Troffetråden 2008 - Del 2

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tege
    Användare
    • februari 2005
    • 2753

    Ursprungligen postat av Robbe
    Vilket tråkigt och snudd på översittar stil på detta svar.
    Här försöker sig Deeley på att ge konkreta förslag på vad som ska ändras och så kommer detta svar.....Det är väl bara o kolla bilderna....mycket moget Tege
    Tror inte jag trampade någon på tårna, ett fotoproffs som deelay frågar en nybörjare(förlåt Johan) om vilka inställningar han har haft på bilderna. Tror nog att Deelay hade full koll på vilka inställningar det var på bilderna.

    Ursprungligen postat av Deelay
    Så dumt av mig, då var dom alltså inte suddiga utan det var bara skakningsoskärpa, vad konstigt det kan bli ibland.
    Förlåt om jag uttryckte mig lite klantigt. Sen vette f*n om jag håller med om att det är samma sak. Suddighet kan ju liksom vara en effekt som man frambringar på lite olika sätt.
    Tyckte bara att om nån har problem med lite suddiga bilder i det här lilla formatet så kanske det är fel att rekomendera dom att gå ner i iso, normalt blir tiderna ännu längre då å i så fall blir det ännu mera suddighet.
    Senast redigerad av tege; 24 april 2008, 06:04.
    https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

    Kommentar

    • Mattias777
      Användare
      • november 2006
      • 1493

      Ursprungligen postat av Jonas E
      att fota troffar utan att använda blixt är i min bok nästan omöjligt. Vill man ha bilder med rejäl skärpa och möjlighet att trycka dem i t.ex. ciklidblad är det blixt ovanpå täckglasen som gäller (om man nu inte sitter på fetekameran orvar och objektiv som kostar mucho dineros, då kan det funka bra utan). Att sen prova sig fram till vilka inställningar som är bäst lär man sig mycket på. Jag har lärt mig att när det gäller att fotografera tropheus och andra färgglada ciklider får man allra bäst resultat om man fotograferar dem när de är nere vid sanden, man får bäst ljus då och en hel del av det lite gulaktiga ljuset försvinner (min gamla blixt kan ibland ge ett lite gulaktigt resultat). Man får även den vackra skuggan på sanden som jag värderar mycket högt, det är något som med skuggan som gör att fotot känns som om det är taget i deras naturliga miljö. Det är ju dock mina tankar och erfarenheter.

      Båda fotona nedan är tagna med blixt ovanpå täckglaset och med en canon eos 350d, kit-objektivet. Iso 100 för skarpast bild, jag gillar inte när bilderna är gryniga

      tr. moori mpulungu


      N.Brevis
      http://i7.photobucket.com/albums/y29...brevis_102.jpg
      Du borde lägga in bilder oftare. Super snygga bilder men varför länkar du när du e medlem?


      http://www.fiskformedlingen.se/odl.asp?id=353

      Kommentar

      • robjo
        Användare
        • maj 2005
        • 330

        Lägger upp en utav dom mindre kalambona där man ser första OB fläcken

        /Robban
        http://picasaweb.google.se/sipedon/

        Kommentar

        • stiffe
          Användare
          • april 2002
          • 953

          Har själv aldrig tidigare fotat fisk utan blixt men testade lite med inställningarna som Deeley rekomenderade.
          Tycker att det funkar helt okej för att sätta in här med så små foton (förutom färgen som jag har svårt för att få naturlig), men inte när det gäller större storlekar, i alla fall inte med min kamera Sony A100.
          Sony A100 suger kraftigt på höga iso men och andra sidan så har den ju anti-skak
          Här kommer mina testfoton utan blixt
          N´konde fight
          N´konde hona
          Körsbärs hane
          mvh Stefan

          Kommentar

          • Mattias777
            Användare
            • november 2006
            • 1493

            Ursprungligen postat av stiffe
            Har själv aldrig tidigare fotat fisk utan blixt men testade lite med inställningarna som Deeley rekomenderade.
            Tycker att det funkar helt okej för att sätta in här med så små foton (förutom färgen som jag har svårt för att få naturlig), men inte när det gäller större storlekar, i alla fall inte med min kamera Sony A100.
            Sony A100 suger kraftigt på höga iso men och andra sidan så har den ju anti-skak
            Här kommer mina testfoton utan blixt
            N´konde fight
            N´konde hona
            Körsbärs hane
            Körsbärs hannen var ju kanon. Ser väldigt naturligt ur


            http://www.fiskformedlingen.se/odl.asp?id=353

            Kommentar

            • Rauken
              Användare
              • januari 2007
              • 310

              Ursprungligen postat av stiffe
              Har själv aldrig tidigare fotat fisk utan blixt men testade lite med inställningarna som Deeley rekomenderade.
              Tycker att det funkar helt okej för att sätta in här med så små foton (förutom färgen som jag har svårt för att få naturlig), men inte när det gäller större storlekar, i alla fall inte med min kamera Sony A100.
              Sony A100 suger kraftigt på höga iso men och andra sidan så har den ju anti-skak
              Här kommer mina testfoton utan blixt
              N´konde fight
              N´konde hona
              Körsbärs hane
              En effekt verkar vara utfrätt bakgrund...
              Annars snygga kort som vanlig. Med egen erfarenhet att troffe-fotografering så måste du ägna timmar vid karen med kameran i högsta hugg. Eller så är du helt enkelt rutinerad...
              När man är ute på djupt vatten är det bäst att hålla munnen stängd...

              Kommentar

              • Johan F
                Användare
                • mars 2006
                • 2439

                Ursprungligen postat av stiffe
                Har själv aldrig tidigare fotat fisk utan blixt men testade lite med inställningarna som Deeley rekomenderade.
                Tycker att det funkar helt okej för att sätta in här med så små foton (förutom färgen som jag har svårt för att få naturlig), men inte när det gäller större storlekar, i alla fall inte med min kamera Sony A100.
                Sony A100 suger kraftigt på höga iso men och andra sidan så har den ju anti-skak
                Här kommer mina testfoton utan blixt
                N´konde fight
                N´konde hona
                Körsbärs hane
                Måste säga att även fast fotona är fortfarande bra, så gillar jag åtminstone när du använder blixt.
                Kanske skulle kunna vara go idé för min egen del och invenstera i en blixt. Ett annat alternativ är ju mer ljus i burken. Mina burkar har endast 36w lysrör, att dubbla det är säkert ett alternativ men med blixt tror jag att man ändå får fram fler lyckade kort än utan blixten.

                Hälsningar

                Johan
                3000 liter med Tropheus
                http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                Tropheus sp. black Ikola
                Tropheus sp. black Caramba
                Tropheus red bishop Caramba
                Tropheus Moorii Kambwimba
                Tropheus Moorii Kapampa
                Tropheus Duboisi Maswa

                Kommentar

                • stiffe
                  Användare
                  • april 2002
                  • 953

                  Ursprungligen postat av Rauken
                  En effekt verkar vara utfrätt bakgrund...
                  Annars snygga kort som vanlig. Med egen erfarenhet att troffe-fotografering så måste du ägna timmar vid karen med kameran i högsta hugg. Eller så är du helt enkelt rutinerad...
                  Utan blixt så har jag nog max lagt en timme och det var igår kväll men med blixt har det gått åt åtskilligt fler timmar, på tok för många enligt min fru
                  mvh Stefan

                  Kommentar

                  • cichlids4fun
                    NCS Medlem
                    • april 2002
                    • 3111

                    Ursprungligen postat av stiffe
                    Utan blixt så har jag nog max lagt en timme och det var igår kväll men med blixt har det gått åt åtskilligt fler timmar, på tok för många enligt min fru
                    och enligt oss, så kan det inte bli för många timmar med såna bilder måste det vara värt varenda sekund....

                    Jag har inte ditt tålamod att sitta och fota, har för många objekt oxå så man tröttnar efter några kassa bilder och går vidare till nån mer stillsam fisk

                    köpte du den billiga blixten F36AM eller? är du helnöjd eller är den lite liten?

                    är det stor skillnad mot slavblixtarna?eller använder du allihop?
                    Mvh
                    Peter

                    don´t drink water-fish ..... in it!

                    Kommentar

                    • Bror

                      Kalambo OB

                      Ursprungligen postat av robjo
                      Lägger upp en utav dom mindre kalambona där man ser första OB fläcken

                      /Robban
                      Kul Robban att fläckarna börjar komma, hur många är begynnade OB?
                      Har du fått några yngel på dom?
                      Hälsningar Bror

                      Kommentar

                      • tege
                        Användare
                        • februari 2005
                        • 2753

                        Ursprungligen postat av stiffe
                        Utan blixt så har jag nog max lagt en timme och det var igår kväll men med blixt har det gått åt åtskilligt fler timmar, på tok för många enligt min fru
                        Strunta i frun, dina bilder är ibland magiska...
                        https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

                        Kommentar

                        • robjo
                          Användare
                          • maj 2005
                          • 330

                          Ursprungligen postat av Bror
                          Kul Robban att fläckarna börjar komma, hur många är begynnade OB?
                          Har du fått några yngel på dom?
                          Hälsningar Bror
                          Tack Bror,

                          Det är ca 11 stycken som börjar bli OB, dom som är längst på väg är valdigt snygga. Jo yngel finns det, 27 stycken i dags läget (är till salu)
                          Jag har lagt upp ett par film snuttar, följ länken i min sigantur.

                          /Robban
                          http://picasaweb.google.se/sipedon/

                          Kommentar

                          • Pieter
                            Användare
                            • augusti 2004
                            • 251

                            Hejs!

                            Har fått tag på en liten grupp med ny importerad vf real ilangi, problemet som jag stött på
                            är att några av dom vill inte äta grönt fling foder (tror den heter super forte)
                            har även prövat räkmix med samma resultat.

                            Har aldrig tidigare stött på detta att några nekar blankt till mat, det som dessa gör är att dyka på maten tugga lite för att sedan spotta ut det och på en andra gång för att slutligen spotta ut den helt.

                            Det knepiga är att dom är pigga och allerta, sedan så har man inte sett om dom skiter ut nått heller så man e lite ställd.

                            Har ni några andra tips på mat som man vågar prova?
                            Man vill ju gärna inte gå miste om dessa.
                            Har hört att dom kommer förmodligen sluta fiska upp ilangin pg a att dom är både små och få till antalet.

                            //Pieter

                            Kommentar

                            • Falköping Andreas
                              Användare
                              • februari 2006
                              • 1214

                              Ta och läs lite i denna tråden så får du en del tipps om hur Göran hade problem men löste det med NLS.
                              Segrare NLS utan tvekan Varför skriver jag så, jo pga min egen erfarenhet jag skaffat mig under detta år vid införskaffandet av 2 olika VF troffegrupper. Red rainbow Kambwimba. Det började i Feb med 30 st vuxna som jag köpte av Kent i Nol, de kom från Tyskland och hamnade direkt hos mig. Hadde innan köpet bestämt mig för
                              http://www.skovdeaf.se/

                              Kommentar

                              • Pieter
                                Användare
                                • augusti 2004
                                • 251

                                Ursprungligen postat av Falköping Andreas
                                Ta och läs lite i denna tråden så får du en del tipps om hur Göran hade problem men löste det med NLS.
                                http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=57460
                                Tack!
                                får åka dit i morn å köpa lite nls å hoppas på det bästa sedan.

                                //Pieter

                                Kommentar

                                Arbetssätt...