Troffetråden 2008 - Del 2

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Stephan E
    Användare
    • februari 2005
    • 307

    Ursprungligen postat av Falköping Andreas
    Nä håller med där. Mitt mål i detta var att de skulle växa fort och få maximal höjd i kroppen då jag inte gillar långa låga troffar.
    Färgen kommer ju tids nog ändå men de är lite större än vad man kanske ofta ser annars.
    Det är ju hur fisken ser ut som vuxen som är intressant.
    Ska prova och se om jag kan få yngel att växa till 10 cm på ett år med NLS.
    För övrigt så vill även jag att fisken ska ha god höjd.
    Projekt Tropheus Red belly samt Kiriza Gold.

    Söker Tropheus Duboise (vitbandad) sjöodlad från Burundi.

    Kommentar

    • StefanL
      Användare
      • augusti 2002
      • 10784

      Det där med "god höjd"..är det artrelaterat eller är det mest för er egna smak? En del troffearter är ju lite högre i kropp än andra troffearter...så det är lite olika.

      Kommentar

      • Stephan E
        Användare
        • februari 2005
        • 307

        Ursprungligen postat av Malawe
        Det där med "god höjd"..är det artrelaterat eller är det mest för er egna smak? En del troffearter är ju lite högre i kropp än andra troffearter...så det är lite olika.
        Håller med helt och hållet men jag har haft Kushangaza och de var otroligt långa men hade tyvärr inte höjden. Troffar skall vara snygga och för mig så är det troffar med lite höjd. Långsmala troffar är absolut inte en vacker syn.

        Om man ser på filmerna som Andreas lagt ut på sina troffar så är det i alla fall
        riktigt snygga troffar. Ok att jag har samma ursprung på mina Kiriza men hans Kambwimba verkar även de vara ruskigt snygga.

        För övrigt så hoppas jag att de flesta klickar in på tråden "ett klick för skogen".
        Senast redigerad av Stephan E; 06 september 2008, 23:37.
        Projekt Tropheus Red belly samt Kiriza Gold.

        Söker Tropheus Duboise (vitbandad) sjöodlad från Burundi.

        Kommentar

        • StefanL
          Användare
          • augusti 2002
          • 10784

          Ursprungligen postat av Stephan E
          Håller med helt och hållet men jag har haft Kushangaza och de var otroligt långa men hade tyvärr inte höjden. Troffar skall vara snygga och för mig så är det troffar med lite höjd. Långsmala troffar är absolut inte en vacker syn.

          Om man ser på filmerna som Andreas lagt ut på sina troffar så är det i alla fall
          riktigt snygga troffar. Ok att jag har samma ursprung på mina Kiriza men hans Kambwimba verkar även de vara ruskigt snygga.
          Min tanke var mer om t ex Kiriza (bara exempel) nu är mer långsmala än troffar överlag..vill ni ändå ha dom mer höga i kroppen trots att det frångår artens naturliga form?

          Jag gillar också lite mer höga troffar. Just Andreas Kambwimba vet jag ju vart de kommer ifrån och föräldrarna är riktigt snygga troffar(Göran Å´s Tropheus kambwimba).

          Kommentar

          • Stephan E
            Användare
            • februari 2005
            • 307

            Ursprungligen postat av Malawe
            Min tanke var mer om t ex Kiriza (bara exempel) nu är mer långsmala än troffar överlag..vill ni ändå ha dom mer höga i kroppen trots att det frångår artens naturliga form?.
            Jag tror nog att vi menar olika saker här. Naturligtvis så vill jag att troffarna skall vara så snarlik artens naturliga form som möjligt men de Kushangaza som jag hade från L..... var otroligt långa men höjden var obefintlig. Vill man att troffar ska se ut som abborrar så gärna för mig men jag skulle absolut aldrig mer köpa något dyligt.

            Vill förtydliga att detta gäller enbart de Kushangaza som jag köpt därifrån och ingen annan art från honom.
            Senast redigerad av Stephan E; 07 september 2008, 11:01.
            Projekt Tropheus Red belly samt Kiriza Gold.

            Söker Tropheus Duboise (vitbandad) sjöodlad från Burundi.

            Kommentar

            • StefanL
              Användare
              • augusti 2002
              • 10784

              Vi är nog ense på den här punkten då.

              Jag gillar inte heller långdragna troffar utan tycker att de ska vara lite höga och "buffliga".

              Kommentar

              • ozric
                Användare
                • mars 2004
                • 3187

                Ursprungligen postat av Malawe
                Min tanke var mer om t ex Kiriza (bara exempel) nu är mer långsmala än troffar överlag..vill ni ändå ha dom mer höga i kroppen trots att det frångår artens naturliga form?
                Viltfångade exemplar av arten sp. Black där Kiriza-varianten än så länge ingår är även den hög i kropp och som oftast brant i pannan på bra och sunda exemplar. Däremot så tenderar de lättare att bli mer långsmala som odlade ,särskilt sjöodlade,jämfört med andra arter av Tropheus-släktet,tex Brichardi,Moorii etc.... Dessutom verkar sp Black vara alltför lekvilliga för sitt eget bästa vilket resulterar med tiden att åtminstone honorna smalnar av. (Utgår givetvis från egna efarenheter...)
                "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                c",)

                Kommentar

                • Falköping Andreas
                  Användare
                  • februari 2006
                  • 1214

                  Fina Orange föresten stefan E. Är det Jannes må hända du köpt?
                  http://www.skovdeaf.se/

                  Kommentar

                  • Stephan E
                    Användare
                    • februari 2005
                    • 307

                    Ursprungligen postat av Falköping Andreas
                    Fina Orange föresten stefan E. Är det Jannes må hända du köpt?
                    Det är Jannes grupp som jag köpt och den här gruppen gillar jag riktigt skarpt. Kvaliteten på dessa Bemba är för mig enastående med några av hanarna som toppar.
                    Projekt Tropheus Red belly samt Kiriza Gold.

                    Söker Tropheus Duboise (vitbandad) sjöodlad från Burundi.

                    Kommentar

                    • shreek
                      Användare
                      • december 2006
                      • 367

                      red belly

                      hej stephan såg att du hadde red belly i din troffe samling kan man få tigga om lite bilder här på forumet
                      Senast redigerad av shreek; 08 september 2008, 10:13.
                      Provar på saltbalja för tillfället

                      Kommentar

                      • Pettap
                        NCS Medlem
                        • januari 2005
                        • 1385

                        Handen på hjärtat

                        Jag har ett gäng med ilangi som är inne på sitt 3:e levnads år men är inte större än 11cm dom har bara fått "ärtmix" men tycker att det skitar ned alldeles för mycket, men har inte vågat att ge dom något annat. Jag miste nämligen en stor VF grupp med 30st Red cheek i mitten av 90talet i buken. Så min fråga till er: Handen på hjärtat har ingen av er som matar med NLS råkat ut för några missöden på era troffar?

                        Mvh Peter
                        4600L http://www.ciklid.org/forum/showthre...nganyikasj%F6n!
                        900L https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=71480
                        Källaren https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=71937

                        Kommentar

                        • ozric
                          Användare
                          • mars 2004
                          • 3187

                          Ursprungligen postat av Pettap
                          Jag har ett gäng med ilangi som är inne på sitt 3:e levnads år men är inte större än 11cm dom har bara fått "ärtmix" men tycker att det skitar ned alldeles för mycket, men har inte vågat att ge dom något annat. Jag miste nämligen en stor VF grupp med 30st Red cheek i mitten av 90talet i buken. Så min fråga till er: Handen på hjärtat har ingen av er som matar med NLS råkat ut för några missöden på era troffar?

                          Mvh Peter
                          Ärligt talat har jag inte haft nåt mag/tarmproblem alls på tropheus el annan fisk med NLS. Å då har jag även råkat TAPPA i mat i karet. Men är du osäker e NLS bra att blanda i i mixen.
                          "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                          c",)

                          Kommentar

                          • StefanL
                            Användare
                            • augusti 2002
                            • 10784

                            Jag tror att det är delvis kompositionen i NLS som gör att fiskarna mår bra, men för egen del tror jag mest på att det är vitlöken som gör att parasit- och bakterieangrepp hålls i schack samt att vitlök i övrigt har många bra egenskaper.

                            Jag kör med NLS A-thera blandat med Tropical Malawi flingor samt Räkmix med vitlök. Det funkar verkligen kanonbra. Jag har dock personligen inte kört det på Tropheus men vet en del som tycker att NLS är kanon för Tropheus.

                            Kommentar

                            • Johan F
                              Användare
                              • mars 2006
                              • 2439

                              Ursprungligen postat av Pettap
                              Jag har ett gäng med ilangi som är inne på sitt 3:e levnads år men är inte större än 11cm dom har bara fått "ärtmix" men tycker att det skitar ned alldeles för mycket, men har inte vågat att ge dom något annat. Jag miste nämligen en stor VF grupp med 30st Red cheek i mitten av 90talet i buken. Så min fråga till er: Handen på hjärtat har ingen av er som matar med NLS råkat ut för några missöden på era troffar?

                              Mvh Peter
                              Hej Peter,

                              Matar med NLS och spirulina flingor och någon gång med räkmix (en gång i veckan) till troffar och har förlorat tre vuxna av 160 stycken under ett år.

                              Men det har säkert andra även lyckats med!

                              Johan
                              3000 liter med Tropheus
                              http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                              Tropheus sp. black Ikola
                              Tropheus sp. black Caramba
                              Tropheus red bishop Caramba
                              Tropheus Moorii Kambwimba
                              Tropheus Moorii Kapampa
                              Tropheus Duboisi Maswa

                              Kommentar

                              • Oden70
                                Användare
                                • januari 2007
                                • 869

                                Ursprungligen postat av Pettap
                                Jag har ett gäng med ilangi som är inne på sitt 3:e levnads år men är inte större än 11cm dom har bara fått "ärtmix" men tycker att det skitar ned alldeles för mycket, men har inte vågat att ge dom något annat. Jag miste nämligen en stor VF grupp med 30st Red cheek i mitten av 90talet i buken. Så min fråga till er: Handen på hjärtat har ingen av er som matar med NLS råkat ut för några missöden på era troffar?

                                Mvh Peter
                                Jodå, det har hänt även med NLS, bla en vf grupp men även annat.
                                Petrochromis is da shit8)8)

                                Kommentar

                                Arbetssätt...