Hästnostråden

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • specmats
    Användare
    • december 2004
    • 3060

    #76
    låter trist men du kanske har rätt, har haft några få aggressiva mbuna-arter som tropheus vilket funkat utmärkt, även petrochromis verkar må bra av grupp så med detta sammantaget varför inte Hästnosar..var ett bra tag sen hade nån av häst-arterna och då har det som vanligt alltid varit som komplement till andra arter.
    Tropheus Duboisi halembe, so
    Melanochromis Auratus, vf
    Synodontis Petricola, odlade

    Akvarie-setup (Salt)

    Kommentar

    • joe
      Användare
      • juni 2006
      • 1451

      #77
      Ursprungligen postat av specmats
      låter trist men du kanske har rätt, har haft några få aggressiva mbuna-arter som tropheus vilket funkat utmärkt, även petrochromis verkar må bra av grupp så med detta sammantaget varför inte Hästnosar..var ett bra tag sen hade nån av häst-arterna och då har det som vanligt alltid varit som komplement till andra arter.
      Jag skulle inte ta min åsikt/iakttagelse som absolut grund för att inte pröva en större grupp...jag har liten erfarenhet av hästnosar, även om jag gillar dem, och var igår rätt upprörd över det som hänt!

      Så kanske nån annan - med mer på fötterna! - skulle svara på om stor grupp av hästnosar är nån idé...???
      MVH - joe

      Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

      Kommentar

      • specmats
        Användare
        • december 2004
        • 3060

        #78
        Ja att ha nån ciklid i stor grupp ala tropheus men i mindre akvarium, och släktet hästnosar är en liten munruvare med ett ibland komiskt beteende och skulle i teorin passa bra..
        Tropheus Duboisi halembe, so
        Melanochromis Auratus, vf
        Synodontis Petricola, odlade

        Akvarie-setup (Salt)

        Kommentar

        • LN
          Användare
          • december 2004
          • 4744

          #79
          Ja ja har testat me 40 hästnosar i mitt 2400 liters, det gick inte alls kan ja säga. Två dominerade och dom andra tynade bort. Men det paret ja har kvar dom stortrivs och leker regelbundet. Tyvärr så blir det inga överlevande yngel (va ja kan hitta är bäst att tillägga), tror att det beror på att ja har ett 20 tal jullar som smyger i bakgrunden o dom käkar förmodligen rent
          Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
          Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

          Kommentar

          • specmats
            Användare
            • december 2004
            • 3060

            #80
            låter extremt verkligen men å andra sidan skulle kanske 40 troffar möta samma öde..,bara spånar lite men du skulle kanske behövt ha en mega grupp eller bara, som nu, några enstaka.
            Tropheus Duboisi halembe, so
            Melanochromis Auratus, vf
            Synodontis Petricola, odlade

            Akvarie-setup (Salt)

            Kommentar

            • LN
              Användare
              • december 2004
              • 4744

              #81
              Jepp ja håller me, ja har testat med två grupper a 50djur troffar och det gick helt åt pipsvängen.
              Nu har ja byggt upp en liten lekgrupp i ett separat kar och kommer att dumpa i 2-3cm yngel i grupper om 8-10 i det stora karet till det blivit en stabil grupp.
              Jo ja vet att det är emot det mesta va folk säger, men i mitt stora kar funkar inga vanliga akvarieregler, därför testar ja ett annat grepp.
              Alternativet är att köpa in 150 troffar vid ett tillfälle o de har ja helt enklet inte råd me
              Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
              Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

              Kommentar

              • specmats
                Användare
                • december 2004
                • 3060

                #82
                150 vf Tropheus till julklapp tack nej men visst kostar det en slant, ditt ovanligt stora kar kräver kanske lite speciella alternativ för att få till det och de flesta akvaristiska erfarenheter som finns tillgängliga om i stort sett de flesta tanganyika handlar om mindre akvarium, i alla fall under 1500 liter-och då överdriver ja säkert med volymen.
                Tropheus Duboisi halembe, so
                Melanochromis Auratus, vf
                Synodontis Petricola, odlade

                Akvarie-setup (Salt)

                Kommentar

                • LN
                  Användare
                  • december 2004
                  • 4744

                  #83
                  Ja så är det nog. Ett problem me stora kar är mathållningen. Matar man normalt så får 30av 200 fiskar tillräckligt me mat o växer bra, men resten lever ett tynande liv. Därför gäller det att attackmata var annan dag, o komplettera me nykläckt artemia där emellan
                  Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                  Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                  Kommentar

                  • cichlids4fun
                    NCS Medlem
                    • april 2002
                    • 3111

                    #84
                    Ursprungligen postat av LN
                    Ja ja har testat me 40 hästnosar i mitt 2400 liters, det gick inte alls kan ja säga. Två dominerade och dom andra tynade bort. Men det paret ja har kvar dom stortrivs och leker regelbundet. Tyvärr så blir det inga överlevande yngel (va ja kan hitta är bäst att tillägga), tror att det beror på att ja har ett 20 tal jullar som smyger i bakgrunden o dom käkar förmodligen rent
                    Jullar käkar inte ens nysläppta black molly yngel så det har jag svårt att tro
                    Mvh
                    Peter

                    don´t drink water-fish ..... in it!

