Troffetråden 2008 - Del 2

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ozric
    Användare
    • mars 2004
    • 3187

    Rödmunstetra!?
    "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
    c",)

    Kommentar

    • LN
      Användare
      • december 2004
      • 4744

      Inte rödmunstetra, men en fisk som uppträder bäst i stim är N. Multifasciatus.
      Inte särskilt frivattensimmande men väldigt stimmig.

      Ett stim Cyp. kanske om karet är tillräckligt stort.
      Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
      Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

      Kommentar

      • Gäst

        Ursprungligen postat av LN
        Inte rödmunstetra, men en fisk som uppträder bäst i stim är N. Multifasciatus.
        Inte särskilt frivattensimmande men väldigt stimmig.

        Ett stim Cyp. kanske om karet är tillräckligt stort.
        720 med 45 moliro, ett gäng occelatus å ett 10 tal malar

        Kommentar

        • Gäst

          Ursprungligen postat av ozric
          Rödmunstetra!?
          Nja vill ju helst ha ngt från t-sjön

          LN. Är nog ute efter något som kunde hålla till lite högre upp

          Kommentar

          • Oden70
            Användare
            • januari 2007
            • 869

            kan ju alltid testa pettrisar
            Petrochromis is da shit8)8)

            Kommentar

            • Johan F
              Användare
              • mars 2006
              • 2439

              Ursprungligen postat av Krille J-son
              Hej på er alla troffetokar undrar om det är någon som skulle kunna tipsa om någon stimmfisk, jag vill ha nån som stimmar riktigt bra och funkar ihop med mina moliro
              Men.......troffar stimmar sig, gör inte era det?
              3000 liter med Tropheus
              http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
              Tropheus sp. black Ikola
              Tropheus sp. black Caramba
              Tropheus red bishop Caramba
              Tropheus Moorii Kambwimba
              Tropheus Moorii Kapampa
              Tropheus Duboisi Maswa

              Kommentar

              • Gäst

                Ursprungligen postat av Johan F
                Men.......troffar stimmar sig, gör inte era det?
                Jovisst gör de det, men mina verkar lite skumma de står mycket å trycker står still å fläktar typ, fråga mig inte varför. Kanske för mycket gömställen, tänkte att de kanske rör lite mer på sig om det blir lite mer fart i karet.

                Det är där stimmet kommer in i bilden, tänker mig något i storlek med neontetra typ. Skulle vilja ha riktigt många som går riktigt tätt, men det kanske är en utopi, har aldrig haft ngt som hållit i längden tycker att de förr eller senare börjar sprida ut sig

                Kommentar

                • ozric
                  Användare
                  • mars 2004
                  • 3187

                  Ursprungligen postat av Krille J-son
                  Jovisst gör de det, men mina verkar lite skumma de står mycket å trycker står still å fläktar typ, fråga mig inte varför. Kanske för mycket gömställen, tänkte att de kanske rör lite mer på sig om det blir lite mer fart i karet.
                  Gruppen har inte "satt sig" än. Håll ut, de gör det tids nog om förhållandena är de rätta för dem. Kanke ett par el några Hästnosar kan locka fram dem?
                  "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                  c",)

                  Kommentar

                  • Gäst

                    Ursprungligen postat av ozric
                    Gruppen har inte "satt sig" än. Håll ut, de gör det tids nog om förhållandena är de rätta för dem. Kanke ett par el några Hästnosar kan locka fram dem?
                    Tror de har det helt ok, vattenvärdena är bra iallafall, alla äter med god aptit, men när man rör sig framför karet så sticker dom å gömmer sig sedan kommer som fram så sakteliga, men mest står dom still å fläktar gärna inbackade i nån skreva eller liknande.

                    Hur länge brukar det ta innan de "sätter sig" de är nog ca 8 mån nu tror jag. De har gått i denna burken sedan nyår,
                    Senast redigerad av Gäst; 18 april 2008, 15:43.

                    Kommentar

                    • ozric
                      Användare
                      • mars 2004
                      • 3187

                      Ursprungligen postat av Krille J-son
                      Tror de har det helt ok, vattenvärdena är bra iallafall, alla äter med god aptit, men när man rör sig framför karet så sticker dom å gömmer sig sedan kommer som fram så sakteliga, men mest står dom still å fläktar gärna inbackade i nån skreva eller liknande.

