Troffetråden 2008 - Del 2

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • shreek
    Användare
    • december 2006
    • 367

    Ursprungligen postat av pontus
    fick precis hem en låda Muzi, och håller på att koppa i dom nu, är super nöjd med dom, ska bli väldigt spännande o se hur dom kommer se ut om någon dag när dom acklimatiserat sig efter färden. shreek hur stora är dina muzi som du bifogade bilder på tidigare ? mvh / Pontus

    Grattis är dem VF eller odlade och hur många har du?
    Mina såldes som L på Aquarium Malawi dem är mellan 9-11cm och har precis börjat leka .Håller tummarna för att dem honor som tuggar nu håller hela vägen.
    Provar på saltbalja för tillfället

    Kommentar

    • pontus
      Användare
      • oktober 2003
      • 514

      F:1or det blev 22 st dom ser riktigt fina ut idag. dom ska få första maten om några timmar ;D, ja hopas dina honor går tiden ut, men har man bara bra med gömställen så brukar ju inte det va något problem för vildfångade lycka till.
      MVH / Pontus
      Passenger on Planet Earth:
      Pet.macro nsumbu
      Pet.moshi ikola
      Pet.Trewavasae
      Pet.Bulu-Point "Red"
      Pet.orthognathus tricolor mvuna
      Pet.Longola
      Tr.Ilangi
      Tr.Muzi
      Tr.Katonga
      Neo.Leleupi

      Kommentar

      • Göran Å
        Användare
        • december 2005
        • 1295

        Bildspel

        Under denna länk finns det ett trevligt bildspel för tillfället på flera olika troffe sorter:www.buntbarsch.ca/index.htm
        http://www.skovdeaf.se/
        http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=113642
        http://www.skovdefagelklubb.se/

        Kommentar

        • Falköping Andreas
          Användare
          • februari 2006
          • 1214

          Ursprungligen postat av Barracudan
          I de gamla Tropheus articklarna av Robert Roger? Persson från 1994 så säger han tvärt emot.

          Enligt honom ska man mata näingsfattigt för att ynglen hela tiden ska vara hungriga och gå och beta alger, betandet tror han gör att dom får brant panna. Det ska ta 5 år innan dom är vuxna om man matar rätt?????
          Ser du horisonten där långt bort? Gå inte dit för där är det ett stup......
          http://www.skovdeaf.se/

          Kommentar

          • Pettap
            NCS Medlem
            • januari 2005
            • 1385

            Ursprungligen postat av Göran Å
            Under denna länk finns det ett trevligt bildspel för tillfället på flera olika troffe sorter:www.buntbarsch.ca/index.htm
            Ett sådant bildspel skulle vi ha på artbeskrivningen här på ciklid.se. Det finns ju en del riktigt bra bilder tagna av proffs i den här tråden. Skulle det fungera eller?
            Mvh Peter
            4600L http://www.ciklid.org/forum/showthre...nganyikasj%F6n!
            900L https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=71480
            Källaren https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=71937

            Kommentar

            • Johan F
              Användare
              • mars 2006
              • 2439

              Ursprungligen postat av Göran Å
              Under denna länk finns det ett trevligt bildspel för tillfället på flera olika troffe sorter:www.buntbarsch.ca/index.htm
              Riktigt trevligt bildspel.

              Kontrar med bilder i stället.
              1. Tropheus sp. Red "Ndole"
              2. Tropheus moorri "Musanga"

              /Johan
              3000 liter med Tropheus
              http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
              Tropheus sp. black Ikola
              Tropheus sp. black Caramba
              Tropheus red bishop Caramba
              Tropheus Moorii Kambwimba
              Tropheus Moorii Kapampa
              Tropheus Duboisi Maswa

              Kommentar

              • deelay
                Användare
                • september 2002
                • 5394

                Ursprungligen postat av Johan F
                Riktigt trevligt bildspel.

                Kontrar med bilder i stället.
                1. Tropheus sp. Red "Ndole"
                2. Tropheus moorri "Musanga"

                /Johan
                satan johan... det börjar bli lite allvar i fotandet ser jag, snygga bilder, skön känsla.
                http://www.aquariumstockholm.se/

                Kommentar

                • Johan F
                  Användare
                  • mars 2006
                  • 2439

                  Ursprungligen postat av deelay
                  satan johan... det börjar bli lite allvar i fotandet ser jag, snygga bilder, skön känsla.
                  Tackar så mycket! Fick lite tid igår så varför inte försöka fota lite. Det är ju otroligt roligt, men det svåra är ju att få tiden till att räcka till.
                  3000 liter med Tropheus
                  http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                  Tropheus sp. black Ikola
                  Tropheus sp. black Caramba
                  Tropheus red bishop Caramba
                  Tropheus Moorii Kambwimba
                  Tropheus Moorii Kapampa
                  Tropheus Duboisi Maswa

                  Kommentar

                  • Barracudan
                    Användare
                    • april 2005
                    • 453

                    Ser du horisonten där långt bort? Gå inte dit för där är det ett stup......




                    Bra svar, fattar vad du menar, men han verkade ju lyckas med sina Troffar.
                    Frontosamarkus

                    Kommentar

                    • Falköping Andreas
                      Användare
                      • februari 2006
                      • 1214

                      Ursprungligen postat av Barracudan
                      Ser du horisonten där långt bort? Gå inte dit för där är det ett stup......




                      Bra svar, fattar vad du menar, men han verkade ju lyckas med sina Troffar.
                      Jag vet egentligen inte om han var så djäkla bra på troffar.... det enda han gjorde var ju att köpa ofantlig mängd med Vf och sorterade bara det bästa. Så att han hade fina fiskar var ju inte hans förtjänst egentligen...... Vad jag vet så dog många av hans fiskar rätt så frekvent och han medicinerade dom så hårt att det blev hål i kroppen på dom.... Ja en del yngel fick han fram som fortfarande simmar omkring i baljer i sverige men Roger har mig veterligen ingen fisk längre.
                      Någon mer som hört om likande historier ang roger?
                      http://www.skovdeaf.se/

                      Kommentar

                      • deelay
                        Användare
                        • september 2002
                        • 5394

                        Ursprungligen postat av Falköping Andreas
                        Jag vet egentligen inte om han var så djäkla bra på troffar.... det enda han gjorde var ju att köpa ofantlig mängd med Vf och sorterade bara det bästa. Så att han hade fina fiskar var ju inte hans förtjänst egentligen...... Vad jag vet så dog många av hans fiskar rätt så frekvent och han medicinerade dom så hårt att det blev hål i kroppen på dom.... Ja en del yngel fick han fram som fortfarande simmar omkring i baljer i sverige men Roger har mig veterligen ingen fisk längre.
                        Någon mer som hört om likande historier ang roger?
                        Prova och köp 1000st vf troffar... det är en annan historia idag med all framgång som finns inom flera områden angående skötsel och foder och "vad man nu mera vet/känner till"... Jag tror det är få som skulle klara samma sak idag utav alla "experter" det var som sagt inte lika lätt på den tiden då man va tvungen att ta reda på saker själv och inte bara skrika ut på ett forum för att få 20 exempel.

                        Man ska nog vara glad åt att han gjorde det han gjorde.
                        http://www.aquariumstockholm.se/

                        Kommentar

                        • pontus
                          Användare
                          • oktober 2003
                          • 514

                          Ursprungligen postat av deelay
                          Prova och köp 1000st vf troffar... det är en annan historia idag med all framgång som finns inom flera områden angående skötsel och foder och "vad man nu mera vet/känner till"... Jag tror det är få som skulle klara samma sak idag utav alla "experter" det var som sagt inte lika lätt på den tiden då man va tvungen att ta reda på saker själv och inte bara skrika ut på ett forum för att få 20 exempel.

                          Man ska nog vara glad åt att han gjorde det han gjorde.
                          Hej alla frälsta, måste bara fråga en liten sak; är det någon som tror att man kan ändra Evolution på en generation? pga vilken mat man ger en art? Då menar jag Morfologi, Dvs att om man låter en tropheus vara hungrig eller propp mätt, så skulle dom ändra sin Morfologi? (få en brant panna eller ett lite mer kon-format huvud) I så fall så tycker jag att ni ska ta en titt på hur fiskens anatomi är upp byggd (som är vetenskapligt konstaterat)enligt dom som forskare har kommit fram till. Att det handlar om metabolism inte tid.
                          Och att det skulle ta en tropheus 5-6 år att bli 12-14 cm i naturen, skulle inte kännas rimligt enligt dom grundläggande regler för metabolism för levande ryggrads djur på planeten.
                          Och angående Roger Persson, så va nog han en av dom stora inovatörerna iaf i vårt land som har utvecklat Tropheus "hobbyn" till vad den är idag. men jag kan hålla med om en sak, om man har ett bra tropeus foder som fungerar på alla sätt så borde man dela med sig det ,även om man förlorat 700 VF troffar för att få fram det(vilket inte Roger gärna gjorde) , annars är man ju bara en broms i våran hobby.
                          Bara några tankar jag reflekterade över när jag läste senaste inläggen på forumet i natt.

                          En sak till varför ska man använda ärtor i maten? dom uppfyller inte direkt några krav på bra föda , lite protein och inte nå vidare mycket fibrer om man jämför med andra baljväxter,rotfrukter eller grönsaker,men det verkar fungera för många som håller på med just tropheus,är det bara föra att det inte finns någon som vågar prova något annat eller?
                          jag är Kock(till yrket) ,har haft tropheus i snart tjugo år och har läst en del fisk-biologi och limnologi på högskola, och jag är skaplig på näring lära(tror jag iaf ;D )
                          Om någon har ett superbt "Troffe" foder, dela med er! Allt som ger entusiaster inom hobbyn mer kunskap är ett steg i rätt riktning
                          Mvh / Pontus
                          Senast redigerad av pontus; 20 september 2008, 03:41.
                          Passenger on Planet Earth:
                          Pet.macro nsumbu
                          Pet.moshi ikola
                          Pet.Trewavasae
                          Pet.Bulu-Point "Red"
                          Pet.orthognathus tricolor mvuna
                          Pet.Longola
                          Tr.Ilangi
                          Tr.Muzi
                          Tr.Katonga
                          Neo.Leleupi

                          Kommentar

                          • Erik Wikström
                            Användare
                            • mars 2003
                            • 127

                            Ursprungligen postat av pontus
                            Hej alla frälsta, måste bara fråga en liten sak; är det någon som tror att man kan ändra Evolution på en generation? pga vilken mat man ger en art? Då menar jag Morfologi, Dvs att om man låter en tropheus vara hungrig eller propp mätt, så skulle dom ändra sin Morfologi? (få en brant panna eller ett lite mer kon-format huvud) I så fall så tycker jag att ni ska ta en titt på hur fiskens anatomi är upp byggd (som är vetenskapligt konstaterat)enligt dom som forskare har kommit fram till. Att det handlar om metabolism inte tid.
                            Och att det skulle ta en tropheus 5-6 år att bli 12-14 cm i naturen, skulle inte kännas rimligt enligt dom grundläggande regler för metabolism för levande ryggrads djur på planeten.
                            Och angående Roger Persson, så va nog han en av dom stora inovatörerna iaf i vårt land som har utvecklat Tropheus "hobbyn" till vad den är idag. men jag kan hålla med om en sak, om man har ett bra tropeus foder som fungerar på alla sätt så borde man dela med sig det ,även om man förlorat 700 VF troffar för att få fram det(vilket inte Roger gärna gjorde) , annars är man ju bara en broms i våran hobby.
                            Bara några tankar jag reflekterade över när jag läste senaste inläggen på forumet i natt.

                            En sak till varför ska man använda ärtor i maten? dom uppfyller inte direkt några krav på bra föda , lite protein och inte nå vidare mycket fibrer om man jämför med andra baljväxter,rotfrukter eller grönsaker,men det verkar fungera för många som håller på med just tropheus,är det bara föra att det inte finns någon som vågar prova något annat eller?
                            jag är Kock(till yrket) ,har haft tropheus i snart tjugo år och har läst en del fisk-biologi och limnologi på högskola, och jag är skaplig på näring lära(tror jag iaf ;D )
                            Om någon har ett superbt "Troffe" foder, dela med er! Allt som ger entusiaster inom hobbyn mer kunskap är ett steg i rätt riktning
                            Mvh / Pontus
                            Men om du nu är kock och "king" på näringslära kan du väl kocka ihop ett vettigt recept som du tror på
                            Mvh Erik

                            Kommentar

                            • specmats
                              Användare
                              • december 2004
                              • 3060

                              med nls mfl fodertyper så tror jag man är ganska nära iaf ett optimalt torrfoder till troffar, sen att testa egna ingredienser på sina fiskar tar emot för mej, kanske med mbunas men med vf troffar!? nja...
                              Tropheus Duboisi halembe, so
                              Melanochromis Auratus, vf
                              Synodontis Petricola, odlade

                              Akvarie-setup (Salt)

                              Kommentar

                              • pontus
                                Användare
                                • oktober 2003
                                • 514

                                Ursprungligen postat av Erik Wikström
                                Men om du nu är kock och "king" på näringslära kan du väl kocka ihop ett vettigt recept som du tror på
                                Absolut, ska ta och sätta tänderna i denna nöt inom en snar framtid.
                                MVH / Pontus
                                Passenger on Planet Earth:
                                Pet.macro nsumbu
                                Pet.moshi ikola
                                Pet.Trewavasae
                                Pet.Bulu-Point "Red"
                                Pet.orthognathus tricolor mvuna
                                Pet.Longola
                                Tr.Ilangi
                                Tr.Muzi
                                Tr.Katonga
                                Neo.Leleupi

                                Kommentar

                                Arbetssätt...