Blåciklid och Guldsöm`?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

• ola.lindeberg
    svarade
    Jupp! Ska bli kul att se hur Kongona klarar natten... fick dem för 27:- st iaf! Hoppas dem käkar upp sig rejält nu bara!

Klarar dem första natten så borde det gå bra tycker man. Det har alltid varit första natten som det har gått åt ca 70% av tetrorna så... Satsar nog på 25st.. Rätt maffigt med en lite större tetra i ett hyffsat stort stim faktiskt!

Fick syn på fengädda, kanske är nåt för hålla yngel i schack? Men samtidigt när jag tänker efter så har inga yngel överlevt? De blå har haft 2 lekar och Guld har sin första nu. Tror inte GUld yngel klarar sig bättre än de Blå så...
    Nu när det går ett litet stim tetror med så ska nog yngel gå åt tycker man!

Blir helt plötsligt mycket livligare i karet nu bara för några tetror hamna i!

Sitter även och funderar över om man ska satsa på en pump till innan man köper mer fisk?

Ibörjan fick jag en olje liknande hinna på ytan. Detta var då för allt var nytt bara så den försvann efter ett par veckor. Men nu har det gått över till alger på ytan? Ser ljusgrönt ut små små prickar som flyter på ytan.

Kan det bero på att jag har matat lite mycket? Vill ju få upp dem i storlek....

Är förresten 100 på vad det är för kön på de blå nu. Rätt kul, köpte en hane som jag var säker på för den var 2-3cm större än resten i kullen. Sedan 2 mindre som då skulle vara honor. Allt är tvärtom! De två minsta har ni vuxit i fatt den som var 2-3cm större i affären och är hanar. Har med andra ord 2+1 Blåciklider.
    Det kan ju inte vara bra? Kanske ska låta hanen gå kvar ändå just så Guld har fler att jävlas med?

Lämna en kommentar:

• tjornpatrik
    svarade
    Ursprungligen postat av ola.lindeberg
    Okej... får bli efter jul då=)

Känns nästan som Guldsömmarna inte är riktigt lika aggro mot de Blå idag... vet inte fall det kan ha och göra med att dem nyss har lekt?
    Dom kanske har börjat hitta sin plats i karet och börjat lugna ner sig. Kul att höra ialf. Håller tummarna.

Lämna en kommentar:

• ola.lindeberg
    svarade
    Okej... får bli efter jul då=)

Känns nästan som Guldsömmarna inte är riktigt lika aggro mot de Blå idag... vet inte fall det kan ha och göra med att dem nyss har lekt?

Lämna en kommentar:

• tjornpatrik
    svarade
    Får hoppas att guldsömmaran inte slår ihjäl allt annat i karet nu då

Blev 10kongo. var inte så stora så våga inte köpa 20-25st. Tror ändå att det mest är färgera som lockar de blå tilll attack.. Neoner och Rödmunnar har gått åt direkt medans små Kejsartetror stora som en normal neon inte har försvunnit...

Blev en del flytväxter med.

Vad gava du för ditt JBL500 på hornbach? Såg att det kostade 1695:- här i Malmö iaf!
    Var ett tag sen jag köpte det men har 1495:- eller något i minnet. Annars har du ju detta filtret som är likvärdigt. Har 2 själv och dessa är verkligen tysta. Finns på Hornbach, skriv ut länken jag skickade och ta med så blir det 1062:- med lågprisgarantin, värt varenda krona, inkl filtermaterial.

Kollade om någon sålde JBL filtret billigare men hittade inte det.

Lämna en kommentar:

• ola.lindeberg
    svarade
    Får hoppas att guldsömmaran inte slår ihjäl allt annat i karet nu då

Blev 10kongo. var inte så stora så våga inte köpa 20-25st. Tror ändå att det mest är färgera som lockar de blå tilll attack.. Neoner och Rödmunnar har gått åt direkt medans små Kejsartetror stora som en normal neon inte har försvunnit...

Blev en del flytväxter med.

Vad gava du för ditt JBL500 på hornbach? Såg att det kostade 1695:- här i Malmö iaf!

Lämna en kommentar:

• tjornpatrik
    svarade
    Guldsömmarna har lekt nu med.. Rom på en sten=)
    GRATTIS! Det du stoppar ner ser ut att trivas bra ialf!

Lämna en kommentar:

• ola.lindeberg
    svarade
    Guldsömmarna har lekt nu med.. Rom på en sten=)

Lämna en kommentar:

• ola.lindeberg
    svarade
    Ett till kar blir det inte förräns mina L333 börjar bli leksugna.

Ska iväg nu och köpa mig 20st Kongo på ca 5cm sa dem.

De äter inte räkmixen men mal tabsen nyper dem gärna lite av då och då... Ska testa med röda mygg senare ikväll.

Lite förvirrad över vad jag ska ha för arter nu... borde gå bra med nästan vad som helst bara det inte är för smått?

Lämna en kommentar:

• tjornpatrik
    svarade
    Var ju inga roliga erfarenheter Skadorna är inte speciellt allvarliga u nuläget.. Men fortsätter det så lär det ju bli värre.

Undra hur mycket det hade hjälpt med 2 arter till oc h20kongotetror.

