Hästnostråden

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • joe
    Användare
    • juni 2006
    • 1451

    #91
    OK - då får jag väl avvakta en stund till - börja räkna dagar och se om jag kanske kan få en glimt av "överlämnandet" och vänta ett tag till och räkna dagar...sedan kan de små få bo i ett eget kar...

    P.S Lät du hanen gå med dem ett tag eller tog du bara ynglen över till annat kar? D.S
    MVH - joe

    Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

    Kommentar

    • LN
      Användare
      • december 2004
      • 4744

      #92
      Det hade varit riktigt ballt att se det en gång, men det sker mycke mera diskret än lek.
      Jag har aldrig sett ett yngelbyte varken på hästnosar eller Xenotilapia.

      Har inte heller sett en endaste bild på nätet där det sker.
      Ja tror utan att ha något som helst belägg på min teori att det sker vid gryning eller skymning alltså när det är ljust i rummet men akvariet är släckt.
      Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
      Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

      Kommentar

      • chas
        Användare
        • augusti 2009
        • 304

        #93
        Då har man gått och inhandlat ett fint par hästtrynen för första gången! Blev 1+1 Eretmodus cyanostictus Mpimbwe "orange" F1or från Kent i Nol.
        Var på weekend i vackra götet så fick ta en sväng förbi Kent. Bilder kommer när dom blivit hemmastadda i 300litarn med dubbeyngel.

        christian
        http://naistick.wix.com/photo

        Kommentar

        • JohnnyE
          Användare
          • januari 2009
          • 24

          #94
          Har nu ett tiotal yngel som gömmer sig i mina stenrösen
          Båda föräldra paren tuggar mest hela tiden så jag har absolut ingen
          som helst koll på yngel produktionen


          Överlämnandet från tuggande hona till hane har jag lyckats bevittna vid ett
          tillfälle.
          Detta var under fullt dagsljus och skedde enligt en kul krumbuktande ritual som påminner mycket om lek beteende.
          Blixtsnabbt går det...faktiskt svårt att hinna med..

          //Johnny

          Kommentar

          • gordon99
            Användare
            • januari 2010
            • 7

            #95
            Ursprungligen postat av chas
            Då har man gått och inhandlat ett fint par hästtrynen för första gången! Blev 1+1 Eretmodus cyanostictus Mpimbwe "orange" F1or från Kent i Nol.
            Var på weekend i vackra götet så fick ta en sväng förbi Kent. Bilder kommer när dom blivit hemmastadda i 300litarn med dubbeyngel.

            christian
            Kul!! Jag gjorde samma sak som du fast jag köpte 2+2 men samma sort, skall bli kul och se hur det går för "oss"

            Claes

            Kommentar

            • gordon99
              Användare
              • januari 2010
              • 7

              #96
              buken!!!!

              Tyvärr så tog det inte lång tid för mig att konstatera att hästnosarna fått "buken", såg endast att 1 av 4 åt, så jag började genast att medicinera!!
              yesterday!!! Idag när jag kom hem vid 18-tiden såg jag 2 mycket pigga små hästnosar och en inte fullt så pigg, den var faktiskt more or less färdig, så den fick hälsa på i frysen!. Den sista har inte synts till så jag antar att han/hon gått till dom sälla jaktmarkerna eller är på väg. Jag är helt säker på att en (den största) är en hanne, bara att hoppas att den lite mindre som är pigg är en liten hona.

              Hade man inte hållt på så länge och blivit härdad hade man nog gett upp!!!

              "That day, for no particular reason, i decided to go for a little run."

              C.Gordon

              Kommentar

              • Håkan Olsén
                NCS Medlem
                • augusti 2009
                • 90

                #97
                Ursprungligen postat av gordon99
                Tyvärr så tog det inte lång tid för mig att konstatera att hästnosarna fått "buken", såg endast att 1 av 4 åt, så jag började genast att medicinera!!
                yesterday!!! Idag när jag kom hem vid 18-tiden såg jag 2 mycket pigga små hästnosar och en inte fullt så pigg, den var faktiskt more or less färdig, så den fick hälsa på i frysen!. Den sista har inte synts till så jag antar att han/hon gått till dom sälla jaktmarkerna eller är på väg. Jag är helt säker på att en (den största) är en hanne, bara att hoppas att den lite mindre som är pigg är en liten hona.

                Hade man inte hållt på så länge och blivit härdad hade man nog gett upp!!!

                "That day, for no particular reason, i decided to go for a little run."

                C.Gordon
                Hej Gordon,

                Jag har köpt 5 VF T. irsace. Väldigt aktiva och aggresiva mot varandra. Intressanta fiskar. Tyvärr försvann en av dessa efter kort tid (ca. en vecka) och det visade sig att den dött. Vet inte vad som hände. Aggresivitet? Jag har haft Julidochromisar tidigare och de kunde ta livet av varandra. Kände inte till att även hästnosar får bukvattensot då deras föda skall vara kräftdjur och andra ryggradslösa djur, tändernas form tyder även på det, och bör inte ha en lång tarm. Samtidigt betar mina fiskar alger på stenarna. Det är kanske en blanddiet, kräftdjur bland algerna.

