kaninöronen var ett citat från falköpingandreas
                        /Jonas
                        540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                        Kommentar

                        • Rauken
                          Användare
                          • januari 2007
                          • 310

                          Ursprungligen postat av Jonas E
                          Spirulina fungerar väl på ett lite annat sätt än astaxanthin om jag inte har fel för mig? Jag hade golden under många år och fick aldrig problem med sot när jag använde astaxanthin men spirulina höll jag mig borta ifrån efter att ha använt det en gång.
                          Jo, dom är ju bra mot olika färger, men det jag menar är att om nu Golden bara har gula pigment så tyder det ju på att det går att "måla" fiskarna med färgämnen...
                          Nu tro jag i.o.f.s. att det inte är så att Golden bara har gula pigment eftersom "sotigheten" även kan uppstå när dom t.ex. är skrämda...
                          När man är ute på djupt vatten är det bäst att hålla munnen stängd...

                          Kommentar

                          • Stephan E
                            Användare
                            • februari 2005
                            • 307

                            Lite bilder från mobilen på mina Muzumi green.
                            Tillsvidare så får troffen på nedre bilden vara kvar men vi får se hur det blir när den blir större.
                            Projekt Tropheus Red belly samt Kiriza Gold.

                            Söker Tropheus Duboise (vitbandad) sjöodlad från Burundi.

                            Kommentar

                            • ozric
                              Användare
                              • mars 2004
                              • 3187

                              Ursprungligen postat av Johan F
                              Misstänker att ganska många av er har råkat ut för att någon Troffe matvägrar. Har hört det från några "bekanta" men ingen har lyckats och rädda fisken.
                              Så nu undrar jag om någon har något bra förslag på vad jag skall prova på. Jag har en Troffe i en större grupp som inte vill äta. Har provat på lite olika foder men inte. Den har nu gått ca 3 månader utan mat, det kan vara så att han äter när jag inte ser på (alger). I bland så tar han in mat men spottar ut, förslag? Misstänker att magen är förstörd och det kanske inte finns något sätt och rädda den med?
                              Är det ett fint exemplar som du supergärna vill rädda kan du köra i en dos Metronidazole fr Seachem.Ev ta ut den och behandla bara den. Gissar starkt på att den "vaknar upp" utav det. Men åas är tre månader utan krubb en lång tid och den är troligen mkt försvagad så den kan ju drabbas av nåt trist även om den börjar äta.
                              "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                              c",)

                              Kommentar

                              • Robbe
                                Användare
                                • februari 2003
                                • 527

                                Ursprungligen postat av Cutekid
                                Får passa på att tacka Oden70 (Peter) för ett trevligt besök i kväll. Det var trevligt att pratas vid i lokalen stället för att tjöta på forumet.

                                Mvh
                                Ursprungligen postat av Oden70
                                Det samma calle. Att träffas irl E ett bra sätt att skaffa sig en uppfattning om folk.. Många gånger kan saker som skrivs på ett forum formuleras fel och inann man hiner förklara vad man menar e saken redan uppblåst och så e det igång.....Irl e att föredra..
                                Är det Amors pilar som slagit ner månne ?

                                Kommentar

                                Arbetssätt...