Troffetråden 2008 - Del 2

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ozric
    Användare
    • mars 2004
    • 3187

    Ursprungligen postat av Oden70
    Vf Kalambo
    Har aldrig sett Kalambo av denna kalibern förr!! Dessa verkar ju tom bättre än de flesta Bärnsten man ser numer!! Oden; du verkar ha samlat på dig många grupper,vilka har du?
    "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
    c",)

    Kommentar

    • Oden70
      Användare
      • januari 2007
      • 869

      Ursprungligen postat av ozric
      Har aldrig sett Kalambo av denna kalibern förr!! Dessa verkar ju tom bättre än de flesta Bärnsten man ser numer!! Oden; du verkar ha samlat på dig många grupper,vilka har du?
      det jag har nu e bemba,ilangi,kala,dubbar,chilangi gul,ikola,kalambo,kapampa. sedan 1 kar med malawi och ett med pettrisar. Ang troffarna e en del ungdjur och en del vuxna grupper. Ja du , när det gäller Kalambona kan jag bara hålla med... Den gruppen var av extra ordinär kvalite. Synd att den dog av klorförgiftning(komunen gjorde rent vattenverket) för ett par månader sedan, som tur e har jag yngel och ungdjur efter den och vi får hoppas att dom blir lika bra som föräldrar gruppen var. men skulle gjort vad som hälst för att ha dom kvar!! Dom hade grymma färger i sig som man sällan ser hos Kalambo, enligt mig var dom superbra.. Men men sånt e livet ibland
      Petrochromis is da shit8)8)

      Kommentar

      • Oden70
        Användare
        • januari 2007
        • 869

        Ursprungligen postat av stiffe
        Mycket snygga foton på ännu snyggare Tropheus, Oden70 det börjar verkligen ta sig
        vad skall man säga mer än tack!!
        Fattas bara slavbixt också så blir där bättre ljus. Fotar utan blixt idag och annvänder ett mini lysrör (typ mekanikerlampa) .. kan du skicka ett pm på vad du har shopat din blixt eller vart man kan hitta dom hyfsat billiga...
        Fotar du med macro objektiv eller vad annvänder du?
        Petrochromis is da shit8)8)

        Kommentar

        • Bright_Blue
          NCS Medlem
          • juni 2004
          • 1582

          Ursprungligen postat av Björn
          Nu är det väl snart 100år sen jag postade bilder på mina troffar (Kalambo) senast, så jag satte mej vid karet och lekte lite med det nya objektivet. Trots fina fiskar och bra kamerautrustning har jag fortfarande en mycket bra ursäkt till kvalitén på vissa bilder. Rutorna på karet är så fruktansvärt repiga!

          Mvh
          Björn
          Schyssta bilder, är du säker på att dina kalambos inte har ob-anlag? Med tanke på storleken på dem så borde de ju fått vanliga fläckar nu men på ob:s så syns det väl inte förrens de börjar bli vuxna.

          Kommentar

          • deelay
            Användare
            • september 2002
            • 5394

            Fan måste jag va den första med konstruktiv kritik till oden70 =)

            K bra skärpa men alldeles för mycket raktframifrån blixt känsla som ger skev uppfattning om fisk och omgivning, tycker jag =) Färgerna får sig lixom en skev boost på nått sätt...

            Jag saknar även skugga under fisken, bifogar ett foto med skugga under fisken.

            Men det e sjukt va många bra bilder det visas i dena tråden, grymt fina =)


            Ps. ser nu efter att det va troffetråden och inte fototråden... men det känns skönt att häda lite med en malawi =)
            Senast redigerad av deelay; 20 april 2008, 19:46.
            http://www.aquariumstockholm.se/

            Kommentar

            • deelay
              Användare
              • september 2002
              • 5394

              Jag gjorde en fusk skugga så man lättare kan se vad jag menar, hoppas det inte gjorde något att jag pilla lite på ditt foto, isf tar jag bort det.
              http://www.aquariumstockholm.se/

              Kommentar

              • Wilhelm
                Användare
                • april 2002
                • 9122

                Ursprungligen postat av Oden70
                Vf Kalambo
                Jag är inte så värst förtjust i troffar, men denna är verkligen snygg! Jättefina färger och även om det nu inte är nån skugga under fisken, så är det jättefina bilder!
                mvh Wilhelm

                "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                www.linkopings-akvarieforening.net/
                Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                Kommentar

                • Alexander Ylipää
                  Användare
                  • oktober 2003
                  • 3615

                  Black Pemba bråk

                  Här kommer ett liten lågkvalitetsklipp på tjejens Pembor. Det bara knastrar i karet då de biter varandra i käkarna!

                  Mvh Alex

                  Kommentar

                  • kattsta
                    Användare
                    • december 2012
                    • 171

                    Ikola

                    Var ut och fotade lite lägger upp några bilder på Vf hannen
                    Den översta tagen med innbyggda blixten dom andra med extern blixt
                    Tomas

                    Kommentar

                    • Oden70
                      Användare
                      • januari 2007
                      • 869

                      Ursprungligen postat av deelay
                      Fan måste jag va den första med konstruktiv kritik till oden70 =)

                      K bra skärpa men alldeles för mycket raktframifrån blixt känsla som ger skev uppfattning om fisk och omgivning, tycker jag =) Färgerna får sig lixom en skev boost på nått sätt...

                      Jag saknar även skugga under fisken, bifogar ett foto med skugga under fisken.

                      Men det e sjukt va många bra bilder det visas i dena tråden, grymt fina =)


                      Ps. ser nu efter att det va troffetråden och inte fototråden... men det känns skönt att häda lite med en malawi =)
                      Svårt att få något annat än ljus framifrån och ingen skugga under fisken när man fotar med den inbyggda blixten samt rakt framifrån för att slippa reflexer i glaset eller hur? till skillnad från många som fotar annvänder jag ingen slavblixt men det ligger högst på inköpslistan..
                      Bra med lite konstruktiv kritik men kan inget göra åt det nu. Kommer längre fram..Sedan e det så att jag har haft min Canon 20D i ca 1 månad så man e ju fortfarande ny på detta med foto. Men det tar sig för var dag tycker jag
                      Senast redigerad av Oden70; 20 april 2008, 22:27.
                      Petrochromis is da shit8)8)

                      Kommentar

                      • Oden70
                        Användare
                        • januari 2007
                        • 869

                        Ursprungligen postat av deelay
                        Jag gjorde en fusk skugga så man lättare kan se vad jag menar, hoppas det inte gjorde något att jag pilla lite på ditt foto, isf tar jag bort det.
                        Det e ok! MEN..... Jag annvänder INGA bildbehandligs program för att förbättra eller ändra på mina foto.. men börjar tro att detta e något som behövs för att få det lilla extra ut av fotot. men varken kan eller vill lära mig om photoshop eller dyligt då det tar tid från roligare saker
                        Petrochromis is da shit8)8)

                        Kommentar

                        • Oden70
                          Användare
                          • januari 2007
                          • 869

                          Ursprungligen postat av deelay
                          Jag gjorde en fusk skugga så man lättare kan se vad jag menar, hoppas det inte gjorde något att jag pilla lite på ditt foto, isf tar jag bort det.
                          kom att tänka på en sak... Om du lägger till en skugga under fisken så får du inte glömma att ta bort den svaga skugga som redan finns snett bakom firren! Inte så mörk men den finns där...
                          Petrochromis is da shit8)8)

                          Kommentar

                          • Oden70
                            Användare
                            • januari 2007
                            • 869

                            Chilangi yellow

                            Kom ut och såg att 2 av hanarna "krigade" om samma platts i karet. Fick en dovare färg än valigt, var det ett försök att se mer skräck injagande ut tro....
                            Petrochromis is da shit8)8)

                            Kommentar

                            • deelay
                              Användare
                              • september 2002
                              • 5394

                              Ursprungligen postat av Oden70
                              kom att tänka på en sak... Om du lägger till en skugga under fisken så får du inte glömma att ta bort den svaga skugga som redan finns snett bakom firren! Inte så mörk men den finns där...
                              Nu var det ju ett exempel och inte en retush till någon tidining som gjordes så jag orkade inte sitta och pilla med alla detaljer.

                              Orkar man inte efterredigera så missar man mycket at det som är poängen med just en systemkamera.
                              En kompaktkamera har ju inbyggda tweaks som fräser på och mättar just för att det ska se mera färdigt ut direkt från kameran.
                              http://www.aquariumstockholm.se/

                              Kommentar

                              • ozric
                                Användare
                                • mars 2004
                                • 3187

                                Ursprungligen postat av Oden70
                                Kom ut och såg att 2 av hanarna "krigade" om samma platts i karet. Fick en dovare färg än valigt, var det ett försök att se mer skräck injagande ut tro....
                                Så DÄR ska fiskfoton se ut ju!! Samtliga fenor utspännda och hela fisken i profil! Perfekt "art-presentation".Kan inte bli så mkt bättre!! Urläcker fisk dessutom! Personligen har jag inte ens varit i närheten av såna fullträffar!
                                "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                                c",)

                                Kommentar

                                Arbetssätt...