                Som sagt hästnosarna är en intressant grupp av fiskar. Det vore skoj att ha flera arter tillsammans. Är det någon som har erfarenhet av att blanda flera arter?

                Kommentar

                • gordon99
                  Användare
                  • januari 2010
                  • 7

                  #98
                  Ursprungligen postat av Håkan Olsén
                  Hej Gordon,

                  Jag har köpt 5 VF T. irsace. Väldigt aktiva och aggresiva mot varandra. Intressanta fiskar. Tyvärr försvann en av dessa efter kort tid (ca. en vecka) och det visade sig att den dött. Vet inte vad som hände. Aggresivitet? Jag har haft Julidochromisar tidigare och de kunde ta livet av varandra. Kände inte till att även hästnosar får bukvattensot då deras föda skall vara kräftdjur och andra ryggradslösa djur, tändernas form tyder även på det, och bör inte ha en lång tarm. Samtidigt betar mina fiskar alger på stenarna. Det är kanske en blanddiet, kräftdjur bland algerna.

                  Som sagt hästnosarna är en intressant grupp av fiskar. Det vore skoj att ha flera arter tillsammans. Är det någon som har erfarenhet av att blanda flera arter?
                  Tjena Håkan!! Tror nog det är Bukvattensot men är ej säker, dock så var ej nr3 död utan ser liite bättre ut, men äter fortfarande inte, matar pyttelite med räkmix.

                  Har aldrig haft flera arter samtidigt men har läst någonstans att det skall funka med vissa arter.

                  Claes

                  Kommentar

                  • JohnnyE
                    Användare
                    • januari 2009
                    • 24

                    #99
                    Hane T. Irsacae

                    Kommentar

                    • Håkan Olsén
                      NCS Medlem
                      • augusti 2009
                      • 90

                      Ursprungligen postat av JohnnyE
                      Hane T. Irsacae
                      Bra foto. Den har väldigt blå läppar. Likadant hos honor?

                      Kommentar

                      • specmats
                        Användare
                        • december 2004
                        • 3060

                        Ursprungligen postat av JohnnyE
                        Hane T. Irsacae
                        finfin hästnosar ser så komiska ut..
                        Tropheus Duboisi halembe, so
                        Melanochromis Auratus, vf
                        Synodontis Petricola, odlade

                        Akvarie-setup (Salt)

                        Kommentar

                        • gordon99
                          Användare
                          • januari 2010
                          • 7

                          Fortfarande lever nr 3 men är mager och äter nada, de andra två verkar må hur fint som helst, bara att vänta och se.

                          Snygg närbild på Irsacaen där!

                          "That day, for no particular reason, I decided to go for a little run."

                          C.G

                          Kommentar

                          • JohnnyE
                            Användare
                            • januari 2009
                            • 24

                            Ursprungligen postat av Håkan Olsén
                            Bra foto. Den har väldigt blå läppar. Likadant hos honor?
                            Tja,honorna har väl inte riktigt lika blå färg.
                            Detta varierar med "humöret"
                            Mina hästnosar går från ganska ljus beige på kroppen till mörkare grön i sina
                            humör svängningar.
                            Den blå färgen på läpparna ser inte ut att följa med den övriga skiftningen på
                            kroppen.

                            Nån som vet hur det funkar?

                            //johnny

                            Kommentar

                            • gordon99
                              Användare
                              • januari 2010
                              • 7

                              Okey! om någon är intresserad så dog Hästnos nr 3 igår, men de andra två mår bra! Den blev inte svullen utan var helt mager med häftig andning, den åt aldrig någonting hos mig på över 2 veckor, kanske var det "Buken" kanske inte.

                              That day, for no particular reason, i decided to go for a little run.

                              C.G

                              Kommentar

                              • chas
                                Användare
                                • augusti 2009
                                • 304

                                Ursprungligen postat av gordon99
                                Okey! om någon är intresserad så dog Hästnos nr 3 igår, men de andra två mår bra! Den blev inte svullen utan var helt mager med häftig andning, den åt aldrig någonting hos mig på över 2 veckor, kanske var det "Buken" kanske inte.

                                That day, for no particular reason, i decided to go for a little run.

                                C.G
                                tråkigt o höra gordon. Mina enda 2 har tyvärr strukit med. Dom åt lite i början men tynade helt enkelt bort. Ej svullna eller sytrådsavföring. Ingen häftig andning heller. Konstigt som tusan.

                                christian
                                http://naistick.wix.com/photo

                                Kommentar

                                Arbetssätt...