Troffetråden 2008 - Del 2

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • cf.akvarielagret
    Användare
    • april 2002
    • 5028

    Ursprungligen postat av Johan F
    Lite provbilder på en av VF Ilangi-hanarna.

    Hälsningar

    Johan
    Jag gillar den andra bilden skarpt
    jag är Ateist
    men Gud talade till mig
    Gud är stor
    jag frågade hur stor ? inget svar
    han kanske behövde låna toaletten

    Kommentar

    • akva99
      Användare
      • september 2005
      • 527

      Ursprungligen postat av Johan F
      Tack Göran! Använder inte idag räkmix så det får bli i mitt fall flingor.
      Jag funderar starkt på att låta honorna gå kvar och spotta bland övriga invånare. Är det någon som har positivt/negativt erfarenhet?

      Hälsningar

      Johan
      min erfarenhet är att har man tillräckligt med sten så räcker det med att en hona spottar så blir det yngel kvar och de vuxna vänjer sig.tycker det är kul att se de vuxna ihop med yngel som pilar runt bland stenar och betar alger.tömmer akvariet var 3 -4 månad på yngel.tycker det funkar mycket bra år efter år. har köpt yngel efter tömda honor och när det väl har lekt så har de ej gått tiden ut, och när man inte får några yngel efter lång tid har jag tröttnat på att köpa yngel efter tömda honor. men vi har ju olika erfarenheter det har säkert varit ett flertal som fått ut yngel efter tömda honor.men att sitta och titta in i ett akvarium med föräldrar och yngel är riktigt mäktigt.

      Kommentar

      • Falköping Andreas
        Användare
        • februari 2006
        • 1214

        Alla har vi olika uppfattning gällande ynglens bästa o välmående osv. Vill man att yngelna skall växa bra så är min åsikt att man skall tömma honan då hon gått ca 20 dagar. då kan man mata ynglena med Artemia eller vad man nu kör med till yngel.
        Låter man ynglena gå kvar i huvud karet så är det ofta ynglena blir magra o växer dåligt jusst som maten är som viktigast i fiskens liv. Honan blir ofta mkt mager ifall de inte klarar av stressen som kan va i ett kar o de håller ynglena alldeles för länge vilket leder till att de blir magra och fula.
        Min erfarenhet säger att en fisk som växt dåligt och fått för lite mat de första månaderna blir inte lika bra i kropps formen som fisk som proppats fulla med mat o växt så det knakar.
        Ja som sagt alla har sina åsikter o mål i sin hobby.
        Vill man bara titta på dom o njuta av deras beteende osv så kan man ju låta honan gå kvar o låta ynglena växa ihop med de stora.
        Inget jag vill göra iaf.
        Senast redigerad av Falköping Andreas; 19 maj 2008, 22:41.
        http://www.skovdeaf.se/

        Kommentar

        • Johan F
          Användare
          • mars 2006
          • 2439

          Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
          Jag gillar den andra bilden skarpt
          Tack Christer, den med halva munnen med sand. han är som en liten grävskopa den där killen.

          Hälsningar

          Johan
          3000 liter med Tropheus
          http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
          Tropheus sp. black Ikola
          Tropheus sp. black Caramba
          Tropheus red bishop Caramba
          Tropheus Moorii Kambwimba
          Tropheus Moorii Kapampa
          Tropheus Duboisi Maswa

          Kommentar

          • cf.akvarielagret
            Användare
            • april 2002
            • 5028

            Ursprungligen postat av Johan F
            Tack Christer, den med halva munnen med sand. han är som en liten grävskopa den där killen.

            Hälsningar

            Johan
            Han ser lite oskyldigare ut på sista bilden
            jag är Ateist
            men Gud talade till mig
            Gud är stor
            jag frågade hur stor ? inget svar
            han kanske behövde låna toaletten

            Kommentar

            • akva99
              Användare
              • september 2005
              • 527

              som jag skrev i mitt förra inlägg så går mina och betar alger hela dagarna och jag låvar de är inte magra eller växer dåligt.

