Hästnostråden

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pierre_N
    Användare
    • mars 2004
    • 772

    Tack Erik. De har inte lämnat över än, får se om det händer något ikväll. Det är en annan hona som håller på att spela för hanen, jag trodde att alla var utparade men då måste det vara 2 som inte är det. För de brukar väl aldrig byta partner? Hoppas att hanen inte nappar och tar över ynglen i alla fall. Än så länge verkar han inte imponerad av den andra honan. Han spänner upp sig och jagar bort henne bara. Den mindre honan som tuggar blir riktigt sur när hon kommer i närheten och spelar i alla fall.

    nicson: Troffarna tror jag inte är något problem. Mina hästnosar växer faktiskt bättre än troffarna. Jag trodde att de skulle ha det lite svårare att få tag i mat men det verkar helt lugnt. I och för sig så är det bara ungdjur jag har hemma nu men jag ska byta ut dem i helgen tänkte jag, mot en vuxen grupp ilangi. Jag får väl återkomma sen när jag märkt hur de klarar av fullvuxna troffar. Hur går det med princessor ihop med troffar? Hur många har du? Tar inte de över akvariet?

    Kommentar

    • EricH
      Användare
      • juli 2009
      • 110

      Känner mig inte speciellt proffsig nu men jag köpte ett par hästnosar av Kent i Nol för ett tag sen men kommer absolut inte ihåg namnet! Har inga bra bilder men hanen får en puckel ovanpå huvudet när de blir äldre, ringer det en klocka hos någon? Glömmer av att fråga varje gång jag är där..
      Mvh / Eric

      Kommentar

      • jeppehb
        Användare
        • februari 2008
        • 124

        Kommentar

        • Pierre_N
          Användare
          • mars 2004
          • 772

          Hallå! En liten uppdatering sedan sist jag skrev. Den minsta honan som tuggade sist jag skrev lämnade aldrig över. Men det tog inte lång tid innan en annan hona lekte, och dagen efter lekte en till. Den första lämnade över efter 11 dagar men idag när jag kom hem fick jag en överraskning. Jag hade inte ens hunnit ta av mig jackan, stod och pratade i telefonen och sneglade mot akvariet. Då såg jag honan spotta ut ett yngel och hanen snappade upp det fort. Jag såg nästan hela överlämnandet, så otippat och så kul! Trodde jag aldrig att jag skulle gå se.

          Det gick inte till riktigt som jag hade trott, jag trodde att honan och hanen skulle stå i princip mun mot mun och lämna över. I ett skyddat hörn när akvariet var släkt. Men istället skedde det nästan mitt i akvariet. Precis över ett litet stenröse fritt i vattnet. Honan spottade ut ett yngel när hon var 2-5cm från hanen sedan väntade hon otåligt, var hanen för långsam med att snappa upp det så tog hon in det igen. Alla gånger utom en så tog hon ett yngel i taget. Det var inte alls lugnt och kärleksfullt heller, de hög efter varandra när den ena inte gjorde som den andra ville och snurrade runt rätt så hektiskt. De var inte direkt ostörda, det går som sagt 8 hästnosar i karet, troffar, jullar och petricola. De andra hästnoshanarna störde lite men inte så farligt. De andra fiskarna var inte ett dugg intresserade av ynglen. Jullarna kom lite närmre men aldrig så att de gjorde några utfall.

          Kommentar

          • Johan F
            Användare
            • mars 2006
            • 2439

            Ursprungligen postat av Pierre_N
            Hallå! En liten uppdatering sedan sist jag skrev. Den minsta honan som tuggade sist jag skrev lämnade aldrig över. Men det tog inte lång tid innan en annan hona lekte, och dagen efter lekte en till. Den första lämnade över efter 11 dagar men idag när jag kom hem fick jag en överraskning. Jag hade inte ens hunnit ta av mig jackan, stod och pratade i telefonen och sneglade mot akvariet. Då såg jag honan spotta ut ett yngel och hanen snappade upp det fort. Jag såg nästan hela överlämnandet, så otippat och så kul! Trodde jag aldrig att jag skulle gå se.

            Det gick inte till riktigt som jag hade trott, jag trodde att honan och hanen skulle stå i princip mun mot mun och lämna över. I ett skyddat hörn när akvariet var släkt. Men istället skedde det nästan mitt i akvariet. Precis över ett litet stenröse fritt i vattnet. Honan spottade ut ett yngel när hon var 2-5cm från hanen sedan väntade hon otåligt, var hanen för långsam med att snappa upp det så tog hon in det igen. Alla gånger utom en så tog hon ett yngel i taget. Det var inte alls lugnt och kärleksfullt heller, de hög efter varandra när den ena inte gjorde som den andra ville och snurrade runt rätt så hektiskt. De var inte direkt ostörda, det går som sagt 8 hästnosar i karet, troffar, jullar och petricola. De andra hästnoshanarna störde lite men inte så farligt. De andra fiskarna var inte ett dugg intresserade av ynglen. Jullarna kom lite närmre men aldrig så att de gjorde några utfall.
            Vad kul, det måste vara ett av de ögonblick man ser framemot att få uppleva.
            3000 liter med Tropheus
            http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
            Tropheus sp. black Ikola
            Tropheus sp. black Caramba
            Tropheus red bishop Caramba
            Tropheus Moorii Kambwimba
            Tropheus Moorii Kapampa
            Tropheus Duboisi Maswa

            Kommentar

            • Göran Å
              Användare
              • december 2005
              • 1295

              Vad skojigt Pierre_N att få uppleva denna händelse. Stort grattis.

              Själv har jag missat mina skiftningar med en hårsmån än så länge.

