If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Blå får inte lika markerande pann puckel som guld.
Vad detta beror på vet jag ej.
Räkor förökar sig genom att honan bär på äggen under stjärten.
Sen efter några dagar så släpper hon ynglena som oftast får klara sig själv.
Men ska du ha räkor så blir nog även de vuxna föda åt dina akvarie invånare.
Om du vill ha lite bottenfiskar så kör på olika L-malar...och några ancistrus.
Du kan även ha kräftor storlek större, förrutsatt att du har bra gömnställen.
Honan spottar ej ut mat utan oftast handlar det om att hon hämtar yngel som är på vift och lägger tillbax dem i gruppen.
Levande födare ska du absolut inte ha.
De blir oavbrutet mat...
Något jag kan rekommendera är dock en till ciklid som du kan ha men som dock är lite aggro, dessvärre så ynglar den av sig massa och inte från SA.
Tänkte på Zebra cikliden.
Den står för mesta delen av yngel/mat.
Du kan ju odla dem i en liten balja.
Zebra cikliden motto är...lek mycket och ofta...
Jag körde ett lekpar först i början i en guldfisk skål och så fort jag såg frisimmande yngel så hovade jag upp dem och dumpade ner i mitt ena stora...
Dröjde bara en ½vecka sen lekte zebran igen...
Nu har jag ett 250liters som bara fungerar som yngelbank med enbart zebraciklider o jag får väl cirka 300-600 yngel varje gång i varierande storlekar från 5par varje vecka som jag kan pytsa i det stora...
Verkar börja bli en bättre harmoni i karet nu! Guldsömarna jagar inte iväg blåcikliderna längst väggarna längre iaf=)
Rätt kul att se att Guld ynglen har överlevt.. Går kanske 20st kvar längst botten under honan nästan hela tiden. Kan dem klara sig och växa upp tro?
Matar med bosmider lite då och då bara. Annars är det räkmix som gäller.
Kan det stämma att honan spottar ut sin mat vid ynglen med tanke på sina yngel ska få mat? Ser rätt häftigt ut iaf=)
Planterat lite växter i mitten på karet s¨å det börjar växa igen lite där. Kan vara det med som lugnat aggron.
Kongona har xäst till sig och man börjar se skillnad på könen. Känns dock som jag har lite för lite hanar Ska köpa 10st till så har jag 21st Kongo.
Hade tyckt det var kul med en lite mindre fisk som går längst botten opch rotar efter mat och dyl. Kanske inte går då dem hade fått rätt mycket stryk av Guld/Blå under lek?
3st Corydoras Panda verkar ha klarat sig, de äter och ser runda och fina ut...
Kom och tänka på Panpucklen som de felsta Aquidiens får när de växer till sig lite. Men har inte sett en ända blåciklid som har haft det? Kanske inte får det alls?
Hade varit kul att ha någon art som förökar sig så det blir mat till de övriga invånarna.
Har funderat lite på ungfödare men hade varit kul att prova något nytt. Hur förökar sig Räkor tex?
Senast redigerad av ola.lindeberg; 20 December 2007, 20:21.
Mina hantlar rör ej svärdplantor...de tog en tugga men spottade ut det på än gång.
Java ormbunken står nog också pall...
Värre hade det varit om du haft cabomba eller hornsäv för det äter de upp illakvickt...fick erfara det den hårda vägen själv tyvärr...
Hade ett växt akvarium som de fick gå i tillfälligt med massa cabomba, hornsäv, hygrophelia polysperma, Hygrophila difformis, Myriophyllum aquaticum, (Rotala macrandra, Pistia stratiotes, Crinum-lök, Ludwigia inclinata, anubias nana) de inom parantes åt den inte alls.
Har 4st svärdplantor som nästan når ytan. En stor javaormbunke. Sen sånt här gräs som växer så det knakar.. Glömt namnet... Det är växterna som ajg har..=)
Hantel finns i tre-fyra varianter.
Prickig, randig, rödbukad, vanlig...