              Kommentar

              • Cutekid
                Användare
                • januari 2003
                • 3368

                Ursprungligen postat av Falköping Andreas
                Alla har vi olika uppfattning gällande ynglens bästa o välmående osv. Vill man att yngelna skall växa bra så är min åsikt att man skall tömma honan då hon gått ca 20 dagar. då kan man mata yngelna med Artemia eller vad man nu kör med till yngel.
                Låter man yngelan gå kvar i huvuk karet så är det ofta yngelna blir magra o växer dåligt jusst som maten är som viktigast i fiskens liv. Honan blir ofta mkt mager ifall de inte klarar av stressen som kan va i ett kar o de håller ynglena alldeles för länge vilket leder till att de blir magra och fula.
                Min erfarenhet säger att en fisk som växt dåligt och fått för lite mat de första månaderna blir inte lika bra i kropps formen som fisk som proppats fulla med mat o växt så det knakar.
                Ja som sagt alla har sina åsikter o mål i sin hobby.
                Vill man bara titta på dom o njuta av deras beteende osv så kan man ju låta honan gå kvar o låta ynglena växa ihop med de stora.
                Inget jag vill göra iaf.
                Konstigt ... jag låter mina yngel gå kvar i karet med de vuxna och de får klockren kroppsform och växer bättre än vad de gör i ett eget kar. Har man bara fina stenrösen med sten i varierande storlek funkar det kanon och honorna i mina kar går och vallar yngel hur lugnt som helst utan stress. Har tom suttit i flera timmar nere i lokalen och sett honor som släpper ut sina yngel bland stenarna för att sedan någon timme senare hämta upp samma gäng igen. Tror att det är dags att tömma karet på sten snart och plocka upp lite fina yngel som har kalasfina former.

                Mvh
                Carl

                Besök petrochromis.com´s forum:

                http://petrochromis.com/phpbb3/

                Kommentar

                • Johan F
                  Användare
                  • mars 2006
                  • 2439

                  Ursprungligen postat av ozric
                  Låter man honan gå kvar tenderar hon att hålla längre än vanligt oftast vilket resulterar att hon magrar av rätt mkt.Gör hon det dessutom lek eft lek ser de inte så kul ut eft några år.Tömmer man henne kommer hon igång mkt snabbare , gäller ynglen också vilket de har med sig resten av livet (får höjd på kroppen). En massa yngle kommer också att ätas upp innan gruppen har vant sig med smått i burken om man låter honan gå kvar. Jag har dessutom haft honor som inte verkar släppa ynglen alls, detta troligen pga stress.
                  Absolut det har du rätt i att det finns en risk med att honan går för länge. Jag får fundera över hur jag gör, är lite inne på att låta dom gå kvar då jag vill inte ha en massa yngelburkar.

                  Tack Ozric
                  3000 liter med Tropheus
                  http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                  Tropheus sp. black Ikola
                  Tropheus sp. black Caramba
                  Tropheus red bishop Caramba
                  Tropheus Moorii Kambwimba
                  Tropheus Moorii Kapampa
                  Tropheus Duboisi Maswa

                  Kommentar

                  • akva99
                    Användare
                    • september 2005
                    • 527

                    gick och tog ett kort på ett yngel.säg nu inte att detta yngel är magert i kroppen den är ganska tjock.

                    Kommentar

                    • Johan F
                      Användare
                      • mars 2006
                      • 2439

                      Ursprungligen postat av Cutekid
                      Konstigt ... jag låter mina yngel gå kvar i karet med de vuxna och de får klockren kroppsform och växer bättre än vad de gör i ett eget kar. Har man bara fina stenrösen med sten i varierande storlek funkar det kanon och honorna i mina kar går och vallar yngel hur lugnt som helst utan stress. Har tom suttit i flera timmar nere i lokalen och sett honor som släpper ut sina yngel bland stenarna för att sedan någon timme senare hämta upp samma gäng igen. Tror att det är dags att tömma karet på sten snart och plocka upp lite fina yngel som har kalasfina former.

