Troffetråden 2008 - Del 2

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • akva99
    Användare
    • september 2005
    • 527

    Ursprungligen postat av Johan F
    Vad jag kan se så ser den bra ut! Hur stort är ungdjuret?

    Hälsningar

    Johan
    ca 2cm

    Kommentar

    • specmats
      Användare
      • december 2004
      • 3060

      Ursprungligen postat av ozric
      Nä, ynglen går det inte samma nöd på som på honorna ifall de går för länge. Märks isf när de är mkt äldre.Att vissa honor håller för länge är troligen pga svaghet i gruppen & stress - de ges ingen trygg plats att släppa dem på. Har just nu en Bemba som e inne på sin 6:e vecka och det ser inte särskilt kul ut.Troligen tar hon tar in sina "systrars" nysläppta yngel också! Hade en Kiriza som typ aldrig släppte sina yngel, som längst lät jag henna gå över 7 veckor. Och på sp Black verkar dessa honor sen producera nya ägg ist för att lägga på sig om hullet.
      Kanske är det skillnad på sp Black vs Moorii och odlat vs VF??
      ja har samma erfarenhet med honor som går "över tiden", sliter nått oerhört tyvärr..
      Tropheus Duboisi halembe, so
      Melanochromis Auratus, vf
      Synodontis Petricola, odlade

      Akvarie-setup (Salt)

      Kommentar

      • Johan F
        Användare
        • mars 2006
        • 2439

        Ursprungligen postat av Cutekid
        Även här ett canary cheek yngel som går med de vuxna, inte direkt mager den heller eftar att ha gått och betat alger hela dagarna.

        http://smg.photobucket.com/albums/v7...ry2ncs1ncs.jpg
        Ser väldigt bra ut i mina ögon.

        Hälsningar

        Johan
        3000 liter med Tropheus
        http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
        Tropheus sp. black Ikola
        Tropheus sp. black Caramba
        Tropheus red bishop Caramba
        Tropheus Moorii Kambwimba
        Tropheus Moorii Kapampa
        Tropheus Duboisi Maswa

        Kommentar

        • Johan F
          Användare
          • mars 2006
          • 2439

          Tömma eller spotta?

          Om jag nu har tolkat era erfarenheter rätt så kommer jag fram till följande;

          Ozric, Falköping Andreas och Specmats har haft eller har problem med speciellt magrande honor om dom får gå kvar och spotta i huvudakvariet. Även ynglena växer dåligt och blir magra.

          Akva99 och Cutekid har inte märkt några problem med att låta honorna spotta i huvudakvarieumet.

          Då kan man ju fråga sig om något skiljer sig i inredning, hur mycket sten växter har ni i huvudakvariumet där dessa honor spottar eller måste tömmas?

          Hur ofta matar ni huvudakvariumet?

          Kan det vara något annat, antal troffar/liter, andra arter, eller helt enkelt om det är gruppen sammansättning/balans som påverkar?

          Hälsningar

          Johan
          Senast redigerad av Johan F; 20 maj 2008, 18:45.
          3000 liter med Tropheus
          http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
          Tropheus sp. black Ikola
          Tropheus sp. black Caramba
          Tropheus red bishop Caramba
          Tropheus Moorii Kambwimba
          Tropheus Moorii Kapampa
          Tropheus Duboisi Maswa

          Kommentar

          • Oden70
            Användare
            • januari 2007
            • 869

            Håller med...

            Håller med om att båda alternativen funkar bra. En del tömmer jag anndra spottar i karet. Har inte haft problem med att honor hålligt för länge och att dom magrar mer än normalt.... Sedan har jag även bra erfarenhet av att tömma så det e ett val man själva får göra. vet ialla fall att Cutekid har gott om sten i sitt Canary kar.. Ett långt stenröse längst med nästan hela botten på karet. Tror att det e rätt viktigt att man har ett större röse så att honan käner det "säkert" att släppa yngelen där...
            Skall du dra upp yngel för att ha en naturlig biotop i karet och ett naturligt art utseende med blandad size på firrarna e det bara att låta dom spotta i karet. Vill du få tillbaka lite cash för gruppens kostnad så föreslår jag att du tömmer så du vet att du får ut maximalt överlevande och maximal avkastning på din grupp. Så e det cash eller för skoj skull du skall ha yngel avgör ditt sätt att dra fram yngel. Sedan e det ju inte bara cashen som styr att man tömmer utan också känslan av att "ha fått yngel"....
            Petrochromis is da shit8)8)

            Kommentar

            • LN
              Användare
              • december 2004
              • 4744

              Det som du Johan F beskriver är just det som är så kul med denna hobbyn. För att det som funkar hos någon funkar inte alls hos nån annan.

              Mina Ikola blev honorna alldels förkrympta för att dom gick ständigt i tuggade. Dom blev små trotts att ja fick den tuggande honan att käka nästan hela de fyra veckorna.
              Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
              Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

              Kommentar

              • deelay
                Användare
                • september 2002
                • 5394

                Ursprungligen postat av LN
                Det som du Johan F beskriver är just det som är så kul med denna hobbyn. För att det som funkar hos någon funkar inte alls hos nån annan.
                Man får alldrig heller glömma att alla uppfattar allt olika, det som någon tycker är fungerande kanske någon annan inte skulle bedömt på samma sätt.
                http://www.aquariumstockholm.se/

                Kommentar

                • Falköping Andreas
                  Användare
                  • februari 2006
                  • 1214

                  En sak som förbryllar mig dock är varför det på Fiery fry spelar roll hur ynglena ser ut.... Går de med föräldrarna så är de knall oranga lysande.... Men går de i ett separat yngel kar så blir de beiga o trista.... tog upp ett yngel som gick med föräldrarna som var så där lysande orange i färgen men det tog bara nåra dagar o så var den blek som de andra
                  http://www.skovdeaf.se/

                  Kommentar

                  • Göran Å
                    Användare
                    • december 2005
                    • 1295

                    Ursprungligen postat av Johan F
                    Om jag nu har tolkat era erfarenheter rätt så kommer jag fram till följande;

                    Ozric, Falköping Andreas och Specmats har haft eller har problem med speciellt magrande honor om dom får gå kvar och spotta i huvudakvariet. Även ynglena växer dåligt och blir magra.

                    Akva99 och Cutekid har inte märkt några problem med att låta honorna spotta i huvudakvarieumet.

                    Då kan man ju fråga sig om något skiljer sig i inredning, hur mycket sten växter har ni i huvudakvariumet där dessa honor spottar eller måste tömmas?

                    Hur ofta matar ni huvudakvariumet?

                    Kan det vara något annat, antal troffar/liter, andra arter, eller helt enkelt om det är gruppen sammansättning/balans som påverkar?

                    Hälsningar

                    Johan
                    Hej Johan

                    Hos mig funkar det enl följande: 600L kar med 30 vuxna troffar, 10 ungdjur, moduler, växter och lite sten, matar regelbundet 2-3 ggr /dag.

                    Tuggande honor brukar få gå kvar till ungefär dag 25 då de håvas och töms ( nästan av sig själva ) hela tiden äter de av maten som bjuds, NLS 1mm, grön flingor & räkmix. De har alltid haft en mycket fin kropps form efter tugget.

                    Ynglena äter samma mat från dag 1 som de vuxna i sitt yngelkar.

                    Sedan brukar det för mina Kambwimba ta mellan 4-6 mån innan det blir lek på samma hona igen.

                    Har provat att släppa tillbaka yngel i 3cm storlek till de vuxna utan problem.


                    På min senaste hona gjorde jag följande tid studie.

                    Dag 25 efter lek flyttades honan till 60L spottkar.
                    Dag 34 såg jag ynglen för första gången.
                    Dag 44 stängde honan munnen för ynglen.
                    Dag 46 flyttades honan tillbaka till gruppen utan problem.
                    Honan har ätit mat hela tiden och var i bra kondition. Räkmix första 14 dag sedan NLS + räkmix.

                    Undrar hur denna studie sett ut i stora karet ? och om hon hade blivit stressad. ?

                    Ska kanske testa detta en annan gång.

                    Mvh Göran
                    http://www.skovdeaf.se/
                    http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=113642
                    http://www.skovdefagelklubb.se/

                    Kommentar

                    • Oden70
                      Användare
                      • januari 2007
                      • 869

                      Ursprungligen postat av Falköping Andreas
                      En sak som förbryllar mig dock är varför det på Fiery fry spelar roll hur ynglena ser ut.... Går de med föräldrarna så är de knall oranga lysande.... Men går de i ett separat yngel kar så blir de beiga o trista.... tog upp ett yngel som gick med föräldrarna som var så där lysande orange i färgen men det tog bara nåra dagar o så var den blek som de andra
                      Tycker även jag att detta e en intresant sak som förbryllar..
                      Men har en sak som jag funderar på, kan det vara så att ynglet precis som många andra djurarter plockar fram den oranga färgen som en varning?
                      Typ att ät inte mig för jag smakar mög. e giftig samt ytterst farlig..
                      E ju inga faror i en yngelburk vilket gör att dom tappar sin "varnings" färg??
                      E ju så hos andra djur och varför skulle detta inte kunna vara en annledning att färgskiftet sker? Bara en tanke utan vetenskapligt belägg....
                      Petrochromis is da shit8)8)

                      Kommentar

                      • ozric
                        Användare
                        • mars 2004
                        • 3187

                        Tycker man det e trevligt med smått bland de stora kan man ju tömma honorna runt 25:e dagen och dra upp ynglen i separat tank efter några veckor, när de e ca 25 mm,släppa tebax dem.

                        Det låter fö helt rimligt att ruvande honor e tryggare och släpper ynglen i "rättare" tid i kar med en massa stenrösen i. Personligen har jag inte så mkt sten iom att det samlar på sig en massa skit/bös/gunk/mulm...
                        "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                        c",)

                        Kommentar

                        • deelay
                          Användare
                          • september 2002
                          • 5394

                          Ursprungligen postat av ozric
                          Personligen har jag inte så mkt sten iom att det samlar på sig en massa skit/bös/gunk/mulm...
                          du glömde klegg =)
                          http://www.aquariumstockholm.se/

                          Kommentar

                          • Oden70
                            Användare
                            • januari 2007
                            • 869

                            Ursprungligen postat av deelay
                            du glömde klegg =)
                            eller dom fina "skånska" orden mög, dynga och goja
                            Petrochromis is da shit8)8)

                            Kommentar

                            • Johan F
                              Användare
                              • mars 2006
                              • 2439

                              Ursprungligen postat av Oden70
                              Håller med om att båda alternativen funkar bra. En del tömmer jag anndra spottar i karet. Har inte haft problem med att honor hålligt för länge och att dom magrar mer än normalt.... Sedan har jag även bra erfarenhet av att tömma så det e ett val man själva får göra. vet ialla fall att Cutekid har gott om sten i sitt Canary kar.. Ett långt stenröse längst med nästan hela botten på karet. Tror att det e rätt viktigt att man har ett större röse så att honan käner det "säkert" att släppa yngelen där...
                              Skall du dra upp yngel för att ha en naturlig biotop i karet och ett naturligt art utseende med blandad size på firrarna e det bara att låta dom spotta i karet. Vill du få tillbaka lite cash för gruppens kostnad så föreslår jag att du tömmer så du vet att du får ut maximalt överlevande och maximal avkastning på din grupp. Så e det cash eller för skoj skull du skall ha yngel avgör ditt sätt att dra fram yngel. Sedan e det ju inte bara cashen som styr att man tömmer utan också känslan av att "ha fått yngel"....
                              För min del är det för att det är intressant och skoj en "hobby", cash får jag från mitt "riktiga" arbete.
                              Så jag är ute efter att få ett akvariumet i balans utan att behöva tömma honorna och inte riskera deras hälsa.
                              3000 liter med Tropheus
                              http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                              Tropheus sp. black Ikola
                              Tropheus sp. black Caramba
                              Tropheus red bishop Caramba
                              Tropheus Moorii Kambwimba
                              Tropheus Moorii Kapampa
                              Tropheus Duboisi Maswa

                              Kommentar

                              • Johan F
                                Användare
                                • mars 2006
                                • 2439

                                Ursprungligen postat av LN
                                Det som du Johan F beskriver är just det som är så kul med denna hobbyn. För att det som funkar hos någon funkar inte alls hos nån annan.

                                Mina Ikola blev honorna alldels förkrympta för att dom gick ständigt i tuggade. Dom blev små trotts att ja fick den tuggande honan att käka nästan hela de fyra veckorna.
                                Vad hände, menar du att dom blev förkrytmta tills du började och tömma dom eller fungerade det helt enkelt inte alls med att hålla honorna i bra kondition?

                                Hälsningar

                                Johan
                                3000 liter med Tropheus
                                http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                                Tropheus sp. black Ikola
                                Tropheus sp. black Caramba
                                Tropheus red bishop Caramba
                                Tropheus Moorii Kambwimba
                                Tropheus Moorii Kapampa
                                Tropheus Duboisi Maswa

                                Kommentar

                                Arbetssätt...