Förövrigt så börjar mina L333 bli lite mer aktiva och rundare om magarna=)
    Tror det hade hjälpt mycket att sätta in ett par ytterligare arter+ev stimfisk, då får det helt klart nya saker att tänka på! Nu har guldsömmarna bara de blå att provocera, saken blir helt annan när det kommer in flera. Två par är helt klart inget lyckat. Som jag tidigare sagt har jag haft flera guldsömslekpar (ända till fullvuxna) i ner till så små kar som 310 liters utan några problem alls så länge guldsömshanen just har fått vara boss. Därför tror jag det är dumt att sätta in något tuffare, min tanke är bara att då flyger dom i luven på varandra och det blir herrans konflikter vilket i sin tur leder till onödiga oroligheter i karet. Lasse har säkert massa tips på lämpliga SA att sätta in, fråga honom.

Apropå revir. Själv kör jag större stenar med skifferplattor på som tak i alla kar och detta funkar utmärkt som revir, kan vara ett tips, dom brukar inte gå för långt ifrån dessa under lek. Tänk bara på att skiffern inte ska vara oljebehandlad, köp gärna större från Hornbach så vet du var du får.

Har guldsömmarna börjat äta ännu förresten? Röda mygg har funkat bra för mig med matvägrande fiskar, funkar nästan alltid. Detta är dock inget foder jag någonsin matar med annars eller rekommenderar men för att få igång matvägrande fiskar kan det funka, du kan ju ha ha det i åtanke. Men tror absolut dom kommer börjar äta.

Lämna en kommentar:

• firefox75
    svarade
    Förslag på fiskar.

Tuppkamciklid, Silverdollar(skivtetra), Jack Dempsey, L085(mal), tigertetra,

Lämna en kommentar:

• firefox75
    svarade
    Flera blå.

Blir antagligen 20 kongotetror imorn. Feaste är för aggro dessutom så gräver den rätt mycket.

Skivtetror och barber käkar växter så det går inte...
    Tack för tipsen iallafall.

Helt sjukt vad Guld kör med Blå nu fast de bara är 2cm större...
    Finns det inga SA som man kan använda till strykfisk?
    Inskaffa flera blå ciklider.
    Så att guld har flera att jaga.
    Sen när dina kongo kommer så kan du nog låta de övriga blå gå kvar ett tag.
    Köp ett 100liters akvarium eller du kanske redan har ett stående.
    Sen när du fixat nästa art av ciklid såflytta de övriga blå (förrutom lekparet) till 100litert med någon mal.
    Kanske ett till lekpar av blå...

Lämna en kommentar:

• ola.lindeberg
    svarade
    Blir antagligen 20 kongotetror imorn. Feaste är för aggro dessutom så gräver den rätt mycket.

Skivtetror och barber käkar växter så det går inte...
    Tack för tipsen iallafall.

Helt sjukt vad Guld kör med Blå nu fast de bara är 2cm större...
    Finns det inga SA som man kan använda till strykfisk?

Lämna en kommentar:

• firefox75
    svarade
    Skulle jag vara du OLA

Så skulle jag faktiskt inhandla skivtetror eller kanske rent av en festea eller salvini bara för att de ska ha någe att jaga.

Lämna en kommentar:

• Gäst
    Gäst svarade
    Var ju inga roliga erfarenheter Skadorna är inte speciellt allvarliga u nuläget.. Men fortsätter det så lär det ju bli värre.

Nä, har inga roliga erfarenheter av guldsömmar över huvud taget...
    De lär tyvärr fortsätta och det lär tyvärr bli värre om de inte kan rikta sin uppmärksamhet mot ngt annat. Appropå andra arter så skulle jag avråda starkt från att skaffa flertalet jordätare som du funderade på -om inte alla! Beteenden kan som redan sagts variera mellan olika individer men beskrivningen av dina låter alltför bekant tyvärr. Fixar inte blåcikliderna detta så gör inte jordätarna det heller... Nu vill jag dock inte att du tolkar det som att jag bara har aviationer mot guldsömmar för jag tycker faktiskt att det är en av de vackraste ciklider som finns. Bara det att det inte uppväger problematiken enligt min mening. Självklart kan man blanda dem med fiskar som är ännu värre men då försvinner ju det som gör en guldsömciklid till en guldsömciklid. En "knäckt" guldsöm med sårad stolthet är en riktigt ynklig syn kan jag lova!

Satsa på snabbsimmande stimfiskar så kan det jämna ut sig lite tror jag, tex ngn skivtetra som firefox75 var inne på.

Mvh/Andreas.

Lämna en kommentar:

• firefox75
    svarade
    Fasen

Du har ingen fisk som du kan offra???
    Jag tror att guld anfaller blå eftersom de endast har varandra att anfalla.
    Jag skulle vid nöd faktiskt inhandla någon strykfisk/ar....typ någon CA bara för barandets skull.
    Eller någon till ciklid.
    Kanske skivtetror skulle vara någe om inte kongo passar....skivtetrorna kommer ju typ nästan från samma vatten som både blå och guld gör medans kongo tetran kommer från kongo(afrika).

Inskaffa fiskar fort som attan om du vill behålla dina blå i bra skick...
    Är mitt förslag...
    Barber typ tigerbarber brukar funka...

Lämna en kommentar:

Arbetssätt...