Hästnostråden

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Göran Å
    Användare
    • december 2005
    • 1295

    Tråkigt att ni har haft problem med era Eretmodus cyanostictus Mpimbwe "orange" gordon99 och chas.

    Själv så köpte jag 4st på sista fiskresan av samma sort (en dog nästan omgående, det var den alra minsta.

    De övriga 3 verkar mår ypperligt, hoppas att de ska bilda ett par så det blir lite yngel.

    Jag matar alla mina hästnosar med 1mm NLS (började vänja dem med 0.5mm).

    Har även en grupp med Tanganicodus irsacae, Kigoma
    som älskar NLS och leker och ynglar regelbundet.

    Bifogar ett par bilder på den största av Eretmodus cyanostictus Mpimbwe "orange"


    Mvh Göran
    http://www.skovdeaf.se/
    http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=113642
    http://www.skovdefagelklubb.se/

    Kommentar

    • HenrikV
      Användare
      • februari 2007
      • 697

      Trist att era hästnosar har dött. Blir lite nervös inför mitt köp av häsnosar. Får äntligen chansen snart efter drygt 2 års uppehåll.

      Kommentar

      • Göran Å
        Användare
        • december 2005
        • 1295

        Ursprungligen postat av HenrikV
        Trist att era hästnosar har dött. Blir lite nervös inför mitt köp av häsnosar. Får äntligen chansen snart efter drygt 2 års uppehåll.
        Det går nog bra för dig eftersom du har haft dem tidigare.

        Mata bara försiktigt i början och jag rekomenderar starkt NLS pellets som jag skrev tidigare.




        Skickar en bild på tandstatus på en VF Tanganicodus irsacae, Kigoma.


        Mvh Göran
        http://www.skovdeaf.se/
        http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=113642
        http://www.skovdefagelklubb.se/

        Kommentar

        • gordon99
          Användare
          • januari 2010
          • 7

          Det är aldrig kul när ens fiskar dör, speciellt när man inte (vad man vet) gjort något fel men, har man haft hästnosar en gång så kan man inte inte låta bli!
          Hade Spathodus marleri och T. Irsacae på 80-talet och det gick bra, med yngel mm.

          Har förövrigt försökt fånga 1 tuggande Cyprichromis Leptosoma "chituta neon" i ett par dagar men misslyckats, så idag hade hon spottat ut ungarna!. Först inte ett spår efter någon litet yngel men sen upptäckte jag 2 inuti innerfiltret (har ett juwel 400 l), kan finnas fler men jag har mycket sten i.

          That day, for no particular reason, i decided to go for a little run.

          Gordon

          Kommentar

          • JohnnyE
            Användare
            • januari 2009
            • 24

            Ursprungligen postat av Göran Å
            Det går nog bra för dig eftersom du har haft dem tidigare.

            Mata bara försiktigt i början och jag rekomenderar starkt NLS pellets som jag skrev tidigare.




            Skickar en bild på tandstatus på en VF Tanganicodus irsacae, Kigoma.


            Mvh Göran

            Den statusen diggar vi Göran!!

            Kommentar

            • JohnnyE
              Användare
              • januari 2009
              • 24

              Skulle leverera några av mina yngel till min bror som ville ha hästnosar.
              Efter att ha tömmt ut hela akvariet (720) på sten och flyttat ut all fisk gjordes en inventering.
              24st!!
              Hade inte en aning om att det var så mycket yngel som lurade bland stenen.
              Kul överraskning kan man säga.

              Nu e karet ommöblerat med ett 95% vatten byte.
              Skulle ha hällt tillbaka mycket av vattnet men det förlorade sin kvalite väldigt fort under de timmarna det tog att jaga fisk så jag valde att inte göra detta.

              Nu efter ett par dagar ser det inte ut att ha gått snett på något vis utan det är full rulle på både hästnosar och troffar

              //Johnny

              Kommentar

              • gordon99
                Användare
                • januari 2010
                • 7

                Nu har mina hästnosar fått sällskap av en grupp N.Similis och det gick helt smärtfritt, dom verkar komma överens ganska bra, lite fight blir det ju. Men oj vad dom små rackarna gräver!! Charmig liten fisk den där Similis.

                Kors va det viftar me segel ida, e de kappsegling , nä de e lördá!

                C.G

                Kommentar

                • Museo12
                  Användare
                  • oktober 2005
                  • 153

                  Vad kör ni för pellets, som komplement till räkmix, till era hästnosar?

                  Kommentar

                  • HenrikV
                    Användare
                    • februari 2007
                    • 697

                    Ursprungligen postat av Museo12
                    Vad kör ni för pellets, som komplement till räkmix, till era hästnosar?
                    Många matar väl med NLS. Jag ger dom malawigranulat också ibland. Sen får dom en del småkryp som daphnier, fryst artemia och mysis, men jag vågar inte ge så mycket. Cyklops är för smått.

                    Kommentar

                    • aldo
                      Användare
                      • december 2006
                      • 175

                      Tömde min Moba hane i dag.
                      30 yngel hade han, 5 st blev tyvärr mat till troffarna.
                      Slänger in några bilder.

                      Kommentar

                      • Mia L
                        Användare
                        • april 2002
                        • 83

                        Ursprungligen postat av JohnnyE
                        Hade inte en aning om att det var så mycket yngel som lurade bland stenen.
                        Kul överraskning kan man säga.

                        //Johnny
                        Låter jättekul att du har fått så många yngel i ett stort akvarium. Kan du inte visa bilder på akvariet och dess inredning så jag kan få lite ideér. Håller på att inreda ett akvarium till troffar och hästnosar just nu. Jag har återfallit till troffar igen men vill att mina favoriter får sitt lystmäte tillgodosedd.
                        Mia L

                        Kommentar

                        • Decimus
                          Användare
                          • juni 2006
                          • 961

                          Här får det fyllas på med bilder, Hästnosar e alltid spännande att se bilder av och läsa om. =)!

                          Kommentar

                          • Pierre_N
                            Användare
                            • mars 2004
                            • 772

                            Lite lugnt i denna tråd så jag får väl bidra.

                            I januari köpte jag 8st Tanganicodus irsacae. De går i ett 540 med troffar, petricola och jullar. De var riktigt små när jag fick dem nu är de största fullvuxna. Första leken kom i juli och andra i augusti. De behöll inte men det var rätt väntat, antog att de skulle behöva öva lite först. Förra veckan fick jag 8yngel, helt ok för att vara första leken tycker jag. Nu har även det 4e paret lekt. Det är den minsta honan som jag knappt trodde skulle klara sig när jag fick henne.

                            Jag trodde inte att hon skulle gå hela vägen men nu har det gått 11 dagar. Har varit väldigt lugnt och ätit lite så det har sett bra ut. I eftermiddags märkte jag att hon började bli lite sur (jagade runt lite). Ikväll nu vid 9 så vart hon tokig, jagade bort alla och tog ett revir i mitten av akvariet där hon spenderat den mesta av ruvtiden. Hanen hängde med och jagade runt han med men det tog nog bara 5-10min innan den största hanen tröttnade på detta. Den lilla honan backade inte men det gjorde tyvärr hanen. Nu trycker han i en mörk springa i bakgrunden uppe vid ytan, honan simmar upp och tittar till honom ibland varpå han spelar men hon vänder ner igen. Undrar om hon helt enkelt vill vänta eller om hon inte känner sig trygg så nära ytan..

                            Jag hoppas på att få se en överlämning men det är väl inte troligt nu när det är släkt, antar att överlämnandet sker nu ikväll eller imorgonbitti. Någon av er som sätt en överlämning? Det var häftigt att se honan spela för hane i alla fall. Först simmade hon väldigt ryckigt framför hanen, fram och tillbaka och visade upp sig från olika vinklar. Hon avslutade med att simma rakt emot honom och halvgapa som att hon sa "det är din tur nu din ******". Hon "spelade" 2 gånger till för hanen. Denna gång var hon mer stillastående, fortfarande väldigt ryckiga rörelser men hon vaggade mer på samma ställe. Nu avslutade hon med att stå nästan lodrätt med munnen neråt och halvgapade samtidigt som hon tuggare runt romen.

                            Kommentar

                            • Erik Österlund
                              Användare
                              • januari 2005
                              • 3788

                              Ursprungligen postat av Pierre_N
                              Lite lugnt i denna tråd så jag får väl bidra.

                              I januari köpte jag 8st Tanganicodus irsacae. De går i ett 540 med troffar, petricola och jullar. De var riktigt små när jag fick dem nu är de största fullvuxna. Första leken kom i juli och andra i augusti. De behöll inte men det var rätt väntat, antog att de skulle behöva öva lite först. Förra veckan fick jag 8yngel, helt ok för att vara första leken tycker jag. Nu har även det 4e paret lekt. Det är den minsta honan som jag knappt trodde skulle klara sig när jag fick henne.

                              Jag trodde inte att hon skulle gå hela vägen men nu har det gått 11 dagar. Har varit väldigt lugnt och ätit lite så det har sett bra ut. I eftermiddags märkte jag att hon började bli lite sur (jagade runt lite). Ikväll nu vid 9 så vart hon tokig, jagade bort alla och tog ett revir i mitten av akvariet där hon spenderat den mesta av ruvtiden. Hanen hängde med och jagade runt han med men det tog nog bara 5-10min innan den största hanen tröttnade på detta. Den lilla honan backade inte men det gjorde tyvärr hanen. Nu trycker han i en mörk springa i bakgrunden uppe vid ytan, honan simmar upp och tittar till honom ibland varpå han spelar men hon vänder ner igen. Undrar om hon helt enkelt vill vänta eller om hon inte känner sig trygg så nära ytan..

                              Jag hoppas på att få se en överlämning men det är väl inte troligt nu när det är släkt, antar att överlämnandet sker nu ikväll eller imorgonbitti. Någon av er som sätt en överlämning? Det var häftigt att se honan spela för hane i alla fall. Först simmade hon väldigt ryckigt framför hanen, fram och tillbaka och visade upp sig från olika vinklar. Hon avslutade med att simma rakt emot honom och halvgapa som att hon sa "det är din tur nu din ******". Hon "spelade" 2 gånger till för hanen. Denna gång var hon mer stillastående, fortfarande väldigt ryckiga rörelser men hon vaggade mer på samma ställe. Nu avslutade hon med att stå nästan lodrätt med munnen neråt och halvgapade samtidigt som hon tuggare runt romen.
                              Underbart skrivet Hoppas att det går bra! Det är sånt här som är kul att läsa om, oftast får man bara se bilder, kul att läsa lite om vad som händer i burkarna också!

                              Kommentar

                              • nicson
                                Användare
                                • januari 2010
                                • 639

                                Kul att läsa! Tanganicodus ir står högt på min vill ha lista. Är sugen att prova den i mitt 1000-liters men är rädd att den inte kommer till sin rätt bland troffar o prinsessor. Med tanke på dagens familjepolitik är väl detta den mest politiskt korrekta fisk man kan ha?

                                Kommentar

                                Arbetssätt...