              Här är en Tanganicodus irsacae, Kigoma hane med ett tugg strax innan utsläppet.

              Mvh Göran
              http://www.skovdeaf.se/
              http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=113642
              http://www.skovdefagelklubb.se/

              Kommentar

              • nicson
                Användare
                • januari 2010
                • 639

                Provade att ge 3+3 T irsacae Moba F1 ett eget 325-l med gott om gömställen (stenkol o svart 50 mm slang). Det vart ingen hit då de knappast visade sig överhuvudtaget. Efter att jag satt i dubbar, prinsessor o snäckisar är de orädda o är ngt av akvariets blickfång.

                Nedre bilden är E cyanostictus Moba som jag håller 1+2 i 1000-litarn.

                Kommentar

                • Decimus
                  Användare
                  • juni 2006
                  • 961

                  Tanganicodus Spathodus och Erethmodus.

                  Har jag förstått det rätt att det är dessa tre släkten som finns av häsnosar?

                  Kommentar

                  • Mikael W
                    NCS Medlem
                    • augusti 2002
                    • 8598

                    Ursprungligen postat av Decimus
                    Tanganicodus Spathodus och Erethmodus.

                    Har jag förstått det rätt att det är dessa tre släkten som finns av häsnosar?
                    Rätt. Och arterna är:
                    Eretmodus cyanostictus
                    Spathodus erythrodon
                    Spathodus marlieri
                    Tanganicodus irsacae

                    Sen har vi i artregistret ytterligare en obeskriven art, Eretmodus sp. "North".
                    mvh
                    Mikael W
                    (NCS-medlem sedan 1981)

                    Kommentar

                    • Decimus
                      Användare
                      • juni 2006
                      • 961

                      Ursprungligen postat av Mikael W
                      Rätt. Och arterna är:
                      Eretmodus cyanostictus
                      Spathodus erythrodon
                      Spathodus marlieri
                      Tanganicodus irsacae

                      Sen har vi i artregistret ytterligare en obeskriven art, Eretmodus sp. "North".

                      Där serman, tack! de är ju så snarlika att det e svårt att skilja dem åt. men ska klura lite vilka jag ska ha med min framtida grupp troffar.

                      Är det någon variant som passar sig bättre med troffar?

                      Kommentar

                      • Göran Å
                        Användare
                        • december 2005
                        • 1295

                        Ursprungligen postat av Decimus
                        Där serman, tack! de är ju så snarlika att det e svårt att skilja dem åt. men ska klura lite vilka jag ska ha med min framtida grupp troffar.

                        Är det någon variant som passar sig bättre med troffar?
                        Min erfarenhet sträcker sig till dessa arter.
                        Fungerar perfekt i små grupper ihop med troffar.

                        Tanganicodus irsacae
                        Eretmodus cyanostictus


                        Mvh Göran
                        http://www.skovdeaf.se/
                        http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=113642
                        http://www.skovdefagelklubb.se/

                        Kommentar

                        • Decimus
                          Användare
                          • juni 2006
                          • 961

                          Ursprungligen postat av Göran Å
                          Min erfarenhet sträcker sig till dessa arter.
                          Fungerar perfekt i små grupper ihop med troffar.

                          Tanganicodus irsacae
                          Eretmodus cyanostictus


                          Mvh Göran
                          Jättetack Göran för din fina input!

                          Kommentar

                          • Johan F
                            Användare
                            • mars 2006
                            • 2439

                            Ursprungligen postat av Göran Å
                            Min erfarenhet sträcker sig till dessa arter.
                            Fungerar perfekt i små grupper ihop med troffar.

                            Tanganicodus irsacae
                            Eretmodus cyanostictus


                            Mvh Göran
                            Hur små grupper pratar vi om och könsfördelning vad är optimalt?

                            /Johan
                            3000 liter med Tropheus
                            http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                            Tropheus sp. black Ikola
                            Tropheus sp. black Caramba
                            Tropheus red bishop Caramba
                            Tropheus Moorii Kambwimba
                            Tropheus Moorii Kapampa
                            Tropheus Duboisi Maswa

                            Kommentar

                            • Decimus
                              Användare
                              • juni 2006
                              • 961

                              Ursprungligen postat av Johan F
                              Hur små grupper pratar vi om och könsfördelning vad är optimalt?

                              /Johan

                              Bra fråga!

                              Kommentar

                              • Göran Å
                                Användare
                                • december 2005
                                • 1295

                                Ursprungligen postat av Johan F
                                Hur små grupper pratar vi om och könsfördelning vad är optimalt?

                                /Johan
                                Lite ex från några av mina kar....
                                600L 2par
                                450L 1 par
                                310L 1 + 3

                                Bäst är att köpa ett litet antal som får para ut sig.

                                Lite lustigt ang par är mitt 310L kar där jag släppte i 4st Tanganicodus irsacae från egen odling som var ganska små.
                                Efter en tid visade det sig vara könsfördelning 1+3. Ni må tro att den hanen har fullt upp med sina 3 honor som oftast regelbundet går med tugg.

                                Efter ca 12 dagar flyttas ynglen över till hanen som ruvar också ca 12 dagar så han har det väldigt körigt...


                                När man ska välja ut könsfördelningen så tänk på att hanen oftast är lite större än honan.

                                Mina hästnosar går ihop med ca 30-40 troffar i varje kar och de leker regelbundet.
                                De är ett riktigt roligt inslag ihop med troffar.

                                Mvh Göran
                                http://www.skovdeaf.se/
                                http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=113642
                                http://www.skovdefagelklubb.se/

                                Kommentar

                                Arbetssätt...