                      Mvh
                      Härligt och höra Cutekid och Akva99 att det fungerar så bra för er och låta ynglena spottas den naturliga vägen. Det är just detta som jag vill försöka och uppnå och inte behöva dra igång en massa yngelburkar och hålla koll på honorna hur länge dom har ruvat etc. utan bara njuta av djuren.
                      3000 liter med Tropheus
                      http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                      Tropheus sp. black Ikola
                      Tropheus sp. black Caramba
                      Tropheus red bishop Caramba
                      Tropheus Moorii Kambwimba
                      Tropheus Moorii Kapampa
                      Tropheus Duboisi Maswa

                      Kommentar

                      • Falköping Andreas
                        Användare
                        • februari 2006
                        • 1214

                        Ursprungligen postat av Cutekid
                        Konstigt ... jag låter mina yngel gå kvar i karet med de vuxna och de får klockren kroppsform och växer bättre än vad de gör i ett eget kar. Har man bara fina stenrösen med sten i varierande storlek funkar det kanon och honorna i mina kar går och vallar yngel hur lugnt som helst utan stress. Har tom suttit i flera timmar nere i lokalen och sett honor som släpper ut sina yngel bland stenarna för att sedan någon timme senare hämta upp samma gäng igen. Tror att det är dags att tömma karet på sten snart och plocka upp lite fina yngel som har kalasfina former.

                        Mvh
                        Ja det är ju roligt att det funkar så bra då calle. Du gör som du vill o jag gör som jag vill. Det är allas rätt att göra som man vill. jag ville bara beskriva min åsikt och erfarenheter ang detta.
                        Läs bara vad Ozric råka ut för.
                        http://www.skovdeaf.se/

                        Kommentar

                        • Johan F
                          Användare
                          • mars 2006
                          • 2439

                          Ursprungligen postat av akva99
                          gick och tog ett kort på ett yngel.säg nu inte att detta yngel är magert i kroppen den är ganska tjock.
                          Vad jag kan se så ser den bra ut! Hur stort är ungdjuret?

                          Hälsningar

                          Johan
                          3000 liter med Tropheus
                          http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                          Tropheus sp. black Ikola
                          Tropheus sp. black Caramba
                          Tropheus red bishop Caramba
                          Tropheus Moorii Kambwimba
                          Tropheus Moorii Kapampa
                          Tropheus Duboisi Maswa

                          Kommentar

                          • Johan F
                            Användare
                            • mars 2006
                            • 2439

                            Ursprungligen postat av Falköping Andreas
                            Vill man bara titta på dom o njuta av deras beteende osv så kan man ju låta honan gå kvar o låta ynglena växa ihop med de stora.
                            Det är precis vad jag är ute efter!

                            Tack Andreas
                            3000 liter med Tropheus
                            http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                            Tropheus sp. black Ikola
                            Tropheus sp. black Caramba
                            Tropheus red bishop Caramba
                            Tropheus Moorii Kambwimba
                            Tropheus Moorii Kapampa
                            Tropheus Duboisi Maswa

                            Kommentar

                            • Cutekid
                              Användare
                              • januari 2003
                              • 3368

                              Även här ett canary cheek yngel som går med de vuxna, inte direkt mager den heller eftar att ha gått och betat alger hela dagarna.

                              Store your photos and videos online with secure storage from Photobucket. Available on iOS, Android and desktop. Securely backup your memories and sign up today!
                              Carl

                              Besök petrochromis.com´s forum:

                              http://petrochromis.com/phpbb3/

                              Kommentar

                              • ozric
                                Användare
                                • mars 2004
                                • 3187

                                Nä, ynglen går det inte samma nöd på som på honorna ifall de går för länge. Märks isf när de är mkt äldre.Att vissa honor håller för länge är troligen pga svaghet i gruppen & stress - de ges ingen trygg plats att släppa dem på. Har just nu en Bemba som e inne på sin 6:e vecka och det ser inte särskilt kul ut.Troligen tar hon tar in sina "systrars" nysläppta yngel också! Hade en Kiriza som typ aldrig släppte sina yngel, som längst lät jag henna gå över 7 veckor. Och på sp Black verkar dessa honor sen producera nya ägg ist för att lägga på sig om hullet.
                                Kanske är det skillnad på sp Black vs Moorii och odlat vs VF??
                                "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                                c",)

                                Kommentar

                                Arbetssätt...