                      Hur länge brukar det ta innan de "sätter sig" de är nog ca 8 mån nu tror jag. De har gått i denna burken sedan nyår,
                      Oj, det är mkt olika. Kan bero på många saker. Ser de dig mot ett fönster, alltså i siluett? DET kan vara en orsak. Kan vara så att det finns stresshormoner i karet (stress luktar och "smittar").
                      Var det du som hade Moliro och som byter med kallvatten?? Byter Jag med för kallt (kallare än vad de är vana vid) så kan de få samma beteende som du beskriver, men det går ju över eft nån timme. Sp. Red tenderar att vara mer lättstressade än andra Troffar också. Haft tre Moliro-gr`er samt en röd Kachese-gr. Några av de grupperna var hypernervösa när ljuset tändes/släcktes. Som sagt, det finns massor av orsaker. Bästa tipset jag kan ge är att göra allt så "rätt" som möjligt så ordnar det sig med tiden.
                      "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                      c",)

                      Kommentar

                      • Bright_Blue
                        NCS Medlem
                        • juni 2004
                        • 1582

                        "Sp. Red tenderar att vara mer lättstressade än andra Troffar också."




                        Har samma erfarenhet, vad kan det bero på? Mer utsatta än andra arter i sjön?

                        Kommentar

                        • Gäst

                          Ursprungligen postat av ozric
                          Oj, det är mkt olika. Kan bero på många saker. Ser de dig mot ett fönster, alltså i siluett? DET kan vara en orsak. Kan vara så att det finns stresshormoner i karet (stress luktar och "smittar").
                          Var det du som hade Moliro och som byter med kallvatten?? Byter Jag med för kallt (kallare än vad de är vana vid) så kan de få samma beteende som du beskriver, men det går ju över eft nån timme. Sp. Red tenderar att vara mer lättstressade än andra Troffar också. Haft tre Moliro-gr`er samt en röd Kachese-gr. Några av de grupperna var hypernervösa när ljuset tändes/släcktes. Som sagt, det finns massor av orsaker. Bästa tipset jag kan ge är att göra allt så "rätt" som möjligt så ordnar det sig med tiden.
                          Jo det är jag, det stämmer även som du säger med fönstret men det är ju inte mycket att göra åt det. Karet står på enda möjliga platsen jaja vi får väll se hur det går.

                          Kommentar

                          • Oden70
                            Användare
                            • januari 2007
                            • 869

                            Har haft både moliro och sumbo och kan inte hålla med er om att sp. red skulle vara mer stressade än anndra. Mina moliro var sjukt lungna, nästan för lungna och det samma gällde sumbona.. men det var mina och vet fan om jag tycker att det e ett generelt betende hos bara red varianter.. Eller så hade jag turen att få dom lungnaste sp. red firrarna från sjön
                            Bland dom stirrigaste jag sett e 1 grupp med Tropheus Murago.. och det e en moorii .....
                            Petrochromis is da shit8)8)

                            Kommentar

                            • specmats
                              Användare
                              • december 2004
                              • 3060

                              Ursprungligen postat av Oden70
                              Bland dom stirrigaste jag sett e 1 grupp med Tropheus Murago.. och det e en moorii .....
                              fråga Deelay om stirriga Tropheus Caramba!..
                              Tropheus Duboisi halembe, so
                              Melanochromis Auratus, vf
                              Synodontis Petricola, odlade

                              Akvarie-setup (Salt)

                              Kommentar

                              • Johan F
                                Användare
                                • mars 2006
                                • 2439

                                T. Musanga

                                Lite nytagna Musanga bilder.
                                3000 liter med Tropheus
                                http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                                Tropheus sp. black Ikola
                                Tropheus sp. black Caramba
                                Tropheus red bishop Caramba
                                Tropheus Moorii Kambwimba
                                Tropheus Moorii Kapampa
                                Tropheus Duboisi Maswa

                                Kommentar

                                Arbetssätt...