                    Kommentar

                    • doohan
                      NCS Medlem
                      • augusti 2004
                      • 1607

                      #85
                      Mina

                      Ursprungligen postat av cichlids4fun
                      Jullar käkar inte ens nysläppta black molly yngel så det har jag svårt att tro
                      Marlieri höll nere beståndet på mina similis. När jag tog bort jullarna så exploderade antalet överlevande similis yngel. Nu är ju förvisso similis yngel väldigt små 5-6mm....

                      Kommentar

                      • specmats
                        Användare
                        • december 2004
                        • 3060

                        #86
                        ja tror att hästnosarna tynade bort pga näringsbrist, svårt att få och ännu svårare när de är nertryckta. Det du skriver LN om din utfodring låter jobbigt och det måste vara svårt att hitta en bra teknik..
                        Tropheus Duboisi halembe, so
                        Melanochromis Auratus, vf
                        Synodontis Petricola, odlade

                        Akvarie-setup (Salt)

                        Kommentar

                        • LN
                          Användare
                          • december 2004
                          • 4744

                          #87
                          Jo du har rätt de undertryckta hästnosarna tynade bort.
                          Matrutinen funkar nu riktigt bra,, inga fiskar som svälter och inga är ej heller smällfeta.
                          Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                          Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                          Kommentar

                          • joe
                            Användare
                            • juni 2006
                            • 1451

                            #88
                            Tugg!

                            För er som haft lite olika hästnosar är det väl ingen sensation - för mig känns det stort! Nu tuggar honan av mina T. Irsacae "Mpimbwe" VF...tror inte det kan vara mer än ett halvt dygn gammalt...

                            Funderar på att sätta över dem i ett separat kar - efter att de bytt "föräldraansvar" då - för att få så många som möjligt av ynglen att överleva!

                            Nån som vet om det är en bra idé? Risk att de spottar i förtid vid flytt? etc.??
                            MVH - joe

                            Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

                            Kommentar

                            • Göran Å
                              Användare
                              • december 2005
                              • 1295

                              #89
                              Ursprungligen postat av joe
                              För er som haft lite olika hästnosar är det väl ingen sensation - för mig känns det stort! Nu tuggar honan av mina T. Irsacae "Mpimbwe" VF...tror inte det kan vara mer än ett halvt dygn gammalt...

                              Funderar på att sätta över dem i ett separat kar - efter att de bytt "föräldraansvar" då - för att få så många som möjligt av ynglen att överleva!

                              Nån som vet om det är en bra idé? Risk att de spottar i förtid vid flytt? etc.??
                              Grattis Joe

                              Kul att du fick lek på dina nyinköpta fiskar så snabbt

                              Honan skiftar över ynglen till hanen vid ca 12:e dagen, sedan går hannen lika länge.

                              När jag sparat yngel har jag håvat hanen efter ca 1 vecka (vilket brukar gå lätt då de inte rör sig så mycket).

                              Släpp hanen i ett spottkar med flera små stenar ( stora som en jorgubbe), en sten per yngel (ca15st går nog åt) utspridda på botten. Stenarna ger varje yngel ett eget litet revir så att de inte behöver slåss inbördes så mycket (vilket de gör från första dagen), då ökar chansen till att flera överlever.

                              Lycka till

                              Ps Jag hade också lek på mina hästnosar i dagarna Ds.

                              Mvh Göran
                              http://www.skovdeaf.se/
                              http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=113642
                              http://www.skovdefagelklubb.se/

                              Kommentar

                              • LN
                                Användare
                                • december 2004
                                • 4744

                                #90
                                Grattis Joe
                                Ja har oxå lek på mina men det blir aldrig nån som överlever Suck....

                                När ja hade T. Irsacae så spottade allitid hannen direkt i håven när ja lyfte ut honom.
                                Så fånga honom med en finmaskig håv så att du kan ta vara på de nyspottade om olyckan är framme, jamenar om du ska flytta honom till ett spottkar.
                                Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                                Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...