Säkert finns det flera.
Kommer inte ihåg vilka växter du har i ditt kar men där jag har mina hantlar så har jag enbart blåstricta och cryptocoryne samt anubias nana...
Även en lotusplanta.
De äter inte så mycket växter om du ger dem till räckligt med grönfoder...
14cm hantel är ju relativt hyfsat...
Verkar som aggresiviteten går och kommer lite som den vill.. Kan vara lugnt några dagar sen en dag är det full fart i karet...
Hittat ett Hantel par som är ca 14cm nu. Han visste inte vad det var för art men beskrev dem som att de går i grönfärg och hanen är mer spräcklig och honan är mer slätt, med randiga sträck.
Vad kan det vara för art?
HUR mycket växter drar dem i sig? Ränsar dem karet eller?
Har 4st svärdplantor som nästan når ytan. En stor javaormbunke. Sen sånt här gräs som växer så det knakar.. Glömt namnet...
Hantlarna verkar vara i bra storlek till de Blå och guld iaf. Hur tror ni det hade fungerat?
Är nog i snällaste laget.
Kanske nyckelhål typ fyra kan vara någe.
De är robustare än flagg cikliden och lite mera framåt.
Dock så bör det finnas bra med växtlighet i karet.
Tänkte först köra ned lite mer fisk för att se om det hjälper med aggresiviteten. Om inte det fungerar får jag bygga upp med rötterna i mitten istället för på kortsidorna.
Har tittat en del på Satanoperca leucosticta, Gillar den. Den verkar lite personlig fast den kan ha rätt tråkiga färger men som sagt så är det en grävmaskin antar jag?
Antar att Flaggcikliden är i den snällaste laget för att fungera?
Tyvärr så har jag väl dålig erfarenhet av dessa arter eftersom jag alltid får planeter om en drös med växter.
Dock så löste jag det med att ha hårdbladiga växter och skydda uppgrävandet med att lägga ett gäng lavastenar runt plantorna.
Givetvis så kan de flesta av de arter jag nämnde köras i flera par men med tanke på deras sätt så kan man generellt säga att aggro arter 1par och mindre aggro flera par.
Jordätare är av naturen motståndskraftiga mot bett och hyfsat kompakt byggda.
Alternativt kan du ju köra med mindre ciklider i större mängd.
Kanske någon harem lekare i storleken upptill 10cm eller någe.
EX. Laetacara Flavilabris är väldigt snabba och inte så aggro.
Mina gör dessutom processen kort med en del alger då de gärna står o tuggar i sig av de djur som lever bland dessa.
Dessutom hinner de undan från mina mera aggro arter så som mina blå och guld lekpar(har 2 lekpar av varje) och 3lekpar av Laetacara Flavilabris VF!!!
Kör med mindre dimensionerade tegelrör så att mina Flavilabris kan sticka dit o gömma sig.
Till mina blå och guld har jag byggt upp rejäla revirgränser i form av två rötter placerade ståendes från mitten av akvariet o bak.
Plantor stående i form av blåstricta och även en Anubias planta på lavasten.
På så sätt kan de mindre fiskarna simma mellan skjälkarna på blå stricta medans de större oftast vänder.
Givetvis så är de små tegelrören belägna två och två med ett på vardera kortsida och ett nära mitten.
Övrig inredning är svartskiffer och stora lavastenshögar som angrensar till skifferplattan.
Haft Tuppkammar för, de rörde inga växter.. Kanske en snällare art mot just gräva upp växter?
Hantlar som käkar växter är ingen favvo precis...
G. altifrons gillar jag... Den här Red tapajos någoting med... Gräver de upp växter? Man får klart räkna med lite växter flytar upp.. bara inte mina svärdplantor gör det=)
Har en växt som ser ut som Vattenpest fast den är lite snyggare.. Lite mer fina plad om man säger så.. De flytar lite då och då men inte värre än att jag sätter ned dem 1 gång i veckan.
Lämna en kommentar: